Toppbilden, visa:    


Spannmålstransporter

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Spannmålstransporter

Inlägg av Johan Molin »

Tänkte jag skulle försöka samla ihop diverse information jag lyckats skrapa ihop i detta ämne. Alla andra är varmt välkomna att fylla på eller säga emot det jag skriver!

Imnspirationskällan var denna gången Model Railroad Hobbyist, där bygge av en modern AGWAY silobyggnad beskrivs. För första gången ser jag också att LEGO kan användas till nyttigheter även för äldre ungdomar ...

http://mrhpub.com/2014-09-sep/land/#83

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Spannmålstransporter

Inlägg av Johan Molin »

Jag vet att det fanns en kul tråd om spannmålstransporter på "gamla" Stinsens tid. Det tog mig över en timmes letande att hitta den men här är den. Som vanligt var det LYR som med näsa för vad som är intressant drog igång den:

http://www.stinsensforum.se/spannmalsva ... t8295.html

Däremot gick det ju inte så bra för det företag som skulle lanserat en "sädesärla". Men hoppet är det sista som överger människan så vem vet? Under tiden får jag väl försöka färdigställa mina båda andra vagnar från Göran Nilsson, så jag får de tre jag hade tänkt mig för silotrafiken från Väderstad.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Spannmålstransporter

Inlägg av H0n3 »

Senaste MIBA spezial, nr 101 benämndes i översättning "Mera drift på lokalbanor: Lanthandel".
Här pratar man om allt som rör sig kring lantliga produkter, maskiner, säd, silos, kvarnar, med mera. Företag som Raiffeisen och BayWa är naturliga inslag liksom tipps och tricks ("Tipps und kniffe" ;) för att få byggnader, bana och fordon av många slag att ge en bild av hur det såg ut förr.

Rekommenderas!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Spannmålstransporter

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara hålla med. Köp den!!!

När MHJ startade sin verksamhet 1910 inköpte man totalt 25 godsvagnar:
10 G-vagnar för boskapstransporter
5 N-vagnar för virkestransporter
10 I-vagnar för spannmålstransporter. Spannmålssäckar transporterades således i ÖPPNA godsvagnar. Vilket rimligen har inneburit att dessa skyddades av presenningar.

Några specifika spannmålsmagasin fanns inte, utan man fick hålla till godo med godsmagasin som det i Väderstad, och hamnmagasin som de båda som fanns i Hästholmen (jag har rationaliserat bort det ena på min anläggning).

Spannmål fraktades huvudsakligen UT från Hästholmen, med cirka 20 ton per månad under sommarmånaderna. Allting förstås i säckar.
Så såg verkligheten ut för drygt hundra år sedan.

Bild
Meddelande om skördarna i Östergötland hösten 1910.

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Spannmålstransporter

Inlägg av HKN »

Om man vill ha paus i trafiken kan en överfylld silo vara användbar, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/silo ... /23287476/ kanske lite jobbigt att få ner kornstorleken till 1/87.

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Spannmålstransporter

Inlägg av Johan Molin »

Chamotte är väl det närmaste man kan komma ...

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Spannmålstransporter

Inlägg av Johan Molin »

Bild
1925 byggdes Mjölby Kvarn A.B.:s magasin i Väderstad, ungefär samtidigt som kvarnanläggningar i Mjölby. Magasin hanterade såväl spannmålssäckar som gödning och utsäde. Allting säckvis.

Tidigare, under första världskriget, hade sjöblockaderna strypt trafiken med konstgödning från Norge, och kalkindustrin fick istället ett motsvarande uppsving fram till början av 1920-talet när norgetrafiken kom igång igen.
Ända fram till de sista skutornas svanesång som nyttofartyg i mitten av 1960-talet transporterades mängder med "norgesalpeter" som det hette via Göta Älv till såväl väner- som vätterhamnar.

Online
Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Spannmålstransporter

Inlägg av LYR »

Heja Johan, trevligt att du tagit upp den gamla stinsen-tråden med dessa transporter igen.
Vad beträffar SJ-vagnarna litt. Kö/Udg får vi hoppas att de kan realiseras som modeller.
Förberedelser med databaserat underlag och CAD var långt kommet,
men tyvärr har de försenats av ekonomi och juridiska tvister.
Vi får ändå hoppas på att en produktion kan startas.

Värt att notera är också att Modelljärnvägsmagasinet nr 17 hade dessa transporter som tema.
Så visst finns det intresse och inspiration till bygglust för mj-hobbyn.

/LYR

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Spannmålstransporter

Inlägg av Johan Molin »

I avvaktan på fortsatt beskrivning av spannmålshantering i västra Östergötland vill jag slå ett slag för denna länk. Därmed har både Västergötland och Skåne presenterat sina inventeringar. Nu väntar jag på att Östergötland ska göra samma sak.

http://www.google.se/url?q=http://www.r ... af-X2pR-ww

Skriv svar

Återgå till "Trafik"