Toppbilden, visa:    


MTR 101

Hagalund
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 jun 2012, 11:52
Ort: Nykil

MTR 101

Inlägg av Hagalund »

Nu när jag har ansträngt mig så till den milda grad att jag tror att jag har lärt mig dela bilder på forumet ska ni få se en mycket gladbyggd MTR 101 som jag pysslar med när andan faller på. Den är nog nästan klar nu... Står här framför Bjärka-Säby station.

Bild

Mats

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MTR 101

Inlägg av Johan Molin »

"Gladbyggd"? Då vill vi framöver se en modell där du också anstränger dig en del. :shock:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: MTR 101

Inlägg av PeO »

Gladbyggd? betydde väl här att du blev glad av att bygga den.

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: MTR 101

Inlägg av Anders Johansson »

Och Vi blir glada av att se den...

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: MTR 101

Inlägg av alsum »

Visst glädje modell lastbilen som rullar på räls. Bra fina modell tyckte jag. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MTR 101

Inlägg av Johan Molin »

Man blir ju mäkta intresserad! Dels Bjärka-Säby. Bygger du össchöttskt?

Dels denna underbara modell, en våt dröm sedan åratal tillbaka! Du får gärna berätta hur och av vad du byggde denna skapelse! [JC_doubleup.gif]

Hagalund
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 jun 2012, 11:52
Ort: Nykil

Re: MTR 101

Inlägg av Hagalund »

Jo, banan jag bygger är inspirerad av Östra Centralbanan. Delvis kommer den även att ha vissa likheter :) Jag ska försöka samla ihop mig och lägga upp lite bilder så småningom.

Över till bygget av MTR 101.

Det hela började med två Scania-Vabis dragbilar från Brekina och ett infall att försöka göra en dubbelhytt. Att göra en dubbelhytt av två enkelhytter visade sig vara tämligen komplicerat och det var nära att hela projektet hade gått i graven där. Resten av bygget handlade mest om att plocka ihop diverse delar från skrotlådan. Chassit tror jag kommer från en Büssing 8000 (Brekina) men jag fick lov att förlänga det ett par cm. Flak och kran kommer från en Steyr (Roco). Plogarna är från en godispåse till ett Da-lok (Roco). Det är lite räcken från något amerikanskt diesellok, strålkastare från någon Roco-brandbil. Resten är hemsnickrat.

När jag bygger en sådan här modell utgår jag från ett antal foton och försöker mäta upp dem på ett ungefär. Som skalalikare använde jag i det här fallet lastbilshytten. Sedan förenklar jag rätt mycket. Eftersom jag helst använder färdiga delar ur skrotlådan eller från någon lämplig donatormodell blir det aldrig fråga om någon exakt avbild. Jag försöker fånga det jag uppfattar som förebildens "själ" men om mått eller detaljer avviker eller saknas tycker jag inte att det gör så mycket. Det är gladbygge för mig. Ett annat exempel på det är min nybyggda lastterränbil 939 som återfinns under "garaget" å detta forum.

Mats

Skriv svar

Återgå till "Svenska Tjänstefordon och Övrigt"