Nmj kommer med lite nya nyheter som jag diggar enormt! http://shop.nmj.no/products_new.php?page=1&osCsid=488
Tågab Tmy 101,Tmy 1110 Three T,Tmy 1150 Railcare. Riktigt roliga nyheter och självklart kommer jag beställa en Tmy då
de är något av en själsfrände.
Toppbilden, visa:
NMJ nyheter!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: NMJ nyheter!
Hur blir det med DC digital?
Re: NMJ nyheter!
Yepp,DC digital blir de har inte haft tid att komma igång med Mj:n än men tänkte att jag ska ta mig i kragen och börja snart!
Re: NMJ nyheter!
Blev lite nyfiken på hur NMJ och Finn tänkte när man tar fram en helt ny serie av Nohab lok med tanke på att Heljan och Roco har dessa i produktion.
Jag besökte firman i Åmål under semestern (bara en mil från sommarstället) och Finn gav mig svar på tal!
Nu blir det riktiga modeller av loken!
8 oilka korgar och 3 olika boggier har tagits fram för att olika bolags typer skall gå att göra i modell!
Som exempel så finns ingen riktig NSB Di3a som modell då detta lok är kortare över huvarna än övriga osv....
BJ
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603&osCsid=488
Några rader om Di3/MY lok.
HISTORY of the NOHABs
The Nohabs are technically a GMD F7 which originate already in 1939. The Nohab was equipped with two driver cabins, self-carrying body, and 3 axle bogies in order to reduce axel load for the weaker built European railways.
The first locomotives were delivered to DSB in 1954. One of these was used on a demonstration tour all over Europe, from Norway, Sweden and Finland down to Ankara in Turkey. This demonstrator was later taken over by NSB. The demo-tour resulted in many GM licensed locomotives with different bodies for Austria, Spain and Yugoslavia.
Totally built of AFB Belgium 48 locomotives
Belgium; NMBS/SNCB 202-203-204, 44 lok 1955-1957:
Luxembourg; CFL 1601-1604, 4 lok 1955,
Totally built by NOHAB i Trollhättan Sweden 114 locomotives
Denmark: DSB MV-MY 59 lok 1954-1965
Norway; NSB Di3a/b 35 lok, 1954-1969
Hungary; MAV M61, 20 lok, 1963-1964
------------------------------------------------
Detta lok står rakt utanför NMJ Åmål.
Finn ser det från sitt arbetsrum!
Det handlar om banmotor byte/renoverin. Loket har stått här över ett år nu.
Jag besökte firman i Åmål under semestern (bara en mil från sommarstället) och Finn gav mig svar på tal!
Nu blir det riktiga modeller av loken!
8 oilka korgar och 3 olika boggier har tagits fram för att olika bolags typer skall gå att göra i modell!
Som exempel så finns ingen riktig NSB Di3a som modell då detta lok är kortare över huvarna än övriga osv....
BJ
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603&osCsid=488
Några rader om Di3/MY lok.
HISTORY of the NOHABs
The Nohabs are technically a GMD F7 which originate already in 1939. The Nohab was equipped with two driver cabins, self-carrying body, and 3 axle bogies in order to reduce axel load for the weaker built European railways.
The first locomotives were delivered to DSB in 1954. One of these was used on a demonstration tour all over Europe, from Norway, Sweden and Finland down to Ankara in Turkey. This demonstrator was later taken over by NSB. The demo-tour resulted in many GM licensed locomotives with different bodies for Austria, Spain and Yugoslavia.
Totally built of AFB Belgium 48 locomotives
Belgium; NMBS/SNCB 202-203-204, 44 lok 1955-1957:
Luxembourg; CFL 1601-1604, 4 lok 1955,
Totally built by NOHAB i Trollhättan Sweden 114 locomotives
Denmark: DSB MV-MY 59 lok 1954-1965
Norway; NSB Di3a/b 35 lok, 1954-1969
Hungary; MAV M61, 20 lok, 1963-1964
------------------------------------------------
Detta lok står rakt utanför NMJ Åmål.
Finn ser det från sitt arbetsrum!
Det handlar om banmotor byte/renoverin. Loket har stått här över ett år nu.
Senast redigerad av BoJ den 04 aug 2014, 13:19, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: NMJ nyheter!
Spännande! Vet du något om digitalversioner med ljud (jag antar att det kommer att finnas som valmöjlighet, eller?)?
Re: NMJ nyheter!
Tror man får köpa till decodern. Handlar man i "profsig" butik så kan man nog få den monterad mot en merkostnad.Johan Molin skrev:Spännande! Vet du något om digitalversioner med ljud (jag antar att det kommer att finnas som valmöjlighet, eller?)?
Text från manualen som följer loken.
BJ
#
Digital mounting.
All the models have 21 pins decoder interface and are equipped with loud speaker.
We recommend that you use the NMJ decoder for Di3 which have all light and driving configuration programmed for optimal function.
#
Edit: Ser ut som om NMJ kommer att leverera även med decoder. Klipp från hemsidan nedan.
Leveres med MTC 21 pins plugg for dekoder og ferdig med 2 høyttalere montert for bedre lyd. Utgaver ferdig med lyddekoder vil også bli tilgjengelig. I tillegg vil modellene få muligheter til å styre øvre og nedre lys digitalt, samt interiørlys i begge førerhyttene. Topp detaljert modell med håndtak av metall, etsede sidegitter, NEM kortkoblingsholder samt alle de unike detaljene for alle utgavene. NMJ har ikke laget mindre 8 forskjellige hoved-strøpformer for dette kult-lokomotivet. Bare antall støpeformer er en sensasjon, selv i Europeisk sammenheng.