Publicerar bilden av Rödesunds godsmagasin även här då jag tror att alla kanske inte besöker Smalspårsfrämjandets forum eller har sett bilden på facebooksidan "Modelljärnväg" (Jovisst finns det en sådan).
Förebilden är godsmagasinet i Hjo och som tillhörde HSJ (Hjo - Stenstorps Järnväg) men revs tillsammans med stationshuset i samband med banans nedläggning den 1 september 1967. På platsen där dessa byggnader låg uppfördes det futurisktiska och groteskt fula Hotel Bellevue. Detta i den vackra trähusstaden Hjo. Jag slutar aldrig att förvånas över vissa arkitekter och fysiska planerares totala avsaknad av stil och formkänsla. Nog grymtat från en gammal galt...
Modellen är ett Northeasternbygge som påbörjades för ganska länge sedan men som ganska snart degraderades till att hamna i skåpet bland refuserade modeller, mest pga sin storlek.
Svensk-amerikanen Bosse Hammarling var på besök hos mig i januari och fick nys om kåken och placerade den genast på den plats där jag tänkt att den skulle stå och upplyste mig om att den skulle komma att passa mycket bra där. Jag lät den stå och kontstaterade efter några veckor att Bosse hade rätt. Således började jag att bygga klart magasinet och för någon månad sedan planterades den ut på anläggningen. Den ger en fin kuliss till hamnen och den gränsar av på ett naturligt sätt mot Rödesunds bangår och skapar på så sätt ett avstånd som tidigare inte upplevdes på samma sätt. En perfekt "scenic divider" av det slag som fotografen och MJ-legenden Dave Frary pratar om. Magasinets storlek försvaras med att det både tjänar järnvägen och hamnen.
Göran T
Toppbilden, visa:
Godsmagasinet i Rödesund
Godsmagasinet i Rödesund
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Helt underbar bild Göran! Och Bacchus mår väl ser jag. Förtätad hamnmiljö som bäst.
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Ja, fast tömd på sitt innehåll Johan, därav det höga läget i vattnet. M/s Bacchus anlöpte alltid Rödesund nattetid och på oregelbundna tider. Lasten transporterades omdelebart till ståltankar belägna i bergrum inom fästningsområdet. Detta bergrum var, mycket passande, placerat rakt under officersmässen.Johan Molin skrev:Helt underbar bild Göran! Och Bacchus mår väl ser jag. Förtätad hamnmiljö som bäst.
Trots de oregelbundna transporterna så fick stadens diversearbetare på något vis - förmodligen via bekräftade läckor inom försvarsmakten - alltid reda på när leverans var på gång. För ett tränat öga inom ämnet "folkrörelser" var det inte svårt att räkna ut varför vissa delar av stadens befolkning uppehöll sig vid Juhlins hamncafe i högre utsträckning än annars.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Du tycks ha en viss faibless för fartyg med den typen av "laster", Göran! Jag har ju tidigare berättat om s/s Trafiks äventyr i den branschen, vilket ju t o m gjorde avspegling i Hjos lokala revyer med kapten Lamberg som huvudperson. Ögonvittnen har skildrat hur vissa av sprittunnorna såg ut som igelkottar sedan tillräckligt antal "provborrningar" genomförts och därefter hållen i vederbörlig ordning korkats igen (detta är alltså inga påhittade skrönor!). Ångarens "månskensturer" på Vättern var också vida berömda, det var väl snudd på att man kunde direktöversätta begreppet till engelska ...
Å andra sidan är det väl få trådar på det här forumet där man inte efter en 6 - 7 inlägg halkar in på detta favoritämne. Trådarna om Hg-lok hittills dock undantagna (vad jag vet).
Vår store filmregissör herr Byllini har ju också landat i samma genre. Senast nu en upphottad version av gamla pilsnerfilmer.
Å andra sidan är det väl få trådar på det här forumet där man inte efter en 6 - 7 inlägg halkar in på detta favoritämne. Trådarna om Hg-lok hittills dock undantagna (vad jag vet).
Vår store filmregissör herr Byllini har ju också landat i samma genre. Senast nu en upphottad version av gamla pilsnerfilmer.
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Nja.. amerikanskaJohan Molin skrev:Ångarens "månskensturer" på Vättern var också vida berömda, det var väl snudd på att man kunde direktöversätta begreppet till engelska ...
Även då var väl verksamheten utsatt för långfingrade armens intresse
Av någon anledning får man länkar till Al Capone
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Intressant. Hmm, jag kanske borde göra slag i saken och skrota Abbonnerad-modulen och omlokalisera "the still" inne i julgransodlingen till en lastplats nånstans för att skapa ett större geografiskt avnämarunderlag.PeO skrev:Nja.. amerikanskaJohan Molin skrev:Ångarens "månskensturer" på Vättern var också vida berömda, det var väl snudd på att man kunde direktöversätta begreppet till engelska ...
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Håller med, godsmagasinet är verkligen både stiligt och pampigt. Det måste ha setts som en tydlig markör för HSJ:s självförtroende som järnvägsbolag då det begav sig.
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Maffigt värre!
Skrönandet runtomkring gör ju det hela än mer intressant.
Tommy
Skrönandet runtomkring gör ju det hela än mer intressant.
Tommy
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Både imponerande och elegant.
Var det färdigskuret eller lösvirke?
Var det färdigskuret eller lösvirke?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsmagasinet i Rödesund
Av rent "faktaskrönande" kan noteras att Axel Kindbom kom att bygga upp ett skut-imperium med Rödesund som bas (bl a "min" Anna som ju är presenterad på annat håll), och byggde för ändamålet två stycken hamnmagasin i Rödesund.; en segelbod och en bod för livsmedels- och andra förråd till skutorna.
Skutorna seglade allra mest med massaved till Munksjös fabriker, ursprungligen i Jönköping men från slutet av 1920-talet även Olshammar. Det fanns andra intressanta laster; bl a försåg man A6 artillerihästar i Jönköping med halm, samt transporterade ammunition från Karlsborg till gotland! Och detta är alldeles sant och inte ett dugg ljug!
Skutorna seglade allra mest med massaved till Munksjös fabriker, ursprungligen i Jönköping men från slutet av 1920-talet även Olshammar. Det fanns andra intressanta laster; bl a försåg man A6 artillerihästar i Jönköping med halm, samt transporterade ammunition från Karlsborg till gotland! Och detta är alldeles sant och inte ett dugg ljug!