Toppbilden, visa:    


Ryktet går - en He från Danmark?

Har hört att Roco ska tillverka en DEVA-motorvagn från Mjöllby-Hästholmens Järnväg, eller något lika uppseendeväckande ...
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Lihkströmsverken »

För snart ett år sedan meddelades att den Danska hobbybutiken Kystbanen skulle komma med en dansk kylvagn littera Ibgps ägd av den daska margarinfabriken Mayo. Vagnen skull komma med två olika individnummer ock limiterad till 2 ggr 250 exemplar. Det intressanta här är att vagnen är en fd SJ-registrerad kylvagn littera He som var tillverkad i ett stort antal vagnar. Producent av modellen är okänt men jag skulle sätta en slant på att Hobby Trade har ett finger med i spelet. Eftersom det här finns en försäljningspotential i Sverige skulle jag inte vara förvånad om vi under hösten kan läsa att modellen även kommer för den svenska marknaden. Min magkänsla här säger mig att en butik med säte i nordligaste Sverige är involverad, men vi får väl se.....

/Ola

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av magnus63 »

Lihkströmsverken skrev:För snart ett år sedan meddelades att den Danska hobbybutiken Kystbanen skulle komma med en dansk kylvagn littera Ibgps ägd av den daska margarinfabriken Mayo. Vagnen skull komma med två olika individnummer ock limiterad till 2 ggr 250 exemplar. Det intressanta här är att vagnen är en fd SJ-registrerad kylvagn littera He som var tillverkad i ett stort antal vagnar. Producent av modellen är okänt men jag skulle sätta en slant på att Hobby Trade har ett finger med i spelet. Eftersom det här finns en försäljningspotential i Sverige skulle jag inte vara förvånad om vi under hösten kan läsa att modellen även kommer för den svenska marknaden. Min magkänsla här säger mig att en butik med säte i nordligaste Sverige är involverad, men vi får väl se.....

/Ola
Ca 200 st. hade SJ, så nåt stort antal var det inte fråga om. Men det är välkommet med en He/Icps i alla fall. Misstänker starkt att de förekommit i Kristianstad, Skara, Linköping och andra orter med stora slakterier. De hade ursprungligen köttkrokar, islådor, värme (frostskydd) och spolbar inredning av stålplåtar, och var avsedda för transport av djurkroppar.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag försöker följa de skandinaviska mj-forumen och de senaste dagarna har den danska mj-producenten som håller på att ta fram den intressanta kylvagnen som nämns tidigare i tråden varit på tapeten. Den danska tråden är lite till en början lite svårförstådd men uppenbarligen har Hobbytrade just nu problem. Föreslår att var och en som är intresserad skapar sig en egen uppfattning genom att läsa igenom tråden
http://www.sporskiftet.dk/forum/modelje ... hobbytrade

Om det skulle visa sig vara så illa som jag vill tolka det befarar jag att projektet med en spännade svensk kylvagn kan gå om intet. Låt oss hoppas på motsatsen.

/Ola

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av TuveB »

Hmmm, det förklarar varför Hobbytradeprylar såldes billigt i Valbyhallen. Och att Hobbytrade själva lös med sin frånvaro, hade varit trevligt att få prata med personerna bakom namnet. Då ska ja vara glad att jag hittade två blåa Me till bra pris ( nästan halva priset). Det som skrivs på det danska forumet förklarar varför Vida Tmz inte har kommit än. Det tog ett år att få reservdelar till Di4, reservdelar Hobbytrade sa fanns i lager. Hoppas de reder ut det hela och kan fortsätta tillverkningen.
#JB17

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av LYR »

Ja vad som är sann information av de danska spekulationerna vet vi inget om,
men vi vet ändå att förberedelserna för tillverkningen av He-vagnarna kommit rätt långt.

Länk tll Mötesspårets bilder på provgjutningarna: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=29&t=1085

Beställningar kan sedan lång tid göras hos hobbyhandlarna, varav en av dem visas här.

Länk till vagnarna på Tåg & Hobby i Luleå: http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... 243&page=6

Låt oss hoppas på det bästa och att Hobbytrades verksamhet kan fortsätta.
/LYR

tågtyckarn

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av tågtyckarn »

Borde kanske fundera på att köpa deras Di4 innan det är försent. :D

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av LYR »

Fick idag ett mail från Danmark och det är tydligen klart nu med konkurs för Hobbytrade/ade,
men det är osäkert vad som kan försvinna eller räddas av deras planerade produktion,
men förhoppningsvis ska somliga projekt, bl.a. de svenska kylvagnarna He/Icps produceras av firman F 2010 ApS
-så vi får hoppas att vi ändå får se dem på våra mj-spår.
/LYR

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av larsess »

LYR skrev:Fick idag ett mail från Danmark och det är tydligen klart nu med konkurs för Hobbytrade/ade,
men det är osäkert vad som kan försvinna eller räddas av deras planerade produktion,
men förhoppningsvis ska somliga projekt, bl.a. de svenska kylvagnarna He/Icps produceras av firman F 2010 ApS
-så vi får hoppas att vi ändå får se dem på våra mj-spår.
/LYR
Hej LYR!
Hoppas du kan försöka hålla oss, som inte känner till lika mycket om danska MJ-producenter, litet informerade om utifall de efterlängtade He/Icps-vagnarna kommer att produceras eller ej!
Önskar, /Larsess

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av LYR »

larsess skrev: Hej LYR!
Hoppas du kan försöka hålla oss, som inte känner till lika mycket om danska MJ-producenter, litet informerade om utifall de efterlängtade He/Icps-vagnarna kommer att produceras eller ej!
Önskar, /Larsess
Hej Larsess och alla andra kylvagns-samlare, enligt den senaste inf. jag fått från min danska kontakt för snart två veckor sedan, sägs att modellerna av de svenska He/Icps-vagnarna med all sannolikhet kommer - men att det ännu inte är helt klart med vilken producent det blir.

Så fort jag får ny inf. ska jag uppdatera här på Mötesspåret.
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Johan Molin »

Håller alla tre tummarna!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ryktet går - en He från Danmark, vad händer?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det har nu gått ett år sedan det senast kommenterades något om denna "svenska" kylvagn. Verkar vara svårt att hitta något på nätet, på de aktuella återförsäljarnas eller producentens hemsida. Någon som besitter mer information, LYR kanske?

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av 1956 »

Satte nästan eftermiddagskaffet i vrångstrupen innan jag fick klart för mig att jag hade läst fel, det står inte Hen...lyckligtvis!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av PeO »

1956 skrev:, det står inte Hen...lyckligtvis!
Nä, men det kunde väl fraktas broiler i dem....

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Ryktet går - en He från Danmark, vad händer?

Inlägg av LYR »

Lihkströmsverken skrev:Det har nu gått ett år sedan det senast kommenterades något om denna "svenska" kylvagn. Verkar vara svårt att hitta något på nätet, på de aktuella återförsäljarnas eller producentens hemsida. Någon som besitter mer information, LYR kanske?

/Ola
Enligt den inf. jag fått under våren, så är det ett låst läge om vem som äger rättigheterna till formverktygen.
Hur denna juridik-ekonomiska tvist kan lösas har jag ingen uppfattning om för närvarande.
Mycket tråkigt att inte formverktygen till He/Icps kan släppas loss till det de är avsedda för; tillverkning och försäljning...
Vi får ändå hoppas på att det kan lösas - de kostar bara låst kapital om de inte används.....
/LYR

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Lasse M »

1956 skrev:Satte nästan eftermiddagskaffet i vrångstrupen innan jag fick klart för mig att jag hade läst fel, det står inte Hen...lyckligtvis!
Vad hade varit så kontroversiellt med att där stått Hen så att det föranledde dig till att isåfall sätta kaffet i vrångstrupen?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Johan Molin »

Jag säger som tidigare; är det någon som talar om för mig att vederbörande absolut vill bli kallade för "hen" så har jag inga problem med det. Annars skulle jag aldrig få för mig att använda ordet i dagsläget. I synnerhet som det finns andra omskrivningar i svenska språket (se ovan!) för att undvika att könsbestämma en individ.

Sedan är det en annan sak om ordet hen skulle vinna allmän acceptans. Då löser det problemet sig självt, oavsett vad språkvårdare och andra tycker. Språk är ju alltid föränderligt, men de förändringar som funkar är de som kommer nedifrån, inte de som pådyvlas uppifrån.

Tror jag i alla fall.

Transpersonligheter är å andra sidan inget problem för mig. Genom mitt arbete har jag sett för mycket av vikten av att människor hittar sin identitet för att kunna tycka att det är något moraliskt problem eller någonting som utgör ett hot mot någon annan.

Apropå kylvagnar ... :roll: ( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av 1956 »

Lasse M skrev:
1956 skrev:Satte nästan eftermiddagskaffet i vrångstrupen innan jag fick klart för mig att jag hade läst fel, det står inte Hen...lyckligtvis!
Vad hade varit så kontroversiellt med att där stått Hen så att det föranledde dig till att isåfall sätta kaffet i vrångstrupen?
Av den enkla anledningen att jag tycker hela idén om att inte könsbestämma individer när man talar om dem är något av det löjligaste och dummaste som man försöker pådyvla oss i Sverige. Att jag tycker så har inget alls att göra med någon avighet mot transsexuella från min sida, jag respekterar alla människors olika sexuella läggningar, det kan jag garantera.

Jag misstänker också att det rent språkligt kan uppstå problem med syftning på personer i vissa situationer, vilket i så fall försvårar möjligheterna att uttrycka sig korrekt i både tal och skrift.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Lasse M »

1956 skrev:
Lasse M skrev:
1956 skrev:Satte nästan eftermiddagskaffet i vrångstrupen innan jag fick klart för mig att jag hade läst fel, det står inte Hen...lyckligtvis!
Vad hade varit så kontroversiellt med att där stått Hen så att det föranledde dig till att isåfall sätta kaffet i vrångstrupen?
Av den enkla anledningen att jag tycker hela idén om att inte könsbestämma individer när man talar om dem är något av det löjligaste och dummaste som man försöker pådyvla oss i Sverige. Att jag tycker så har inget alls att göra med någon avighet mot transsexuella från min sida, jag respekterar alla människors olika sexuella läggningar, det kan jag garantera.

Jag misstänker också att det rent språkligt kan uppstå problem med syftning på personer i vissa situationer, vilket i så fall försvårar möjligheterna att uttrycka sig korrekt i både tal och skrift.
Ja då var det ungefär som jag gissade, du har inte riktigt förstått (eller gillar inte?) tanken och poängen bakom ordet hen. En person som är genetiskt kille men ser ut som en tjej fullt ut är då kille och ska kallas kille och vice versa? Varför då inte bara låta dessa personer (om dom vill) kalla sig hen. Där är många transpersoner som benämner sig som tjej/kille men också många som inte vet och känner sig in-between.Där är också många transexuella som inte vill/vågar eller ens får göra själva könsbytesoperationen. Vad är då så löjligt och dumt med att dessa personer får ett ord för odefinerad könsbestäming. Fattar inte varför vi tvunget måste indelas i man/kvinna när det uppenbart finns massor av människor på jorden som inte tycker sig stämma in i den normen.

En i min närmsta krets har en son som är transexuell och som har försökt ta livet av sig ett par gånger och där första försöket var i 8 års åldern. Han har ofta varit deprimerad och mycket tillbakadragen samt nästan inga vänner. Men sedan lite mer än ett år tillbaka när han vågade berätta sin hemlighet och han fått hjälp mår han mycket bättre. Han börjar gymnasiet efter sommaren i en helt ny stad och har kommit ut som tjej nu och jag har känt honom sen han föddes och har aldrig sett honom så glad och lycklig som nu. Hon (ja han kallar sig tjej numera) och hennes föräldrar har lärt mig en hel del kring detta som man inte hade någon insikt i tidigare.

Att du sen kallar transexualitet en sexuell läggning visar ju tyvärr på att du inte är så insatt i vad det handlar om. Det har ingenting med sexuell läggning att göra, där finns både bi-, hetero- och homosexuella transpersoner. Men det är oavsett bra att du accepterar alla människors sexuella läggningar. För det är också en sak jag tycker hör till "the dark ages" att ha något emot folks kärlek och sexualitet oavsett hur den tar sig form så länge den sker på lika villkor och i samförstånd mellan vuxna människor.

Då har jag förklarat min synpunkt på hen, blev kanske lite långt så nu är urspårningen klar för min del. Dags att ta tråden tillbaks till danska kylvagnar. Jag kommenterar inte mer i hen frågan, möjligen i He frågan :)

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Lasse M »

Borttaget. Dubblett av inlägget ovan.
Senast redigerad av Lasse M den 23 jun 2014, 17:34, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av 1956 »

Jag menar att man generellt vill byta ut orden hon och han mot hen. Precis som Johan skriver har inte heller jag något emot att använda ordet om det är någon som som önskar bli benämnd så.

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Cor van der Meijde »

Lasse M skrev:
1956 skrev:
Lasse M skrev:
1956 skrev:Satte nästan eftermiddagskaffet i vrångstrupen innan jag fick klart för mig att jag hade läst fel, det står inte Hen...lyckligtvis!
Vad hade varit så kontroversiellt med att där stått Hen så att det föranledde dig till att isåfall sätta kaffet i vrångstrupen?
Av den enkla anledningen att jag tycker hela idén om att inte könsbestämma individer när man talar om dem är något av det löjligaste och dummaste som man försöker pådyvla oss i Sverige. Att jag tycker så har inget alls att göra med någon avighet mot transsexuella från min sida, jag respekterar alla människors olika sexuella läggningar, det kan jag garantera.

Jag misstänker också att det rent språkligt kan uppstå problem med syftning på personer i vissa situationer, vilket i så fall försvårar möjligheterna att uttrycka sig korrekt i både tal och skrift.
Ja då var det ungefär som jag gissade, du har inte riktigt förstått (eller gillar inte?) tanken och poängen bakom ordet hen. En person som är genetiskt kille men ser ut som en tjej fullt ut är då kille och ska kallas kille och vice versa? Varför då inte bara låta dessa personer (om dom vill) kalla sig hen. Där är många transpersoner som benämner sig som tjej/kille men också många som inte vet och känner sig in-between.Där är också många transexuella som inte vill/vågar eller ens får göra själva könsbytesoperationen. Vad är då så löjligt och dumt med att dessa personer får ett ord för odefinerad könsbestäming. Fattar inte varför vi tvunget måste indelas i man/kvinna när det uppenbart finns massor av människor på jorden som inte tycker sig stämma in i den normen.

En i min närmsta krets har en son som är transexuell och som har försökt ta livet av sig ett par gånger och där första försöket var i 8 års åldern. Han har ofta varit deprimerad och mycket tillbakadragen samt nästan inga vänner. Men sedan lite mer än ett år tillbaka när han vågade berätta sin hemlighet och han fått hjälp mår han mycket bättre. Han börjar gymnasiet efter sommaren i en helt ny stad och har kommit ut som tjej nu och jag har känt honom sen han föddes och har aldrig sett honom så glad och lycklig som nu. Hon (ja han kallar sig tjej numera) och hennes föräldrar har lärt mig en hel del kring detta som man inte hade någon insikt i tidigare.

Att du sen kallar transexualitet en sexuell läggning visar ju tyvärr på att du inte är så insatt i vad det handlar om. Det har ingenting med sexuell läggning att göra, där finns både bi-, hetero- och homosexuella transpersoner. Men det är oavsett bra att du accepterar alla människors sexuella läggningar. För det är också en sak jag tycker hör till "the dark ages" att ha något emot folks kärlek och sexualitet oavsett hur den tar sig form så länge den sker på lika villkor och i samförstånd mellan vuxna människor.

Då har jag förklarat min synpunkt på hen, blev kanske lite långt så nu är urspårningen klar för min del. Dags att ta tråden tillbaks till danska kylvagnar. Jag kommenterar inte mer i hen frågan, möjligen i He frågan :)
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]Exakt, det är mer om hur personen m/f som en mänsklig handling, inte vilket kön han/hon har.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av 1956 »

Jag vill gärna än en gång förtydliga mig när det gäller min uppfattning om försöken att införa ordet hen.

Precis som Johan skriver så kommer ”påbudet” att använda sig av ordet hen uppe ifrån och med uppe ifrån menas här företrädesvis vissa politiker, kulturarbetare och journalister. Deras påbud handlar alltså inte om att bara använda det om personer som upplever sig tillhöra ett annat kön än sitt biologiska utan om att alltid använda det istället för orden hon och han. Det är just det jag vänder mig emot.

Att tolka mitt inlägg som Lasse M gör känns som att medvetet misstolka mig och därmed försöka få mig att framstå som negativt inställd till en grupp individer som jag mycket väl förstår har en komplicerad och pressad livssituation.

En sak är i alla fall helt säker. Att ifrågasätta den här typen av företeelser innebär att man ger sig in på något som kan liknas vid minerad mark.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Johan Molin »

Jag kan egentligen inte se att det finns någon konflikt!
De allra flesta vill troligen bli kallade för hon eller han, sannolikt större delen av transpersoner också. Och i de fall man inte vill det är det ju bara att gör som hen vill.

Men jag kan inte heller se att detta måste leda till att man utrotar orden hon och han och kallar alla för hen. Man ska ju inte göra det konstigare än det behöver vara. Och det viktigaste av allt, är väl att alla människor har rätt till samma respekt och samma människovärde.

Så får vi se om He-vagnen orkar återkomma, hoppas det! [JC_doubleup.gif]

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Lasse M »

1956 skrev:Jag vill gärna än en gång förtydliga mig när det gäller min uppfattning om försöken att införa ordet hen.

Precis som Johan skriver så kommer ”påbudet” att använda sig av ordet hen uppe ifrån och med uppe ifrån menas här företrädesvis vissa politiker, kulturarbetare och journalister. Deras påbud handlar alltså inte om att bara använda det om personer som upplever sig tillhöra ett annat kön än sitt biologiska utan om att alltid använda det istället för orden hon och han. Det är just det jag vänder mig emot.

Att tolka mitt inlägg som Lasse M gör känns som att medvetet misstolka mig och därmed försöka få mig att framstå som negativt inställd till en grupp individer som jag mycket väl förstår har en komplicerad och pressad livssituation.

En sak är i alla fall helt säker. Att ifrågasätta den här typen av företeelser innebär att man ger sig in på något som kan liknas vid minerad mark.
Skulle ju egentligen inte skriva mer i frågan men måste väl förtydliga mig. Nejdå, jag försöker inte medvetet misstolka dig, jag läste vad du skrev i ditt första svar och reagerade väl mest på det där med ordvalen av löjligaste och dummaste om att inte tvunget könsbestämma individer när man pratar om dom samt att du formulerade dig så som att transsexuellitet var en sexuell läggning, vilket alltså absolut inte är. Varför skulle jag medvetet välja att misstolka något jag läser, känns ju ganska dumt.

När du nu förtydligade dig i ovan citerade inlägg förstår jag bättre hur du menar och håller med om att han/hon absolut inte ska ersättas av hen. Men oavsett om det skulle utgå "påbud" om att han/hon nu är ersatt av hen så tror jag ju inte precis det är genomförbart, skulle man förbjuda folk att säga han/hon, och om dom ändå gör det, ska det vara något straff då så att folk upphör med ofoget. :) Så jag tror nog inte det är någon större fara.

I finska språket finns inget könsbestämmande han/hon om jag inte minns fel.

Nu lovar jag att det är slut på hen snacket från min sida och det känns som missförstånden är utredda.

Så någon som har info om vad det blev av He vagnarna? På LYR´s tidigare länk till Tåg & Hobby i Luleå där vagnarna då kunde förbeställas hittar jag inte vagnarna längre.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av 1956 »

Det känns verkligen bra Lasse M att vi har nått samförstånd i den här känsliga frågan!

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ryktet går - en He från Danmark?

Inlägg av Cor van der Meijde »

Nu!
Back on track!
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Rykten"