Toppbilden, visa:    


Har ni sett den här nya vagnen?

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av Stefan S »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av Johan Molin »

Wow! HUR ska man nu motivera en slik vagn på hästholmabanan?

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av Magnus P3 »

Fler bilder och lite text här:

http://www.artitec.nl/index.php/en/trai ... ory_id=287

45 € tycker jag är ett helt OK pris för en udda vagn i liten upplaga.

Vilken svensk återförsäljare kan tänkas sälja denna? Tåg & Hobby i Luleå?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av Johan Molin »

Enligt mina noteringar, Ljungaverks (JLJ:s) vagnar 502031 och 502034 för syretransport, byggda 1941 för Stockholms Stads Superfosfatfabrik i Ljungaverk, av Westwaggon. Groteskt udda och väldigt roliga vagnar, ett måste att ha, särskilt om man tänker sig att bygga Johannisberg — Ljungaverks Järnväg ... [JC_doubleup.gif]

Men hur ska vi alla andra kunna motivera transporter med en slik skapelse? :(
Det bästa just jag kan komma på är att köpa den som present åt svärfar, mångårig pappersfabriksingenjör med en bakgrund från Hälsingland. Fast där var det väl Ljusnan som var älven förstås ...

Den som verkar närmast tillhands att kunna transportera en sådan här vagn runt sina domäner är väl Svenne, och så kanske larsess med sina kompisar!

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev:Enligt mina noteringar, Ljungaverks (JLJ:s) vagnar 502031 och 502034 för syretransport, byggda 1941 för Stockholms Stads Superfosfatfabrik i Ljungaverk, av Westwaggon. Groteskt udda och väldigt roliga vagnar, ett måste att ha, särskilt om man tänker sig att bygga Johannisberg — Ljungaverks Järnväg ... [JC_doubleup.gif]

Men hur ska vi alla andra kunna motivera transporter med en slik skapelse? :(
Det bästa just jag kan komma på är att köpa den som present åt svärfar, mångårig pappersfabriksingenjör med en bakgrund från Hälsingland. Fast där var det väl Ljusnan som var älven förstås ...

Den som verkar närmast tillhands att kunna transportera en sådan här vagn runt sina domäner är väl Svenne, och så kanske larsess med sina kompisar!
Nästan rätt 8-) Vagnarna kommer till Sverige 1953. De brukades av Tyskarna för V-bombsprogramet (därav den kommer som modell) och transporterade då som senare flytande syre.
Vagnarna 502031 / 34 sätts i trafik 1953 och i den ursprungliga tyska armegrå färgen. Vagnarna gick i trafik med syre till stålverken fram till 1970 och är avställda 1975, de har hafft andra mera iögonfallande loggor som Fosfatbolagets.
Det finns bilder på förebilden och vad jag kan se så är modellen helt korrekt.
BJ

Ps. Det finns en artikel med bilder om dessa vagnar i tidningen Tåg 1/95.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av Johan Molin »

Aha, tack för den informationen! Bortsett från fel årtal och fel basindustri så var det m a o nästan rätt ... :?

Något stålverk torde det inte bli tal om i Hästholmen ...

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av Arne Lindgren »

Snygg.. och jag kan nog använda flytande syre till min masugn.. och eftersom tyskbyverken disponerar en V1-a borde den vara avdragsgill.
Men varför finns den bara som svensk?

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av BoJ »

Arne Lindgren skrev:Snygg.. och jag kan nog använda flytande syre till min masugn.. och eftersom tyskbyverken disponerar en V1-a borde den vara avdragsgill.
Men varför finns den bara som svensk?
Den kommer säkert för tyska marknaden också när man fått klart för sig hur märkningen skall se ut?
Tror att detta är endast ett provex då den är dekalerad med Alps-dekaler om jag nu ser rätt!
Troligen är det så att en svensk märkning var enklare då någon redan har tagit fram denna och tiden var kort till utställning.
Vagnen är främst framtagen för att bära stridsvagnar och tankpåbyggnaden är ett plus.
BJ

Här finns bild på förebilden:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=130608
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av d680ae »

BoJ skrev:
Johan Molin skrev:Enligt mina noteringar, Ljungaverks (JLJ:s) vagnar 502031 och 502034 för syretransport, byggda 1941 för Stockholms Stads Superfosfatfabrik i Ljungaverk, av Westwaggon.
...
Det finns bilder på förebilden och vad jag kan se så är modellen helt korrekt.
BJ

Ps. Det finns en artikel med bilder om dessa vagnar i tidningen Tåg 1/95.
Lite skeptisk till förebildligheten ned i minsta detalj blir åtminstone jag, som vanligt. Ögat reagerar direkt på att förstängningen, eller i detta fall snarare fixeringen av överbyggnaden på vagnsunderredet ser ut att leva på ett uttänjt regelverk. Man ser inga, och förstår knappast heller hur man på en vagn med trägolv kunnat ordna en stabil och visuellt kontrollerbar förbindning mellan vagnen och tanken. På förebildsfotot ser det väl snarare ut att vara golv av stålplåt under tanken. Det ger ju helt andra möjligheter att medelst svetsning ordna mer diskreta men kraftiga konsoler eller fästplattor med bultförband, eller hur man nu valt att göra det. Det känns lite väl mycket Kajsa Warg över modellskapelsen.
Men sitter nu tanken inte bättre fast än det ser ut, kan det ju vara en lindrig utmaning att byta golvbeläggningen för bättre trovärdighet.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Har ni sett den här nya vagnen?

Inlägg av magnus63 »

Johan Molin skrev:Aha, tack för den informationen! Bortsett från fel årtal och fel basindustri så var det m a o nästan rätt ... :?

Något stålverk torde det inte bli tal om i Hästholmen ...
Du får väl bygga ett järn- och stålverk, som behöver syrgas till Kaldo-konvertrarna... Tyckte du en östgötsk kyrka var stor ska du se ett stålverk i 1:87, det går väl åt en badmintonplan typ.

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"