Verkade inte vara så stort intresse för denna, men här är en liten film från den första provturen:
http://youtu.be/h_4LS1ZGyIA
Toppbilden, visa:
HOn3 konverterat Shay lok.
HOn3 konverterat Shay lok.
Senast redigerad av Graffen den 02 apr 2014, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
Re: HOn3 konverterat Shay lok.
Tjusigt Graffen !
"Den förening som vill ha mig som medlem, den föreningen vill jag inte vara medlem i."Groucho Marxx
Re: HOn3 konverterat Shay lok.
Jo intresse finns med största säkerhet, det är bara det att det inte alltid märks.
Tittade på filmen. Himla snyggt! Är verkligen drivningen gjord på "riktigt" sätt d v s att "trucksen" drivs från "ångmaskinen" eller snurrar axlarna bara med?
En loggingbana med den maskinen vore fasligt coolt
Mvh
/Peter
Tittade på filmen. Himla snyggt! Är verkligen drivningen gjord på "riktigt" sätt d v s att "trucksen" drivs från "ångmaskinen" eller snurrar axlarna bara med?
En loggingbana med den maskinen vore fasligt coolt
Mvh
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: HOn3 konverterat Shay lok.
Jupp, drivningen är på utsidan med drev.
Det är ett ombyggt Bachmann three truck 80 ton Shay i HO som jag haft i ganska många år nu.
Det har fått stå ut med ganska många revisioner, bl.a utbyte av de spruckna plastkuggarna mot metallkugg.
Den största revisionen var när jag hade ledsnat på den usla spårtagningen av den mittersta boggien.
Då byggde jag om det till två trucksutförande:
(se http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... onversion/)
Nu har jag alltid önskat mig ett Shaylok i smalspårsutförande!
Som tur var så hittade jag en konverteringssats från NWSL.
Satsen innehöll nya axlar, bolster, bromsbalkar, shims samt installationsverktyg för axlarna.
Jag demonterade originalboggierna i ett nafs, och i ett till nafs så var de nya delarna monterade.
Det svåraste var att pressa hjulen på de nya axlarna.
Så här ser det ut nu:
Det är ett ombyggt Bachmann three truck 80 ton Shay i HO som jag haft i ganska många år nu.
Det har fått stå ut med ganska många revisioner, bl.a utbyte av de spruckna plastkuggarna mot metallkugg.
Den största revisionen var när jag hade ledsnat på den usla spårtagningen av den mittersta boggien.
Då byggde jag om det till två trucksutförande:
(se http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... onversion/)
Nu har jag alltid önskat mig ett Shaylok i smalspårsutförande!
Som tur var så hittade jag en konverteringssats från NWSL.
Satsen innehöll nya axlar, bolster, bromsbalkar, shims samt installationsverktyg för axlarna.
Jag demonterade originalboggierna i ett nafs, och i ett till nafs så var de nya delarna monterade.
Det svåraste var att pressa hjulen på de nya axlarna.
Så här ser det ut nu:
Re: HOn3 konverterat Shay lok.
Jo då, stort intresse finns visst. Fast man känner att man ligger lite efter när man ser den finkirurgi som pågår här. Oerhört imponerad över det finlir som pågår på dina trådar.
Mitt första "riktiga" projekt med smalspår kommer att bli att få in en decoder i en Bachmann Mogul 2-6-0 i 0n30, men jag är inte där riktigt ännu...
Mitt första "riktiga" projekt med smalspår kommer att bli att få in en decoder i en Bachmann Mogul 2-6-0 i 0n30, men jag är inte där riktigt ännu...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: HOn3 konverterat Shay lok.
Det känns mycket småpilligt att få ihop de fyra vinkelväxlarna ute i boggierna, men snyggt blir'e som sagt.
3-truck till 2-truck, studerade dina bilder på de olika varianterna. Det verkar betyda att du bytt förlängt lokramen bakom hytten och monterat dit i stort sett hela tendern samt flyttat den bakre lokboggien en liten bit. Fräckt, märks inte att det var en helt annan typ från början.
Säkert så det var konstruerat också för att kunna leverera olika loktyper med minsta möjliga antal delar.
Nu väntar man bara på att se den tuffa fram över en mindre ""river kwai"-liknande bro inne i en skog av överstora tallar ...
Dags att poppa popcorn snart tror jag.
/Peter
3-truck till 2-truck, studerade dina bilder på de olika varianterna. Det verkar betyda att du bytt förlängt lokramen bakom hytten och monterat dit i stort sett hela tendern samt flyttat den bakre lokboggien en liten bit. Fräckt, märks inte att det var en helt annan typ från början.
Säkert så det var konstruerat också för att kunna leverera olika loktyper med minsta möjliga antal delar.
Nu väntar man bara på att se den tuffa fram över en mindre ""river kwai"-liknande bro inne i en skog av överstora tallar ...
Dags att poppa popcorn snart tror jag.
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887