Toppbilden, visa:    


Överraskande detaljer

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Överraskande detaljer

Inlägg av ollef »

Har varit ute med kameran och samlat bilder på husfasader som kan passa på en bakgrundskuliss bakom stadsområdet på Engelsforsmodulerna.
Försöker hålla kvar vid den blandning av hus från Västanfors och Sala som finns bland modellhusen på modulerna
och den mesta tiden har jag lagt bland husen i Salas stadskvarter där det finns många hus som tilltalar mig.

Bilderna tar jag mot fasadens framsida, för att senare kunna rita upp fasaden rakt framifrån och plocka samman en lång rad av fasader.
Från början hade jag bara tänkt mig att använda summariska skisser, då det ju "bara" handlade om en bakgrund som delvis kommer att döljas.
—————————————————————————————————————————————————————

Det här är två av de många husen i Sala som jag fastnade för.

Bild

Efter att ha varit koncentrerad på att fånga husen rakt framifrån råkade jag kasta en blick upp mot gaveln
på det strikt symmetriska grå huset till höger………….

Bild

Brandgaveln är allt annat än rak och symmetrisk.
Dessutom byggd med en tegeltyp jag själv aldrig tidigare noterat
(har å andra sidan inte tidigare tänkt på olika tegeltyper, bara tänkt att allt tegel har formen som som ”standardteglet” på skorstenen på bilden)).

—————————————————————

Målet var ju först att sammanställa ett antal summariska skisser till en bakgrundskuliss, men intresset för de vackra fasadformerna växte och arbetet tog en ny riktning med allt mer detaljerade bilder.

Så här blev t.ex bilden av de två husen på bilden.

Bild

—————————————

Bakgrundkulissen kommer den också även om det kommer att ta lite längre tid.
Den kommer att målas tonat himmelsblå/grå och sen kommer de utskrivna fasaderna att klippas ut och fästas mot kulissen.

Bild

Här provas en första skiss med mer eller mindre detaljerade hus för att prova var och i vilken ordning fasaderna skall monteras.
Stationsbyggnaderna på modulerna är tillfälligt borttagna för att göra kulissen åtkomlig, bara bankkvarteret är på plats.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Sture Bylén

Re: Överraskande detaljer

Inlägg av Sture Bylén »

Fantastisk småstadskaraktär. [JC_doubleup.gif]
ollef skrev:Brandgaveln är allt annat än rak och symmetrisk. Dessutom byggd med en tegeltyp jag själv aldrig tidigare noterat
Toppen! Det här öppnar ju oanade möjligheter för oss modellbyggare! :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Överraskande detaljer

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Det teglet ser utomordentligt skumt ut! För att inte tala om murförbandet som definitivt inte ser "klassiskt" ut för att vara i Sverige, långt bort från Vollmer-land.!
Vi befinner ju oss i murtegel- mekka för att vara i Sverige! Jämför bara dimensionerna med skorstenspannorna!

Jag uppfattar det beskrivna teglet som en "fake"-variant, och då undrar man ju varför det inte klarar av att uppvisa "a straight face" för oss andra?

Uselt hantverk? Känns inte som äkta murtegel. Eller?

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Överraskande detaljer

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev:[img]
Vi befinner ju oss i murtegel- mekka för att vara i Sverige! Jämför bara dimensionerna med skorstenspannorna!
Jag uppfattar det beskrivna teglet som en "fake"-variant, och då undrar man ju varför det inte klarar av att uppvisa "a straight face" för oss andra?
Uselt hantverk? Känns inte som äkta murtegel. Eller?
Försökte snabbgoogla lite på tegeltyper men hittade inte något av värde just nu.
Men "fake-variant"? Njae det tror jag inte.
När jag senare gick runt i Sala hittade jag flera liknande gavlar med samma stentyp.

Och förvisso, vi befinner oss i ett av Sveriges Tegel-Mekka. I området Sala-Heby fanns det gott om tegelbruk i olika storlekar, med Heby som det mest kända.
Så det är säkerligen någon typ av lokalproducerat tegel.

Vore kul om någon vet mer om denna variant.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Överraskande detaljer

Inlägg av Johan Molin »

OK, då har man tagit tegelpannorna och vänt undersidorna / översidorna utåt. Ser ändå inte ut som klassiskt murarhantverk ...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Överraskande detaljer

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:OK, då har man tagit tegelpannorna och vänt undersidorna / översidorna utåt. Ser ändå inte ut som klassiskt murarhantverk ...
Precis min tanke...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Överraskande detaljer

Inlägg av ollef »

Om man zoomar in lite närmare ser man att det är någon typ av täckplattor av tegel som är fästa utanpå husets trästomme.
Så någon mursten var det ju inte utan någon annan typ av släta tegelplattor, förmodligen tillverkade för att vara, just täckplattor, kanske av brandskyddande karaktär, eller kanske bara för att ge intryck av tegelvägg.....

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

BEF
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 okt 2012, 19:07
Ort: Skåne-Tranås

Re: Överraskande detaljer

Inlägg av BEF »

Det som syns på gaveln är spiktegel. En normal användning av detta är som underlag för puts när en träfasad skall reveteras. Teglet spikas genom de hål som finns i teglet.
Här har gaveln inte putsats och funktionen är troligen i detta fall ett i efterhand förstärkt brandskydd.
Mvh/Bertil

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Överraskande detaljer

Inlägg av ollef »

Tack för informationen Bertil, då behöver jag inte fundera mer över varför det ser ut som det gör.

Och med sitt ojämna mönster skulle en sådan vägg bli ett intressant "brytande" inslag i en stadsmiljö.
Synd att det just nu bara är frontfasaderna som är intressanta.
Men nån gång kanske det blir komplettering med mer stadsmiljö med kompletta husmodeller på någon modul, eller kanske.......
Vid något gatuhörn längs kulissen kan ju faktiskt en sådan här gavel sticka upp över huset i framkant, hmmmm
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"