Toppbilden, visa:    


Hamnvaktarstugan i Hjo

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Hamnvaktarstugan i Hjo

Inlägg av Göran T »

I min serie trähusbyggnader från Hjo fortsätter jag med mitt andra hus. Alldeles bredvid magasinet ligger hamnvaktarbostaden, idag mer känt som Elins glasscafe (även om jag föredrar Österhagen glass: pure handmade in Hjo). Till hamnvaktarstugan hör även ett litet charmigt uthus (idag rivet) med inte mindre än sex dörrar på. Så här ser bostadshuset ut i nuläget:
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Hamnvaktarstugan i Hjo

Inlägg av Jan Frelin »

Äkta Northeastern minsann!

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Hamnvaktarstugan i Hjo

Inlägg av Anna-Carin »

Trä är snyggt! Vad använder du för material till grunden?

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Hamnvaktarstugan i Hjo

Inlägg av Göran T »

Anna-Carin skrev:Trä är snyggt! Vad använder du för material till grunden?
Hej Anna-Carin!
Det är mitt nya favoritmateriel, kapaskiva som är en 10 mm styrenskiva belagd med kartong på båda sidor (används i olika sammanhang inom reklambranschen bl a). Kartongen rivs bort och sedan karvar jag ut stenarna, eller kanske mera trycker in stenmönstret i den porösa styrenen. Mycket lättjobbat och snabbt material. Plintarna till hamnmagasinet är från samma kapaskiva.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Hamnvaktarstugan i Hjo

Inlägg av Arne Lindgren »

Göran T skrev: Det är mitt nya favoritmateriel, kapaskiva som är en 10 mm styrenskiva belagd med kartong på båda sidor (används i olika sammanhang inom reklambranschen bl a). Kartongen rivs bort och sedan karvar jag ut stenarna, eller kanske mera trycker in stenmönstret i den porösa styrenen. Mycket lättjobbat och snabbt material. Plintarna till hamnmagasinet är från samma kapaskiva.
/Göran T
Ah, jag köpte 5mms och skar ut stenarna när jag gjorde grunden till mitt HansåGreta-hus.
Blev inte alls lika bra. Ska testa att trycka/pressa mönster nästa gång.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Hamnvaktarstugan i Hjo

Inlägg av Anna-Carin »

Göran T skrev: Det är mitt nya favoritmateriel, kapaskiva som är en 10 mm styrenskiva belagd med kartong på båda sidor (används i olika sammanhang inom reklambranschen bl a). Kartongen rivs bort och sedan karvar jag ut stenarna, eller kanske mera trycker in stenmönstret i den porösa styrenen.
Aha, fiffigt! Får titta efter kapaskiva igen, senast hittade jag bara en värdelös sort med cellplast inuti.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Hamnvaktarstugan i Hjo

Inlägg av Jan Frelin »

KAPA är ett varumärke, det kanske gäller att hitta just den?

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Hamnvaktarstugan i Hjo

Inlägg av Göran T »

Lite mer har blivit byggt på hamnkontoret i Rödesund. bygget av s/s Trafik är nästan klart så nu har jag tagit tag i en del avstannade husbyggen, bl a detta.
Bild
Bild

/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"