Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av ErikB »

Nu väntar vi på en Saab 92 i skala 1:87. Fast en sådan har jag aldrig haft!
Med lite tur ska Du inte behöva vänta så länge!
/Erik

http://www.smj.org/wp/?p=8929&cat=162
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev:
Tack, Mats för dessa fordonsuppgifter. Cinnoberröd, det låter fint. Och två förgasare, det var en överraskning!

Nu väntar vi på en Saab 92 i skala 1:87. Fast en sådan har jag aldrig haft!
Väl bekomme! :D

Bubbla förknasare "tog" jag på det lilla "S"-emblemet i orange som sitter bredvid det svarta "99 GL" på sidan av motorhuven! Fast just den faciliteten hade faktiskt inte min gredeskära 99:a - däremot var min Opalgröna (ilsket pistagegrön ungefär) 76:a automatic som jag hetspendlade mellan Uppsala och Solna denna "finess" - den var törrrstig som en finsk skogshuggare (1,4 lit/mil)! :mrgreen:

Den där modellen av SAAB 92 som är "på g" ser ut att blir riktigt fin, nästan så att jag funderar på att lätta lite på mitt inköpsembargo mot "leksaker"! :?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Ja du Rikard, det vore kanske värt med en hovsam förfrågan att få komma och titta! MRW känns väldigt betydelsefullt för svenskt modellrallande på många olika plan!
Håller med, vi sätter upp ett besök på önskelistan.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

1956 skrev:
Johan Molin skrev:Ja du Rikard, det vore kanske värt med en hovsam förfrågan att få komma och titta! MRW känns väldigt betydelsefullt för svenskt modellrallande på många olika plan!
Håller med, vi sätter upp ett besök på önskelistan.
Skicka ett email till mrw@mrw1.se, så ordnar vi det!
/SJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Vi bugar och tackar! Återkommer efter diskussion med Rikard. Det lär väl inte bli under detta året i varje fall.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Två motorvagnar möts på Gulmåla station: SJ Xoa7 257 och X16 965.

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Erik R. »

Vilken härlig bild från en gammal fin anläggning. :D

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av arcego »

Johan Molin skrev:Vi bugar och tackar! Återkommer efter diskussion med Rikard. Det lär väl inte bli under detta året i varje fall.
Får man lågmält få anmäla sitt intresse med högt lyftad tumme i färdriktningen?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Även ånglok går på elektricitet, åtminstone i mj-världen! För två veckor sedan kungjorde jag här på forumet under "Kommersiell försäljning" att SJ Sa 938 råkat ut för lokskada. Det var lokets Faulhaber 1319 som havererat. Jag efterlyste en ny motor och fick flera tips. Stort tack!
Från Tumba via NOHAB i Trollhättan levererades en ny motor förra lördagen. Ett foto från idag visar att loket nu är renoverat och i trafik igen på Kattnosa Gulmåla Järnväg.

På Järnvägshistoriskt forum läser jag att systerloket Sa 1277 i skala 1:1 har genomgått en större renovering och är provkört, även det med lyckat resultat. Mycket glädjande!
Senast redigerad av S Johansson den 24 nov 2013, 23:10, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Trevligt att det blev ny kraftenhet till loket, Stig! :D
Hade dessvärre ingen möjlighet att närvara vid Innovatum förra lördagen, hoppas du hittade ngt mer trevligt på plats.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:Trevligt att det blev ny kraftenhet till loket, Stig! :D
Hade dessvärre ingen möjlighet att närvara vid Innovatum förra lördagen, hoppas du hittade ngt mer trevligt på plats.
Bild
Hoppas att Lokf Larsson, trots allt som händer i Kortedstrakten, får fortsätta att köra sin Y3a. Rälsbussarna bådar ju ofta sämre tider för järnvägen....

Jo, under taktraverserna hos NOHAB hittade jag en nyutkommen bok om Hildingar, med många foton varav en del i färg!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Kattnosa en sommardag. Kombinationen med ångloket, Saaben och motorvagnståget tyder på att fotot kan vara taget i början av 1960-talet.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Fin bild, Stig! Gammalt möter nytt, ångkraft mot både bensin och dieselkraft... [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Radiomacke
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Radiomacke »

Som vanligt fantastiska bilder! Jag njuter i fulla drag! (Sneglar lätt på min egen modelljärnväg och undrar hur jag ska ta mig vidare... ;))

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ FV2 55177.
Förebilden tillverkades av AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Arlöv år 1952 som F5a.
Modellen byggdes år 1999 genom att kapa(!) UGJs modellbyggsats av boggievagnen litt BF5 och anpassa underrede och ändpartier till litt FV2.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
En NN3-vagn, som anlände med dagens godståg från Bergslagsbanan, väckte berättigad uppmärksamhet när den växlades in till lastkajen i Gulmåla. Fröken Vera Modig med flera var genast på plats och samtalet handlade om den nya bilen som med sina högtflygande linjer ansågs väl kunna mäta sig med ett nyligen skådat futuristiskt fordon från Hedemora.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av arcego »

Är det Stures V50 du avser? :mrgreen:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Ja, det var verkligen eleganta linjer på den modellen... Ja, du menar järnvägsvagnen väl? :oops:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

S Johansson skrev:ansågs väl kunna mäta sig med ett nyligen skådat futuristiskt fordon från Hedemora.
Ja, frågan är väl då, Stig, om det är Saaben som är före sin tid eller om det är Hedemorakärran som är efter sin. :(

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev:Är det Stures V50 du avser? :mrgreen:
Jag tror snarare att det är hans beryktade flygande De Lorean som avses ... 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Jag tror snarare att det är hans beryktade flygande De Lorean som avses ... 8-)
Sture skulle ha använt den när den första bilen som han var intresserad av var såld i Hedemora. Tänk så mycket besvär han sluppit om han bara åkt tillbaks några dagar. :mrgreen:

Fantastiskt fin bild från lastkajen. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Mölle-Mats skrev:
arcego skrev:Är det Stures V50 du avser? :mrgreen:
Jag tror snarare att det är hans beryktade flygande De Lorean som avses ... 8-)
Jag tror Sture gjorde ett gott val, när han köpte en Volvo. Grattis i efterskott!
Efter att beskådat De Lorean på nätet, tycker jag mest att den liknar en plåtlåda som någon trampat på. (Hoppas jag inte sårar någon)

Bild
Gruvfogden i Kattnosa, som köpte Saaben, hoppas jag också blir nöjd. På senare tid har han varit orolig. Det ryktas, att spårunderhållet är eftersatt och att järnvägen kan komma att stängas för trafik med kort varsel!
Senast redigerad av S Johansson den 17 dec 2013, 17:35, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Stiligt Stig! Gruvfogden blir säkert nöjd. Och så ser vi ytterligare en ny vinkel på denna stora lilla bana. Väldigt läckert med fågelholken på väggen.
Glöm bara inte städa ur den nu innan vintern tar ett järngrepp om landskapet, så de små har någonstans att ta vägen och skydda sig för vind och kyla... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av FredrikÅ »

Hej,
Sitter och beundrar din bana. Fantastiskt fin och vilka detaljer!
Måste säga att den ger mig inspiration och förebild för mitt eget lilla försök.
Trevligt med omväxlande bilder som ger liv och utesluter det statiska [JC_doubleup.gif]
Återigen tummen upp!
Mvh
Fredrik

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

1956 skrev:
S Johansson skrev:[
Men Eaos-vagnen i "nyskick" skulle nog behöva väderbitas och misshandlas för att passa skrotlasten. Hur gör man bucklor i en plastvagn?
Har aldrig provat men jag skulle kunna tänka mig att man kan använda en lödspets på låg värme. Men då skall man nog testa på något annat först.
Bild
Ovanstående foto på Limavagnen Eaos 5400049-6 i "nyskick" visade jag för några månader sedan.
Bild
Nu har jag misshandlat vagnen med lödkolv, mejsel och färgkladd för att om möjligt ge den ett mer buckligt och rostigt intryck som just skrotvagn.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Ja, nu ser den både sliten o väl använd ut. Du lyckades göra fina bucklor i vagnen. Snyggt!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

S Johansson skrev:Nu har jag misshandlat vagnen med lödkolv, mejsel och färgkladd för att om möjligt ge den ett mer buckligt och rostigt intryck som just skrotvagn.
Mycket, mycket trovärdigt, Stig! [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Jag antar, att det under mellandagarna har grävts, sprängts, snickrats och filats en hel del i mj-världen.
På KGJ har tågen hittills varit glest besatta med resenärer. För att möjligen öka både trivseln i vagnarna och resandestatistiken satte jag mig vid symaskinen. Resultatet blev att samtliga personvagnar nu utrustats med gardiner.
Personerna på perrongen verkar dock vara intresserade av något annat...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev:För att möjligen öka både trivseln i vagnarna och resandestatistiken satte jag mig vid symaskinen. Resultatet blev att samtliga personvagnar nu utrustats med gardiner....
Stiligt värre Stig! Så mycket det gör när det blir lite ombonat i vagnarna.
Det syns ju direkt att fler passagerare verkar vilja åka med efter dessa detaljeringar.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se


S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack, Johan, för Powels och Wenches visa. De små detaljerna ska inte föraktas.
Bild
Än är julhelgen inte slut. God fortsättning!
Idag, Trettondedag jul, kom några vise män österifrån med tåg till Skogatorp och fann snart barnet vid godsmagsinet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Är det en äkta julkrubba i skala i:87? Något att tänka på till nästa jul i så fall.

Annars är ju allt sig likt; det fanns inte plats åt en mamma som skulle föda. Precis som i våra dagar ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev:Är det en äkta julkrubba i skala i:87? Något att tänka på till nästa jul i så fall.
Hittade dem vid mj-mässan i NOHABs verkstadshall i Trollhättan nyligen. Ja, förra året var det förstås. Skala HO och Preiser, vill jag minnas.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:Är det en äkta julkrubba i skala i:87? Något att tänka på till nästa jul i så fall.

Annars är ju allt sig likt; det fanns inte plats åt en mamma som skulle föda. Precis som i våra dagar ...
http://www.preiser-figuren.de/1:87-Idee ... en,cat-169
på tredje raden finns både Krippe och drei Königen
Bild Bild

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Tack PeO!
Bild Bild
Ovanstående figurer från Preiser är inte likadana som mina. Preisers ser bättre ut. (Det är i och för sig inte så viktigt, men t ex Maria är t ex klädd i "Mariablått", vilket är vanligast i konsten).

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev: Än är julhelgen inte slut. God fortsättning!
Idag, Trettondedag jul, kom några vise män österifrån med tåg till Skogatorp och fann snart barnet vid godsmagsinet.
Oj, kom de med tåget...? Det var inte illa.
Törs man fråga vad de bar med sig, i form av gåvor?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:
S Johansson skrev: Än är julhelgen inte slut. God fortsättning!
Idag, Trettondedag jul, kom några vise män österifrån med tåg till Skogatorp och fann snart barnet vid godsmagsinet.
Oj, kom de med tåget...? Det var inte illa.
Törs man fråga vad de bar med sig, i form av gåvor?
Ja, de kom från tåget från öster. Och med sig hade de guld värdigt en kung, rökelse av annan sort än från ångloken och myrra som gjorde att de luktade gott vid godsmagasinet.

Bild
Under mellandagarna kom en gammal bekant ner från vitrinen: Ra 846, en byggsatsmodell fr Jeco. Det är inte så ofta det här loket rullar på KGJ. Tänk, det skilde bara två år i ålder mellan ångloket S1 1929 (tillv 1953) och Ra 846 (tillv 1955).
Senast redigerad av S Johansson den 07 jan 2014, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ja, 1955 blev ju en väldigt god och ungdomlig årgång! :roll:

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev:Ja, 1955 blev ju en väldigt god och ungdomlig årgång! :roll:
Ett komplicerat Modellhästholmenfartyg om året verkar vara en bra medicin!

Bild
Ovanstående foto togs inte 1955. SJ T43 220 tillverkades 1962 och ser ut att vara i "nyskick". Spånkorgen verkar dock leva på övertid och bussläpet har lite rostskador. Men hästarna kunde ses fortfarande på många platser, så vi säger att året är 1962.
Bild
Den 28 april 1976 besökte jag Arvika. På morgon fanns åkarens häst vid lastkajen.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev: Bild
Den 28 april 1976 besökte jag Arvika. På morgon fanns åkarens häst vid lastkajen.
Åter ett exempel på att verkligheten allt som oftast överträffar dikten.
Fantastiskt att du alltid skall finnas på plats... när det händer, där det händer...
På bilden ovan är det ju bara Albert & Herbert som saknas.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Full aktiviet i Kattnosa!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Ja, det må man säga. Full fart, vackert väder och mycket fina miljöbilder! [JC_doubleup.gif]
Vad kan man mer begära?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

I Kattnosa är man djupt imponerad av aktiviteten vid skeppsvarven i Malmö och Lindome! Två fina kanalbåtar snart redo för stora hav och smala kanaler.

Bild
Händer det någonting på varvet i Kattnosa? Där har man svårt att bestämma sig. Skall nya fartyg byggas enligt papyrusmetoden eller ska man följa Lindomesnickrarna? Kanske bäst att testa båda metoderna innan plaståldern inträffar.

Bild

Först ombord på det nya fartyget var naturligt Vera Modig, som snabbt konstaterade att fartygets sjövärdighet knappast överträffar segelflotten Ra!

Bild
Tror ni Kattnosas församlade sjöbusar att detta grovt tillyxade skepp någonsin kan lämna kajen, tycks Vera utbrista. Om det någonsin kan bli något av dessa pappers- och träbitar är hennes övriga spörsmål namnfrågan: Vilket fartyg skall heta Korted III eller IV?

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av H0n3 »

Oooooh, här vankas fler spännande fartygsbyggen [JC_doubleup.gif]

En härlig början må jag säga. Kul att du provar olika vägar. Hoppas du finner en som passar just dig och ditt sätt att bygga.

Nu drar jag fram en stol till, lägger haklappen på bordet och väntar på nästa uppdatering från Kattnosa (eller var deet Gulmåla) Mekaniska Werkstad.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

H0n3 skrev:Oooooh, här vankas fler spännande fartygsbyggen [JC_doubleup.gif]

En härlig början må jag säga. Kul att du provar olika vägar. Hoppas du finner en som passar just dig och ditt sätt att bygga.

Nu drar jag fram en stol till, lägger haklappen på bordet och väntar på nästa uppdatering från Kattnosa (eller var deet Gulmåla) Mekaniska Werkstad.

/Peter
Tack Peter för påpekandet!

Det är som synes inte lätt att vara född på 1600-talet. Högt upp bland bergen i Kattnosa finns varken hamn eller varv. Gulmåla är naturligtvis rätt destination för ankommande fartyg. Och Gulmåla Mekaniska Werkstad låter bra som namn på varvet!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Se där, Stig! Det blev en båt som kom före huset... Så trevligt!
Vad roligt att få vara med enda från kölsträckning även på varvet i Gulmåla. Det ser ut som du gör systerfartygen (tvillingar?) parallellt också, det var imponerande!
Man ser tydligt att Vera Modig är en driftig fröken och det ser ut som hon tar ett tag bland sjöbusarna även nere vid hamnen.
Kan bara ta fram haklapp och popcorn och invänta del två på min kant här också... [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Ja, jag säger då det - flera båtar! :o
Vi håller tummarna för fortsatt byggframgång och byggredovisning, Stig. (Snart dras man väl med i det som ser ut att bli forumets nya folkrörelse..... :D )

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av H0n3 »

Sture Bylén skrev:Ja, jag säger då det - flera båtar! :o
Vi håller tummarna för fortsatt byggframgång och byggredovisning, Stig. (Snart dras man väl med i det som ser ut att bli forumets nya folkrörelse..... :D )
Ja hur var det nu, hmmm ...
Hade du inte en älv i närheten på vilken man flottade timmer? Å då behöver man ju både små bogserare och arbetsbåtar av kanske lite mindre storlekar än kanal- och kustfartyg .... ;)

Vill minnas jag sett bilder på bogserare som också tjänstgjorde som utfärdsbåtar och kanske lite lastångare också. Hos Tugboatlars hittar man ritningar till många sorter, se bara: http://www.tugboatlars.se/Ritning.htm

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Kul att se en klossbåt, det var vad jag tänker göra. Dåsebergavarvet rekommederade att man gör den av två längsbitar med ett svart papper emellan för att få den symmetrisk.
Men jag kommer att kolla det du gör ganska noga för att få ideer. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Härligt med fler båtar! Propagandan har äntligen tagit skruv ...

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"