Toppbilden, visa:    


Kattnosa Gulmåla Järnväg

Maxieboy
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 sep 2013, 12:53

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Maxieboy »

Ett sätt att komma ner i landskapet är att använda en spegel.
Tillverka ett stativ där spegeln placeras i 45 graders vinkel och fotografera sedan rakt uppifrån, genom spegeln.
Vänd sedan bilden rätt i Photoshop eller liknande program. GIMP är gratis ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Föreningen köpte en sådan mackapär av någon i Skövdegänget (står inne i verkstan om jag minns rätt). Består av ett stativ med gummifötter som håller en spegel som kan justeras till lämplig vinkel. Kameran dras fast med en skruv från stativet in i gängan undertill på kameran så det blir stabilt. Så du tar bilden uppifrån ner i spegeln så 2/3 av bilden träffar spegeln och en tredjedel banvallen under kameran (i de flesta bildbearbetningsprogram tar du bort den sista tredjedeln och "spegelvänder" det andra så hamnar man nästan i ögonhöjd, precis som Maxieboy beskriver ovan. Du kan väl testa den nästa lämpliga torsdag... :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Skövdegänget har förstås beskrivet tekniken på ett väldigt föredömligt sätt.
Under teknik/fotografering via deras hemsida finns gott om bilder o textmassa kring denna teknik.
http://www.wnj.se/index.htm
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Anders Johansson »

Det viktiga är att man har en spegel med hög kvalitet.
"Mammas puderspegel" är inte bra nog.
Helst skall man ha en "optisk spegel" vilket innebär att lusstrålarna reflekteras i ytan på spegeeln utan
att passera genom glas. Sådana finns t ex i overheadprojektorer mm.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Maxieboy skrev:Ett sätt att komma ner i landskapet är att använda en spegel.
Tillverka ett stativ där spegeln placeras i 45 graders vinkel och fotografera sedan rakt uppifrån, genom spegeln.
Vänd sedan bilden rätt i Photoshop eller liknande program. GIMP är gratis ;)
Instämmer, det är verkligen en läcker bild, men fotot är nog inte taget med hjälp av den ovan nämnda tekniken.
Problemet med att komma "ner i landskapet" är till stora delar förknippat med användandet av systemkameror och då är den tekniken ett utomordentligt bra sätt att råda bot på det, men jag gissar att Stig istället har använt en kompaktkamera inne i lokstallet den här gången, men jag kan ju ha fel.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Jan skrev:Vilken fantastisk bild. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Jag antar att du kan ta av baksidan på lokstallet.
Maxieboy skrev:Ett sätt att komma ner i landskapet är att använda en spegel.
Tillverka ett stativ där spegeln placeras i 45 graders vinkel och fotografera sedan rakt uppifrån, genom spegeln.
Vänd sedan bilden rätt i Photoshop eller liknande program. GIMP är gratis ;)
Jan skrev: av Jan » Igår, 22:18
P Falk skrev: av P Falk » Idag, 09:14

Föreningen köpte en sådan mackapär av någon i Skövdegänget (står inne i verkstan om jag minns rätt). Består av ett stativ med gummifötter som håller en spegel som kan justeras till lämplig vinkel. Kameran dras fast med en skruv från stativet in i gängan undertill på kameran så det blir stabilt. Så du tar bilden uppifrån ner i spegeln så 2/3 av bilden träffar spegeln och en tredjedel banvallen under kameran (i de flesta bildbearbetningsprogram tar du bort den sista tredjedeln och "spegelvänder" det andra så hamnar man nästan i ögonhöjd, precis som Maxieboy beskriver ovan. Du kan väl testa den nästa lämpliga torsdag...
1956 skrev:Instämmer, det är verkligen en läcker bild, men fotot är nog inte taget med hjälp av den ovan nämnda tekniken.
Problemet med att komma "ner i landskapet" är till stora delar förknippat med användandet av systemkameror och då är den tekniken ett utomordentligt bra sätt att råda bot på det, men jag gissar att Stig istället har använt en kompaktkamera inne i lokstallet den här gången, men jag kan ju ha fel.
När jag fotograferade med en analog kamera provade jag MRWs "spegelmackapär", men kom inte överens med den. Den var klumpig och resultatet blev inte bra. Jag ska visa i "Bilderboken" nedan hur jag fotograferat inifrån lokstallet.

Bild
Loket på vändskivan är SJ KS 1475 som väntar på beställda litteraskyltar.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
De gamla ångloken hävdar sig väl mot nyare dragkraft på Kattnosa Gulmåla Järnväg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Absolut! Som det står i den gamla visan: Nobody can do it like a steam train...
Men vad ligger inne bland träden... Reservdelar?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:Absolut! Som det står i den gamla visan: Nobody can do it like a steam train...
Men vad ligger inne bland träden... Reservdelar?
Det finns kanske en del "bra att ha saker" här, men det mesta är skrot!

Bild
Någon som minns Vera Modig? Ingenting är sig likt i trakten, sedan hon en dag kom med tåget från Korted! I och vid kiosken i Gulmåla råder naturligtvis numera ordning och snygghet. Men hennes energi har nu riktats mot lokstallsområdet. Där har hon bland konstiga och värdelösa lokhjul upptäckt två skrotbilar i skogen. Frågan är vem som är ansvarig för dessa. Järnvägspersonalen vill inte kännas vid dem....
Bild
Även på det här fotot syns fröken Modig på en inspektionsrunda. Hon kan belåtet konstatera att för länge sedan utbytta Göppingen- och Fläskmankoppel äntligen lastats i skrotvagnen. Nu undrar hon vem som kommit på att sätta gummi på järnvägshjul. Beviset på att detta inte fungerar syns tydligt i skrotgården. Överallt ligger kasserade gummiringar som lossnat. Det behövs nog en skrotvagn ytterligare om fröken Modig skall bli nöjd.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

:lol: :lol: [JC_doubleup.gif]
Ja, här behövs verkligen sorteras. Fröken Modig är tydligen något av en pionjär i miljötänk...
En vagn för Göppingen, en för fläskman, en för gummiåtervinning och en för järnskrot. Dragkraft: En svart järnhäst. Drivmedel: kirskål och kvickrot
Var det månne Vera som kom på returpengen för aluminiumburken också, tro... Vilken förlust för Korted, i så fall... :(
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Vilken härlig skrotlast!! Oftast (alltid annars) har skrotet samma färg, här har varje del sin personlighet. [JC_doubleup.gif]
(Och så slipper jag göra en själv som jag tycker den ska se ut, jag kan titta på din bild)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Arne Lindgren skrev:Vilken härlig skrotlast!! Oftast (alltid annars) har skrotet samma färg, här har varje del sin personlighet. [JC_doubleup.gif]
(Och så slipper jag göra en själv som jag tycker den ska se ut, jag kan titta på din bild)
Tack!
Men Eaos-vagnen i "nyskick" skulle nog behöva väderbitas och misshandlas för att passa skrotlasten. Hur gör man bucklor i en plastvagn?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

S Johansson skrev:[
Men Eaos-vagnen i "nyskick" skulle nog behöva väderbitas och misshandlas för att passa skrotlasten. Hur gör man bucklor i en plastvagn?
Har aldrig provat men jag skulle kunna tänka mig att man kan använda en lödspets på låg värme. Men då skall man nog testa på något annat först.

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av pareng »

Jag vet att jag sett den här killen göra just så, m.h.a värme, men har inte tid hitta rätt filmsnutt just nu




https://www.youtube.com/user/MonsterRailroad/videos
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild

Bild
Ett nytt lok av Västkustbanetyp har börjat trafikera Kattnosa Gulmåla Järnväg. Loket tillverkades av NOHAB år 1904 för Landskrona Kävlinge Sjöbo Järnväg. År 1926 kom det till SJ och fick litt KS och nr 1475. Det skrotades 1937. På foton från Askim saknas ännu littera- och tillverkningsskyltar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Helt underbart litet lok! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Förmodar att det är en mässingsbyggsats du har byggt, i så fall vem har gett ut den?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Fint lok och tågsammansättningen ser precis lagom ut för Askims station.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

1956 skrev:Förmodar att det är en mässingsbyggsats du har byggt, i så fall vem har gett ut den?
Ja, det är en mässingsbyggsats. Den kommer från Byggsvenskt/Kai Nilsson. Byggsatsen verkar inte finnas längre på deras hemsida.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
"Stora loket" på väg ut ur stallet i Gulmåla redo för dagens tjänst på smalspåret

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Vid kolbryggan i Kattnosa

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Oj, snyggt! Funkar vagnuppdragningen, och i så fall hur?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Arne Lindgren skrev:Funkar vagnuppdragningen, och i så fall hur?
Bild
Staffan stalledräng i Kattnosa besitter oanade krafter. För honom är det inget problem att spela upp en överfylld tippvagn på kolbryggan!

tågtyckarn

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Grattis till att ha byggt ett motiv som mänga säkert har funderat på men få har vågat. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Snyggt. [JC_doubleup.gif] Nu fårjag fundera lite.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Traveller »

Man kan forholdsvis enkelt spare ryggen til den arme kullemperen; i Norge var det vanlig at loket selv trakk opp det nødvendige antall kullvagger. Det fikk man til ved hjelp av en wire, noen taljer og en løkke rundt lokets egen kobligskrok. På avstand så det sikkert litt besynderlig ut når lokene tilsyneltatende umotivert kjørte frem og tilbake foran kullbukken, men på et MJ-anlegg kan det jo være et interessant moment i trafikkspillet ...

Mvh Peder
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

tågtyckarn skrev:Grattis till att ha byggt ett motiv som mänga säkert har funderat på men få har vågat. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Tack!
Arne Lindgren skrev:Funkar vagnuppdragningen, och i så fall hur?
Arne Lindgren skrev: [JC_doubleup.gif] Nu fårjag fundera lite.
Min modelljärnväg är ett gammalt fuskbygge på ca fem kvadratmeter. För att få plats med så mycket som möjligt har jag förminskat de flesta mått. Hade lutningen till kolbryggan varit mindre brant och jag dessutom en bättre konstruktör, så hade man säkert kunnat dra upp tippvagnarna med motor. Nu är kolbryggan en statisk modell från mitten av 1970-talet och får så förbli!
Traveller skrev:Man kan forholdsvis enkelt spare ryggen til den arme kullemperen; i Norge var det vanlig at loket selv trakk opp det nødvendige antall kullvagger. Det fikk man til ved hjelp av en wire, noen taljer og en løkke rundt lokets egen kobligskrok. På avstand så det sikkert litt besynderlig ut når lokene tilsyneltatende umotivert kjørte frem og tilbake foran kullbukken, men på et MJ-anlegg kan det jo være et interessant moment i trafikkspillet ...

Mvh Peder
Jag tror mig ha sett foton även från Sverige, där man utnyttjade lok för att spela upp vagnarna.

Bild
Till inspiration: Kolningsbryggan i Gävle (nuv jvgmuseet) fotograferad 1971. Tänk om den hade bevarats! Som synes ganska stor för en liten mj.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Problemet känns som att hitta ett koppel som klarar övergången mellan lutning och slätt.
En förkastad idé var att ha en vagn som man........ Nuu kom jag på hur jag skulle göra.

Jo, förkastningsidéen var att ha en vagn som man kör upp tippvagnen på. Och att den vagnen ska röra sig som ett rulltrappesteg. Alltid horisontellt.
Men dels blir det fult och icke trovärdigt. Och dels får man inte av vagnen däruppe.
Men om man har en kort typ överföringsvagn med koppel på inneränden, och som sen dras upp hela vägen med kedja, det borde funka.
Man får iofs ställa dit en vagn i taget.. [JC_doubleup.gif] Mer trafik!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ F 630 ankommer Trångedala med persontåg.
Detta är gammal skåpmat! Trångedala hör till de äldsta delarna på Kattnosa Gulmåla järnväg. Även F-loket från Perl har rullat länge. Dock har drivningen bytts ut mot en från Roco.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Gulmåla en sommerdag

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av PeO »

Med värmlänninger på besök

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ A8 1806, fd BJ H3s 110, är ett ståtligt lok, som sällan trafikerar ånglinjen upp till Kattnosa. Här syns det dock på vändskivan i Kattnosa. Modellen kommer från PERL och tillverkades, vill jag minnas, av Philotrain i Holland
Bild
SJ A8 1808 i Åmål år 1976. De fd BJ H3s-loken användes sparsamt av SJ, bl a därför att de flesta då oelekrifierade banorna inte tillät deras höga axeltryck.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
En folksamling i bakgrunden samtalar om senaste nytt i Gulmåla: En kommandobrygga på den gamla Göteborgspråmen? Det är Vera Modig, som kallat till detta möte på kajen. Vad är det för mening med sådana här nymodigheter? Fr Modig är som vanligt upprörd!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Men, trivs inte unga fröken i Gulmåla längre... Varför denna upprördhet?
Ny styrhytt på pråmen kan ju betyda att en ny resa är förestående...
Vart bär det av nu? Hästholmen, månne...?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Rimligen i så fall via Rödesund!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
P Falk skrev:Men, trivs inte unga fröken i Gulmåla längre... Varför denna upprördhet?
Ny styrhytt på pråmen kan ju betyda att en ny resa är förestående...
Vart bär det av nu? Hästholmen, månne...?
Visst trivs fröken Modig i Gulmåla! Men alltid nyfiken håller hon koll på allt och alla! Pråmen har kommit tillbaka utan kommandobrygga. Och fröken Modig konstaterar att ny last har anlänt på smalspåret och skall strax lastas ombord. Vadan och varthän?
Johan Molin skrev: av Johan Molin » Idag, 12:57

Rimligen i så fall via Rödesund!
Vätterns böljor verkar alltför farliga för en odäckad pråm!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev: ...Och fröken Modig konstaterar att ny last har anlänt på smalspåret och skall strax lastas ombord. Vadan och varthän?
Jag vet...!! [JC_doubleup.gif]
Men inte säger jag något inte... mer än att det blev väldans snyggt där den hamnade.
Och pumpmäster blev väldigt glad att kunna gå torrskodd... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Ytterligare en mystisk transport har ankommit till Gulmåla via smalspåret för vidare färd över havet. Vad månde det bliva av detta?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev: Och pumpmäster blev väldigt glad att kunna gå torrskodd... ;)
Bild
Sjötransporterna med pråmen är avslutade och i Sunnanlanda finns numera ett pumphus för det närbelägna vattentornet. Pumpmäster Jönsson har anledning att vara nöjd!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Så stiligt det blev, Stig! [JC_doubleup.gif]
Ytterligare en spännande fotovinkel från ekan ute i sjön..! ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Det tycks finnas mängder av spännande fotovinklar från trakten kring Kattnosa och Gulmåla. Det vore förstås synd att begränsa de möjligheterna genom att bygga hus med ofärdiga baksidor! 8-) :roll: :mrgreen:

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av thorpe »

Ofärdiga baksidor??? :?
Baksidor med rollatorer???

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Även baksidan ser ju synnerligen färdig ut här... [JC_doubleup.gif]
Däremot har inte "vattnet gått" i Sunnanlanda ännu... :oops: Men det har ju varit rätt torrt i sommar... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

aksidor med rollatorer???
8-)

Jag ville bara påtala vilken nytta man har av att även baksidorna på byggnader avporträtteras på samma sätt som övriga sidor! Vilket ju Stig gång på gång berömvärt visar! ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av P Falk »

Trevligt Stig, att läsa om Kattnosa-Gulmåla i MJ-magasinet… Satt först i e.m. och läste från uppslag till uppslag, det har liksom inte funnits tid förrän nu.
Då dyker det plötsligt upp några gruvbyggnader som jag kände igen… Det var väldigt var de var lika Stigs på KGJ, tänkte jag...
och det var ju inte så konstigt eftersom det var dina. :oops: . Mycket trevligt bildreportage, tycker jag.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Bild
Hallanda i Dalsland kan ståta med att ha varit järnvägsknut. Vattentorn och pumphus finns kvar ännu. Min då vackra bil (regnr BEL...), årsmodell 1977, har stannat vid vattenkastaren för att släcka törsten. Fotot är taget i slutet av 1970-talet. Mats kan säkert verifiera om årsmodellen är korrekt angiven?
Bild
Pumphusets framsida (eller baksida?) från banvallen, som numera är landsväg.
Bild
Det ångloksdragna persontåget från Korted (som syns i bakgrunden) mot Sunnanå vågade inte fortsätta dit. Det stannade för säkerhets skull för vattentagning i Sunnanlanda.
Hur trappan till vattentornet såg ut när det begav sig, vet jag inte. I Hallanda finns numera en liknande trappa.
Senast redigerad av S Johansson den 18 nov 2013, 18:13, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av 1956 »

Mums! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ja du Rikard, det vore kanske värt med en hovsam förfrågan att få komma och titta! MRW känns väldigt betydelsefullt för svenskt modellrallande på många olika plan!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev: ... Min då vackra bil (regnr BEL...), årsmodell 1977, har stannat vid vattenkastaren för att släcka törsten. Fotot är taget i slutet av 1970-talet. Mats kan säkert verifiera om årsmodellen är korrekt angiven?
Absolut, en 77:a är säkerligen helt korrekt! Skulle i o f s kunna vara en 78:a eller tidig 79:a också.

Har bl a ägt en likadan (inte mindre än 3 ggr dessutom), som dock var omlackad i någon icke definierad vinröd nyans som hade bleknat ur till något i stil med gredeskär - hade bl a ägts tidigare av den berömde författaren Peo Enquist (köpte den "på rot" för en femhundring av hans sonhustru då hon var i färd med att dra den till skroten - men det var förstås i slutet av 80-talet)!

Den vackra kulören heter Cinnoberröd och har färgkod R4. Ser på emblemet ut att vara en 99 GLS, alltså med 108-hästars dubbelförgasarmotor! Däcksdimension 165 SR 15, lufttryck fram 2,0 och bak 1,8 om jag minns rätt. Något mer som nån vill veta? :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kattnosa Gulmåla Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Mölle-Mats skrev:
S Johansson skrev: ... Min då vackra bil (regnr BEL...), årsmodell 1977, har stannat vid vattenkastaren för att släcka törsten. Fotot är taget i slutet av 1970-talet. Mats kan säkert verifiera om årsmodellen är korrekt angiven?
Absolut, en 77:a är säkerligen helt korrekt! Skulle i o f s kunna vara en 78:a eller tidig 79:a också.

Har bl a ägt en likadan (inte mindre än 3 ggr dessutom), som dock var omlackad i någon icke definierad vinröd nyans som hade bleknat ur till något i stil med gredeskär - hade bl a ägts tidigare av den berömde författaren Peo Enquist (köpte den "på rot" för en femhundring av hans sonhustru då hon var i färd med att dra den till skroten - men det var förstås i slutet av 80-talet)!

Den vackra kulören heter Cinnoberröd och har färgkod R4. Ser på emblemet ut att vara en 99 GLS, alltså med 108-hästars dubbelförgasarmotor! Däcksdimension 165 SR 15, lufttryck fram 2,0 och bak 1,8 om jag minns rätt. Något mer som nån vill veta? :mrgreen:
Tack, Mats för dessa fordonsuppgifter. Cinnoberröd, det låter fint. Och två förgasare, det var en överraskning!

Nu väntar vi på en Saab 92 i skala 1:87. Fast en sådan har jag aldrig haft!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"