Toppbilden, visa:    


Färger på svenska sädesmagasin och silos

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av NOHABFSG »

Vi som inte är mästerbyggare får ju nöja oss med byggsatser och efter bästa förmåga få dom, om så önskas, så svenskliknande som möjligt. I min hamn typ insjöhamn, t.ex. Vänerhamn, fanns ju ofta sädesmagasin och silos i hamnarna.
- Jag har köpt Kibri´s magasinsbyggnad 39408 och vill försvenska den. Det ena taket skall givetvis bytas - det är för tyskt. På högdelen av magasinen har jag för mig att vi i Sverige ofta har platta tak. Har jag fel??
De vita delarna är för vita och skall ljusgråtonas. Värst är de ljusgröna ytterväggspartierna.
Fråga 1: Vilka färger kan sädesmagasinens ytterväggar ha i Sverige?? Tidsepok c:a 1960-70
- Jag har också köpt Fallers dubbelsilo 120260. "Plåtbeklädnaden" är i en mörkgrön färg. Jag har för mig att svenska silo´s ofta är aluminumplåtfärgad.
Fråga 2: Vilken/ vilka färger har ofta svenska silo´s?
Tacksam för lite synpunkter. Närmaste silo är 15 mil bort från mig.
Tack på förhand!
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

Kan tyvärr inte hitta den gamla tråden på Stinsen om spannmålstransporter. Antingen är deras upplägg inte så kristallkalrt som man skulle kunna tro, eller så är den bortstädad. Hursomhaver; här är en länk till en pdf-fil jag hittade då vi diskuterade det den gången. Njut! :D

http://media1.vgregion.se/vastarvet/VGM ... apport.pdf

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av NOHABFSG »

Stort tack, Johan! En mer omfattande och innehållsrik information till min fråga kan knappast hittas. Det ljusgröna fanns/ finns tydligtvis i Sverige också. Nu är det "bara" då detta med att trolla bort plastigheten ur ytorna.
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Jan Frelin »

Nästan allas silos jag sett av den epoken är omålad betong. En varmt grå färg anbefalles, med oväntat mycket gult i. Om man vill efterlikna betongstruktur kan man stöppla i lite talk.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

Ja, fast i Skåne var de i regel grönmålade (Skånska Lantmän). Om de sedan var det i original, eller färgen tillkom med åren, vet jag inte.

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av NOHABFSG »

Detta med färger är ju ofta eller åtminstone regionalt. Betongsilo´s har ju varit mycket vanliga i Västsverige: Jag anser nog att den skrift Johan anvisat ovan är mycket bra och omfattande i just min fråga om färger och silo´s.
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

Jag har också noterat "gulsticket" som Jan beskriver. Frågan är om det är betongen som är gulaktig eller om den ser gul ut på grund av solljus?

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Sgt pepper »

NOHABFSG skrev:Detta med färger är ju ofta eller åtminstone regionalt. Betongsilo´s har ju varit mycket vanliga i Västsverige: Jag anser nog att den skrift Johan anvisat ovan är mycket bra och omfattande i just min fråga om färger och silo´s.
//Björn
Hej Björn ! Jag har målat min silo från Heljan med följande färger: Aged Concrete på "lagringsrören" vilket ger ett gult utseende beroende på ljus och olika vinklar, byggnadsdelen är målad med Concrete. Syns på bilden :) Byggnaden kommer att tonas ner med väderbitning + lite extra detaljering. Mvh Anders
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

De flesta fotografier antyder ju också att

1. Silosarna (?) är smutsigast upptill och att
2. smutsen tenderar att framhäva betongringarna så man får en form av "tvärrandig" vädring.

Jag har själv Walthers silobyggnad som jag köpte för ett antal år sedan just med tanke på Väderstad. Målningsmässigt har jag fått den för mörkgrå, men har funderat mycket hur man ska vädra den framöver. Ytterligare ett projekt som kan kullkasta mina övriga planer! :?

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:De flesta fotografier antyder ju också att

1. Silosarna (?) är smutsigast upptill och att
2. smutsen tenderar att framhäva betongringarna så man får en form av "tvärrandig" vädring.

Jag har själv Walthers silobyggnad som jag köpte för ett antal år sedan just med tanke på Väderstad. Målningsmässigt har jag fått den för mörkgrå, men har funderat mycket hur man ska vädra den framöver. Ytterligare ett projekt som kan kullkasta mina övriga planer! :?
Jag tackar oxå dig Johan för länken vilket visar mycket bra bilder på hur smuts, väder och vind har plågat dessa byggnader [JC_doubleup.gif] Jasså du ligger på denna trevliga byggsats från Walther´s som alltid tar slut när den dyker upp :cry: Gav upp och jaga efter denna och "lyckades" få tag på Heljans istället från Luleå´s-Mj. Den får duga för slutet av 60-talet som jag ska försöka hålla mig till så som jag minns från min uppväxt vid Nynäsbanan. Mvh/Anders

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

Jajamen, jag köpte den redan i slutet av 80-talet när den var i produktion, och den är färdigbyggd. Skulle man nu vara riktigt duktig skulle man skrota den och scratcha silon i Väderstad, men det är livet för kort för.

Jag hittade den gamla Stinsen-tråden! Minnen från när Stinsen var som allra bäst:
http://www.stinsensforum.se/spannmalsva ... t8295.html

Här är ett tidigt foto från MHJ:s tid där jag försökte visualisera hur Väderstad skulle se ut efter 1961, MED ny silobyggnad. Rätt förfärligt egentligen ...

Bild

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Jajamen, jag köpte den redan i slutet av 80-talet när den var i produktion, och den är färdigbyggd. Skulle man nu vara riktigt duktig skulle man skrota den och scratcha silon i Väderstad, men det är livet för kort för.

Jag hittade den gamla Stinsen-tråden! Minnen från när Stinsen var som allra bäst:
http://www.stinsensforum.se/spannmalsva ... t8295.html

Här är ett tidigt foto från MHJ:s tid där jag försökte visualisera hur Väderstad skulle se ut efter 1961, MED ny silobyggnad. Rätt förfärligt egentligen ...

Bild
Jösses :o Det var igen liten "Mackapär" ! Läste en artikel för ett tag sedan( tror det var i Mj-magasinet) om ett bygge av denna som var kanon med vädring och extra detaljer etc. Men som sagt var det är alltid roligare med eget scratch-bygge i historiskt perspektiv som stärker kropp o själ. ( Liksom ett glas trevligt vin :D )

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av NOHABFSG »

Tack för alla intressanta svar!
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av BAn »

Det har ju funnits "alternativ färgsättning" av silos också...
http://www.mariestad.se/Mariestad/Start ... estad.html

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av magnus63 »

Grå betong (blir grå-ockra med tiden).

Det är för mycket fönster på silotornet, de borde sättas igen. Den större sidobyggnaden ser väldigt avig ut för svenska färhållanden, men den mindre ser OK ut.

Silon i Kvarstad, på WNJ. Snyggt magasin i höger på bilden också.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

Du har förvisso rätt. Jag har kommit fram till att jag trots allt ska försöka scratchbygga Väderstad silo framöver, möjligen något "underdimensionerad" så den inte slår ihjäl hela bygden ...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:Du har förvisso rätt. Jag har kommit fram till att jag trots allt ska försöka scratchbygga Väderstad silo framöver, möjligen något "underdimensionerad" så den inte slår ihjäl hela bygden ...
Framför allt får din silo inte vara för hög... här ett par bilder på silon i närbelägna Vadstena, 2009-09-24.
Bild

Bild

Ganska bra exempel på färg och väderbitning...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

Bild
... och här är Väderstad silo i nutid. Helt skamlöst fräckt en snodd bild som Sture Bylén har tagit när han insöp lite kultur ett av rikets kärnområden (nej, jag påstod INTE att inte Hedemora var ett annat dito ...).

Silo-magasinen i Väderstad är således mycket smäckrare - och högre - än de i Vadstena.

Men på både Svantes och Stures bilder syns tydligt "tvär-randigheten".

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev: Men på både Svantes och Stures bilder syns tydligt "tvär-randigheten".
Tvärrandigheten är ju resultatet den kontinuerliga gjutningen med glidform där varje betonglass kunde vara lite olika beroende på det ingående aggregatet (sand och sten).
Detta är dj....skt svårt att åstadkomma i modell, har försökt med diverse photoshoppning för att kunna printa och klä papprullar men utan något vettigt reultat.
Sedan ska ju resultatet av rinnande skitvatten i silons överdel avbildas och då blir det riktigt kul....

Här en bild från CG Textures som jag försökt göra något av...
Bild

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

tågtyckarn

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av tågtyckarn »

Rättelse, Hedemora är ett kärrområde, inte ett kärnområde. :lol: :lol:

Sture Bylén

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:han insöp lite kultur ett av rikets kärnområden (nej, jag påstod INTE att inte Hedemora var ett annat dito
tågtyckarn skrev:Rättelse, Hedemora är ett kärrområde, inte ett kärnområde
Ett kärnvapenfritt område, i alla fall..... :D
(Oj, förlåt mitt OT, jag trodde det var Johans tråd. :oops: )

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av TuveB »

Har ni kärrvapen istället då?

Om jag kommer ihåg rätt från när jag jobbade som hjullastarförare på Lantmännens siloanläggning i Svedala, så var toppen på 30m, taket på elevatorhuset på 37m och taket på transportörhuset ovanpå silorna på 33m. I elevatorhuset fanns även konor, kontrollrum, rensanläggning och två falltorkar. Svedalaanläggningen liknade den i Väderstad.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

Bra att använda som någon sorts riktvärden. Återstår bara att se hur stor Väderstads silo skulle bli med denna grunddimension.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av Johan Molin »

Nu har även Skåne inventerat sina silos! Då väntar jag bara på motsvarande rapport från Östergötland så är de tre stora jordbruksområdena i Sverige täckta ...

http://www.regionmuseet.se/pdf/SILO/Sil ... apport.pdf
Senast redigerad av Johan Molin den 01 nov 2013, 15:22, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Färger på svenska sädesmagasin och silos

Inlägg av jogra »

Oj, det var då en gedigen lunta...
Kom ihåg att komma ihåg.

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"