Toppbilden, visa:    


Mäskträsk station

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Mäskträsk station

Inlägg av ErikB »

För en tid sedan blev det prat om modelltåg på vårt lilla bibliotek här ute på landet i samband med att jag lånade hem näst senaste numret av Allt om Hobby. Det hela utmynnade i att jag lovade försöka fabricera något att fylla ett av bibliotekets vitrinskåp med för en tid. Jag har använt byggnader och rullande materiel från min smalspårsperiod för 40 år sedan för att försöka återskapa intrycket av en liten bruksort någon gång strax innan järnvägen lades ner. Kompletterat med ett par nyinköpta bilar och lite nytillverkade träd ser det ut som nedan.

Med en förklarande text, och exempel på böcker och tidskrifter som finns att låna på biblioteket, tror jag det kan funka som lite PR för vår hobby!

/Erik

Bild

Bild

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Mölle-Mats »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Jättefint diorama som jag hoppar ska väcka intresse för MJ-hobbyn. Och namnet på stationen är ju en kioskvältare! :D

Men varför ingen SAAB? :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mäskträsk station

Inlägg av ErikB »

Men varför ingen SAAB? :roll:
Fanns ingen inne när jag var och handlade. Kanske kommer.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Mäskträsk station

Inlägg av jogra »

Våldsamt härligt Erik! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mäskträsk station

Inlägg av 1956 »

Härligt och högklassigt! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Johan Molin »

Med detta som inspiration kommer säkert snart ditt bibliotek att starta sin egen mässingsjunta! [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Mäskträsk station

Inlägg av S Johansson »

Fint gjort med enkla medel! Potatisfält?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mäskträsk station

Inlägg av P Falk »

Härligt att se Erik! Bra att du tog saken i egna händer. Gott ambassadörsskap! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Svenne

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Svenne »

Jättefint! [JC_doubleup.gif]

Allt imponerar! Men mest den verklighetstrogna grönskan och odlingarna!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mäskträsk station

Inlägg av ErikB »

Tack alla!
Fint gjort med enkla medel! Potatisfält?

Jodå, potatisåker gjord av brunmålad wellpapp (våffelsidan upp!), strösslad med mörkgrön, grovkornig turf. Bild ett visar hur smal remsan i verkligheten är, på bild tre har jag med PhotoShops hjälp fördubblat ytan för att strukturen bättre ska synas. Ursäkta alla rätttrogna fotografer av den sanna verkligheten ;) !
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Jan Frelin »

Trevliga bilder på fina modeller!

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: Mäskträsk station

Inlägg av ArneL »

Johan Molin skrev:Med detta som inspiration kommer säkert snart ditt bibliotek att starta sin egen mässingsjunta! [JC_doubleup.gif]
Äää - mäskingsjunta menar du väl?

/A

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Cor van der Meijde »

Bra titta på detaljer!
Även asfalten är reparerad. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Berra »

Jag minns en bild i AoH från sent 70 tal med några lok framför Mäskträsk station.
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Mölle-Mats »

ErikB skrev:
Men varför ingen SAAB? :roll:
Fanns ingen inne när jag var och handlade. Kanske kommer.
/Erik
Jag "råkar" ha några ex till övers om du är intresserad - såväl EKO "trubbnos" som Brekina V4 96:or, har nog nån Wiking 900 Old Generation kvar också tror jag. PM:a mig ifall du är intresserad, "I´m gonna give you an offer you can´t refuse"! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mäskträsk station

Inlägg av ErikB »

Det låter verkligen intressant Mats! PM kommer.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Sture Bylén

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Sture Bylén »

Strålande fint diorama, Erik! [JC_doubleup.gif]
(Vad gäller ditt eventuella kommande samröre med Mats så vet jag av egen erfarenhet att det kan leda hur långt som helst :lol: )

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Strålande fint diorama, Erik! [JC_doubleup.gif]
(Vad gäller ditt eventuella kommande samröre med Mats så vet jag av egen erfarenhet att det kan leda hur långt som helst :lol: )
Japp, nu har jag givit en lektion med anvisningar om passande SAAB:ar till broder Erik via PM (och dessutom funnit att han valt rätt år - 1960 - med tanke på sina redan inköpta Volvo-modeller. Här är det förstås godkänt med enfärgade Amazoner och Duett 210 med hel vindruta. Annat var det 1959!!!).

För att citera en gammal slagdänga som vi brukade köra med the Dew Drops - "This can go on forever"! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Mölle-Mats »

ErikB skrev:
Men varför ingen SAAB? :roll:
Fanns ingen inne när jag var och handlade. Kanske kommer.
/Erik
En "blau blau, blaua SAUB" sågs puttra iväg från Möllträsk i riktning mot Mäskträsk häromdagen, nu väntar vi med spänning på lite uppdaterade bilder då den anlänt sin destination! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mäskträsk station

Inlägg av ErikB »

Helt riktigt Mats! Det finns trovärdiga uppgifter om att en sprillans ny 96:a setts cirkulera i byn så såfort lokaltidningens kombinerade fotograf och budpojke får tillfälle kan det nog bli ett par bilder på fenomenet. För ögonblicket har han dock släktbesök så det kan dröja nå´n dag!

Vi hörs när han fått film i kameran!
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mäskträsk station

Inlägg av ErikB »

Släkten är visserligen kvar i stugan men fotografen hann i alla fall med en sväng ut på byn. En koll med vederhäftiga vittnen på ljugarbänken utanför apoteket tydde på att bilen skulle gå att finna någonstans vid järnvägsstationen. Och så var det!

Tack Mats, SAAB:en platsar fint i miljön! Men jag kanske får ändra dateringen från 1960 till "någon gång på 60-talet".
/Erik

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mäskträsk station

Inlägg av PeO »

ErikB skrev:jag kanske får ändra dateringen från 1960 till "någon gång på 60-talet".
/Erik
Snarare sjutti, kan inte se säkert om årsmodellen är -69 eller-70, men gissar på -69

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:
ErikB skrev:jag kanske får ändra dateringen från 1960 till "någon gång på 60-talet".
/Erik
Snarare sjutti, kan inte se säkert om årsmodellen är -69 eller-70, men gissar på -69
Ska man vara nitisk SAAB-taliban så vill jag nog påstå 74-75 egentligen, fr a den svarta plastgrillen kom ju på 74:orna - den lågt placerade sidolisten kom 71! Färgen däremot stämmer nog bäst in på kulören Husarblå (färgkod B6 om jag minns rätt) som fanns på årsmodellerna 67-69 - så just den här modellen är väl lite av en bastard.

Men för att citera min gamle trätobroder och gode vän Sture Bylén - "det viktigaste är inte att det är rätt, utan att det känns rätt" (vilket givetvis inte gäller för bilparken på hans anläggning Morshyttan/Rossberga anno 1959, där är kraven högre :mrgreen: )! Om du vänder aktern till mot betraktaren och har lite diminutiv belysning på dioramat så kan den ju passera som den Majblå 61:a som vi hade som andrabil i min ungdom, och som jag lärde mig att köra bil med.

Bild

Kul att se den lilla SAAB:en i en trevligare omgivning än vad den fått tillbringa de senaste 6-7 åren i, dvs i sin lilla originalbox i en hylla i en källare i Mölle! Släpp SAAB:arne loss - det är höst! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Ska man vara nitisk SAAB-taliban så vill jag nog påstå 74-75 egentligen, fr a den svarta plastgrillen kom ju på 74:orna - den lågt placerade sidolisten kom 71! Färgen däremot stämmer nog bäst in på kulören Husarblå (färgkod B6 om jag minns rätt) som fanns på årsmodellerna 67-69 -
Så var även denna tråd infiltrerad. Beklagar, Erik, men det är förstås skönt om det, i och med detta, blir lite arbetsro i Morshyttan. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Johan Molin »

Ännu så länge har jag det lugnt och skönt som inte kommit längre än till 1910 på min anläggning ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Ska man vara nitisk SAAB-taliban så vill jag nog påstå 74-75 egentligen, fr a den svarta plastgrillen kom ju på 74:orna - den lågt placerade sidolisten kom 71! Färgen däremot stämmer nog bäst in på kulören Husarblå (färgkod B6 om jag minns rätt) som fanns på årsmodellerna 67-69 -
Så var även denna tråd infiltrerad. Beklagar, Erik, men det är förstås skönt om det, i och med detta, blir lite arbetsro i Morshyttan. ;)
Dröm - och glöm! :mrgreen:
Johan Molin skrev:Ännu så länge har jag det lugnt och skönt som inte kommit längre än till 1910 på min anläggning ...
Ett klokt val, broder Johan - kring 1910 har jag inget värdelöst vetande att briljera med!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Johan Molin »

Jag har märkt det ...

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Cor van der Meijde »

Johan Molin skrev:Jag har märkt det ...
Sedan finns det ganska många modeller till salu.
Märklin uppsättningar av Gaggenau och Büssing var 1909-1910.
Marks har också några intressanta modeller, Opel och Rolls Royce.
Else On Track med Autocar 1909.
Masterpiece med Austro Daimler.
Hispano Suiza, Orix (taxi Berlin) och Le Zebre av Alt Berlin.
Oldsmobile Curved Dash of Jordan Highway Miniatures.
De är modeller för 1904-1910

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mäskträsk station

Inlägg av PeO »

Oldsmobile Curved Dash 1904 finns dessutom en i närheten än idag. "Farmor ankas bil" finns på motormuseet i Motala, ett museum med humor.

Sture Bylén

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Sture Bylén »

Cor van der Meijde skrev:Sedan finns det ganska många modeller till salu.
Märklin uppsättningar av Gaggenau och Büssing var 1909-1910.
Marks har också några intressanta modeller, Opel och Rolls Royce.
Else On Track med Autocar 1909.
Masterpiece med Austro Daimler.
Hispano Suiza, Orix (taxi Berlin) och Le Zebre av Alt Berlin.
Oldsmobile Curved Dash of Jordan Highway Miniatures.
De är modeller för 1904-1910
PeO skrev:Oldsmobile Curved Dash 1904 finns dessutom en i närheten än idag. "Farmor ankas bil" finns på motormuseet i Motala, ett museum med humor
Känns skönt att höra att det finns folk som kan fylla Mats luckor!! :D :D Jag tycker verkligen att du har lite för glest mellan bilarna på anläggningen, Johan. ;) (Förlåt, Erik, för trådkapningen... :oops: )

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mäskträsk station

Inlägg av Johan Molin »

Med min grundfilosofi "en pryl eller varelse per 100.000 i verkligheten" skulle det inte komma någon bil till trakten förrän omkring 1925!
Och då har jag redan visat prins Eugens bil, the right honorable Galahad Threepwoods dito samt tre bilar som deltog i det famösa bilrallyt Vättern runt 1915, och till råga på allt två stycken Paris-taxibilar. SJU stycken sammanlagt, en siffra som "i verkligheten" inte uppnås förrän 1955! Så det så!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mäskträsk station

Inlägg av ErikB »

Efter alla dessa vittra inlägg om bilar från olika tidsåldrar har jag bestämt mig för att återigen ändra dateringen till "någon gång för 50 år sedan" utan att binda mig alltför troget just vid talet "50".
Nog resonerat om detta; i morgon tänkte ta ett samtal med bliotekarien om lämplig dag att installera alltihop på bibblan. Återkommer.

/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mäskträsk station

Inlägg av SWJ »

En mycket trevlig järnvägsmiljö - snyggt byggt. :D :D :D
Tommy(SWJ)

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mäskträsk station

Inlägg av ErikB »

Så var då allt utplacerat på bibblan. Tyvärr finns det f.n. inte ljus i montern men det kanske ordnar sig med tiden. Med bistånd av fru och hjälpsam bbliotekarie kom grejorna in i montern i går eftermiddag; dioramat på övre hyllan och lite lästips på den undre med varsin textlapp så här:
---------------------------------------------------
Någonstans i Sverige…

Det är en vacker sommardag i en liten bruksort någon gång för 50 år sedan. Den smal-spåriga järnvägen som länge varit samhällets livsnerv kommer snart att läggas ned, utkonkurrerad av lastbils- och busstrafik. Det kommer snart att bli tyst och öde kring det gamla stationshuset men än en tid kan man höra ångvisslan på avstånd när tåget närmar sig, och än kan man känna den välbekanta doften av stenkolsrök.
Än rullar tågen!

---------------------------------------------------
och
---------------------------------------------------
Låna och läs!

Här på biblioteket finns böcker och tidskrifter för alla som är intresserade av modelltåg. Låna, läs och lär; sedan är det bara att börja bygga själv!

---------------------------------------------------

Och så här blev det.

Bild

Bara att sedan stänga, låsa, återlämna nycklarna och fundera på vad jag nu ska ta mig till med all min nyvunna fritid! Och nu ska det bli spännande att se om detta ger någon respons; om någon ger sig upp på vinden och letar reda på egna eller farfars gamla Märklin- eller Fleischmanntåg!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"