Toppbilden, visa:    


Oslo-Expressen på 50-talet

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Oslo-Expressen på 50-talet

Inlägg av NOHABFSG »

Uppvuxen i Trollhättan fram till 1962 och mitt intresse för Nohab-lok, SJ´s och andra tågtyper under främst brunepoken gör att jag också är intresserad av det norska El13 som varje kväll rullade igenom Trollhättan. Det jag inte vet är vilken färg det hade, grön eller brunrött, och vilken utgåva av NMJ som mest motsvarar det i detta tåg.
Emotser tacksamt svar!
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Oslo-Expressen på 50-talet

Inlägg av BoJ »

El13 var gröna vid leverans i mitten av 50talet. Den röda färgen kommer nog först på 70talet.
Så välj grönt lok i leveransutförande.

För övrig så skulle det vara trevligt att få veta vilka lok före El11 /El13 som gick i Oslo-Expressen?

På BJ tiden 1946/47 så skall BM66 gått till Göteborg.
Otroligt vad färgglatt Mellerud var vid denna tid.
Man får ju ståpäls för mindre.
BM66 Mörkblå beige och röd byter riktning mot GBG.
In kommer GDG expressen Xoa i vinrött och orange med ljusgula ränder! på väg mot Gävle.
BoJ

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Re: Oslo-Expressen på 50-talet

Inlägg av NOHABFSG »

Tack för svaret! :D Nu skall jag se om NMJ har ett lämpligt lok i 3R digital.
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Re: Oslo-Expressen på 50-talet / Uppföljning

Inlägg av NOHABFSG »

Med hjälp av Hobby-Center i Göteborg och NMJ har jag sedan en tid ett grönt El13 (3R) i ursprungsutförande. Man, NMJ, hittade ett ex. hos sin tyska enhet som återimporterades med hjälp av Hobby-Center. Jag vill ge en eloge till Anders på Hobby-Center för nedlagt arbete.
Loket är mycket fint med ett perfekt detaljarbete. Det går också helt kanon.
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Oslo-Expressen på 50-talet

Inlägg av Johan Molin »

Låter jättespännande! Hoppas du vill visa bild av din nya klenod framöver!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Oslo-Expressen på 50-talet

Inlägg av S Johansson »

Bild
Skandiaexpressen klar för avgång mot Oslo. Foto 1961 i Göteborg.

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Re: Oslo-Expressen på 50-talet

Inlägg av NOHABFSG »

Johan! Tyvärr vaknar jag sent, men bättre sent än aldrig. Jag skulle gärna sätta in en bild på NSB El13 - om jag kunde! Men som min son säger´Pappa, du är nog en sådan som egentligen inte skulle ha en dator´!! Cést moi! Loket finns ju annars i NMJ´s katalog (eller fanns).
Om ett halvår kanske jag kan få till några bilder över mina spårläggningar - jag får hjälp med datorer och bildinlägg. Sedan får landskapet bli som det blir efter min förmåga. Jag skulle ju gärna åstadkomma något i klass med Din eller Sture Byléns anläggningar och flera. Ditt hamnområde, Johan, gillar jag skarpt.
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

R 950
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jul 2012, 12:54

Re: Oslo-Expressen på 50-talet

Inlägg av R 950 »

Spændende at læse om trafikken mellem Oslo og Sverige. Skandinavien Ekspressen gik jo helt til København med vogne overført via Helsingborg - Helsingør. Er der nogen der kan supplere oplysingerne om lokomotiverne med angivelse af de vogne - norske og svenske - som indgik i disse internationale/interskandinaviske tog i 1950'erne?

Det mest interessante er selvsagt de vogne, der også kan fås i model. Jeg har selv fundet frem til, at Roco's træklædte norske sovevogne kan benyttes i hvert fald efter en omlitrering. Co4b fra Dekaler og Etsat er også en vogn, der har kørt til København. HNJV har sovevognen Ao1b (nr 1296 er fotograferet i Kbh) og CFo2 (fotograferet i Helsingør). En Co8a (Vesterås) burde også være brugt.

Jeg håber at det er muligt at få kastet lidt lys over disse oprangeringer og vognløb.

Nils-Erik

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Oslo-Expressen på 50-talet

Inlägg av BoJ »

Nu finns även EL 11 i modell från NMJ, (edit: är nog på gång) att använda i trafiken mellan Göteborg och Oslo.
Välj en grön i leveransutförande för 50tals förebild på anläggningen.
På 80talet så gick EL 16 frekvent på denna linje, både i den äldre rödbrun/gul och röd/svart utförande.
Norska loken gick nog bara till Göteborg, där bytte man till svenska lok.
Norska lok gick även på linjen Oslo Stockholm.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Utländska Lok"