Toppbilden, visa:
Helsingborg Central
- Kullamannen
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Helsingborg Central
Nu har jag i alla fall kommit en bit på vägen med Helsingborgs gamla Centralstation:
http://kullamannen.blogspot.se/
http://kullamannen.blogspot.se/
Hälsningar /BP
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Helsingborg Central
När Helsingborgs Central skulle restaureras omkring 1980 var det min far som skapade den nya färgsättningen. Han slapp i alla fall att uppleva att huset revs.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Helsingborg Central
Spännade projekt som jag gärna skulle vilja följa här på Mötesspåret.
För egen del har jag ett likande "Skåneprojekt" i form av Malmö järnvägsstation 1856-1866 på gång. Behöver nämligen en kullis till mina 1856 års person- och godsvagnar och vad är lämpligare än en säckstation tillhörande Statsbanorna? Som nybliven pensionär äger jag all min tid själv och efter inhämtandet av underlag saknas bara modet att sätta igång, kanske vi kan sporra varandra under resans gång?
/Ola
För egen del har jag ett likande "Skåneprojekt" i form av Malmö järnvägsstation 1856-1866 på gång. Behöver nämligen en kullis till mina 1856 års person- och godsvagnar och vad är lämpligare än en säckstation tillhörande Statsbanorna? Som nybliven pensionär äger jag all min tid själv och efter inhämtandet av underlag saknas bara modet att sätta igång, kanske vi kan sporra varandra under resans gång?
/Ola
Re: Helsingborg Central
Mycket pampigt!
På taket på förebildsfotot ser det ut att sitta något à la en teleledningsterminal. Eller är det månne en småfågelsparkering. Ska bli kul att se hur du realiserar den.
På taket på förebildsfotot ser det ut att sitta något à la en teleledningsterminal. Eller är det månne en småfågelsparkering. Ska bli kul att se hur du realiserar den.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Helsingborg Central
Det finns prejudikat ...
Re: Helsingborg Central
Det ser riktigt bra ut.
Följer ditt bygge med stort intresse och ser därför förväntansfullt fram emot fler rapporter.
Följer ditt bygge med stort intresse och ser därför förväntansfullt fram emot fler rapporter.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Kullamannen
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Helsingborg Central
Tack för respons, alla!
Spännande! Mina ritningar låg också länge innan jag kom till skott. Det är ju inte vilka redskapsbodar som helst och feedback är ju alltid trevligt.
När det gäller svåra detaljer har jag annars en del frågetecken att räta ut främst när det gäller tornkrönen, kreneleringarna och banhallsgavlarna.
Aha! Själv kom jag hem från en tågluff då i september 1987 och såg redan från färjans soldäck att det saknades en detalj i den annars så välbekanta miljön. Minns att jag slog en snabb lov kring tegelhögen.När Helsingborgs Central skulle restaureras omkring 1980 var det min far som skapade den nya färgsättningen. Han slapp i alla fall att uppleva att huset revs.
För egen del har jag ett likande "Skåneprojekt" i form av Malmö järnvägsstation 1856-1866 på gång. Behöver nämligen en kullis till mina 1856 års person- och godsvagnar och vad är lämpligare än en säckstation tillhörande Statsbanorna? Som nybliven pensionär äger jag all min tid själv och efter inhämtandet av underlag saknas bara modet att sätta igång, kanske vi kan sporra varandra under resans gång?
Spännande! Mina ritningar låg också länge innan jag kom till skott. Det är ju inte vilka redskapsbodar som helst och feedback är ju alltid trevligt.
Ja, det är väl telegraf- eller telefonledningar, antar jag. Kanske inte så svårt att bygga men en riktig "tidsfälla". När installerades de? Och kanske viktigare; vilket år försöker man själv gestalta egentligen?På taket på förebildsfotot ser det ut att sitta något à la en teleledningsterminal. Eller är det månne en småfågelsparkering. Ska bli kul att se hur du realiserar den.
När det gäller svåra detaljer har jag annars en del frågetecken att räta ut främst när det gäller tornkrönen, kreneleringarna och banhallsgavlarna.
Hälsningar /BP
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Helsingborg Central
Fåglar på taket fanns det nog å andra sidan redan när huset var nytt ...Kanske inte så svårt att bygga men en riktig "tidsfälla".
Re: Helsingborg Central
Blir även förtjust i din stadsbebyggelse och din fina kvarn. Vilket fantastiskt modellbygge!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Helsingborg Central
Viktiga frågor. Den sista kan jag inte besvara men den första kan jag lägga grunden till dina efterforskningar.Kullamannen skrev:Ja, det är väl telegraf- eller telefonledningar, antar jag. Kanske inte så svårt att bygga men en riktig "tidsfälla". När installerades de? Och kanske viktigare; vilket år försöker man själv gestalta egentligen?
På din blogg finns det finfina foton på Helsingborg Central. Det finns två foton med anordningen monterad och de har båda massor av hästdroskor och liknande attiraljer så de bör ha tagits ganska tidigt. Å andra sidan så finns inga telegrafledningar på fotot som är taget 1868 så fotona kan inte ha tagits så tidigt (en koll på internet visade att det ena av dina foton var från 1900). På http://www.samlingsportalen.se hittade jag fyra intressanta foton, ett från 1890 utan telegrafanordning och ett från 1910 där den imponerande telegrafanordningen från 1900 ersatts av en stolpe med 3 horisontella "ribbor" och samtidigt har man kompletterat med en anordning med 4 horisontella "ribbor" på den södra flygeln. Det tredje fotot var taget 1940 och där fanns fortfarande samma uppsättning som 1910. På det fjärde fotot (från 1950) var stationen ombyggd och både torn, kreneleringar och telegrafanordningar var bortplockade.
Min slutsats efter en lång utläggning är att den imponerande telegrafanordningen med 9 horisontella "ribbor" sattes upp någon gång mellan 1890 och 1900. Den förändrades någon gång mellan 1900 och 1910 och fanns sedan kvar oförändrad tills stationen byggdes om mellan 1940 och 1950.
Här avundas jag dig inte. Ett av de foton du har på din blogg, vykortet över hamnen (bilden strax ovanför ditt foto av din modell) ger en ganska bra vägledning hur kreneleringarna var byggda. Blir det för svårbyggt kan du ju alltid bygga 50-talsversionen.Kullamannen skrev:När det gäller svåra detaljer har jag annars en del frågetecken att räta ut främst när det gäller tornkrönen, kreneleringarna och banhallsgavlarna.
Jag antar dock att du inte kommer att ge dig förrän allt är perfekt återskapat som vanligt.
Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Helsingborg Central
Ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg. På samlingsportalen finns två foton som, enligt bildtexten, är tagna 1950. Det ena fotot visar hur stationen såg ut efter ombyggnaden och det andra fotot visar stationen med kreneleringarna fortfarande på plats men utan telegrafanordningar. Tydligen byggdes stationen om 1950 men telegrafanordningarna togs inte bort i samband med ombyggnaden utan någon gång efter 1940 men före 1950.
Nu är väl detta av mer akademiskt intresse eftersom du tänker inkludera banhallen i ditt bygge. På samlingsportalen finns ett flygfoto som visar bangården och som lär vara taget 1900. Där har banhallen redan ersatts av vanliga plattformstak så jag antar att du med gott samvete kan utesluta allt vad telegrafanordningar heter.
Jan
Nu är väl detta av mer akademiskt intresse eftersom du tänker inkludera banhallen i ditt bygge. På samlingsportalen finns ett flygfoto som visar bangården och som lär vara taget 1900. Där har banhallen redan ersatts av vanliga plattformstak så jag antar att du med gott samvete kan utesluta allt vad telegrafanordningar heter.
Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Kullamannen
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Helsingborg Central
Tack igen för respons, alla!
Jan, sådant här är roligt! Fler utläggningar mottages tacksamt!
Tillägg till ovan: jag hittade samma bild (Som KBEB00418) i museidatabasen Carlotta och där är bilden tydligt daterad till 1927.
Jan, sådant här är roligt! Fler utläggningar mottages tacksamt!
Ungefär vad jag kommit fram till också.Min slutsats efter en lång utläggning är att den imponerande telegrafanordningen med 9 horisontella "ribbor" sattes upp någon gång mellan 1890 och 1900.
Hmmm. Är det bilden med nummer KBEB00418 du refererar till? i så fall tror jag att den är tagen senare än 1900. Det finns spårvagnsspår på Järnvägsgatan på bilden och de kom väl inte dit förrän tidigast 1903? Jag har för mig att jag sett den bilden i någon bok med helsingborgiania också och att den då dateras senare. 20-tal, kanske? Jag tror, och jag vill verkligen betona att jag tror, att banhallen ersattes med plattformstak någon gång mellan 1900 och 1920.På samlingsportalen finns ett flygfoto som visar bangården och som lär vara taget 1900. Där har banhallen redan ersatts av vanliga plattformstak
Tillägg till ovan: jag hittade samma bild (Som KBEB00418) i museidatabasen Carlotta och där är bilden tydligt daterad till 1927.
En annan hjälpsam och vänligt sinnad mj-kollega försöker styra in mig på att 3D-printa tornkrönen och kreneleringarna. Han har haft den stora vänligheten att framställa en 3D-ritning på tornen och det hela verkar väldigt lovande och spännande. Att handkarva 14 torn och åtskilliga decimeter krenelering lockar inte...Här avundas jag dig inte. Ett av de foton du har på din blogg, vykortet över hamnen (bilden strax ovanför ditt foto av din modell) ger en ganska bra vägledning hur kreneleringarna var byggda. Blir det för svårbyggt kan du ju alltid bygga 50-talsversionen.
Hälsningar /BP
Re: Helsingborg Central
Tack för uppskattningen.Kullamannen skrev:Jan, sådant här är roligt! Fler utläggningar mottages tacksamt!
Jo, det är den bilden jag menar. Jag tittade lite extra på Samlingsportalen och då kan man se att på bilden är den byggnad som uppfördes norr om stationen redan på plats. Jag antar att det var ett ilgodsmagasin eller liknande och den byggnaden finns inte med på ett annat foto på Samlingsportalen som var daterat 1900. Man får nog ta tidsangivelserna med en nypa salt. Den uppgift som du hittade i Carlotta verkar vara korrekt.Kullamannen skrev:Hmmm. Är det bilden med nummer KBEB00418 du refererar till? i så fall tror jag att den är tagen senare än 1900. Det finns spårvagnsspår på Järnvägsgatan på bilden och de kom väl inte dit förrän tidigast 1903? Jag har för mig att jag sett den bilden i någon bok med helsingborgiania också och att den då dateras senare. 20-tal, kanske? Jag tror, och jag vill verkligen betona att jag tror, att banhallen ersattes med plattformstak någon gång mellan 1900 och 1920.
Tillägg till ovan: jag hittade samma bild (Som KBEB00418) i museidatabasen Carlotta och där är bilden tydligt daterad till 1927.
Intressant. Skall bli kul att se hur det blir.Kullamannen skrev:En annan hjälpsam och vänligt sinnad mj-kollega försöker styra in mig på att 3D-printa tornkrönen och kreneleringarna. Han har haft den stora vänligheten att framställa en 3D-ritning på tornen och det hela verkar väldigt lovande och spännande. Att handkarva 14 torn och åtskilliga decimeter krenelering lockar inte...
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.