Toppbilden, visa:    


Heljan - SJ litt. T21 58.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

T21:ans mäktiga MAK-diesel kommer till liv.



Det återstår att återmontera ljusledare, huvändar och lite annat jox som tillade av vid hanteringen.

/Mika
Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Arne Lindgren »

Wow! Är det originalljud till dekodern eller har du programmerat?

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

@Arne Lindgren
Jag har fått hjälp med att programmera ljudet till denna T21:a av en vän.

Loket har genomgått en storrevission.
Det gamla kretskortet åkte ut och jag fick tillverka tre egna där jag kopplade in belysningen, motor och strömupptagningen på.
Dekodern är en modell större ESU ljuddekoder version 3,5 och en så stor högtalare jan bara kunde klämma in, dock fick jag göra vissakopromisser, som att strunta i både hyttbelysning och inredning.
Jag passade även på att slänga ut orginalmotorn och klämma in en Faulhaber-motor när jag ändå gjorde storrevissionen.

/Mika
Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Arne Lindgren »

OK, hade det varit köpesljud i ESUn hade jag laddat ner det också.. Rackarns snyggt. Jag får leta lämpliga ljud his ESU för min scratchdiesel. :)

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

@Arne Lindgren
Tack så mycket! =)


Allt är gigantiskt i denna T21:a, både dekodern och högtalaren.

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

Det är denna D-loksdekoder som idag sitter i T21:an men med nytt ljud.



/Mika
Bild

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Koster »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Med tanke på hur trångt det är i detta lok så har du gjort ett kanonjobb med ett mycket maffigt ljud.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

@Koster
Tack Tomas!


@Arne Lindgren
Kanske detta kan vara något för dig?
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... SU%2054899
Detta är i och för sig en micro-dekoder, version 4


Modellen har legat isärplockad sedan mitten av 2011 och förtjänade ett bättre öde eftersom jag redan hade allt liggandes hemma.

/Mika
Bild

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Bengt Nylén »

Hej!

Jag har har gjort betydligt enklare för mig. Jag använde CT Elektroniks senaste lilla ljuddekoder SL76. Den har måtten 16,7x7,7x2,3 mm. Världens minsta ljuddekoder. För att få lite gardering mot smuts på rälsen och dålig strömupptagning så kombinerade jag denna med en elektrolytkondensator på 680µF. Detta gjorde jag ett paket av (krymplast runt om) och la under befintligt kretskort. Som högtalare använde jag CT Elektroniks lilla ljudkub som är 16x12x10mm. Den får fint plats på hyttgolvet utan att röra inredningen. Den syns inte alls om man inte tittar mycket nära in i hytten. Som ljud använde jag det ljud som finns med LEG-videos film om T21 och la in det i dekodern. CT Elektroniks ljudkub är långt överlägsen den ESU-högtalare du med möda lagt in Mika. Ursäkta!!

Bild
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Johan Molin »

Vad använder du för redskap för att "lägga in" ljud i dekodern? Jag har också sneglat på LEG-filmerna när det gäller ljud.

Det skulle väl rentav kunna bli en god affärsidé för LEG; att distribuera alla ljud han plockat på sig genom tiderna till hugade ljuddekoderspekulanter?

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Bengt Nylén »

Det är beskrivit i två artiklar i tidningen Smalspårigt. Dessutom finns det utömande info om hur man gör på www.mmjk.se.

Bengt

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Johan Molin »

OK! Tack för tipsen, får kolla detta närmare.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av arcego »

Med avseende på allt som skrivits om Heljans tokkonstruktion T21 så, återigen, jag är så avundsjuk på alla er digital- och elektronikkunniga mötesspårare som utan ämningar? ger er på dessa ingrepp och förbättringar.
Har själv en T21 men de är ju knappt man vågar öppna kartongen. Det trillar ju av ngt nytt varje gång?

Heja på, kul med alla tips, någon gng kanske även lilla jag vågar.......

Thomas

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

@Bengt Nylén
Perfekt!
Ett mycket bra alternativ till min storrevision!


@arcego
Jag förstår att ibland kan det kännas lite avskräckande att börja modifiera en helt ny fungerande modell.
Tar man det bara lugnt och funderar igenom vad det är man vill göra och hur man löser det på bästa vis.
Ta användning an Mötesspåret och dess samlade erfarenheter och kompetens.

/Mika
Bild

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Bengt Nylén »

Ljud igen. Det finns många idéer om hur ljudet från modell-lok skall låta. Själv tycker jag det skall låta som när man lyssnar på loket från ca 50 meters håll. Tyvärr är de flesta ljuden son säljs gjorde med närtagningar. Skräckexemplet är det D-loksljud som sälja av Jeco till ESUs dekodrar. Det har bla ljudet från kontaktorerna. När ett D-lok går runt på MMJK så smäller det i hela lokalen. Visst kan det vara kul men jag har lyssnat igenom ett antal DVD jag har med D-lok från Leg-video och Teknikarvet och på dessa hörs inga kontaktorsmällar. På ångloken brukar det finnas ljud från sandning och kolskyffling. Oj oj. Har ni hört ljudet när de slänger in kol när ett ånglok passerar. Vi försöker bygga modeller med en detaljeringsgrad som är långt utöver vad man kunde åstadkomma för 20-30 år sedan men vi lägger glatt in ljud som är rena lekstugan för 12 åringar. Jag vill inte alls kritisera de ljud som uppvisats i denna tråd ovanför utan mitt resonemang är helt allmänt.
Här får ni en länk till mitt ljud på T21an. Kanske inte perfekt men just som det hörs från en T21 filmad på ca 50 meters håll av Leg-video. Obs! Ljudet från de DVD som säljs kan man ju inte "sno" och sälja vidare professionellt men att tappa ljudet och använda privat är tillåtet.
http://www.mmjk.se/t2dvd720.mpg

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Kjedlund »

Bengt Nylén skrev:Ljud igen. Det finns många idéer om hur ljudet från modell-lok skall låta. Själv tycker jag det skall låta som när man lyssnar på loket från ca 50 meters håll. Tyvärr är de flesta ljuden son säljs gjorde med närtagningar. Skräckexemplet är det D-loksljud som sälja av Jeco till ESUs dekodrar. På ångloken brukar det finnas ljud från sandning och kolskyffling. Oj oj. Har ni hört ljudet när de slänger in kol när ett ånglok passerar. Vi försöker bygga modeller med en detaljeringsgrad som är långt utöver vad man kunde åstadkomma för 20-30 år sedan men vi lägger glatt in ljud som är rena lekstugan för 12 åringar.
Kan bara hålla med. Jag brukar kalla ljuddekodrar för oljudsdekodrar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Johan Molin »

På ångloken brukar det finnas ljud från sandning och kolskyffling.
Detta är givetvis rent nonsens! Jag har heller aldrig förstått att lokljuden ska låta som om man befinner sig inne i förarhytten.

För mig finns ytterligare en aspekt på detta: Jag håller med dem som tycker att med sitt körreglage ska man endast göra det som man gör som förare av loket; dvs INTE lägga om växlar, plocka fram ljud från vattentagning, kolning och liknande.
Det finns i dag särskilda ljudmoduler för de båda senare varianterna. Jag trycker hellre på en knapp på anläggningen för att initiera t ex kolningsljud.
Växlar tycker jag man ska lägga om antingen manuellt eller via ett ställverk.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

@Bengt Nylén
Jag håller med dig.
Schysst ljud förresten.

Ang. kontaktorsmällar kan man titta på min film ovan för att få en uppfattning om hur mycket det smäller och hur högt när jag provkör en dekoder från Jeco D-lok.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?p=25844#p25844

Ljudet på min T21:a höjde jag volymen på för att det skulle enklare höras på filmen. Självklart kör jag inte medljudet så högt annars!
I normala fall föredrar jag Zimos ljuddekodrar. Personligen tycker jag de är både bättre och mycket smidigare att ställa volymen på varje enskilt lok utan att äga ljudfilen eller någon programmerare. Detta kanske beror på att jag har Zimo digitalsystem också.
För att ta ett exempel så har jag full möjlighet att välja vilka ljud och till vilken volym vid olika tillfällen som när loket står still eller kör. På ånglok brukar jag föredra en högre volym på visslan än på ångloksljudet, ljud som kolskyffling är inne i hytten så där har jag möjligen 20% av ångloksljudet (står man vid loket hör man det en aning, men ett par meter bort hörst det inte längre) och avstängt när loket kör. Pumpen har jag kanske 80% av ånloksljudet när loket står stilla och ca. 40% när loket kör.
Dessa siffror är helt tagna ur luften men på ett ungefär visar lite hur jag ställer in mina dekodrar.


@Kjedlund
En ljuddekoder som t.ex. Roco Da i orginal är nog bland det skränigaste jag hört. En volym som gör att man hoppar bak bara man sätter loket på rälsen.
Men precis som man ställer in karaktären för hur loket skall gå är det också en del jobb med att ställa in hur ett lok skall låta bra.
En gigantiskt stor fördel med ljuddekodrar är att man KAN stäna av ljudet och bara köra det "normalt"-digitalt. =)

/Mika
Bild

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Bengt Nylén »

Bara en kort kommentar till. Jag gillar ljud i modelloken och tycker det tillför en dimension. De bör dock vara realistiska. Om ni har någon DVD med D-lok tex. Lyssna på den. Det enda ni hör är ljud från skenor och skrammel från kopplen. Däremot ånglok hörs tydligt ute på linjen även på 200 m avstånd.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av 1956 »

Har också svårt numera att vara utan ljud särskilt i ångloken men håller med dig Bengt att det skall vara måttlig volym. Vad sen måttlig volym är beror naturligtvis också på i vilken lokal man kör med loken.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

Jag får be om att rätta mig själv, den dekoder jag har i T21:an är en version 4 och inte 3.5 som jag först trodde.

/Mika
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Mölle-Mats »

Bengt Nylén skrev:Bara en kort kommentar till. Jag gillar ljud i modelloken och tycker det tillför en dimension. De bör dock vara realistiska. Om ni har någon DVD med D-lok tex. Lyssna på den. Det enda ni hör är ljud från skenor och skrammel från kopplen. Däremot ånglok hörs tydligt ute på linjen även på 200 m avstånd.
Förlåt mig för en OT kommentar - men detta påminner mig om när man var ute för att titta på rallytävlingar i slutet av 70-talet. När "Mäster" Stig Blomquist kom smygandes i sin SAAB 99 Turbo så hördes i princip ingenting - det tvingade SAAB:s fabriksstall att montera in en signalknapp på golvet framför kartläsaren så att han kunde "tuta med fötterna" när man närmade sig skymda kurvor så att publiken hann hoppa av vägen och sätta sig i säkerhet innan man rundade kröken! Men när en tvåtakts-SAAB var på ingång - ja, det hade publiken hört de senaste inte bara 200 metrarna utan 2 kilometrarna!!! :D
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av tågtyckarn »

Och när MölleMats körde rally så hade han en Amazon bakom som gjorde samma sak, blinkade och tutade. Historien finns i Stures tråd. :evil: :evil: :evil:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Och när MölleMats körde rally så hade han en Amazon bakom som gjorde samma sak, blinkade och tutade. Historien finns i Stures tråd. :evil: :evil: :evil:
Nu snackar vi om historieförvanskning i den högre skolan! :evil: Bilden som refereras till i Stures tråd är från när jag åkte kartläsare i en Amazon, och bilen som syns bakom är en SAAB! Men den blinkade faktiskt inte för att få köra om, det var en funktionärsbil som stod parkerad i ett vägbyte och som fotografens blixt reflekterades i extraljusen på! Så det så :!: :!: :!:
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av tågtyckarn »

Historieförbättring, inte historieförfalskning, så det så. :D :D :D

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljan - SJ litt. T21 58.

Inlägg av mikath »

Idag har blindhjulet fått lite svart färg.

Bild

Ser inte så störande ut längre när det inte är silver.

/Mika
Bild

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"