Toppbilden, visa:    


Bilder på pappersbruk?

Calle W
Inlägg: 179
Blev medlem: 23 jun 2012, 18:51

Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Calle W »

Goddag.
Jag har en kompis som bygger en bana som ska spegla norduppland på 70-talet. Han söker bilder och ritningar på pappersbruk just nu för att köra med timmer/flis/godståg på banan. Han har tittat en del på Turbo pappersbruk. Ritningar finns i Falun. Men han undrar om det finns bra bilder också. Någon som har några tips?
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Svante Andersson »

Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Calle W
Inlägg: 179
Blev medlem: 23 jun 2012, 18:51

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Calle W »

Goddag.
Tack Svante! Du är en pärla [JC_doubleup.gif] Det är ett riktigt bra underlag för att bygga ett pappersbruk.
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)

Trainmaniac
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:33

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Trainmaniac »

Kan bara komplettera med motsvarande rapport för Fredriksbergs pappersbruk!

Mats
Mats H, Suv

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Johan Molin »

Man får inte heller glömma Leif Palms suveräna beskrivning i någon av Krister Brandts årsböcker (Modelltåg 93: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185496642), om hur han byggde Götafors sulfatfabrik i Vaggeryd i modell. Fabriken figurerar ju också i LEG:s video från Leif Palms dåvarande HNJ-anläggning.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av magnus63 »

Sulfatfabrikerna blir så förtvivlat stora, speciellt med sodapannan och kokaren. Fast det är ju en utmaning att bygga... Sulfitfabrikerna var i regel mindre. Idag är nästan all sulfitproduktion
borta. Det är sulfAt som luktar illa för övrigt, inte sulfit.
En tredje metod är termomassa, där man använder ånga för att separera lignin och fibrer ur flisen. Används för dagstidningspapper.

Kul länk från Fredriksberg. Letade efter om de hade nån KAMYR-kokare (kontinuerlig massakokare, in med flis och lut i toppen, ut med massa o botten.) lite osäker på om det är en sån i
den höga tegelbyggnaden på sulfatmassafabriken. Det står nånsstans "6 ton per kok", då låter det som batchkokning, inte kontinuerlig.
Finns en sulfitfabrik på samma område,

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Johan Molin »

Det är sulfAt som luktar illa för övrigt, inte sulfit.
Jodå, jag minns mycket väl när jag var liten och vi passerade Vaggeryd på väg hem till Östergötland. Någonstans hade jag snappat att befolkningen där drabbats av en "paratyfus"-epidemi (salmonella m.a.o.), och mycket riktigt noterade jag när vi passerade samhället att folk måste vara dåliga i magen, såsom det luktade där ...

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:
Det är sulfAt som luktar illa för övrigt, inte sulfit.
Jodå, jag minns mycket väl när jag var liten och vi passerade Vaggeryd på väg hem till Östergötland. Någonstans hade jag snappat att befolkningen där drabbats av en "paratyfus"-epidemi (salmonella m.a.o.), och mycket riktigt noterade jag när vi passerade samhället att folk måste vara dåliga i magen, såsom det luktade där ...
Jaha där sprack den gamla ramsan som man lärde sig som barn. "Sulfat luktar mat och Sulfit luktar skit" :lol:

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Magnus P3 »

Fast ramsan löd ju faktiskt "sulfat luktar mat och sulfit luktar skit, fast tvärtom!"

Jag tackar retroaktivt min mellanstadielärare Birgitta för denna oumbärliga kunskap som faktiskt finns kvar 40 år senare. [JC_doubleup.gif]

tågtyckarn

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av tågtyckarn »

Om du vill ha bilder på papperbruk i VäserNorrland så har SCA ett fotoarkiv, men jag vet inte om det är öppet för allmänheten.

Sundsvalls stadsarkiv numera digitalt museum har något, Svartviks industrimuseum har något, möllor inne i stan så kan du få tag på bilder via eniro eller något liknande.

Behöver du fler ideer så hör av dig.

Trainmaniac
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:33

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Trainmaniac »

Länkar till ovan nämnda:

SCA's bildarkiv (om den nu funkar "externt")
Svartviksdagarnas Bildarkiv
Digitalt Museum

/Mats
Mats H, Suv

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Jan Frelin »

Man behöver inte bygga hela bruket. När jag prospekterade Vargöns bruk (fortfarande bara prospekt! ;) ), så tog jag till mig en gammal idé från Model Railroader och ritade bara interfacet mellan bruket och järnvägen, med tanken att resten får antydas på bakgrunden.

Calle W
Inlägg: 179
Blev medlem: 23 jun 2012, 18:51

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av Calle W »

Tack för alla länkar. Jag tror att min kompis kommer att bli glad när han ser detta. Skogen och slutprodukterna är ett intressant ämne att avbilda på en modelljärnväg.
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)

tågtyckarn

Re: Bilder på pappersbruk?

Inlägg av tågtyckarn »

Och för er som kör amerikanskt. New Hampshire 1947. Mellan 1.10 och 2.00 handlar det om pappersbruk.

https://www.youtube.com/watch?v=gmmoMc6I-3c

Skriv svar

Återgå till "Industrier"