Toppbilden, visa:    


Föreningen för inbördes beundran?

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av 1956 »


SK751
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2012, 13:52

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av SK751 »

Men vänta, liknar det inte, känns det inte som, påminner det inte om...Mötesspåret?! Här ramlade visst ett klippblock in i glasfasaden. :lol:

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Jan Frelin »

Havandes deltagit i både Mötesspåret och Mässingsjuntan, måste jag nog hålla med om att Mötesspåret håller en god ledning i just ämnet föreningen för inbördes beundran.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av 1956 »

...får måhända kompletteras med "Den inre kretsen på SvMjF".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

Min enda synpunkt är att det är väl kul om folk kan ha trevligt och hygga sig tillsammans! Och det finns avsevärt mycket värre sysselsättningar än att löda ihop mässingsmodeller ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Min enda synpunkt är att det är väl kul om folk kan ha trevligt och hygga sig tillsammans! Och det finns avsevärt mycket värre sysselsättningar än att löda ihop mässingsmodeller ...
Håller med, det tycker vi väl alla 366 medlemmar här på Mötesspåret!

Mazz
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:11
Ort: Vendelsö

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Mazz »

Jag kan inte rå över hur andra uppfattar Mässingsjuntan. Det sista jag tycker Mässingsjuntan representerar så är det inbördes beundran... tråden här tycker jag är ett rejält slag under bältet. Mässingsjuntans syfte är och har alltid varit att gynna bygge av mj-modeller under trevliga former, öppet för alla. Främja småserietillverkarnas kundkrets, om man så vill.

Formen vi träffas på är öppen för alla, vi blir mycket glada när nya hittar till oss eller när andra har startat Mässingsjuntor på andra ställen i landet, det värmer.

Varför förekommer såna här tråkiga gliringar i vår hobby?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av 1956 »

Mötesspårets syfte är att vara en mötesplats för alla som utövar den här hobbyn. Vi har medvetet valt att ha högt i tak efter att ett flertal av våra medlemmar har upplevt sig blivit för hårt styrda av moderatorerna på både Stinsen och SvMjF. Tyvärr har många uppfattat vårt sätt att umgås här på Mötesspåret som en förening för inbördes beundran.

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=11737.0

Min måhända tillspetsade rubrik har sin orsak i att den trevliga och kamratliga anda som ni har på mässingsjuntan mycket väl kan jämföras med den anda som råder här på Mötesspåret. Den har just i vårt fall karaktäriserats som en förening för inbördes beundran men i ert fall märkligt nog inte alls betraktats på samma sätt.

tågtyckarn

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av tågtyckarn »

Jag blev faktiskt ganska besviken när jag såg vad dom skrivit om oss.

Jag har inget emot xxx , men.......

Det var ju en formulering som vi aldrig hört förut. Det finns iofs mycket mer att säga om detta men vi låter det vara så länge.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av thorpe »

(Citat fån Svenskt MJ Forum)

...och det finns det otroligt mycket av på Mötesspåret, särskilt i tråden som motsvarar "min modelljärnväg". Om det är en inre "herrklubb" som berusar sig på sig själva, så kan de ju ta det utanför forumet och kanske träffas istället.

Och om det nu skulle vara så att det är mil efter mil efter mil av svensk ödebygd mellan "herrarna" och alla inte KAN förflytta sig för att träffas i tid och otid ? Vad är väl bättre än ett forum där "herrarna" (och förhoppningsvis fler damer) kan dryfta ett och annat (chew the fat) och känna gemenskap?

Jag har i alla fall lärt mig en hel del! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

1. Det är väl underbart om en social verksamhet som Mässingsjuntan kan hitta människor som finner varandra i glädje och förkovran i sitt modellbyggande!

2. Det är desto mer bedrövligt att det finns människor som missunnar Mötesspårets samtliga medlemmar att på motsvarande sätt få lov att trivas på ett forum tillsammans! Vi har aldrig exkluderat någon från att vara välkommen i gänget. Om det sedan finns människor som ifrågasätter vad Mötesspåret håller på med så har väl dess medlemmar all rätt att besvara och förklara det.

3. Det är däremot ytterligt tveksamt att man kastar skit mot ett annat forum från den plattform man har för sitt tyckande. Jag vet att det finns människor som ifrågasätter en del av vad som skrivits här om forumet Stinsen. Det finns en enda anledning att det skrivits här, och det är att Stinsen är en komplett diktatur avseende åsiktsfrihet och yttrandefrihet, så hade man ens försökt skriva någonting om allt elände som drabbat många av oss som startade Mötesforumet så hade man åkt ut med öronen före.

4. Ergo: Är det människor som har synpunkter på Mötesspåret så är ni mer än välkomna att framföra dem HÄR. Ni kommer inte att åka ut från Mötesspåret, men får acceptera att få mothugg i den mån det finns människor på detta forum som inte tycker som ni. Att i det läget inte vilja / våga föra diskussionen på ort och ställe är rent ut sagt endast fegt.

Med allt detta sagt; jag upplever det som positivt, värdefullt och välsignelsebringande för människor som delar min hobby i Kungliga Hufvudstaden att skapa en mötesplats som Mässingsjuntan och kan inte mer än bejaka och harangera detta initiativ. Då kan jag tycka att den typen av humanistiska känslor inför medmänniskor inte ska vara enkelriktade. Det är bedrövligt när man ser att det finns hobbymänniskor som vill ösa misstro och galla över andra hobbymänniskor som också vill dela sin hobby i all vänlighet med varandra — och desslikes inbjuder ALLA som så vill att dela glädjen över vår gemensamma hobby.

Skitpratet att vi är en liten skara som tror oss ha Sveriges finaste mj-anläggningar är minst sagt tröttsamt. Själv är jag ytterligt medveten om alla de brister och eländen stackars MHJ är behäftad med. Men jag vill hävda min rätt att få visa vad jag håller på med TROTS att jag är medveten om att modellbyggeriet minst sagt är mediokert i jämförelse med vad somliga kan åstadkomma! Att döma av den respons jag får handlar väldigt lite om modellbyggeri, men av och till ibland i någon mån om de skrönor som omgärdar de skrangliga skrindor och byggnadsruckel som föreställer västra Östergötland. Jag utmanar den som vill hävda att jag försökt förmedla någon form av annan överhöghet kring mina vingliga modeller! :evil: :evil: :evil:

Välvilja och humanism kan inte vara något som ska vara en enkelriktad företeelse, utan måhända t o m mår bra om vi alla omfattar varandra med.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av thorpe »

Hear, hear!

Som Sture skriver i sin tråd: Scrolla vidare om det inte passar!

Låt oss paddla vidare i vårt flöde och se varandra som tillgångar, inte som obstruktioner!

Mvh

Thorpe

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av hakang »

Jag vill påpeka att Mässingsjuntan och Svenskt MJ-forum är HELT skilda aktiviteter. Blanda inte ihop det ena med det andra. Att spy galla över Mässingsjuntan i akt och mening att försöka 'komma åt' ert grannforum leder bara till att personer som allt annat än förtjänar det blir ledsna. Om det nu spelar nån roll.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

Missförstånd och återigen missförstånd!

INGEN har velat spy galla över den förnämliga Mässingsjuntan!

Vad som är svårbegripligt är att några har olika referensramar med vilka dessa betraktar densamma jämfört med Mötesspåret — och det handlar inte nödvändigtvis om Mässingsjuntans medlemmar — NB att jag inte skrivit någonting annat än gott om Mässingsjuntan!!!

Men de personer som tycker det är självklart att Mässingsjuntan ska få frodas och växa i hägn av sin egen välvilja och hjälpsamhet gentemot nya bröder / systrar kunde kanske måhända ha samma attityd mot andra av oss som också endast önskar hygga oss tillsammans och i denna önskan välkomnar alla och envar som vill dela denna önskan.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av thorpe »

Jag har aldrig haft någonting emot mässingsjuntan. Tack vare mässingsjuntan har jag vågat mig på att pröva mässingslödning!
Tack vare mässingsjuntans närvaro på nätet så kom jag underfund med en hel del om "bara mässingen". [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

Jag har ju ingen direktrelation till Mässingsjuntan, men allt jag läst och sett har varit enbart positivt och ingenting annat!
se varandra som tillgångar, inte som obstruktioner!
Helt på pricken formulerat, Robert! Men återigen; den attityden måste vara ömsesidig (nu skriver jag inte om Mässingsjuntan som någon form av motpart, utan om de personer med andra plattformar att stå på som har olika måttstockar för hur man ser på somliga av sina medmänniskor jämfört med hur man ser på andra)!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av HJP »

Mazz skrev:Jag kan inte rå över hur andra uppfattar Mässingsjuntan. Det sista jag tycker Mässingsjuntan representerar så är det inbördes beundran... tråden här tycker jag är ett rejält slag under bältet. Mässingsjuntans syfte är och har alltid varit att gynna bygge av mj-modeller under trevliga former, öppet för alla. Främja småserietillverkarnas kundkrets, om man så vill.

Formen vi träffas på är öppen för alla, vi blir mycket glada när nya hittar till oss eller när andra har startat Mässingsjuntor på andra ställen i landet, det värmer.

Varför förekommer såna här tråkiga gliringar i vår hobby?
hakang skrev:Jag vill påpeka att Mässingsjuntan och Svenskt MJ-forum är HELT skilda aktiviteter. Blanda inte ihop det ena med det andra. Att spy galla över Mässingsjuntan i akt och mening att försöka 'komma åt' ert grannforum leder bara till att personer som allt annat än förtjänar det blir ledsna. Om det nu spelar nån roll.
1956 skrev:Min måhända tillspetsade rubrik har sin orsak i att den trevliga och kamratliga anda som ni har på mässingsjuntan mycket väl kan jämföras med den anda som råder här på Mötesspåret. Den har just i vårt fall karaktäriserats som en förening för inbördes beundran men i ert fall märkligt nog inte alls betraktats på samma sätt.
****
Här bryter jag min snart ettåriga tystnad på detta forum.

Måste hålla med Mazz och Hakang, tillfullo.
Att kalla Mässingsjuntan för "Förening för inbördes beundran", är att tala om att man inte ha en aning om vad Mässingsjuntan är. Det är märkligt att just du, 1956, uttalar dig om detta, som aldrig varit där.
Jag har deltagit i Mässingsjuntan, sedan första dagen, för snart (i maj) sex år sedan. Jag vet att Mässingsjuntan INTE är en klubb för inbördes beundran - långtirån. Vi har en mycket trevlig social samvaro, där vi avhandlar det mesta, förutom att vi "filar" på våra modeller. Vi inspirerar varandra mycket, och hjälper varandra, när det behövs.
Jag kan inte se några likheter mellan Mässinsjuntan och Mötesspåret.

Detta inlägg var ett tillfälligt inhopp. Nu drar jag mig undan detta forum igen.

HJP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

1956 inlägg var tyvärr som gjort för missförstånd, och har man en benägenhet att vilja missförstå utvalda personer så gör man såklart detta.
Min måhända tillspetsade rubrik har sin orsak i att den trevliga och kamratliga anda som ni har på mässingsjuntan mycket väl kan jämföras med den anda som råder här på Mötesspåret. Den har just i vårt fall karaktäriserats som en förening för inbördes beundran men i ert fall märkligt nog inte alls betraktats på samma sätt.
Jag uppfattar detta alldeles tydligt som att Rikard förundrar sig över att när man — med all rätt — har trevligt i Mässingsjuntan är detta helt ok, men när man har trevligt på Mötesspåret då är det en förening för inbördes beundran. Så snarare än att kalla Mässingjuntan för en förening för inbördes beundran (? - sic!) så undrar man varför inte Mötesspåret på samma sätt kan få trivas i fred?

Men har man i förväg bestämt sig för att vissa personer är illvilliga och andra inte, då kan resultatet bara bli ett.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av 1956 »

Bäste HJP,

Som vid ett flertal andra tillfällen präglas din analys av mina, och för den delen även flera andras inlägg, även denna gång av ett sällsynt stort mått av enögdhet. Du skriver;
Vi har en mycket trevlig social samvaro, där vi avhandlar det mesta, förutom att vi "filar" på våra modeller. Vi inspirerar varandra mycket, och hjälper varandra, när det behövs.

Förklara gärna mer tydligt för många av oss andra vad skillnaden är mellan vår trevliga samvaro här på Mötesspåret, förutom att vi ”filar” på våra modeller och/eller våra anläggningar var för sig, och er likaledes trevliga samvaro på mässingsjuntan!

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Erik R. »

Jag har försökt läsa igenom denna tråd och även den på SvMjF.
Tyvärrr förstår jag inte denna tråd, "Föreningen för inbördes beundran".
Jag är ledsen för det.

I min trångsynta värld ;) har vi alla ett gemensamt intresse.
Modelljärnvägar.
Antingen bygger vi och visar upp våra alster, alster/modeller som säkert mer än en gång
ryckt upp slumrande rallare ur sin dvala.
Något vi alla gillar, eller?
När skaran hem, junta och kamratgängsbyggare ökar kanske efterfrågan på nya modeller i såväl byggsats
som färdigmodell ökar. Något facit finns inte, framtiden får utvisa det.
Det borde gynna alla våra tilverkare av byggsatser i alla material.

Jag är stor beundrare av alla er som bygger modeller, i mässing, vitmetall, plast eller vad annat material
det vara må.

Många gånger har jag varit på vippen att köpa en så enkel mässingabyggsats som möjligt och den vägen kanske
påbörja en karriär som mässingspulare.

Tänker dock börja träna lödning med Kjell & Co lödövning.


Sen har vi de som likt jag, har svårt att hantera en lödkolv (övning kanske ger färdighet och en ny hobby i hobbyn för mig öppnar sig)
och hellre ägnar sig åt körning m.m.

Vad vill jag nu ha sagt med dessa mina ord.

Jo varför kan vi inte hålla oss till vår hobby i våra forum?
Vad tjänar det till att lägga tid på att komma med anmärkningar till höger och vänster.
Det vinner ingen på, tvärtom.

Erik R.

P.S. synpunkter, tankar och funderingar etc emottages med tacksamhet. D.S.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

Erik, i grunden är det precis vad jag tror denna tråd egentligen handlar om!!!

Den dag man kan slippa tillmälen som "förening för inbördes beundran" och liknande försök att klistra förringande begrepp på varandra skulle hobby och människorna bakom den ha allt att vinna. Och väl märk, hittills är det ingen mer än Mötesspåret, och tidigare, några f.d. aktiva medlemmar på Stinsen som fått klä skott genom att pådyvlas detta klistermärke av illvilliga sinnen.

Vad frågan således handlar om är att precis på samma sätt som t ex Mässingsjuntan med all rätt röner uppskattning och tummen upp; varför ska inte ett mj-forum som vårt få lov att göra det? Vilken agenda har de som till varje pris vill försöka prata skit om Mötesspåret, på andra fora dessutom?

Jag kan konstatera att just på Mötesspåret syns mängder av hobbyister i glatt samkväm med varandra på ett otal fotografier. Nu senast några på besök hos Rikard "1956". Själv känner jag mig snarast som den asociala medlemmen i gänget. Hoppas dock att kunna fatta mod när väl min mammas bohag är fördelat och avyttrat, och min egen lilla bostad mera i ordning. Därefter är var och en som har vägarna förbi ytterligt välkommen! Får återkomma om detta framöver.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av HJP »

****
Det får nog bli ett inlägg till, trots allt:
Johan Molin skrev:1956 inlägg var tyvärr som gjort för missförstånd, och har man en benägenhet att vilja missförstå utvalda personer så gör man såklart detta.
Min måhända tillspetsade rubrik har sin orsak i att den trevliga och kamratliga anda som ni har på mässingsjuntan mycket väl kan jämföras med den anda som råder här på Mötesspåret. Den har just i vårt fall karaktäriserats som en förening för inbördes beundran men i ert fall märkligt nog inte alls betraktats på samma sätt.
Jag uppfattar detta alldeles tydligt som att Rikard förundrar sig över att när man — med all rätt — har trevligt i Mässingsjuntan är detta helt ok, men när man har trevligt på Mötesspåret då är det en förening för inbördes beundran. Så snarare än att kalla Mässingjuntan för en förening för inbördes beundran (? - sic!) så undrar man varför inte Mötesspåret på samma sätt kan få trivas i fred?

Men har man i förväg bestämt sig för att vissa personer är illvilliga och andra inte, då kan resultatet bara bli ett.
****
Lustigt att du väljer samma citat som jag gjorde. Just det citatet slutar med: "....Den har just i vårt fall karaktäriserats som en förening för inbördes beundran men i ert fall märkligt nog inte alls betraktats på samma sätt". Märkligt nog!? Vadå "märkligt nog"? Mässingsjuntan är ingen klubb för inbördes beundran, och ska således inte betraktas som sådan. Det är det ifrågasättandet från 1956:s sida, som jag reagerar mot. Jag har, på intet sätt, bestämt mig för något i förväg. Lägg inte på mig något som du inte kan stå för.
1956 skrev:Bäste HJP,

Som vid ett flertal andra tillfällen präglas din analys av mina, och för den delen även flera andras inlägg, även denna gång av ett sällsynt stort mått av enögdhet. Du skriver;
Vi har en mycket trevlig social samvaro, där vi avhandlar det mesta, förutom att vi "filar" på våra modeller. Vi inspirerar varandra mycket, och hjälper varandra, när det behövs.

Förklara gärna mer tydligt för många av oss andra vad skillnaden är mellan vår trevliga samvaro här på Mötesspåret, förutom att vi ”filar” på våra modeller och/eller våra anläggningar var för sig, och er likaledes trevliga samvaro på mässingsjuntan!
****
Det är inget smickrande omdöme du ger mig, men märkligt. Jag har nämligen inte gjort någon analys, bara läst vad du skrivit, och bemött det.
Skillnaden är uppenbar, för vem som helst. Att förklara den, är som att förklara skillnaden mellan apelsiner och bananer. Det är ingen mening, för alla kan se det.
Det är ju två helt olika företeelser. Mötesspåret är ett diskussionsforum, medan Mässingsjuntan är träff för likasinnade, som bygger modeller tillsammans, i en gemytlig samvaro. Men det trodde jag att du visste.
Jag, för min del, ser inte vitsen med denna tråd.

Jag ser det inte som min uppgift, att försöka förklara varför Mötsspåret fått det oönskade epitetet.

NU har jag skrivit färdigt.

HJP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

Also sprach Zarathustra.
Jag har, på intet sätt, bestämt mig för något i förväg. Lägg inte på mig något som du inte kan stå för.
Nähä? Då känns ditt inlägg måhända en aning tveksamt. Vad är ditt syfte med att lägga mer eld på brasan - egentligen? Du tycks ju inte heller brytt dig särskilt mycket om att försöka förstå vad diskussionen egentligen handlar om.

Återigen: INGEN har haft i sitt sinne att försöka utmåla Mässingsjuntan som en förening för inbördes beundran. På vilka moraliska grunder ska då i ett annat forum Mötesspåret behöva klä skott för detta? Vad gott gör den diskussionen?

Är den frågan så svår att förstå, eller handlar det helt enkelt om att du vill inte förstå?

Jag vet att diskussionen är tämligen hopplös, för du sitter redan med alla moraliska trumf på hand — enligt dig själv. Jag har aldrig sett dig moderera dina attacker på andra hobbymänniskor eller att även för dig kan ödmjukhet understundom vara klädsam.

Jag gör fel och tänker fel varje dag. Känner mig lite avundsjuk på dig som aldrig gör det.
Senast redigerad av Johan Molin den 08 mar 2013, 22:44, redigerad totalt 1 gånger.

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Erik R. »

Jag gav mig ut på djupt vatten med mitt första inlägg i detta ämne.
Nu finns det risk för att jag snart behöver en tryckluftskammare
om jag sjunker längre ner och vill hinna se Modern family ikväll.

Någon har sagt, man kan inte vara kompis med hela världen.
Observera att jag inte riktar till mig någon av er andra som gjort inlägg i denna tråd.

Oavsett om vi utbyter tankar, tips, åsikter och glada tillrop till varandra i ett forum eller i en byggjunta
kan det väl knappast vara så att vi gör det för att verka förmer än någon annan?

Nej det handlar väl om att vi gärna vill dela med oss av vår hobby och kanske inspirera andra.
Mässingsjuntan, som hamnat i kläm här, har ju inspirerat till liknande, eller kanske till
och med likadan, verksamhet i Växjö.

Är det här en upprepning av något som redan sagts?
Då får det vara det men jag såsom varandes ren amatör och bevarare av det fria ordet samt med modelljärnvägar som ett av mina största intressen
vill bara ha kul.

Det har funnits tider då 3-rälsrallare nästan ansågs vara jämförbart med något katten släpat in.
Men så är det inte längre, tack och lov.

Tack för mig.

Erik R.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

Bäste Erik, återigen, INGEN vill Mässingjuntan någonting annat än allt gott!!!

Jag upplever det som komplett onödigt och utslag av ren grälsjuka, att ta upp denna tråd på nytt och börja tjafsa.
Håller i övrigt helt med: Låt oss ägna oss åt vår hobby i positiv anda. Kunde vara klädsamt om ALLA låter bli att leta fel hos grannen. Så kanske även vårt lilla forum får lov att trivas i fred.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av hakang »

Vislanda...?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Arne Lindgren »

HJP skrev:****
------
Det är ju två helt olika företeelser. Mötesspåret är ett diskussionsforum, medan Mässingsjuntan är träff för likasinnade, som bygger modeller tillsammans, i en gemytlig samvaro. Men det trodde jag att du visste.
Som jag ser det är skillnaden ändå mindre..
Båda grupperna bygger modeller, och visar varandra vad som bygger, stödjer varandra, och pratar om det.
Den ena gruppen geografiskt spridd kommunicerade via nätet, i full insyn för vem som helst och den andra i en lokal, men inom synhåll bara för varandra, förutom vad som rappoartas från mötena.
Samma interna stöd, samma vänliga smågnabb, samma beundran för varandras snygga produkter.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Arne Lindgren skrev: Som jag ser det är skillnaden ändå mindre..
Båda grupperna bygger modeller, och visar varandra vad som bygger, stödjer varandra, och pratar om det.
Den ena gruppen geografiskt spridd kommunicerade via nätet, i full insyn för vem som helst och den andra i en lokal, men inom synhåll bara för varandra, förutom vad som rappoartas från mötena.
Samma interna stöd, samma vänliga smågnabb, samma beundran för varandras snygga produkter.
Där satt den! Arne, jag skriver fullständigt under på vad du skrivit. Ja, rubriken och det första inlägget i tråden kan uppfattas som provokativt men andremeningen som du så bra sammanfattar är just det som jag uppskattar så mycket i min hobby. Genom åren har jag träffat många med samma intresse och jag uppskattar dem alla, även om jag "käbblas" med några ibland. Att skriva på ett forum, vara medlem i en mj-klubb eller träffas i olika sammanhang ser inte jag heller som ett motsatsförhållande. Kände mig välkommen i mj-klubben i Halmstad under min årslånga kommendering till staden liksom jag etablerade en god kontakt med "blekingar kan" under mina två år där. Oavsett i vilket sammhang vi umgås i förväntar jag mig en respekt och ett gott bemötande och som skribent här på Mötespåret uppfattar jag det som tråkigt att det jag skriver här betraktas som att bedriva "inbördes beundran" och "ryggdunkande" i en negativ bemärkelse även om jag inte kanske nämns till namn utan mer som en i kollektivet som bidrar just till Mötespåret.

Så några ord om Mässingsjuntan. Initiativet var uppenbarligen mycket lyckat då det inte bara blivit livaktigt utan också fått spinnoff runt i landet. Det var just "Mässingsjuntan" som fick mig att dra igång lödkvällarna uppe i Karlskrona och det känns roligt att verksamheten fortsätter nu när jag flyttat hem. Jag glädjs av att följa forumtråden om Mässingsjuntan i Stockholm och skrattar gott åt gliringarna, kommentarena och håller med om berömmet som delas ut där, men att därmed kallade det "inbördes beundran" som flera vill få tråden här skulle avse, håller jag inte med om, men vad är det då? Måste vi sätta etiketter på vår hobby? Nä, låt var och en glädjas för sitt bidrag och låt mig få fortsätta skriva här utan att känna mig utpekad, kan vi inte släppa begrepper "inbördes beundran", i alla fall så länge vi lägger en negativt värdering av uttrycket?

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av 1956 »

HJP skrev: Det är inget smickrande omdöme du ger mig, men märkligt. Jag har nämligen inte gjort någon analys, bara läst vad du skrivit, och bemött det.
Hela ditt senaste inlägg är tyvärr en kraftfull bekräftelse på din totala oförmåga att se företeelser mer än från din egen synvinkel.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Föreningen för inbördes beundran?

Inlägg av Johan Molin »

Har läst igenom inläggen en gång till:

Erik R. har också en perfekt sentens som tydligt visar vad allting handlar om:
Oavsett om vi utbyter tankar, tips, åsikter och glada tillrop till varandra i ett forum eller i en byggjunta
kan det väl knappast vara så att vi gör det för att verka förmer än någon annan?
Nä! Just precis så!

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"