Toppbilden, visa:    


Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Användarens profilbild
Kullamannen
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
Ort: Skåne
Kontakt:

Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Kullamannen »

Byggde en bod hemma på gården. Därefter byggde jag en modell av boden. Mer bilder och lite info finns på bloggen: http://kullamannen.blogspot.se/

Bild
Hälsningar /BP

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Svante Andersson »

Om du hade byggt modellen först kunde du ha påstått att den stora var i 87:1... men som det är nu kvarstår den i 1:1.

Fast mycket snygga byggen båda två. Förutsätter givetvis att båda har komplett inredning...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Johan Molin »

Ingen gaffatejp här med andra ord! :mrgreen:

Som vanligt gediget och snyggt! Och visserligen lite suddigt men ter sig lika imponerande i fullskala!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av 1956 »

Charmigt!

Är det lättare eller svårare att bygga med korsvirkes- än mer modern modern teknik? Kraven på räta vinklar och perfekt finish faller ju bort när man bygger så som du har gjort här. Jag tänker då på det du har byggt i fullskala.

Sture Bylén

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Sture Bylén »

Jag hoppade till av glädje när jag såg den välbekanta BP-skylten. Kul att du är på G, igen. Nu ska jag lusläsa din blogg!!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av jogra »

Säger bara: [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Helhärligt blev det!
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Mölle-Mats »

Kanonfint broder Bjarne! Nu är det väl bara att fortsätta med en modell av resten av gården (inkl gåsahuset!!!) i "modern tappning" (med inrett MC-garage/vinterträdgård/replokal inkl div musicerande suspekta personer och en inbyggd ljudmodul med knapp som man kan trycka på och då få avnjuta eminent saxofonspel ... :mrgreen: ) - men dessförinnan ska väl projekt Hälsingborgs Centralstation genomföras väl!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Svenne »

Åh, så fint, Bjarne! [JC_doubleup.gif] Och vilken trevlig blogg [JC_doubleup.gif]

Kul att se produktionen igång och beskriven. Och i H0. Bra för mig som oföretagsam gubbe att få en blänkare på Mötesspåret.

Användarens profilbild
Kullamannen
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Kullamannen »

Tack för responsen, pågar!
Är det lättare eller svårare att bygga med korsvirkes- än mer modern modern teknik? Kraven på räta vinklar och perfekt finish faller ju bort när man bygger så som du har gjort här. Jag tänker då på det du har byggt i fullskala.
Det är väl varken svårare eller lättare, tycker jag. Bara annorlunda. Däremot tar det oftast längre tid. Att putsa med kalkbruk och murslev mellan en ojämn ektimra går definitivt inte lika snabbt som att spruta på en kc-puts på en rät vägg. Många moderna stressade snickare blir frustrerade och hatar att jobba i gamla sneda hus där allt nytt måste anpassas till gamla sneda vinklar. Jag tycker det är roligt.
Nu är det väl bara att fortsätta med en modell av resten av gården (inkl gåsahuset!!!) i "modern tappning" (med inrett MC-garage/vinterträdgård/replokal inkl div musicerande suspekta personer och en inbyggd ljudmodul med knapp som man kan trycka på och då få avnjuta eminent saxofonspel ... ) - men dessförinnan ska väl projekt Hälsingborgs Centralstation genomföras väl!?!
Nja, jag tycker nog att det är alldeles lagom att få avnjuta vår gemensamma ljudvägg en gång i veckan. Det är lite som ostron: gott, men äter man för många får man ont i magen.

Nej, någon Hälsingborg C blir det inte men väl kanske en Helsingborg C. Gillar inte alls den där modärna, nationalistiska stavningen med ä som många lade sig till med under en kort tid på 1900-talet. Gudskelov att man ändrade tillbaka till den gamla stavningen! Nej, e skall det vara, som det varit ända sedan Adam av Bremens omnämnande av staden år 1085. Och e var det definitivt som gällde 1865 när Helsingborgs Central invigdes.

Modellprojektet ligger och mognar mentalt, kan man väl säga. Grunnar på hur man skall göra alla gesimser, torn och banhallsgavlar. Under tiden försöker jag stilla kliet i fingrarna med lite mindre projekt.
Hälsningar /BP

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Jan »

Jag kan bara hålla med i alla lovord (både vad gäller bygget och din blogg). [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] En riktigt trevlig liten byggnad. Hur mycket av det "riktiga" huset kommer att avsättas för modelljärnvägen?

Kul att du tänker bygga Helsingborg C. Det skall bli väldigt intressant att följa. Jag har lite funderingar själv att bygga just Helsingborg C som ersättning för min nedlagda N-bana men då som en kombination av den gamla bangården och det lite mer avskalade stationshuset utan banhall, torn och annat "pims". Jag hade faktiskt mitt kontor där de sista åren innan stationen jämnades med marken. Helt klart en charmig byggnad. Ersättningslokalerna på andra sidan parken var inte alls i samma klass. Du har ju tydligen fått tag på en ritning så kanske man kan få rådfråga dig om det är några mått som kan vara "bra att ha"? :oops: ;)

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Kullamannen
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Kullamannen »

Jan skrev:Jag kan bara hålla med i alla lovord (både vad gäller bygget och din blogg). [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] En riktigt trevlig liten byggnad. Hur mycket av det "riktiga" huset kommer att avsättas för modelljärnvägen?

Kul att du tänker bygga Helsingborg C. Det skall bli väldigt intressant att följa. Jag har lite funderingar själv att bygga just Helsingborg C som ersättning för min nedlagda N-bana men då som en kombination av den gamla bangården och det lite mer avskalade stationshuset utan banhall, torn och annat "pims". Jag hade faktiskt mitt kontor där de sista åren innan stationen jämnades med marken. Helt klart en charmig byggnad. Ersättningslokalerna på andra sidan parken var inte alls i samma klass. Du har ju tydligen fått tag på en ritning så kanske man kan få rådfråga dig om det är några mått som kan vara "bra att ha"? :oops: ;)

Jan
Gaveln på den panelade delen kommer att tas bort så det blir hobbyrum från korsvirkesgaveln till bortom de ockragula pardörrarna. Biten med tvåluftsfönstret bortom dörrarna kommer frugan att disponera till matförråd och vinterförvaring av växter. Ytan för mj blir väl ungefär 6 x 2,5 meter.

Jo, jag har måttsatta ritningar på dels Helgo Zetterwalls ursprungsbyggnad, såväl som på stationen efter att SJ rationaliserat bort dess skönhetsvärden. (Courtesy of Stadsbyggnadskontoret i HBG.) Hör av dig i ett meddelande om du är intresserad så kan jag skicka några filer. Dessutom har jag scannat nätet på bilder. På databasen Carlotta finns det mängder med Helsingborgsbilder att frossa i : http://museum.helsingborg.se/web/
Hälsningar /BP

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Jan »

Kullamannen skrev:Gaveln på den panelade delen kommer att tas bort så det blir hobbyrum från korsvirkesgaveln till bortom de ockragula pardörrarna. Biten med tvåluftsfönstret bortom dörrarna kommer frugan att disponera till matförråd och vinterförvaring av växter. Ytan för mj blir väl ungefär 6 x 2,5 meter.
Trevligt hobbyrum. Borde rymma en ganska rejäl anläggning. Jag ser fram emot kommande byggberättelser med tillhörande bilder. [JC_doubleup.gif]
Kullamannen skrev:Jo, jag har måttsatta ritningar på dels Helgo Zetterwalls ursprungsbyggnad, såväl som på stationen efter att SJ rationaliserat bort dess skönhetsvärden. (Courtesy of Stadsbyggnadskontoret i HBG.) Hör av dig i ett meddelande om du är intresserad så kan jag skicka några filer. Dessutom har jag scannat nätet på bilder. På databasen Carlotta finns det mängder med Helsingborgsbilder att frossa i : http://museum.helsingborg.se/web/
Tack för erbjudandet och länken. Jag har skickat dig ett PM. :D

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Johan Molin »

Jag har dessutom ritningar till Färjestationen om du skulle vara intresserad, Bjarne!

Användarens profilbild
Kullamannen
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Kullamannen »

Johan Molin skrev:Jag har dessutom ritningar till Färjestationen om du skulle vara intresserad, Bjarne!
Ja, du får gärna maila dem om du vill! Jag har inga tankar på att bygga HBG F men ritningar är ju roligt och man har ju många minnen från byggnaden. Allt från koltåldern och inköpsresorna med mor och far till Helsingör till tonårstidens första öl-fylla. Ett tag i början på 90-talet hade vi också replokal i ett litet rum på stationens baksida. Jag tror fortfarande de inbrottsgaller av armeringsjärn vi satte upp i fönstren sitter kvar. Det skall jag kolla upp en dag!
Hälsningar /BP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Skala 1:87 eller skala 87:1 ???

Inlägg av Johan Molin »

Du får väl skynda dig; helsingborgspolitikerna har ju fått för sig att bygga något mycket flådigare på platsen där stationshuset och tullkammaren ännu så länge står kvar!

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"