Toppbilden, visa:    


Godsmagasin

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Godsmagasin

Inlägg av Beeblebrox »

Som någon kanske har sett på annan plats håller jag på att snickra ihop ett litet godsmagasin till klubben. Förebilden är Kalmars godsmagasin som om jag inte minns fel byggdes 1919.
http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se/blan ... 0&Recnr=17
Jag har ritat huset och laserskurit ut det, totalt blir det bortåt 300 delar innan huset är klart. Jag har nu fått ihop en stor del av huset och parallellt jobbat med plattformarna runt huset inne på klubben. Så här ser det ut idag:

Bild
Huset är mellan 70 och 80cm långt, så det är en ganska stor sak (vilket ger problem när man skall bygga på det, byggbordet är inte tillräckligt stort) Huset är nerkortat mot förebilden, annars skulle den låga delen ha 5 portar.

Bild
Sett från andra änden.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Godsmagasin

Inlägg av Anders_S »

Noterade du texten på gavelsidan på bilden som du länkade till?

"JÄRNVÄGARNES FRAKTGODSEXPITION"

Mvh
Anders

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Godsmagasin

Inlägg av Beeblebrox »

Detta bygge går sakta framåt, Huset har fått belysning men inte så mycket mer än på bilderna. Dock har det hänt lite på området runt huset:

Bild
En hel drös lastpallar finns numera på perrongerna tillsammans med kabelrullar, säckkärror, lådor, säckar mm.

Bild
I yttre änden på ena perrongen har den förlängts med en låg träbrygga och även en gångväg över spåren. Även här börjar det komma last och skrot på plats.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"