Toppbilden, visa:    


Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Stålis
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 jul 2012, 00:26

Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Inlägg av Stålis »

Min fru byggde i dagarna ett pepparkakshus baserat på mina föräldrars sommarhus och jag har nu utmanat henne att bygga en modell i H0 av sommarhuset i fråga och tillhörande uthus såsom vedbod och garage.

Då detta är något helt nytt för oss undrar jag vilken typ av material som kan användas, vilka verktyg som krävs och lite allmänt hur man går tillväga för att scratchbygga hus?

Tack på förhand!

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Inlägg av hakang »

Exempel på olika metoder jag använt kan man se på min hemsida: http://hakang.zmn.se/index/39999.html

Förhoppningsvis ger metod- och materialval ledtrådar till lämpliga verktyg, annars finns säkert nån annan här som är generös nog att dela med sig av hur de bygger. Glöm inte heller att titta igenom Sture Byléns tråd OCH HEMSIDA!

/H

Sture Bylén

Re: Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Inlägg av Sture Bylén »

I "Modelltåg 90" finns en hel del intressant i ämnet.
Hakangs hemsida är ju också en guldgruva. (Håkan, min dator vägrar öppna flera av dina bilder på godsmagasinsbygget. "Laddar", står det bara. :( )

I min tråd har jag bl.a. beskrivit hur jag byggt mitt barndomshem http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... mmet#p9886

......och ett snett och vint uthus http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... hus#p18617

Det sista avsnittet i Gunnar Ljungstedts och min videoserie om Hedemorahus, utspelar sig i min verkstad där jag visar lite grand hur jag gör när jag bygger. Det är seriens längsta avsnitt (13 minuter) och finns på Youtube den 29 december.

Sture Bylén

Re: Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Inlägg av Sture Bylén »

Ett litet tips till alla: Kika på Håkans godsmagasin här http://hakang.zmn.se/index/128344.html
Oj, oj, oj..... [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Inlägg av Koster »

jag gick igenom byggnaderna på Håkans hemsida och häpnade också inför detta bygge. [JC_doubleup.gif]
Såg även fina förebilder i från koster. :)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Inlägg av magnus63 »

Å du milde.. det var häftigt!! [JC_doubleup.gif] Ett bygge av den kalibern förtjänar nästan BT-dekaler på truckarna.

Ursprungsfrågan i tråden: väggar kan man bygga i Northeastern träpanel eller Evergreen/Plastruct "träpaneler" i styrénplast.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Inlägg av magnus63 »

Ska utveckla svaret lite. Om JAG skulle bygga ett falurött hus med vita knutar skulle JAG göra så här, i skala 1:87:

1. Besluta mig för om jag skulle bygga huset i trä/papp, eller polystyrén. Trä/papp är roligare att måla men svårare.

2. Börja med att göra en enkel ritning.

3. Oavsett material, takpannor skulle jag göra med Vollmers eller Auhagens tegelpanneark. Nockpannor medföljer i Auhagens takpanneark om jag minns rätt.
Skorsten skulle jag nog köpa från TeknoBygg eller Rimbo-Grande, vitmetall, mycket snygga!

4. Fönster och dörrar är bland det svåraste att åstadkomma. Jag brukar göra fönster med dragstift och stållinjal på klar polystyrén, och bygga upp fodren och fönsterblecket med
polystyrénstrips. Det går att bygga foder med skalavirke från Northeastern också, men det är svårare än med polystyrénsstrips.
Ett alternativ är att köpa laserskurna fönsterbågar och -karmar från Ristat & Skuret, de har även dörrar.

5. Hängrännor och stuprör gör man av Evergreen tråd (stuprör) och halvtråd (hängrännor) med 1.0 - 1.2 mm diameter.

6. Grunden, här får man fundera på om kåken är så modern att den ska ha källare och gjutna källarväggar (typiskt 1900-tal) eller en gammal stengrund. Kan finnas källarutrymmen i gamla stenkällare
också, men de ser annorlunda ut. Murade källarväggar kan man göra i 1 mm kartong om man bygger kåken i trä, eller slät 1 mm polystyrén om man bygger kåken i plast.
Papp kan målas med färgat utspätt spackel om man vill ha en ganska "rå" putsad mur, men oftast är källarmurar formgjutna och ganska "släta".
Stengrunder har jag sett många olika varianter på, en av de snyggare är gjorda av polystyrénskum från KAPA-skiva.

7. Väggar - ofta locklist fram till 1950-talet. Lockpanel i trä finns från Norteastern, och i polystyrén från Evergreen och Plasttruct. Skär ut med skalpell och skär hål för fönster och dörrar.

8. Vindskivor m.m. gör jag av polystyrénstrip på plastkåkar, och Northeastern skalavirke på träkåkar. Undertak av 0.5 mm papp resp. polystyrén.

9. Smådetaljer i skala 1:87 - postlåda (Teknobygg, några tior för några dussin), TV-antenn (Teknobygg, Entec?), spann (Teknobygg), cyklar (Entec), trädgårdsredskap (Teknobygg), trädgårdsmöbler
(Entec), gräsklippare, hand- och motor (Teknobygg). Finns andra tillverkare också, kommer inte på nån just nu, men laserskurna småprylar finns bergis.

10. Färg. ALLTID MATT PÅ HUS!! Jag gillar de nya vattenbaserade akrylfärgerna, med en stor fet brasklapp att jag inte vet hur de fungerar på (Northeastern) trä. På trä och i viss mån kartong funkar det
det utspädd konstnärsoljefärg (konstnärskvalitet, inte studio- och definitivt inte Clas Olsson-lådor med 24 tuber för 500:-). Murriga, lite gråaktiga nyanser är att föredra, hus kan med fördel också vädras med pulveriserad pastell när färgen är helt genomtorr.
Senast redigerad av magnus63 den 18 jan 2013, 14:03, redigerad totalt 1 gånger.


Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Hur bygger man ett falurött trähus med vita knutar?

Inlägg av magnus63 »

Koster skrev:jag gick igenom byggnaderna på Håkans hemsida och häpnade också inför detta bygge. [JC_doubleup.gif]
Såg även fina förebilder i från koster. :)
Ja och lanthandeln från Vallentuna, den är fantastisk!

Gillar Håkans sätt att använda halvfabrikat när sådana finns, och dessa delar passar. Väldigt bra öga för proportioner och "känsla" i kåkarna, tycker att igenkänningsfaktorn är hög och sådant gillar jag verkligen!
Förmodligen är det därför jag gillar lanthandeln så mycket, det finns en liknande här i stan (Barhälls livs) som idag innehåller en liten servicebutik och pizzeria och den ser jag ofta. Har sneglat på den många gånger och tänkt på att det är en utmärkt förebild för en 1:87 modell. Passar på alla anläggningar från 1945 till idag, bara att anpassa butiksskyltarna efter epoken. Det fanns en hel del liknande småbutiker på Haga i Norrköping också (området byggdes under andra världskriget).

http://hakang.zmn.se/index/57800.html

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"