Toppbilden, visa:    


Vad lastas på Slötorp-Dåsebergas godsvagnar?

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Vad lastas på Slötorp-Dåsebergas godsvagnar?

Inlägg av H0n3 »

Ja det är frågan det. För rätt många år sedan nu så lyckades jag låna boken som skrevs om VGJ i samband med SJs övertagande 1948. Förutom många intressanta berättelser om personer och annat så gick det att vaska fram rätt mycket av vad som faktiskt skickades på banan.

Det här är inte en bättre beskrivning än den som i senaste numret av Smalspårigt skrivits av Magnus Carlsson, utan en tabellär uppställning av vad slags gods man kunde förvänta sig vid de olika platserna utefter VGJ som jag använder för att få en bild som passar in i min SDJ-anläggning.

Well, here goes:

Gunnilse - Här fanns ett tegelbruk och VGJs grusgrop med eget spår. Grusgropen inköptes och användes framför allt under järnvägens byggnad.

Stora Mellby - Ett av dåvarande Lantbrukarnas Mjölkcentral, LMCs, mejerier låg här liksom snickerifabrik och en mekanisk verkstad som troligen också skickade varor med VGJ. T ex Mellbygaraget.

Nossebro - Här fann man Necks Mekaniska Verkstad

Essunga - Framför allt spannmål via det spannmålslager som fanns hör.

Vara - En verklig centralort i Skaraborg. Varaslättens spannmålslagerhus samlade upp spannmål från en stor del av trakten runt Vara.

Tråvad - Mera spannmål, ägg.

Kvänum - Mekanisk verkstad, tegelbruk, snickerifabrik.

Öttum - Mekanisk verkstad (fläktar, gröpkvarnar).

Skara - Skaraborgs läns slakteriförening, Svalöfsbolagen (utsäde), Västergötlands äggexportförening, Spannmålslagerhus, charkuterifabrik, mejeri, mekanisk verkstad, skofabrik, snickerifabrik, gasverk.

Lundsbrunn - Badanstalt, grustag.

Götene - Träindustri (Götenehus bl a), Mejeri, gjuteri, mekanisk verkstad, Svenska Mjölkprodukter AB.

Kinnemalma - Kalk (2,1 km järnväg till kalkbruket, 600 mm spv)

Gössäter - Cementtransport 3 km till Hönsäters hamn, hör fanns också Hellekis med Skånska Cements cementfabrik, samt ett stenhuggeri.

Forshem - Här knöts LHJ med VGJ.

Östersång - Glasbruk (butelj och fönsterglas)

Lugnås - Fram till 1919 fanns hör ett kvarnstensbrott, idag museum över den verksamheten i Lugnås Minnesfjäll.

Mariestad - Katrinefors AB (med spårförbindelse och egna lok och vagnar), AB Tidan (Unica), Kraft AB Gullspång, mekanisk verkstad, snickerifabrik, manufakturfabrik, bryggeri och gasverk.

Hasslerör - Mekanisk verkstad, snickerifabrik.

Torved - Knutpunkt till Gullspång, Gullspång gemensam med NBJ, Fagerlid såg och träindustri.

Hova - Träindustri, mejeri, slakteri, snickerifabrik.

Gårdsjö - Omlastningsstation till SJ och VGJ ändstation

Göteborg - Carnegie porterbryggeri skickade öl till västgötarna. Det var ju delvis detta som var orsak till att pråmtrafiken startade.

Genom kopplingen till hamnen via Gullbergskajen bör också kol, pappersprodukter från Katrinefors AB och annat styckegods av olika slag ha transporterats. Gullbergskajen var Göteborgs angöringspunkt för trampsjöfarten inom Europa vid den tiden. Cement, både säckad och i lösvikt anlände till Cementas dåvarande anläggning på Marieholm och pråmades möjligen över till Siporexfabriken på andra sidan Göta älv.

Hoppas den här listan kan vara till nytta vid funderingar kring vad som fraktades på järnväg i allmänhet och VGJ smalspår i synnerhet.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad lastas på Slötorp-Dåsebergas godsvagnar?

Inlägg av Johan Molin »

I smalspårsforumets senaste nummer av Smalspårigt gick det upp en talgdank för mig.

Ganska stora mängder cement fraktades per båt från Hellekis till Hästholmen för vidare befordran med järnväg till bygden runtomkring. Någon gång gång efter 1953 tvärdog denna trafik. Varför?

Jo, tydligen breddades järnvägen till normalspår just på denna sträcka till Hellekis, varför järnvägstransporter uppenbart tog över. En liten pusselbit, men som för just mig blev viktig för förståelsen av transportstrukturen på 1950-talet.

Mycket spännande att se i övrigt din beskrivning, Peter!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Vad lastas på Slötorp-Dåsebergas godsvagnar?

Inlägg av SWJ »

En mycket varierad typ av både gods och mängd som ju tillsyvene
och sist måste fraktas både till och från de lokala producenterna.
Slötorps-Dåseberga-järnväg borde då kunna få en ganska central
plats i detta trafikspel. Skall bli kul att få läsa mera om denna bana. :D
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Vad lastas på Slötorp-Dåsebergas godsvagnar?

Inlägg av magnus63 »

Hehe, går och grunnar på samma sak, i alla fall på linjen Normlösa-Mamre.

Bryggeriet i Mamre tar in korn och kornmalt per järnväg, samt tomglas från PLM. Kö-vagnar alltså (något som står högt på önskelistan), samt Gbls- och Gbs-finkor.
Öl, läsk och vatten ut går mest i bil, så det ska nog bli en skrälldus VW T2 och några lite större lastbilar i bryggeriets färger, samt Pripps röd/vita. Nix, Normlösa Bryggeri klarade sig inte undan uppköp. Det lades ner 1973, trots att de framhärdade i att tillverka en del överjästa sorter.

Längre ner på linjen ligger ett sågverk så timmer och sågat virke på Om- och Oms-vagnar ska det nog bli, eventuellt också spånskivor och masonite i bruna finkor.

Skriv svar

Återgå till "Trafik"