Toppbilden, visa:    


Litt Z Vk 95/1930

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av 1956 »

Skönt att få se den här! Jag läste på ett av grannforumen att det är "fabrikör" som försöker sig på att fräsa ut plastbitar för att sedan limma ihop dem, vad det nu skall var bra för. Det blir nog svårt att uppnå en standard som är godtagbar idag med det tillvägagångsättet. Mycket riktigt verkar projektet ha runnit ut i sanden för "fabrikören" har inte visat upp något på ett bra tag.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av hakang »

1956 skrev:Skönt att få se den här! Jag läste på ett av grannforumen att det är "fabrikör" som försöker sig på att fräsa ut plastbitar för att sedan limma ihop dem, vad det nu skall var bra för. Det blir nog svårt att uppnå en standard som är godtagbar idag med det tillvägagångsättet. Mycket riktigt verkar projektet ha runnit ut i sanden för "fabrikören" har inte visat upp något på ett bra tag.
Här refereras väl till signaturens DocHP projekt som presenterats av och till på Stinsen? (Det handlar i så fall om en lokomotor som är en mindre släkting till den auhs så förnämligt åstadkommit). Metoden att fräsa delar i plast, för att sen limma ihop dem känns väl ärligt talat inte så särskilt obskyr att den är värd att döma ut? (Exempel finns här: http://www.tmjkonsult.se/hus/husbyggnad.html). Det finns f.ö. många andra metoder som en oinsatt eller ovan byggare skulle tro har "svårt att uppnå en standard som är godtagbar idag" men som lik förbaskad gör det i händerna på en skicklig byggare.

Om det är så att du helt enkelt vill ge DocHP en känga för att du inte gillar hur han modererar Stinsen, försök göra det utan att samtidigt daska till andra som kanske också fräser och limmar ihop plastbitar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av Johan Molin »

Skillnaden mellan de förnämliga husmodeller som hakang länkar till och det tydligen avstannade projekt han också refererar till visar ju med all önskvärd tydlighet att det inte är materialet som är gränssättande om kreativiteten får utlopp i något nöjaktigt för oss andra, utan helt andra faktorer.
Därför är det extra roligt att se Anders "auhs" alster här på detta forum, det är en herre som på otaliga sätt visat hur han kan förverkliga sina byggdrömmar till stort nöje för alla oss andra.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av hakang »

Jag håller helt med om auhs alster, och hur de visats upp.

För att tangera en annan tråd här på Mötesspåret, det är väl rent generellt rätt väsentligt att inte ställa så höga krav på byggenas standard att lusten att dela med sig av sina mödor hämmas? (Mina egna byggen ligger ju långt från auhs-, mikath- eller loktok-klass, tanken på att de fnyses åt pga primitiva byggmetoder är inte så inspirerande).

F.ö. tror jag DocHPs Z-projekt lever vidare så det kan nog finnas hopp för den intresserade. Det finns ju andra projekt som har varit på gång ännu längre och att vänta är väl numer en hobby i hobbyn... (Jag väntar exv. på Brimalms R-lok som nu är 6 år sent...)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av H0n3 »

Låt oss nu inte komma ut på fel spår i den här tråden. Det är för mig otroligt härligt att se Anders (auhs) HH1 lok som det en gång såg ut. Rackarns fin modell och väl byggt.

Jag bygger heller inte så snyggt men blir inte avskräckt att visa mina taffliga försök, dom blir väl bättre med tiden hoppas jag och tills dess får ni ta det som bjuds. Att du Håkan menar på att dina byggen inte står i samma klass som t ex mikaths tycker jag är att undervärdera dig själv. Jag tittade igenom den radda bilder på lok och vagnar du visade för lite sedan och blev väldigt impad. Visste inte i vilken tråd jag skulle dyka in och ge en uppskattande kommentar - så du får den här istället.

Så precis som jag skrev i en annan tråd, var inte feg! Visa vad du/ni gör för det ÄR bra! Picasso målade inte som Michelangelo, men de var lika duktiga. De hade bara olika manér eller sätt att uttrycka sig och det ena är inte sämre än det andra.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av SWJ »

Till hakang:
Att lägga ut sina alster på flera forum samt egen hemsida ger ju inte
bilden av en ”buskablyg” person direkt.
Att dessa hämningar som du beskriver i ditt inlägg skulle infinna sig just
när du besöker Mötesspåret men inte annars synes därför något märkligt.
Jag tror mig förstå att du bara är ute efter att provocera.
Men då så, välkommen till ett forum som har så högt i tak att sådana här
yttringar, så väl mina, som dina är möjliga utan att något stolpskott till
moderator genast tar fram kvasten.
Jag hatar att säga det :mrgreen: men jag gillar faktiskt dina byggen
och besöker även din hemsida litet då och då.
Fortsätt gärna att berika forumet med bilder på dina fina byggen. :D
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av 1956 »

hakang skrev:Här refereras väl till signaturens DocHP projekt som presenterats av och till på Stinsen? (Det handlar i så fall om en lokomotor som är en mindre släkting till den auhs så förnämligt åstadkommit). Metoden att fräsa delar i plast, för att sen limma ihop dem känns väl ärligt talat inte så särskilt obskyr att den är värd att döma ut? (Exempel finns här: http://www.tmjkonsult.se/hus/husbyggnad.html). Det finns f.ö. många andra metoder som en oinsatt eller ovan byggare skulle tro har "svårt att uppnå en standard som är godtagbar idag" men som lik förbaskad gör det i händerna på en skicklig byggare.

Om det är så att du helt enkelt vill ge DocHP en känga för att du inte gillar hur han modererar Stinsen, försök göra det utan att samtidigt daska till andra som kanske också fräser och limmar ihop plastbitar.
Det är helt riktigt att jag refererar till den "fabrikör" som döljer sig under diverse olika alias på olika fora och där försöker prångla ut sina alster till intet ont anande köpare. Det finns ett flertal exempel på köpare på diverse bilfora som har förskottsbetalt till hans firma Kolfiberkungen och sedan aldrig sett röken av varorna vilket resulterat i att han har dragit på sig ett antal polisanmälningar för bedrägeri. Tyvärr har det varit helt omöjligt att framföra denna varning på det forum du nämner. Däremot är "fabrikören" välkommen att förklara sig här på detta forum utan att riskera att bli behandlad med samma metoder som han själv använder sig av.

När det gäller lämpligheten att fräsa ut byggsatser ur plast så är den förträfflig att använda sig av när det gäller husbyggen, jag har själv ett sådant stationshus framställt av TMJ-Konsult. Däremot är den knappast lämplig för framställning av en liten Z-lokomotor eller har du några bra exempel att visa upp på det.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av hakang »

SWJ skrev:Att lägga ut sina alster på flera forum samt egen hemsida ger ju inte
bilden av en ”buskablyg” person direkt.
Att dessa hämningar som du beskriver i ditt inlägg skulle infinna sig just
när du besöker Mötesspåret men inte annars synes därför något märkligt.
Jag tror mig förstå att du bara är ute efter att provocera.
Personligen har jag inga problem med att dela med mig, vare sig av resultat eller metoder för att komma fram till mina såväl patetiska som mindre patetiska alster, vilket ju även du upptäckt. Men ALLA är inte som jag och den attityd jag läser(/läste) in i "Det blir nog svårt att uppnå en standard som är godtagbar idag..." känns lite 'von oben' och rätt långt från 'låt alla blommor blomma'.

Jag är inte så mycket ute för att provocera som för att vädja om att undvika att Mötesspåret blir ett redskap för personliga vendettor. Dessa konflikter borde kunna hanteras på andra sätt.
Senast redigerad av hakang den 20 jan 2012, 10:45, redigerad totalt 1 gånger.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av hakang »

1956 skrev:När det gäller lämpligheten att fräsa ut byggsatser ur plast så är den förträfflig att använda sig av när det gäller husbyggen, jag har själv ett sådant stationshus framställt av TMJ-Konsult. Däremot är den knappast lämplig för framställning av en liten Z-lokomotor eller har du några bra exempel att visa upp på det.
Jag accepterar bakgrundsbeskrivningen även om det känns lite knepigt att döma ut en hel tillverkningsmetod på nåt så simpelt som guilt by association.

I sakfrågan om vilka projekt som torde lämpa sig att framställa i fräst plast har jag väl inte så stor erfarenhet. Ingen alls faktiskt... Vilket kanske gör att jag inte förstår vari problemen med metoden skulle ligga. Plast är ju beprövat, att fräsa den är ju också beprövat, att limma plast vet jag funkar även om bitarna är små. Att fräsa plast med komplicerade former kan ju vara svårt kanske men kan man knyckla ihop en mässingsplåt till nåt 3-dimensionellt borde väl plast kunna funka också? Vad missar jag? Finns det några exempel på att det INTE skulle fungera förresten?

H

Ps. Det känns som om den här tråden divergerar betänkligt från ämnet 'Litt Z Vk 95/1930', en utbrytning till en egen tråd skulle kännas vettigare.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av Johan Molin »

Förslag: Diskussionen fr.o.m. Rikards första inlägg flyttas över i en ny tråd i Verkstadsdelen, om material. Ska den därefter fortsätta handla om enskilda individer bör den flyttas till Vislanda, där en sådan diskussion kan fortsätta föras, för dem som finner det nöjaktigt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av 1956 »

hakang skrev: Men ALLA är inte som jag och den attityd jag läser(/läste) in i "Det blir nog svårt att uppnå en standard som är godtagbar idag..." känns lite 'von oben' och rätt långt från 'låt alla blommor blomma'.
Jag menar naturligtvis standarden på "byggsatsen", inget annat. Att vi alla uppnår olika resultat när vi bygger är ju en självklarhet och där riktar jag verkligen ingen kritik "von oben" det hade verkligen varit förmätet.
hakang skrev:Jag är inte så mycket ute för att provocera som för att vädja om att undvika att Mötesspåret blir ett redskap för personliga vendettor. Att 1956 har problem med någon nånstans (DocHP, Nerdboy, bermod, Bo...) är ju tråkigt för alla inblandade men går det inte att hantera dessa konflikter på nåt annat sätt?
Det där låter inte riktigt sanningsenligt! För mig känns det verkligen som provocerande från din sida och det är ju inte första gången jag känner det så som du vet. Jag har inga "problem nånstans" men jag ogillar verkligen oärliga människor, men blanda för den skull inte in Nerdboy och bermod i det. Överhuvudtaget förstår jag inte varför du nämner de tre övriga personerna här om det inte är för att just provocera.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av SWJ »

hakang skrev: "Personligen har jag inga problem med att dela med mig, vare sig av resultat eller metoder ..."
Vad eller vem är då problemet?
Innehållet i ditt budskap haltar något.
Kom igen nu Håkan, både du själv och jag samt flertalet andra vet att din standard väl håller måttet.
Är det något annat du egentligen försöker säga oss?
Tommy (SWJ)

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av hakang »

SWJ skrev:Vad eller vem är då problemet?
...Är det något annat du egentligen försöker säga oss?
Svarar via pm.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av hakang »

1956 skrev:Det där låter inte riktigt sanningsenligt! För mig känns det verkligen som provocerande från din sida och det är ju inte första gången jag känner det så som du vet. Jag har inga "problem nånstans" men jag ogillar verkligen oärliga människor, men blanda för den skull inte in xxx och yyy i det. Överhuvudtaget förstår jag inte varför du nämner de tre övriga personerna här om det inte är för att just provocera.
Dumt av mig att nämna namn, plockade bort dem ur mitt inlägg.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av hakang »

1956 skrev:Jag menar naturligtvis standarden på "byggsatsen", inget annat. Att vi alla uppnår olika resultat när vi bygger är ju en självklarhet och där riktar jag verkligen ingen kritik "von oben" det hade verkligen varit förmätet.
Ok, jag förstår bättre vad du menar nu. Tror väl iofs fortfarande att tillverkningsmetodens potential är större än ditt omdöme om just det här projektet.

H

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av 1956 »

Någon som sitter inne med senaste nytt om det här högintressanta projektet? Jag tänker då på om leveranser har skett och om någon i så fall har byggt modellen!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av mikath »

Var kan man göra en beställning???

/Mika
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av 1956 »

mikath skrev:Var kan man göra en beställning???

/Mika
Här:

http://www.stinsensforum.se/hjalp-med-u ... t8047.html

Men för allt i världen betala inget i förskott! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av Johan Molin »

Problemet tycks vara att producenten inte ens är intresserad av förhandsbokningar MED förhandsbetalning.

Känns som en person som är för erfaren för att falla i den fällan när han tänker sälja något som aldrig kommer att bli tillverkat. Eller???

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av mikath »

1956 skrev:
mikath skrev:Var kan man göra en beställning???

/Mika
Här:

http://www.stinsensforum.se/hjalp-med-u ... t8047.html

Men för allt i världen betala inget i förskott! ;)
Okay, det kommer inte att bli så lätt!
Mitt alias mikath blev banat på Stinsen när min ftp med mina bilder hade blivit hackad. När jag ville reda ut detta och ha svar från dem loggade jag in med mitt andra alias SV&LV och skickade ett PM till dem med frågan, det ända som hände var att båda mina alias banandes plus att hela min B-loks tråd raderades.
Så det är inte så lätt att komma i kontakt med den mannen, som var med och stängde av mig, för en intresseanmälan.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att av diverse skäl så är han inte så intresserad av någon intresseanmälan. Han har troligen ingenting att sälja.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av 1956 »

Ja, eller också har han fullt upp med det här http://www.stinsensforum.se/hp-s-bangard-t9297-20.html projektet! ;) Mycket snack och lite verkstad...som vanligt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av Johan Molin »

Ja men det handlar väl om att vara noggrann och omsorgsfull. Då tar det väl c:a tre månader att tvätta rent några växlar ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Litt Z Vk 95/1930

Inlägg av 1956 »

... som han med största sannolikhet inte ens själv har lött ihop. Att börja med det finsnickeriet som fullsändig novis skulle han i så fall vara helt ensam om i vår värld!

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"