Toppbilden, visa:    


Syrenbuskar i H0

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Syrenbuskar i H0

Inlägg av Anna-Carin »

Bild

Material och verktyg
  • riktigt finmalt blommaterial, jag har använt Nu-foam (så finmalt att det funkar även i N-skala, blanda ev olika färger till rätt nyans) men det funkar även med infärgat Woodland Scenics blommaterial (blanda den vita sorten med väldigt lite hobbyfärg, bara så att den nätt och jämnt täcker, och rör upprepade gånger medan det torkar; smula gärna mellan fingrarna för att separera kornen ytterligare)
  • Woodland Scenics clump foliage (ljusgrönt)
  • vitlim (inte så rinnigt som en ny flaska trälim, utan tjockare/klibbigare, testa olika tills du hittar något som funkar bra)
  • tandpetare
  • ev färg till blommorna (jag använde vattenbaserad hobbyfärg från Panduro)
  • småburkar att blanda eller färga blommorna i
  • liten bricka eller fat att torka blommorna på
  • något att torka fingrarna på
Blommor
Doppa tandpetaren i lite lim, och sen i blommaterialet. Stryk av mot fingret och rulla till en liten kula, avlång och gärna lite spetsig i änden, ca 2 mm lång (det är lite större än i verkliga livet, så att det inte behövs så orimligt många, men jämför gärna med en figur så att syrenklasarna inte ser alldeles för stora ut). Det svåra är att få proportionerna rätt i blandningen, den ska vara lagom degig för att kunna rullas. För mycket lim blir bara smetigt, för lite lim blir bara blir smulor, och för löst lim ger en oformlig gröt snarare än deg. Lägg de färdiga klasarna på ett fat eller annan hård yta för att torka. Torka av fingrarna efter varje blomklase, annars blir det svårt att forma nästa.

Man kan även blanda en droppe lim med blommaterial och sen ta portioner av det till individuella blomklasar, men jag brukar inte hinna göra mer än ett par tre stycken innan klumpen blir för torr.

Så här kan blomklasarna se ut:
Bild

Buskar
Jag har gjort mina syrenbuskar på enklaste vis, genom att limma clump foliage direkt på marken och bygga på med ytterligare klumpar till önskat utseende och höjd. Rätt höjd tycker jag är när busken sträcker sig ovanför bottenvåningens fönster, men inte passerar överkanten på fönstren en trappa upp.

Limma blomklasarna parvis på busken med den snyggaste änden utåt, så att de pekar isär som ett "V". Sätter man dem styckevis istället för parvis så behövs det fler (inte färre) för att det ska se ut som en syrenbuske! De flesta blommorna bör sitta på den övre delen av busken, och de lägsta ska sitta en bit upp från marken. Jag sätter dem gärna i fördjupningar i buskmaterialet, så sitter de stadigt och limmet döljs.

Bild

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Koster »

[JC_doubleup.gif] Tack för denna information. De ser ju väldigt bra ut./Tomas

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Johan Molin »

Ser fantastiskt trevligt ut! Har väl dock lite svårt att använda tipsen då det hos mig är augusti månad, oavsett år ...

Det där med lim är besvärligt. Inom bokbinderiet använder vi bl.a. något som heter PVA eller EVA, och det har den fördelen att det är mycket mindre vått än vanligt vitlim, så det "greppar" bums. Användbart i vissa sammanhang, svårstyrt i andra. Men just när det gäller att bygga kartonghus, eller nu som detta Anna-Carin beskriver, vore det suveränt. Jag har dock inte hittat någon försäljare i Sverige. Vår "bokbindar-Eva" köper eländet i 20 kg-dunkar ...

Det bästa jag kan komma på är att trycka ut en klick vitlim på t ex en bit kartong och låta det stelna en del innan man använder den (= låta underlaget suga upp en del av vätskan). Då får det ganska bra konsistens.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av hakang »

Johan Molin skrev:Det där med lim är besvärligt. Inom bokbinderiet använder vi bl.a. något som heter PVA eller EVA, och det har den fördelen att det är mycket mindre vått än vanligt vitlim, så det "greppar" bums. Användbart i vissa sammanhang, svårstyrt i andra. Men just när det gäller att bygga kartonghus, eller nu som detta Anna-Carin beskriver, vore det suveränt. Jag har dock inte hittat någon försäljare i Sverige.
Jag har fått för mig att vårt vita trälim är PVA medan det i bl.a. USA även finns 'yellow glue', dvs EVA. Jag har hittat lim i min lokala RC-flygbutik som jag antar är EVA, i alla fall har det de egenskaper du beskriver:
http://www.sodersrchobby.se/product.asp ... 8&pid=DM05

Ta en tur till Östra Förstadsgatan 20 och se vad du hittar...
http://www.model-craft.se/index.php?pag ... &Itemid=41

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Anna-Carin »

Tack, kul att ni gillar det. :)

Johan,
Är det augusti får du väl göra en hortensia istället; välj lämplig nyans och forma bara runda bollar.

Jag använde ett hobbylim som heter Aleene's Tacky Glue; det är lite våtare än bokbinderilim. Google hittar diverse svenska hobbybutiker som säljer det - det går f.ö. även att hitta bokbinderilim i mindre förpackningar än 20 liter!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Johan Molin »

Tack för tipsen! Och hortensia - jomenvisst!

Inom bokbinderiet använder vi oss av tre olika varianter av lim / klister:

1. EVA, för saker där det behövs att limmet fäster bums. Inget utrymme för justeringar om man råkar limma snett m.a.o. Lämpligt när man ska fästa klot på en bok t ex.

2. Mjöl-klister (1 del vetemjöl 0ch 5 delar vatten kokas upp). Bra när man måste kunna efterhandsjustera det man fäster

och så den gyllene medelvägen:

3. 50/50. Det kan ni nog nästa gissa själva ...

Sture Bylén

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Sture Bylén »

Jättebra, Anna-Carin!
Så här ska en bygginstruktion se ut.
Jag har åtminstone en stycken syrénberså på min anläggning och om jag inte minns alldeles galet så var syrénerna rätt sena 1959. 27 juni var nog faktiskt "syrénernas tid". Förresten, hur gör man Gullregn? ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Johan Molin »

Ja och spirea?

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Anna-Carin »

Sture Bylén skrev:Jättebra, Anna-Carin!
Så här ska en bygginstruktion se ut.
Jag har åtminstone en stycken syrénberså på min anläggning och om jag inte minns alldeles galet så var syrénerna rätt sena 1959. 27 juni var nog faktiskt "syrénernas tid".
Tackar! :D

Finns din syrenberså på bild? Vore kul att se.
Sture Bylén skrev:Förresten, hur gör man Gullregn? ;)
Gullregn... Busken får du fråga trädexpertisen om men blommorna är väl enkla; ta en droppe vitlim mellan tumme och pekfinger och dra en sytråd igenom, doppa i gula Woodland Scenics-blommor och häng upp att torka. Klipp i bitar och limma på busken. Bomullstråd kan vara lättare att limma än syntettråd.
Johan Molin skrev:Ja och spirea?
Jag tvinnade ihop busken av en bunt metalltrådar, arrangerade grenarna så att de stack rakt ut åt sidorna (som hjulekrar), målade gråbrunt, satte lim på undersidan och strödde på grön turf, satte lim på översidan och strödde på vita blommor. Böj till grenarna när limmet torkat. Jag hade vitt respektive grönt på hela grenarna utifrån och in, men det blir förstås snyggare om man är lite mer selektiv. Sprayfärg och -lim underlättar nog också...
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Johan Molin »

Härligt! Då kanske rentav skolhuset i Väderstad ska få en hel spirea-häck!

Sture Bylén

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Sture Bylén »

Anna-Carin skrev:Finns din syrenberså på bild? Vore kul att se.

Den finns, mycket skissartad, på sektionen med uthuset, vilken jag just står i begrepp att "finisha". Definitivt ingen prydnad på min anläggning så jag avstår från att försöka leta fram en bild. :oops: Återkommer i frågan när jag slipper skämmas. :(

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av mikath »

@Anna-Carin
Tack för en riktigt fin beskrivning!
Toppbetyg.

/Mika
Bild

Jan B
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 dec 2011, 08:50

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Jan B »

Tack! Gav ny inspiration till landskapandet. Nu bara måste man få till en syrenberså på lantgårdsmodulen.
Normalspår Bergslagernas järnvägar
Smalspår Uddevalla-Lelången banan
http://www.lelangenbanan.se/

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Göran T »

Jättebra tips Anna-Carin! Tack för det!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Anna-Carin »

Tack för alla vänliga ord! Hoppas framöver att få se en och annan syrenberså eller annan blommande buske (ja, i modell förstås) - det vore ju det allra bästa betyget. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Johan Molin »

Lovar att inte ta några impertinenta bilder från jobbet. Annars tyckte jag faktiskt (allvar!) att uttrycket "blommande buske" var lika vackert som det vår kära förlossningsbarnmorska Mona i Malmö en gång i världen myntade som uttrycket "väktare vid livets port" vilket jag som synes helt fräckt har knyckt.

Livet har en helighet och skönhet som man bara måste få lov att bejaka. Hoppas ingen känner sig störd över det ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Anna-Carin »

Johan Molin skrev:Livet har en helighet och skönhet som man bara måste få lov att bejaka.
Jovisst, men just den här tråden råkade handla om flora, och inte fauna... okej? ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Johan Molin »

Jamen, du vet ju hur det här forumet är. Hopplöst spretigt och vildvuxet! 8-)

Bäst att återgå till hortensior och kaprifoler ...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av P Falk »

Underbara bilder o tack för en fin tråd Anna-Carin... Kanske att det äntligen kan bli lite blommor o blader i slussvaktarbostaden i Kortbron nu. :D
Kommer att följa denna tråd med stor glädje...
Johan: Betr "Blommande buske"... Som vi säger här på västkusten: "-Du e la för gooo!!" ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av Anna-Carin »

P Falk skrev:Underbara bilder o tack för en fin tråd Anna-Carin... Kanske att det äntligen kan bli lite blommor o blader i slussvaktarbostaden i Kortbron nu.
Tack själv, det får vi hoppas att det blir!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av magnus63 »

Himla trevliga syrener. [JC_doubleup.gif]

Det här med växtsäsonger är värt en hel tråd i sig, jag har tagit upp det förut vad gäller lantbruk, men det gäller ju faktiskt trädgårdar också.
Spirean och syrenen blommar på försommaren, strax efter tulpanerna och blommande fruktträd, och några veckor innan man ser höhässjor på fälten (ensilagebalar nuförtiden). Spannmålsfälten är gröna, inte ockragula, vid den tiden på året.

Några modellhortonomtips:
Liguster eller buxbomhäckar kan man göra av tvättsvamp till bilar (utan schampoo kan vara lämpligt, hehe) , finns på OKQ8. Med en väldigt vass mattkniv kan man skära strimlor som färgas mörkgröna. Liguster och buxbom är mörkgröna, väldigt täta och formklipps oftast stenhårt. Buxbom är gröna även på vintern.
Måbärshäckar är inte lika kompakta, och har en ljusare kulör, men de är fortfarande så täta att man inte kan se igenom dem. Har använt materialet "oasis" som skurits till strimlor och rullats i Woodland Scenic coarse turf. Måbär tuktas också väldigt hårt så strimlor ser helt "naturligt" ut.
Hagtorn är små träd med kompakta kronor som formklipps. Förekommer i parker, alléer i städer, ibland i villaträdgårdar, på kyrkogårdar etc. Går att åstadkomma med en stor flirtkula, 30-40 mm diameter, som färgas grön och som får ett skikt med Woodland coarse turf. Man kan blanda lite violett turf i det gröna så får man blommande hagtorn.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Syrenbuskar i H0

Inlägg av magnus63 »

hakang skrev:
Jag har fått för mig att vårt vita trälim är PVA medan det i bl.a. USA även finns 'yellow glue', dvs EVA. Jag har hittat lim i min lokala RC-flygbutik som jag antar är EVA, i alla fall har det de egenskaper du beskriver:
http://www.sodersrchobby.se/product.asp ... 8&pid=DM05
Trälim är inte bara PVA/EVA utan också fyllmedel (krita), mjukgörare m.m. så det är inte så "rent" som hobbylim. Fördelen är att krympningen blir mindre. Jag brukar köpa något slags dispersionslim på Guns Hobbybod i Linköping (Collofix??), det är någon form av vattenbaserat dispersionslim, det är gulvitt och torkar till glasklara hårda fogar. Man kan använda det utspätt med vatten, för att göra små fönster och lyktglas på 1:87 bilar! Funkar som Kristal Klear.

Låter lite som kamrat Molins beskrivning av EVA, för limmet hugger på några sekunder och sedan sitter det som berget.

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"