Toppbilden, visa:    


Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

viktor96
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 jan 2012, 23:35

Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av viktor96 »

Såg att LasseA hade skrivit en tråd om Jeco:s Z65/70/71 och Z67 men iaf här kommer en länk med vilka Z65 lok,Tågab:s 208 är med men jag skulle vilja ha en i Tågab:s silver design vore kul.

http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodlist. ... ode=902767

http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodlist. ... ode=902766

http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodlist. ... ode=902768

Bra nyheter tycker jag!
[JC_doubleup.gif]

Johan Stenson

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av Johan Stenson »

Ska bli roligt med Z63/Z67. Det är en lokomotor jag aldrig trodde vi skulle få se i modell. Det märks på tillverkarnas fokus att 60-talisterna börjar komma upp i åren och blir nostalgiska...

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av LYR »

Bild

Denna syn möte mig för snart 46 år sedan, då jag närmade mig Sundsvall.
Det var första verklighets-kontakten med Z65 och det gjorde ett outplånilgt minne hos mig!
Så vill jag nog i första hand införskaffa en sådan (..eller två?)
Personligen känner jag starkt för den fräcka futuristiska formgivningen hos Z65, där Rune Hasp stod för designen, tvärr nyligen bortgången i september.
- Han fick motivera starkt för SJ-maskintekniska byrån och Kalmar verkstad att de inte skulle se ut som 4-kantiga lådor - jag fick personligen bakgrunden berättad för mig av honom själv vid ett besök för 12 år sedan.
/ LYR

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av loktok »

Även för mig är Z65 lok en favorit.
Jag undrar om någon vet om denna variant är den vanliga blå/vit/röda 50 tals varianten,eller en nyare med dessa mattare färger som på bilden ?
http://mjhobby.se/mjhobby/product.asp?q ... d=Z65-A210

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av LYR »

Ja, önskvärt vore om Z65:an kunde komma i modell i rent ny-leveransutförande, med de rätta färgnyanserna i lackering,
rätt typsnitt i märkning, runda buffertar och utan senare yttre synliga uppdateringar....
/LYR

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av larsess »

loktok skrev:Även för mig är Z65 lok en favorit.
Jag undrar om någon vet om denna variant är den vanliga blå/vit/röda 50 tals varianten,eller en nyare med dessa mattare färger som på bilden ?
http://mjhobby.se/mjhobby/product.asp?q ... d=Z65-A210
Oj, detta har nog blivit litet tokigt! Bilden visar en av de Z 65-or som ägdes av Billerudkoncernen och användes i Grums (har jag för mig)!
Dessa hade samma färgschema som SJ:s men inte samma nyanser!! De var "blekare" redan från begynnelsen! De såldes för ett antal år sedan men jag vet inte vart och till vem.
Litet märkligt att illustrera en SJ-maskin med just denna bild, den måste ju finnas massor av bra bilder på SJ:S Z 65-or i originalmålning att välja på. Kanske något vi bör uppmärksamma Jeco på innan det är för sent! Jag ser ju verkligen fram emot en nykonstruerad, korrekt Z 65:a på klubbanan!
/Larsess

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av Lasse M »

larsess skrev:
loktok skrev:Även för mig är Z65 lok en favorit.
Jag undrar om någon vet om denna variant är den vanliga blå/vit/röda 50 tals varianten,eller en nyare med dessa mattare färger som på bilden ?
http://mjhobby.se/mjhobby/product.asp?q ... d=Z65-A210
Oj, detta har nog blivit litet tokigt! Bilden visar en av de Z 65-or som ägdes av Billerudkoncernen och användes i Grums (har jag för mig)!
Dessa hade samma färgschema som SJ:s men inte samma nyanser!! De var "blekare" redan från begynnelsen! De såldes för ett antal år sedan men jag vet inte vart och till vem.
Litet märkligt att illustrera en SJ-maskin med just denna bild, den måste ju finnas massor av bra bilder på SJ:S Z 65-or i originalmålning att välja på. Kanske något vi bör uppmärksamma Jeco på innan det är för sent! Jag ser ju verkligen fram emot en nykonstruerad, korrekt Z 65:a på klubbanan!
/Larsess
Var det inte samma sak med KYJ*s Z65, SJ's färgschema men andra nyanser?

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av hakang »

Lasse M skrev:Var det inte samma sak med KYJ*s Z65, SJ's färgschema men andra nyanser?
Menar du den Z65 som gick på Kumla-Yxhult (KYJ 10) så var den helgul med text 'YTONG' på sidan. Det finns bilder men de är inte många, jag skulle gärna se fler...

/H

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av Lasse M »

hakang skrev:
Lasse M skrev:Var det inte samma sak med KYJ*s Z65, SJ's färgschema men andra nyanser?
Menar du den Z65 som gick på Kumla-Yxhult (KYJ 10) så var den helgul med text 'YTONG' på sidan. Det finns bilder men de är inte många, jag skulle gärna se fler...

/H
Är du säker på att den hade det färgschemat redan från början? Har nämligen något svagt minne av en bild från någon bok där den är i tricolor färgschema. Ska se om jag kan lyckas hitta bilden.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av Kjedlund »

larsess skrev:Oj, detta har nog blivit litet tokigt! Bilden visar en av de Z 65-or som ägdes av Billerudkoncernen och användes i Grums (har jag för mig)!
Dessa hade samma färgschema som SJ:s men inte samma nyanser!! De var "blekare" redan från begynnelsen! De såldes för ett antal år sedan men jag vet inte vart och till vem.
Litet märkligt att illustrera en SJ-maskin med just denna bild, den måste ju finnas massor av bra bilder på SJ:S Z 65-or i originalmålning att välja på. Kanske något vi bör uppmärksamma Jeco på innan det är för sent! Jag ser ju verkligen fram emot en nykonstruerad, korrekt Z 65:a på klubbanan!
/Larsess
Ja, tokigt har det blivit! Det har aldrig funnits något lok med nummer SJ Z65 208. Det avbildade loktet har haft tidigare identiteter som ÅJ 7, Billerud Z65 353 och slutligen TÅGAB Z65 208. SJ Z65 hade numren 489 - 590.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av hakang »

Lasse M skrev:Är du säker på att den hade det färgschemat redan från början? Har nämligen något svagt minne av en bild från någon bok där den är i tricolor färgschema. Ska se om jag kan lyckas hitta bilden.
Nä, det kan jag inte säga. Mina minnen baseras på besök hos morföräldrar boende bredvid stationen. Jag minns ångloken och jag minns det gula 'ytongloket' men inget däremellan. Det betyder ju egentligen bara att jag inte minns nåt, inte att det inte skulle ha funnits. Att Ytongloket bör ha ägts av SJ (och därmed varit SJ-målat) innan det blev KYJ-ägt och sedermera gult känns rent logiskt väldigt rimligt. Mkt intresserad av bilden när du hittar den f.ö.!

/H

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av Johan Molin »

En annan fristad för udda Z65:or (eller Z65:a) ...

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=53280

Åmmebergs Järnvägs Z65 nr 7, numera TÅGAB 208!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av Kjedlund »

I boken "100 år på spår - Kalmar" av Malte Ljunggren kan man läsa att 1964 levererades en (Z65) till Kumla-Yxhylts Järnväg och en till Smedjebackens Valsverk, så det verkar inte ha varit något f.d. SJ-lok som gick som KYJ 10.

Se också:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kumla%E2%8 ... rnv%C3%A4g

CSX
Inlägg: 177
Blev medlem: 16 apr 2012, 12:39

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av CSX »

Tågab 208 vid Bofors station.
Bild
Kristinehamn
Bild

/Kalle

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Jeco Z65/70/71 och Z67 lok!

Inlägg av Lasse M »

hakang skrev:
Lasse M skrev:Är du säker på att den hade det färgschemat redan från början? Har nämligen något svagt minne av en bild från någon bok där den är i tricolor färgschema. Ska se om jag kan lyckas hitta bilden.
Nä, det kan jag inte säga. Mina minnen baseras på besök hos morföräldrar boende bredvid stationen. Jag minns ångloken och jag minns det gula 'ytongloket' men inget däremellan. Det betyder ju egentligen bara att jag inte minns nåt, inte att det inte skulle ha funnits. Att Ytongloket bör ha ägts av SJ (och därmed varit SJ-målat) innan det blev KYJ-ägt och sedermera gult känns rent logiskt väldigt rimligt. Mkt intresserad av bilden när du hittar den f.ö.!

/H
Kan inte hitta bilden, men ska leta lite till. Men samtidigt börjar jag själv allt mer tro att det kan vara ÅJ loket jag minns från bilden men att jag i minnet rört ihop det och fått för mig att det var en bild från KYJ.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"