Toppbilden, visa:    


ROeEE GySev 5047

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

ROeEE GySev 5047

Inlägg av Stefan S »

Ny leverans från Wien idag. Rea 99EUR. Ser väldigt trevlig ut :)

Bild


Stefan

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av alsum »

Det syns nästan lika Y1 rälsbuss. Kanske lite ombygga eller små bit eller hur.
Kan du skicka bilder till mig fram och sidan samt boggi? Om du är snäll. :D

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av Stefan S »

Här kommer några bilder på chassi och boogier. Motorvagnen har som brukligt hos Kleinbahn två motorer.

Bild

Bild

Stefan

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av PeO »

Minns med glädje jobben i Ungern, åkte från Györ till Csorna, tror jag med GySEV då jag skulle till Szombathely. MÁV:s biljett gäller inte, dock interrail. Györ heter Raab på tyska, Sopron heter Ödenburg (Oe=Ö),E=Ebenfurth, ligger i Österrike, Vonat = tåg.
MÁV: Magyar= ungerska, Állam= allmäna,statliga, Vasutak= järnvägar, Vas= järn, út= väg, ak= pluraländelse.
Jag jobbade ibland i Ungern under andra hälften av 90-talet och fick både se smalspår i öster innan översvämningen och åka över Bakony-bergen med den f.d. smalspårsbanan från Veszprém över Tata till Györ.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av Arne Lindgren »

Kul med dom flerspråkiga orstnamnen.. Amerikanska presidenten efter WW1 (W.Wilson?) tyckte att uppdelningen av dubbelmonarkin inte var så svår, "Ge Pressburg till dom tyskspråkiga, och Bratislava till slaverna".

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av thorpe »

Arne Lindgren skrev:Kul med dom flerspråkiga orstnamnen.. Amerikanska presidenten efter WW1 (W.Wilson?) tyckte att uppdelningen av dubbelmonarkin inte var så svår, "Ge Pressburg till dom tyskspråkiga, och Bratislava till slaverna".
Yepp, och som nå´n annan amerikan lär ha sagt: Vi kommer till Skandinavien i sommar. Kan ni möta oss på Skandinaviens flygplats?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av PeO »

Arne lindgren skrev: Kul med dom flerspråkiga orstnamnen.

Tja, jag nämde Szombathely, Stein am Anger på tyska, Savaria på latin (jodå, den fanns på romartiden)
Wien torde väl ha rekord, vi har tyska stavningen, Vindobona på latin, Vienna på engelska, Widen på några slaviska språk Becs på ungerska (Becsi Út i Budapest betyder alltså Wien-gatan), Vienne på franska, Вены på ryska, Viyana på turkiska..... finns säkert fler, som jag inte hört
I gränstrakterna Tyskland/Vallonien/Flandern kan man lätt villa bort sej , Aachen/Aix la Chapelle/Aken, Lüttich/Liège/Luik, ....
Senast redigerad av PeO den 02 aug 2012, 16:35, redigerad totalt 1 gånger.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av Arne Lindgren »

Nu spårar tråden ur lite.. Lite?? :oops: Men en kompis skulle interrraila från Genua till Monaco (Monte carlo) och hamnade i Munchen. En annan skulle interraila (då kollar man ju inte priset) från London till Torquay och höll på att hamna i Istanbul (Turkey). För att inte tala om den engelska familjen som trodde att allt var på engelska och skulle från Stholm till Venedig och klev av i Vännäs. Ett favoritområde annars är dom belgiska städerna, särskilt Mons (Bergen).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av Johan Molin »

Jag har hört att det var ett japanskt par som hamnade i Vännäs. En typisk Klintbergare? Apropå Stefans fina motorvagn!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av Arne Lindgren »

Johan Molin skrev:Jag har hört att det var ett japanskt par som hamnade i Vännäs. En typisk Klintbergare? Apropå Stefans fina motorvagn!
Från Vännäs har jag åkt motorvagn till Ume (On topic).
Tror inte det var en klintbergare, det kom en återuppväckning av historien häromåret.
Dom tyckte det var ganska ok, men massor av folk skrev insändare och skämdes då när det var aktuellt.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av kilowatt »

Även jag har åkt Vännäs-Ume-Vännäs. På den tiden (60-tal) var det direktvagn från Fjollträsk, till Ume, men T43 på tvärbanan. Restaurantvagn med linnedukar och hovmästare............

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: ROeEE GySev 5047

Inlägg av thorpe »

kilowatt skrev:...restaurantvagn med linnedukar och hovmästare............
Masurbjörkpaneler och menyn i en hållare mitt på bordet. Gong-gongande kypare gick genom "Londonpilen" och dess gungande korridorer och ropade "Första midda´n severas!"
Någonstans i Laxåtrakten var det "Andra midda´n serveras!"
Det var tider det!
Sen kom plastmackor och skvimpiga plastkaffemuggar. :roll:

Snacka om urspårad tråd! Sorry. :oops:

Skriv svar

Återgå till "Utländska Lok"