Toppbilden, visa:    


Mina laster

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Mina laster

Inlägg av Johan Molin »

Så småningom tänkte jag presentera det underlag jag lyckats skaffa om hur godstrafiken hanterades på MHJ, på gamla FVÖJ och med lastångare och fraktskutor till och från Hästholmen.

Bild
Dessa laster kommer från Harburn Hobbies, och är ett sätt att förenkla tillverkandet av laster. Dimensionerna är iofs avsedda för engelska godsvagnar, men fungerar hyfsat i alla fall vid "trafikspel".

Längst fram lite tillbehör till fiskeriet. Var man riktigt fattig i trakterna kring Tåkern fanns inte stort annat att livnära sig med mer än skräpmat, vilket betydde änder och kräftor...
Diverse säckar (cement, spannmål, mjöl, gödning), en samling packlårar, oljefat, silltunnor och längst bort den omsjungna industrispriten som hade en märklig förmåga att avdunsta på fäden med s/s TRAFIK från Hästholmen och Hjo, alltmedan både kaptens och besättningsmännens ansiktsfärger blev alltmer signallika. Om kapten Lamberg ställde sig på babords bryggkant behövdes ingen babordlanterna, den stora sjöfaran var om diverse andra besättningsmän också dök upp på däck. Lanternkonstellationerna kunde då blir värre än värsta mudderverk (å andra sidan var risken liten, de hölls mest på mellandäck för att "kvalitetskontrollera" lasten, därefter gällde det att "täta bevisen" med diverse pluggar. Det finns faktiskt historier som berättar att sprittunnorna såg ut som igelkottar när de väl anlände till Hjo!).

Så har då flera trådar redan skapats för att underhålla den gängse alkoholromantiken... :?
Fast helt stilenligt med trådrubriken.

Sture Bylén

Re: Mina laster

Inlägg av Sture Bylén »

"Mina laster", ja här blev man ju ordentligt lurad... :(
Kul tråd i alla fall! :D

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mina laster

Inlägg av SWJ »

Jag kan ju bara hålla med Sture - lurad är bara förnamnet.
Rubriken som lovar till ett gottande i allt från 6- till vätskemissbruk
visar sig ju bara handla om tomma tunnor och andra liknande godsaker.
Ett gammalt och fult trick för att skapa intresse runt sig själv - eller?
Tommy (SWJ)

PS/ jag aspirerar till att bli den förste som hamnar i kategorin Vislanda,
är detta inlägg tillräckligt dumt för uppnå detta mål? /DS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina laster

Inlägg av Johan Molin »

Jag säger som Martin Ljung: "Det var dumt sagt, men inte blev jag arg inte. - Det var ovanligt dumt sagt" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mina laster

Inlägg av SWJ »

Hade på känn att det inte skulle räcka ända fram, men jag jobbar på det...
Glad Påsk!
Tommy

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mina laster

Inlägg av magnus63 »

Säckar i massor är lätt att åstadkomma. Rulla en "korv" av cernitlera, platta till den, klipp den med en sax och snart har man en ansenlig mängd säckar. Kör dem i ugnen 150 grader 10 minuter.
Spruta i lämplig jute/papp-kulör och kladda dit nån logga med en svart 0.3 mm finetip-penna. 1947 kom SJ-pallen så man kanske ska ha såna i botten om vi talar modern tid (TeknoBygg Göran återigen...).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina laster

Inlägg av Johan Molin »

Och ungefär samtidigt som lastpallarna kom började Centralföreningen i Hästholmen att hantera spannmål i bulk istället...

Nåja, det fanns ju gödning också ("norgesalpeter" som det står i hamnliggarna), och vad det har sagts mig fraktades denna fortfarande i säckar.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mina laster

Inlägg av magnus63 »

Finns mycket som hanteras i säck än idag. Cement, blomjord, malt(!!), konstgödsel, plastråvara... I vilket fall, det är ganska enkelt att åstadkomma stora mängder 1:87-säckar.
Om någon orkar leta upp bryggeritråden på Stinsen så finns det ett bryggeri i papp, utanför det ligger det lite säckar.

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Mina laster

Inlägg av Claes Lislerud »

Storsäckar (ca 1 m3) finns från DuHa.

http://www.alvalia.no/ds_product_info.p ... ts_id=2615

De finns med massa olika firmor. Bla. Danish Agro och SweDane

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mina laster

Inlägg av Arne Lindgren »

Cernitlera härdar också i kokande vatten,så slipper man värma en ugn.
När vattnet kallnat är leran hård.
Mina första saxofoner gjordes så, innan jag kom på vitlimsmetoden.

Nu ska jag testa säckar! :)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mina laster

Inlägg av magnus63 »

Snygga storsäckar, när jag jobbade på Hernia fick vi dextrin på storsäck.

En last jag har, och som är mycket simpel, är tunnplåtark. De är gjorda av brunfärgad kartong (köp ett A3-ark på Tiimari eller liknande). Skaffa en silverfärgad och en vit kulspetspenna.
Måla "snittytorna" med silverpennan, skriv nåt med den vita pennan på biten, vädra biten med roströd och brun torrpastell, och lite mjuk blyerts. Ser precis ut som valsad 20 mm plåt som
ytrostat rostat av väder och vind. Lägg på 6-7 stycken med 4x4' distanser (Northeastern strips ca 1*1 mm), men tänk på att en 20 mm plåt på 7 x 2 meter väger bortåt 2 ton, med tanke på fordonets lastförmåga...

Stålrör går också att fixa. Spraya dem roströda (primer), skriv nåt fånigt på dem med vit märkpenna, måla "snittytorna" i silver, och bygg lastfixeringar av Northeasternstrips.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Mina laster

Inlägg av kilowatt »

magnus63 skrev:Säckar i massor är lätt att åstadkomma. Rulla en "korv" av cernitlera, platta till den, klipp den med en sax och snart har man en ansenlig mängd säckar. Kör dem i ugnen 150 grader 10 minuter.
Spruta i lämplig jute/papp-kulör och kladda dit nån logga med en svart 0.3 mm finetip-penna. 1947 kom SJ-pallen så man kanske ska ha såna i botten om vi talar modern tid (TeknoBygg Göran återigen...).

Förlåt om jag är lite petitessig, men,EUR-pallen heter det, och den finns numera även från Brimalm, med olika förvaltningars märken.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mina laster

Inlägg av magnus63 »

Ja, det är korrekt, det står ju t.o.m. EUR inbränt på ena gaveln.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina laster

Inlägg av Johan Molin »

Tänkte återuppväcka gamla laster ur gömmorna.

En av de mer omtalade lasterna i Hästholmen var silltunnor från västkusten. De gamle berättar i sina hävder om sillskutor, men mina djupdykningar (!) i hamnliggare pekar mer på att det var lastångare som kom med dessa förnödenheter. Så hittade jag denna beskrivning, visserligen inte från Hästholmen men ändå:
Det var stor och liten sill, som låg i stora tunnor märkta med stjärnor allt efter sillstorlek. En stjärna angav småsill och fyra stjärnor för de största sillarna. Över tunnöppningen lades en bräda och därefter kunde kommersen börja. Någon lokal för utförsäljningen fanns ej utan det var att stå utomhus med besmanet och väga upp sillen. Först skulle man smaka och sedan bestämma sig för storleken. Så var det att packa ner sillen i medhavda kärl, hinkar, tunnor, fjärdingar, åttingar allt efter råd och lägenhet.
Nu undrar jag givetvis om någon med västkustskt påbrå kan bekräfta stjärnmärkningen och i så fall hur den såg ut. Märkte man tunnorna på locken eller på sidorna? (Detta är givetvis oerhört angeläget mht kommande silltunnsproduktion!).

Påpekas bör att dessa silltunnor från Västkusten, liksom strömming från Bråviken, tydligtvis var en mycket viktig del av livsmedelstransporterna förr i världen, alldeles säkert t.o.m. 1940-talet.

tågtyckarn

Re: Mina laster

Inlägg av tågtyckarn »

Sen undrar jag fortfarande med en dåres envishet om när du ska ordna kärror med ved från omgivande skogsbygder.

Jag tror att ett avsnitt av madicken beskrev den typen av transporter

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina laster

Inlägg av Johan Molin »

Det måste i hög grad varit från Omberg den veden kom.
Än värre blir det att skildra första världskriget. Då fick traktens ungar betalt för att samla ihop stora förråd av kottar, med vilka man eldade MHJ:s lok ("lisa 1" och "Lisa 2"). Plötsligt fanns det väldigt mycket ekorrar på plats ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mina laster

Inlägg av magnus63 »

Johan Molin skrev:Tänkte återuppväcka gamla laster ur gömmorna.

En av de mer omtalade lasterna i Hästholmen var silltunnor från västkusten. De gamle berättar i sina hävder om sillskutor, men mina djupdykningar (!) i hamnliggare pekar mer på att det var lastångare som kom med dessa förnödenheter. Så hittade jag denna beskrivning, visserligen inte från Hästholmen men ändå:
Det var stor och liten sill, som låg i stora tunnor märkta med stjärnor allt efter sillstorlek. En stjärna angav småsill och fyra stjärnor för de största sillarna. Över tunnöppningen lades en bräda och därefter kunde kommersen börja. Någon lokal för utförsäljningen fanns ej utan det var att stå utomhus med besmanet och väga upp sillen. Först skulle man smaka och sedan bestämma sig för storleken. Så var det att packa ner sillen i medhavda kärl, hinkar, tunnor, fjärdingar, åttingar allt efter råd och lägenhet.
Nu undrar jag givetvis om någon med västkustskt påbrå kan bekräfta stjärnmärkningen och i så fall hur den såg ut. Märkte man tunnorna på locken eller på sidorna? (Detta är givetvis oerhört angeläget mht kommande silltunnsproduktion!).

Påpekas bör att dessa silltunnor från Västkusten, liksom strömming från Bråviken, tydligtvis var en mycket viktig del av livsmedelstransporterna förr i världen, alldeles säkert t.o.m. 1940-talet.
Det var stapelmat i Norrköping in på 70-talet, dock inte i tunna utan i isade lådor, minns inte om det var plast eller trä. När jag var liten tyckte jag strömming var äckligt, men idag är färsk stekt Norrköpingsströmming med potatismos en delikatess. "Färsk strömming" och "Linköping" går inte att få in i samma mening utan en negation. Förra veckans kilopris på *färsk* strömming, Knäppingsborg Fiskmagasinet, Norrköping...strax över 80:- :shock: :shock:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina laster

Inlägg av Johan Molin »

Min mormor som bodde i Norrköping blev instrumentell i att förmedla export av strömming från Bråviken till Malmö under beredskapsåren. Hon hade två goda vänner som var systrar och bodde på Limhamn (sic), och hade bl a bevistat den baltiska utställningen i Malmö med dem 1918. Dessa systrar kände i sin tur kött- och delikatesshandlare Lång i staden. Han kom upp till Norrköping, bodde hos min mormor och morfar, medförande - o hemska tanke! - ett dr-gsp-l och trakterade familjen med spel (?) och sång på kvällen, för att därefter ordna "handelsavtalet". Så fick min mormor bevaka dessa transaktioner fortsättningsvis. Så Svea Zenobia kom att betyda mycket för den goda beredskapens upprätthållande i Malmö under kriget!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Mina laster

Inlägg av Stefan S »

Tänkte besöka Harburn Hobbies i Edinburgh nu i Juli när jag skall åka till Skottland, det svåra blir ju att välja ut nått kul ur deras stora sortiment 8-)

Stefan

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mina laster

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Hon hade två goda vänner som var systrar och bodde på Limhamn (sic), och hade bl a bevistat den baltiska utställningen i Malmö med dem 1918.
Som infödd malmöbo har jag svårt att avstå från att rätta dig Johan när det gäller årtalet som Baltiska Utställningen avhölls, den var 1914! Tyvärr innebar 1:a Världskrigets utbrott att utställningen kom av sig i förtid. För att anknyta till järnvägar så var väl loket F1200 utställt i någon av paviljongerna. Arkitekt för utställningen var den välkände Ferdinand Boberg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina laster

Inlägg av Johan Molin »

Som infödd malmöbo har jag svårt att avstå från att rätta dig Johan när det gäller årtalet som Baltiska Utställningen avhölls, den var 1914! Tyvärr innebar 1:a Världskrigets utbrott att utställningen kom av sig i förtid. För att anknyta till järnvägar så var väl loket F1200 utställt i någon av paviljongerna. Arkitekt för utställningen var den välkände Ferdinand Boberg.
Quite so! Slip of the mind. Sorry. :oops:

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mina laster

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:
Som infödd malmöbo har jag svårt att avstå från att rätta dig Johan när det gäller årtalet som Baltiska Utställningen avhölls, den var 1914! Tyvärr innebar 1:a Världskrigets utbrott att utställningen kom av sig i förtid. För att anknyta till järnvägar så var väl loket F1200 utställt i någon av paviljongerna. Arkitekt för utställningen var den välkände Ferdinand Boberg.
Quite so! Slip of the mind. Sorry. :oops:
Även solen har sina fläckar! 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina laster

Inlägg av Johan Molin »

Sommaren 1918 väntade min mormor barn, min "late aunt", och jag tror inte man gav sig ut på alltför stora frivoliteter som höggravid på den tiden. Dessutom bör inte året då spanska sjukan smög sig på befolkningen och det mesta var elände ha varit något bra utställningsår!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mina laster

Inlägg av 1956 »

Här är F1200 faktiskt på bild från "Baltiskan",
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=105417

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mina laster

Inlägg av magnus63 »

Om man ska bygga vedvagnar... När slutade man att barka granved i skogen? Numera har man barkningstrummor på massafabrikerna, man slänger i veden i en gigantisk trumma och sedan får den tumla runt till barken nötts av.

Svågerns kollega höll på att hamna i en sån ute på Bravikens Pappersbruk. Han hade nog försvunnit spårlöst. Nu var han så iskall att han drog av sig livremmen, så att den metalldetektor som ska stoppa inmatningen om det är spik och skäp i trädet slår ifrån inmatningen, när den kände av bältesspännet :shock:

I alla fall, det kan ju vara bra att veta om veden ska ha barken kvar eller inte när man bygger vedvagnar.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mina laster

Inlägg av Arne Lindgren »

När jag barkade i Hörnefors -73 kom granen obarkad till fabriken.
Man hade dels två mekaniska barkare och sen nån sorts intag till nåt annat, troligen en trumma då.
Btw, jag är stolt över att ha barkat till Gammal Norrlands Akvavit [JC_doubleup.gif]
Senast redigerad av Arne Lindgren den 19 jul 2012, 17:32, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mina laster

Inlägg av magnus63 »

Cellullosasprit! Det var en en restprodukt när man körde sulfitmassa? Numera är nästan all svensk massa sulfat- eller termomassa. Den första luktar nåt obestämbart mellan skit och kokt kål, den andra luktar terpentin och kåda.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mina laster

Inlägg av Arne Lindgren »

magnus63 skrev:... Den första luktar nåt obestämbart mellan skit och kokt kål...
Eller som Versteegh som ägde Väjafabriken (uppströms Kramfors) uttryckte det "Aaaahh, det luktar pengar"

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Mina laster

Inlägg av Adde Johansson »

Arne Lindgren skrev:
magnus63 skrev:... Den första luktar nåt obestämbart mellan skit och kokt kål...
Eller som Versteegh som ägde Väjafabriken (uppströms Kramfors) uttryckte det "Aaaahh, det luktar pengar"
Vespasianus hade med andra ord fel. :mrgreen:

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mina laster

Inlägg av magnus63 »

Pecunia non olet!

Skriv svar

Återgå till "Trafik"