Toppbilden, visa:    


Junkers F13 från FV

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Junkers F13 från FV

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det finns fler flygplan i skala 1/87 med svenskförankring. Roskopf Miniturmodelle gav på 80-talet (asken anger "West Germany") Junkers F13 i modell. Byggsatsen skall inte förväxlas med samma flygplan som gavs ut av, och kanske finns än idag, Revell men som då är i skala 1/72.

Bild

Flygplanstypen, tillsammans med andra Junkersplan, tillverkades efter WW1 vid Flygplansfabriken på Ön i Limhamn och just minst ett flygplan av denna typ levererades till Flygvapnet som ambulansflygplan och då vill jag minnas med pontoner. Någon flygplankunnig kan säker komplettera. Jag känner till minst två böcker som behandlar dett, en om Junkers F13 och en om tillverkningen på Ön. Det är dock en tredje bok som inspirerade mig till ett aldrig påbörjat byggprojekt. Det är boken om Malmö-Limhamns Järnväg där en "lillasyster" till flygplanstypen lastas på en SJ NN4/Or vagn. Jag hade långt gågna planer till att bygga just F13-planet som last på en järnvägsvagn men annat har kommit i vägen. Idén överlämnas härmed till hugade spekulanter (dock förpassas modellen tillbaka till min garderob), själv ger jag mig i kast med ombyggnad av några tyska 30-talspersonvagnar (se annan tråd) och ett "hemligt byggprojekt".

Bild

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Junkers F13 från FV

Inlägg av BoJ »

Där ser man.
En klart brukbar modell för oss i sverige
Som Ola berättar så förekommer denna modell som Trp1 (Ju F13) i flygvapnet mellan 1928 och 1946, tre stycken.
Två av dessa kommer från ABA i slutet av 20talet SE-AUA och SE-WAA.

Även TP5 Ju 52 finns som H0 modell (edit. Fel av mig den är i skala 1:100)
Skall leta i garderoben och se om jag hittar den.

Hur var det nu ??? Gav inte Märklin ut en vagnsmodell med en Junkers modell lastad ?

BoJ

Nedan Bild från boken Flygminnen 2 av Hans Walther. Denna Ju F13 skall finnas i Tekniska museets samling.

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Junkers F13 från FV

Inlägg av TuveB »

Ju 52 3 M har funnits som modell i 1/87 från Roco. Otroligt svår att få tag på.
#JB17

Hagalund
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 jun 2012, 11:52
Ort: Nykil

Re: Junkers F13 från FV

Inlägg av Hagalund »

I Märklin 45093 finns en Junkers F-13.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Junkers F13 från FV

Inlägg av Stefan S »

Revells F13 har ett stort fel, korrugeringen på sidan går i en rak linje från nos till stjärt. På det versionen av F13 som Revells modell förställer är korrugeringen nedvinklad efter dörren. Lätt att se på foton.

Det finns en senare version av F13 med större fena, på den maskinen går korrigeringen i en rak linjen från nos till stjärt.


Stefan

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Junkers F13 från FV

Inlägg av Svante Andersson »

Ju 52 råder det ingen brist på.... http://www.arsenalm.de/lshop,showrub,71 ... 60,,,,.htm

Har länkat till denna sida tidigare men det var väl ingen som tittade då.... :P

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Junkers F13 från FV

Inlägg av TuveB »

Jodå, men jag skrev mitt meddelande innan jag såg att Arsenal-M gör den.
#JB17

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Junkers F13 från FV

Inlägg av Svante Andersson »

TuveB skrev:Jodå, men jag skrev mitt meddelande innan jag såg att Arsenal-M gör den.
Jo... men oavsett det är det väl lika svårt att hitta Rocos modell? :)

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Junkers F13 från FV

Inlägg av TuveB »

Enligt inlägg i en annan tråd är det samma modell. Men för samlarna handlar det inte bara om plasten i lådan utan mer om lådan..... Själv vill jag ha en bra byggbar modell som ser ut som förebilden. Dock räknar jag inte nitar, det gjorde jag tillräckligt på SAAB.
#JB17

Skriv svar

Återgå till "Flygmaskiner"