Toppbilden, visa:
Tillbaka till Vadstena
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Faktum är att slutresultatet blev rätt hyfsat. Men jag var tvungen att patinera "betorna" också.
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja det lär jag också få göra.
Jag gjorde en avgjutning av mina modell-lera sockerbetor och i avgjutningen pressade jag plastic padding. Får se hur den latvarianten blir! Återkommer.
Jag gjorde en avgjutning av mina modell-lera sockerbetor och i avgjutningen pressade jag plastic padding. Får se hur den latvarianten blir! Återkommer.
Re: Tillbaka till Vadstena
så jag har njutit i fulla drag två kvällar i rad med att
avlägsna cylindrar och rörelsen och koppelstänger för att prova mig fram var felet låg. Det visade sig att det blev problem när det fjärde drivhjulsparet kopplades
ihop med de andra. Som tur var så hade jag gamla reservdelar till koppelstängerna. Dessa var uppdelade så de bara kopplade två hjulpar, så orginalkoppelstånen kapades efter axel III och den nya gjordes iordning. Tyvärr var alla koppelstänger utrustade med för små hål, så dessa får tas upp. Detta ökar ju också risken för dåliga gångegenskaper.
Hade också köpt på mig extra hjul så de byttes också,
nu går loket hyfsat framåt men lite ryckigt bakåt. Men det är bättre än tvärtom
På bilden ser man den nya koppelstången mellan
lokets sista axlar, den överlappar den gamla lite men
det får man leva med.
Re: Tillbaka till Vadstena
Vagnen högst upp har betor av modellera, vagnen under har ”gjutna” betor som är målade en gång och
dessutom syns under den helt nygjutna betor. Jag tror att de är lite för stora egentligen, men allt blev inte perfekt med detta mastodontprojekt!
dessutom syns under den helt nygjutna betor. Jag tror att de är lite för stora egentligen, men allt blev inte perfekt med detta mastodontprojekt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Det blir väl hur bra som helst! Sedan har du ju jätteupplaget av betor i Vadstena att fundera över också ...
Re: Tillbaka till Vadstena
Har Du tänkt på vad automatstavning kan ställa till det Johan?
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Tillbaka till Vadstena
Mitt rekord i den vägen var för några år sedan i Dortmund, då någon jag skulle träffa frågade var jag var. Jag ville svara "Unterwegs, ganz in der Nähe", men Ifånen tyckte jag skulle skriva "Integrera, hand in det näve"
På årets Intermodellbau stod jag i förgår och tittade på Juweelas sortiment med bl.a. betor, men det var ingen stor sak i Värsta Tjötaland på 50-talet. Men "what if" sammanbindningsbanan Gårdsjö - Askersund - Borensberg eller Motala hade blivit byggd?
Nu blev inte besöket i montern jättegratis för den sakens skuld, deras sortiment är stoooort.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Tack Johan, ja det blir så pass bra att jag låter betorna vara såhär. Hela projektet blev väldigt omfattande,
och jag märker att jag inte riktigt lade ner lika mycket omsorg på varje vagn som vanligt.
I någon av de böcker som AoH gav ut på 70-talet beskrevs att för att tillverka en skog det var bättre att tillverka 100 enkla granar, kanske bara av papp, än att än att ha tio supersnygga träd som skulle föreställa en skog.
Massverkan kallades det, och det blir lite på samma sätt med mitt bettåg.
och jag märker att jag inte riktigt lade ner lika mycket omsorg på varje vagn som vanligt.
I någon av de böcker som AoH gav ut på 70-talet beskrevs att för att tillverka en skog det var bättre att tillverka 100 enkla granar, kanske bara av papp, än att än att ha tio supersnygga träd som skulle föreställa en skog.
Massverkan kallades det, och det blir lite på samma sätt med mitt bettåg.
Re: Tillbaka till Vadstena
Mitt bettåg är nästan klart, sånär som på några skyltar.
Vagn nr. 2 är en av FVÖJ:s gamla I-vagnar med stolpar av trä. Längst bort i tåget en MÖJ-vagn med förebild från museet i Linköping. På bilden skymtar också mitt första försök att bygga silon i Vadstena.
Vagn nr. 2 är en av FVÖJ:s gamla I-vagnar med stolpar av trä. Längst bort i tåget en MÖJ-vagn med förebild från museet i Linköping. På bilden skymtar också mitt första försök att bygga silon i Vadstena.
Re: Tillbaka till Vadstena
Bra jobbat!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Man känner omedelbart igen sig!
Re: Tillbaka till Vadstena
Tackar vad roligt att höra!
Re: Tillbaka till Vadstena
Lokstallet i Vadstena har alltjämt kvar kol- och vattentagningsmöjligheter för ångloken, och ett spår går helt praktiskt rakt in i kolgården från vändskivan. Men den mesta trafiken har tagits över av Z4p.
- Bilagor
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja, det är mer eller mindre hemmaplan det här!