Toppbilden, visa:    


Shapeways?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Shapeways?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mot bättre vetande gjorde jag idag en beställning från Shapeways efter att seanast gjort det för 4-5 år sedan. Jag försökte logga in på nytt men det gick inte, uppenbart var jag inte längre "kund" där vilket är fullt logiskt eftersom det gått flera år. Inte värre an att jag registrerade mig på nytt och gjorde en beställning. Det fungerade men plötsligt upptäckte jag att kostnaderna var i US dollars, även om et framgick att beloppet skulle räknas om senare till euro. Jag blev lite konfunderad då jag vill minnas att jag tidigare fick mina beställningar printade i Holland och skickade därifrån men nu verkade det ske i USA. Har saker och ting med Shapeways förändrats? Om prylarna kommer från USA får jag väl räkna med tull/moms/admkostnader vilket väl jag får acceptera men jag undrar; gjorde jag något fel och kunde jag beställt printningarna från Holland?

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19966
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Shapeways?

Inlägg av Johan Molin »

Är inte Shapeways helt enkelt en paraplyorganisation för ett antal producenter, amerikanska, europeiska, t o m svenska. Så det beror nog på vilken producent du beställt från. Eller hur fungerar det? Jag har aldrig stött på problemet. Använder producenterna Shapeways för själva printningen? I så fall måste shapeways rimligen ha produktion även i Europa.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Shapeways?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nja, nu handlade min fråga om det fanns "två" Shapeways, alltså ett i USA och ett i Holland och om min denna gång gjorda beställning innebär att modellerna jag köpt 3D-printas i USA eller mer praktisk, i alla fall för mig ekonomiskt, sker i Holland?
Det som gör mig konfunderad är att hemsidan anger kostnaderna i USD medan senare beloppet omräknas till Euro. Skulle jag "råkat" göra beställningen, och därmed 3D-printningen, i USA, drabbas (?) jag ju dessvärre av kostnader när paketet når Sverige som jag sluppit (?) om printningen skett i Holland. Därför min fråga;
Kan man styra sin beställning av modeller som Shapeways visar i sin "marketplace" till printning i Europa/Holland, eller är förutsättningarna ändrade?

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19966
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Shapeways?

Inlägg av Johan Molin »

Jag har lite slumpmässigt testat både fartyg i skala 1:1250 och järnvägsfordon. Jag får endast upp pris i Euro. Anpassar Shapeways automatiskt valutan till var du bor? Jag är rätt övertygad om att de har printers i både USA och Europa.

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Shapeways?

Inlägg av kjaxne »

Nu var det ett tag sedan jag senast beställde från Shapeways, men då har det alltid varit inom EU tidigare. Är det något annat än priset som gett upphov till misstankarna om att det kan skickas från utanför EU? Annars kanske det bara är det som ändrats men de ändå skickar inom EU till mottagare inom EU. För det är ju de själva som printar även om andra kan sälja saker genom sidan. Om det är något mer som indikerar att det kan komma från USA istället är det nog lämpligt att så snabbt som möjligt ta kontakt med Shapeways och höra efter om något blivit fel så att de inte skickar därifrån om det inte behövs för det innebär ju extra kostnader om de inte själva redan tagit höjd för detta och löst den delen redan, men då ska det ju framgå.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Shapeways?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så dök de beställda 3D-printningarna från Shapeways upp. Min befarade oro om försändelse från USA kom på skam, försändelsen kom från Nederländerna som tidigare gånger. En annan intressant företeelse var att det gick fortare än först aviserat, Av ren snålhet valde jag bort alla möjligheter till prioriterad printning och expressförsändelse och valde "billigast" möjligt. Det skulle innebära att modellerna skulle skickas 3:e maj och vara mig tillhanda 7-8 maj, nu blev det så att det så att det var klara redan den 21:a april, skickades dagen efter och var framme igår 24:e april. Det var överraskande något som dessvärre även priset var. Med alla "merkostnader" vill jag påstå att det blivit näst intill en dubblering av priset sedan jag senast beställde liknande modeller för 5-6 år sedan, men allt har ju blivit dyrare.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"