Toppbilden, visa:    


Tillbaka till Vadstena

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Faktum är att slutresultatet blev rätt hyfsat. Men jag var tvungen att patinera "betorna" också.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ja det lär jag också få göra.
Jag gjorde en avgjutning av mina modell-lera sockerbetor och i avgjutningen pressade jag plastic padding. Får se hur den latvarianten blir! Återkommer.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

IMG_3301.png
Bettågets lok har gått hackigt på senare tid,
så jag har njutit i fulla drag två kvällar i rad med att
avlägsna cylindrar och rörelsen och koppelstänger för att prova mig fram var felet låg. Det visade sig att det blev problem när det fjärde drivhjulsparet kopplades
ihop med de andra. Som tur var så hade jag gamla reservdelar till koppelstängerna. Dessa var uppdelade så de bara kopplade två hjulpar, så orginalkoppelstånen kapades efter axel III och den nya gjordes iordning. Tyvärr var alla koppelstänger utrustade med för små hål, så dessa får tas upp. Detta ökar ju också risken för dåliga gångegenskaper.
Hade också köpt på mig extra hjul så de byttes också,
nu går loket hyfsat framåt men lite ryckigt bakåt. Men det är bättre än tvärtom😀
På bilden ser man den nya koppelstången mellan
lokets sista axlar, den överlappar den gamla lite men
det får man leva med.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Vagnen högst upp har betor av modellera, vagnen under har ”gjutna” betor som är målade en gång och
dessutom syns under den helt nygjutna betor. Jag tror att de är lite för stora egentligen, men allt blev inte perfekt med detta mastodontprojekt!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

IMG_3309.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Det blir väl hur bra som helst! Sedan har du ju jätteupplaget av betor i Vadstena att fundera över också ... :=u

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av ErikB »

Har Du tänkt på vad automatstavning kan ställa till det Johan?
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av PeO »

ErikB skrev: 21 apr 2024, 08:40 Har Du tänkt på vad automatstavning kan ställa till det Johan?
Mitt rekord i den vägen var för några år sedan i Dortmund, då någon jag skulle träffa frågade var jag var. Jag ville svara "Unterwegs, ganz in der Nähe", men Ifånen tyckte jag skulle skriva "Integrera, hand in det näve"
På årets Intermodellbau stod jag i förgår och tittade på Juweelas sortiment med bl.a. betor, men det var ingen stor sak i Värsta Tjötaland på 50-talet. Men "what if" sammanbindningsbanan Gårdsjö - Askersund - Borensberg eller Motala hade blivit byggd?
Nu blev inte besöket i montern jättegratis för den sakens skuld, deras sortiment är stoooort.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

ErikB skrev: 21 apr 2024, 08:40 Har Du tänkt på vad automatstavning kan ställa till det Johan?
Morr! :-Dia

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tack Johan, ja det blir så pass bra att jag låter betorna vara såhär. Hela projektet blev väldigt omfattande,
och jag märker att jag inte riktigt lade ner lika mycket omsorg på varje vagn som vanligt.

I någon av de böcker som AoH gav ut på 70-talet beskrevs att för att tillverka en skog det var bättre att tillverka 100 enkla granar, kanske bara av papp, än att än att ha tio supersnygga träd som skulle föreställa en skog.
Massverkan kallades det, och det blir lite på samma sätt med mitt bettåg.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"