Toppbilden, visa:    


Ett bi ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ett bi ...

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Urbino är en typisk liten marchesisk bergsstad. Här sägs renässansen ha tagit sin början (vilket väl är tveksamt, men åtminstone så är Rafael född här).
Med en typisk historia, som tar sin början då Federico di Montefeltro mördar sin bror för att kunna överta makten som hertig och därefter bli en konstmecenat av rang.

Ungefär samma tider som när en neapolitansk sjörövare lyckas manipulera åt sig påvetiteln, för att ta namnet Sixtus och beordra inrättandet av det Sixtinska Kapellet ...

Bild
Och nu äntligen börjar bina surra!

Bild
Hela staden verkar vara ett enda stort terränghinder, men här trivdes Apesarna!

Bild

Bild
Märkligt nog hittade jag inte ett enda gym i hela staden ... :?
Märk väl när ni kollar hur folk är klädda, att det är närmare 40 grader varmt ute! Men det är ju höstsäsong ...

Bild
Däremot var hela staden utsmyckad i olika contradors (stadsdelars) färger. Dock tycks grejen i Urbino vara att ha draktävlingar istället för hästkapplöpningar. Man kan skymta en drake hängandes framför contradans banér.

Bild
Fler contrador ...

Bild
... och ännu fler uppförsbackar, när man väl trodde att nu var det nog!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Örnnästet och jakten på duvblå apes ...

Inlägg av Johan Molin »

Vi har redan stiftat bekantskap med någon Ape som skulle kunna platsa som duvblå.

För att hålla alla på sträckbänken tänker jag dock börja aftonens exposé med några bilder från Gradara, familjen Malatestas eget örnnäste. När man tänker på hur illa de byggt sitt hus högst upp på kullens topp och vad det innebar när man ville kila ner till närbutiken och köpa en paket Blend, förstår man hur de fick namnet "Malatesta" ...

Bild

Bild
En stensättning som vare sig jag eller någon annan på våra mj-fora testat att kopiera ...

Bild
A room with a view ...

Bild
... och kvällssol bort mot San Marino, det sympatiska landet som är unikt i världen genom att ha en symfoniorkester som är större än dess armé. Det du Putin! Det får du rigga upp en j-igt stor symfoniorkester hemma hos dig för att slå!
------------------------------------
Sedan blev det rundvandring i Gabicce Mare i 39 ° värme. Härligt! :roll:

Bild

Bild
Dagens clou blev dock inte alla Apes, utan denna underbart välrestaurerade gamla fiskebåt i inre hamnen!

Bild
Brist på Apes var det dock ont om ...

Bild
Rally-Ape med båge ...

Bild
Duvblå? Mnjaaaa ...

Bild

Bild
Blått en dag, ett ögonlock i sänder ...

Bild
Ihoppackning av sommarens strandstolar på gång ...

Bild
Ett av relativt sällsynta foton på två Apes på en gång!

Bild
Förmiddagens excesser i bisysslor avslutades med en mycket god lunch, med den sedvanliga "Fritto Miston", denna gången måhända lite turistanpassad med SKALADE räkor och avsaknad av små goda fiskar med huvudena på plats och ögon som glor på en, strax innan man ska stoppa hela härligheten i munnen ...

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Ett bi ...

Inlägg av TuveB »

Nja, rallyape tror jag inte men en pickupape som är avundsjuk på sina större japanska och amerikanska kusiner.
Här hemma har jag på sista tiden sett aper med en konverteringssats så man kan dra dem som släp bakom vanlig bil. Är aper framhjulsdrivna? Annars blir det problem.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ett bi ...

Inlägg av Johan Molin »

Sannolikt inte väl? En Ape är väl bara en Vespa med två bakhjul istället för ett? Jag bara noterade texten på dörren "Ape Cross Country" ... :shock:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ett bi ...

Inlägg av PeO »

TuveB skrev: Är aper framhjulsdrivna? Annars blir det problem.
Näpp, läs info-texten från 1956 längst upp på sidan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Verdicchio och fler Apes

Inlägg av Johan Molin »

Kvällens skörd börjar med bilder från kullarna runt staden Jesi.

Bild
Det finns en del fabulösa vyer man kan få från Marches kullar, svåra att återge från ett skakigt bussfönster ...

Bild
Jesi´s Centro Storico var dock mer eller mindre stendött. Enligt en äldre dam vi intervjuade på promenad finns det ingenting för ungdomar att göra. På andra sidan den gamla stadsporten kunde vi konstatera att "Inte ens en duvblå liten Ape finns på andra sidan", som den italienske skalden Nicolao Ferlini diktade.

Bild
Dock fanns ett universitet. Vi blev inte kloka om man studerade konsten att göra potatismos eller massakrera folk, innan vi insåg att "Macerata" var en ort som ligger utanför Jesi.

Bild
Omgivningarna innehöll ömsom olivlundar, ömsom vinrankor med den vita verdicchio-druvan. Skörden var redan i full gång, så ock på den vingård vi besökte.

Bild
Vingårdens egen Ape ...

Bild
... och fullkomligt fabulösa utsikt! Notera att här var det minst en frisk bris som blåste, 40 ° varm! En "intressant" om än inte särskilt angenäm upplevelse.

Bild
Väl "hemma" igen återfann vi en Ape som möjligen kan ha varit duvblå, denna ständigt gäckande färg.

Bild
Här återfann vi dessutom den sorts tomater som är fullkomligt fabulösa att äta, men svåra att få till lika smakrika trots framgångsrik odling, i varje fall hos bonusdotter i Åkarp ...

Sture Bylén

Re: Ett bi ...

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:"Inte ens en duvblå liten Ape finns på andra sidan", som den italienske skalden Nicolao Ferlini diktade.
Ha, ha, vilken döddansare... ;)
Johan Molin skrev:Väl "hemma" igen återfann vi en Ape som möjligen kan ha varit duvblå, denna ständigt gäckande färg.
Men här har du verkligen lyckats fånga den. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Man blir ju riktigt ressugen av ditt reportage. :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Mille grazie, e arrivederci, Italia!

Inlägg av Johan Molin »

Nästa anhalt, Bressanone, eller Brixen som det heter på tyska, högst upp i Sydtyrolen. Även här var det ,hör och häpna, smågatsten som gällde ...
Bild
Bild
Notera de vackra färgschatteringarna!

Bressanone var för övrigt en vacker stad, åtminstone dess Centro Storico. Här fanns t o m en blandad leksaks- och hobby-affär! Dock utan Krokodil.

Bild
Bergen runtomkring var allestädes närvarande. Det påstods att det är populärt att åka hit och spela golf. Hur nu i allsinadar det skulle gå till! :=Koko

Bild
Gränsen mellan Österrike och Tyskland hade större närvaro av poliser än jag någonsin sett här tidigare.

Bild
Fördomsfull som jag är misstänker jag att polska och litauiska långtradare var särskilt intressanta.

Bild
Vid vackert beläget lunchställe i Bayern bestods vi med "en sista hälsning" ... :=u

Sedan hem till höstmörkret! :=S

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ett bi ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Kommentarer överflödiga, va? :-J
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ett bi ...

Inlägg av Johan Molin »

Han ser ut som om han skulle gilla en Ape Cross Country med båge! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ett bi ...

Inlägg av Johan Molin »

Återuppväcker en urgammal tråd. Senaste gången vi var i Florens var väl under en italien-runtresa 2018. Utanför saluhallen i centrum /det finns mer än en) hittade jag den här skönheten. I dag har NB HÖGER-regeringen i Italien introducerat subsidier för elbilar ...
el-Ape.jpeg
Ape = bee på engelska. Bör vara självförklarande. Och som sagt, det här är sex år sedan.

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"