Toppbilden, visa:    


Har faktiskt gjort lite....

Här visar du dina modellbyggen i olika skalor.
Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Ett av mina favoritmaterial: Engångs serveringsfat! De är stabila, lagomt tjocka och samtidigt väldigt lätta att klippa och forma. Borde kunna vara användbara i alla skalor.
IMG_3572.jpeg
Jag använde denna typ aluminium när jag gjorde de synliga rambalkarna. Här uppstår ett fel, för modellen är i skala 1:24 med spårvidd 1000mm. Jag förändrar den til ca skala 1:20 och 600mm spårvidd. Vagnen är alltså för bred, men det här blir en av de friheterna jag tillåter mig att ta, för att jag kan och vill! Life is to short!
IMG_3571.jpeg

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av modeljernbane »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Det är modellbygge av bästa engelska modell - man reder sig med allehanda vardagsföremål!

Jag minns en beskrivning från den utomordentlige modellbyggaren Allan Downes (RIP), känd inte minst för sina fantastiska husmodeller, hur han gick med hustrun i en trädgårdsbutik och hittade utmärkta tornkupoler på ett ställe. Som han kommenterade det: "Visserligen stod det 'blomkrukor' på en skylt, men eftersom de fanns såväl i skala 0 och 00 som N tror jag det var felmärkt" ...

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Johans kommentar får mig att tänka efter, och det går upp för mig att allt jag gör, både i skala 1:1 och i modeller och skulpturer, handlar det om att hitta nya användningsområden av material och former. Det må väl också kunna sägas om collagen jag visar i "Bilderboken"

Har kommit lite längre med vagnen. Nu är det många olika material och många färger. Hoppas alltsamman blir til en helhet när jag lägger det sista lagret med färg.
IMG_3573.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Ett litet mellanspel: Skutan. Jag upptäckte skuggan, som jag gillade starkt.
Mitt barnbarn vill alltid leka med denna båt när han är hos mig. Jag har skaffat en mer original Playmo sjörövarskuta med tanke på honom. Den leker han med i 5 minuter, sen vill han alltid ha den här, han funderar mycket på detaljeringen och vill nog helst riva den lite grann...
IMG_3575.jpeg
Vagnen har nu fått två lager med färg och jag börjar tänka på underredet och boggier.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Många olika småting är på plats, och idag är äntligen boggierna på plats (visserligen en provmontering, men cirka där)
Grönfärgen är jag inte nöjd med. Det måste bli en till omgång grönt, lite mer mot mossgrönt tänker jag...
IMG_3577.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Jag hadde 3 askar med väldigt lika godsvagnsbyggsatser. I efterpåklokskap läser jag noga på askarna och finner ut att de har olika skalaprofil. Postvagnen jag bygger nu visar sig vara en normalspårsvagn. Den blir alltför bred när förebilden går på 600 mm smalspår. Jag kan inte göra så mycket med detta. Jag väljer att bygga färdigt och testa den på banan så småningom. Kanske den blir långtidsparkerad eller jag säljer den till någon som kör på 45mm spårvidd.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Jag vill berömma mig själv med att jag är väldigt snabb på att ändra åsikt. Nu har jag faktiskt bestämt mig för att göra det jag skriver att jag inte ska; I morgon ska jag klyva vagnen i min byggsåg och skära ut 2 cm ur mittpartiet på längs. Då uppnår jag förhoppningsvis en mer korrekt smalspårsprofil….

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Baronen »

Går taket att lossa kanske det är bättre att smala av det i ytterkanten och bara korgen på mitten i synnerhet om rundningen är progresiv/regresiv. Blir måske snyggare utan skarv också.

//Baronen

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Bra tanke där! Jag försöker ta bort taket innan jag sågar. Tack för idéen.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Det stora ingreppet är utfört :-scr Byggsågen kunde jag "bara" använda til bottenplattan, resten med div olika sågar och maskiner.
Stort tack till rådet från Baronen! Vette17 hur jag skulle ha fått det till om jag inte hade tagit bort taket först.
IMG_3581.jpeg
IMG_3582.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Sådärja. Nästan två dagars jobb och jag är nästan tillbaks till utgångspunkten. Men med en smalare vagn. I dag bygde jag dörrarna. Varje dörr består av nio små trälister.
IMG_3567.jpeg
IMG_3585.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Postvagnen har nu smalspårprofil. Speciellt när jag staplar den upp på sina boggier! Jag har också blandat mig fram til en grönfärg som jag gillar. Så då har också den fd. postvagnen fått en enhetlig färg
IMG_3587.jpeg
IMG_3588.jpeg

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Baronen »

Snyggt!
//Baronen


Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Plattformarna är i princip färdiga. Också buffertar och buffertbalkar.
IMG_3590.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Kastar mig ut i ett nytt projekt
Några dagar i veckan jobbar jag på ett loppis. Där är jag alltid på utkik efter sånt som kan modifieras och tillpassas min trädgårdsjärnväg. Huset till the "Sylvanian family" vet jag att andra som bygger i 1:20 har använt sig av. När det huset + några passande bilar dök upp, till en samlad pris av 120,- slog jag till :-BS
IMG_3610.jpeg
Men jag kan ju inte bara ställa ut det på min järnväg...Jag måste tilpassa det och framförallt klimatanpassa det så att det kan stå utomhus hela sommaren. Jag har slängt ihop en mockup-skiss, men måste erkänna att jag inte har några helt klara tankar om vad och hur det ska bli
IMG_3611.jpeg
Idag har jag jobbat med baksidan och limmat akrylplattor för att täta huset mot vatten. Jag har en önskan om att jobba raskt med det här huset och inte vara alltför styrd av "hur det såg ut i verkligheten"
IMG_3614.jpeg
Om någon därute har några bra bilder eller ideér på hur jag ska bygga en slags bilverkstad av mina leksaker, är jag glad över tips och tankar... :idea:

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Nu går det lite långsamt, men tak, fönster och många lister är på plats. Och ratt.
IMG_3616.jpeg
IMG_3621.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Nu har jag börjat med färg. Vet inte vad jag kommer att bestämma mig för, men två färger kanske... Volvon har fått några lätta penselströk den också.
IMG_3625.jpeg
Tillfällig verkstad och lite olika projekt..
IMG_3627.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

I dag har huset fått prova sig lite grann ute...Det här är ingenting som "tar av" i min skaparprocess, det blir mest en utfyllnad på en ledig plats längs banan. Lite mer målning och några smådetaljer, sen säger vi att det är färdigt :?
IMG_3630.jpeg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av ErikB »

Matchar ju till och med fullskalahusen i bakgrunden! Mycket snyggt! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Fler hus börjar att komma ut på banan. Låt oss förklara vintern färdig! Jag håller alltså på med det området där mina banor i olika skala mötes.
Msr. Hulot´s hus i skala 1:20 har fått en ny plats som jag konstruerade i dag. På baksidan kommer den andra banan i skala 1:13,3 fram till stationen "Breidablick"
Till er som inte vet, det är samma hus med två framsidor i olika skala.
IMG_3634.jpeg
IMG_3635.jpeg


Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Jan »

För oss järnvägsfantaster är väl det här ett av de bästa videoklippen med Mr Hulot:

https://youtu.be/iE3QROGW3Ew?si=QFiLekzPq9cu1jH-
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Det värst är att i varje fall så sent som för två decennier sedan kunde det gå till på det sättet i Florens ...

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Jag såg en fin dokumentär om Tati. Filmen "Play time" förstörde tydligtvis både hans hälsa och ekonomi. Han var millimeterperfektionist (niträknare?) Det ser man i filmen Play time, absolut allt är genomtänkt och noga regisserat av Tati. Filmen blev ingen publiksuccé, men den är ett visuelt konstverk filmat i en modernistisk kulisstad som han lät bygga.
I dag har jag jobbat med spårdragningen på baksidan av M.Hulot-huset. Och jag har bygt en pipa åt honom av en böjd stift och epoxylim.
IMG_3639.jpeg
IMG_3636.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Jag tänkte genast på Mon Oncle när jag såg ditt hus. Och då är det säkert minst 30 år sedan jag såg filmen!

Skriv svar

Återgå till "Våra byggen."