Toppbilden, visa:    


Women in the model railway hobby - ett måste att se!

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Women in the model railway hobby - ett måste att se!

Inlägg av Johan Molin »

Dawn Quest är en brittisk modelljärnvägsentusiast. Det här hör till det bästa hon har publicerat på Youtube. Intervjuer med en hel drös kvinnor från 19 till 70 +, som har modelljärnvägar som hobby. Även the Grand Old Lady, Maggie Gravett, figurerar, liksom en glimt av hennes och hennes man Gorodns fantastiska modellvärld.

Värt en fikapaus för att titta på!



Och en av stereotyperna som jag själv känt mig intimiderad av dyker upp: Buttra äldre herrar som räknar nitar och med sakkunnig min förklarar att det man gör inte är bra nog - eller rent av fel. Ett bombsäkert sätt att skrämma bort folk från hobbyn, män likaväl som kvinnor.
Som väl är tar programmet hål på denna myt - i de allra flesta fall blir man ytterst välkommen av sina hobbykamrater.

Ett mycket charmigt program - hoppas många kvinnor vill titta på detta!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Women in the model railway hobby - ett måste att se!

Inlägg av St. Mikael »

Tack Johan! Ett härligt program att se på en regnig långfredagsmorgon.
Mitt ex sa till mig ”Du drar inte damer på att leka med tåg” Men de flesta som besöker mig för att se på trädgårdsjärnvägen är damer. Damerna som besöker är nog mest intresserade i husen och känslan av en miniatyrvärld. Jag brukar tänka att det är dockskåpsgenet som slår ut, men gärna det! Spontant besökande män är i mindretal, precis som det blir påpekat i programmet; män är mer tillbakahållna, lite mer prestige som står på spel? Som det också blir påpekat, framtiden för modelljärnvägshobbyen ligger kanske hos kvinnor som upptäcker våran hobby. Vi män är ju trots allt en grånande skara som absolut behöver nya tankar och infallsvinklar [JC_doubleup.gif]

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Women in the model railway hobby - ett måste att se!

Inlägg av Johan Molin »

Håller med. De allra flesta man träffar på i mj-världen är trevliga, intresserade och vänliga människor. Jag har träffat hundratals vid det här laget. Allra roligast var förresten med vilken värme man blev mottagen på de järnvägshistoriska dagarna i höstas. Bara idel vänlighet.
Jag kan bara påminna mig att ha stött på sex genuina skitstövlar så länge jag har varit aktiv offentligt med min hobby. Men det är längesedan man tvingades ha någon kontakt med dem. Som väl är. Men det är rätt - samtliga var män.

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"