Toppbilden, visa:    


Material till finmaskigt nät? -- NU LÖST!

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Material till finmaskigt nät? -- NU LÖST!

Inlägg av pekberg54 »

Det har ju skrivits en hel del om nätstängsel i andra trådar tidigare, men då har det mest handlat om klassiskt Gunnebostängsel.

Nu skulle jag emellertid behöva tips om material till ett betydligt mer finmaskigt nät, som i "äkta H0" skulle innebära en tråd med 0,023 mm i diameter och en maskstorlek på 0,23 mm. Förvisso helt orimliga mått att försöka efterlikna till 100%, men jag tar mer än gärna emot tips på något som i möjligaste mån kan efterlikna det skyddsnät som avbildas i klippet ur en gammal ASEA-ritning nedan:
Trådnät.jpg

Det hela handlar om det skyddsnät som hängde ner från vagnssidorna mellan boggierna på de s.k. Örbyvagnarna i Stockholm. (Se LÄNK.) Ramverket till detta nät har jag redan skrivit ut, nu är det bara ett lämpligt finmaskigt nät som skall anskaffas och limmas på.

Jag funderar annars på att köpa en bit tyll i närmaste sybehörsaffär, men även andra tips är mycket varmt välkomna!

/Pehr
Senast redigerad av pekberg54 den 23 feb 2024, 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Material till finmaskigt nät?

Inlägg av Baronen »

Tepåsar i nylonväv. Har funnits tidigare kanske borttagna i jakten på plastprodukter?

Hlsn.
Baronen

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Material till finmaskigt nät? -- LÖST!

Inlägg av pekberg54 »

Tack för tipset, men i alla fall de tepåsar (av äldre dato) som jag hittade längst inne i mitt skafferi hade dessvärre ett helt annat filtermaterial.

Jag tror mig emellertid ha hittat en lösning nu! - I sådana engångs-färgsilar av papper som vanligtvis används av lackerare, men även av mig för att sila resinet till skrivaren, sitter ett litet nylon-nät med nära nog perfekt storlek på maskorna. Dessa nät visade sig också gå alldeles utmärkt att avlägsna från resten av det trattformade papperet, utan att nätet skadades eller att några limrester blev kvar!

Så problemet löste sig. Men varmt tack ändå!

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Material till finmaskigt nät? -- NU LÖST!

Inlägg av pekberg54 »

Tänkte att jag kunde visa resultatet också:
SS A13 Skyddsnät.jpg

Det enda som inte blev 100% skalenligt är själva ramen runt skyddsnätet. Den är nämligen aningen grövre än vad den borde vara, men att återge dess exakta grovlek (3/4" gasrör) blev tyvärr inte görbart i 1:87-skala. Men nätet blev i alla fall precis lika finmaskigt och genomskinligt som på förebilden, och det var huvudsaken! Så jag är nöjd ändå.

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Material till finmaskigt nät? -- NU LÖST!

Inlägg av BR78 »

Imponerande som vanligt här ligger man i lä [JC_doubleup.gif]
Det närmaste jag kommer en Spårvagn är denna köpta M33 a:
https://www.youtube.com/watch?v=ddD27cH8dSo&t=53s
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Material till finmaskigt nät? -- NU LÖST!

Inlägg av pekberg54 »

Tack för de lovorden!

Och M33:an från Halling tycker jag är en väldigt fin modell. Dessutom fick du uppenbarligen tag på ett bra exemplar som inte går likt en vaggande anka! Halling hade tyvärr vissa problem med dåligt centrerade hjul ett tag, men det strulet påstås vara löst nu.

Själv har jag emellertid inte åkt i förebilden ännu, för sedan jag gick i pension är jag väldigt sällan i Göteborg. Tidigare var jag däremot på konsultuppdrag hos Stena stup i kvarten och dessutom bodde dottern i Göteborg i mer än tio års tid. Men allt det där är överspelat nu. Fast jag kommer säkerligen dit igen någon gång. Om inte annat så blir det väl nästa gång Bruce har en spelning på Ullevi. :D

Förhoppningsvis är i alla fall denna nyare "kålmask" betydligt bättre än M32, för den vagnstypen visade sig ju inte vara så himla lyckad...

(Lite *Off Topic" förvisso, men det kan vi säkert leva med.)

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Material till finmaskigt nät? -- NU LÖST!

Inlägg av BR78 »

Roligt med lite bakgrund [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"