Toppbilden, visa:    


En modell om dagen - igen?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget av Rimbo Grandebyggsatsen av den lite ovanliga, saknar nämligen sidoventiler, täckta smalspåriga godsvagnen är nu klar för målning.
SJ Gsp 301 086 bild 2.JPG
Vagnen kommer att få sin SJ identitet som Gsp 301 086 alltså en av vagnarna som bevisligen fick en SJ märkning och inte bara en identitet "på pappret" som många fd SRJ som bibehöll sin SRJ märkning "livet ut" hade.

En snabbyggd modell och nu återstår bara "några dagars" målning och mörkning innan modellen kan bockas av.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så på april månads sista dag kan jag bocka av två modeller till, årets 13:e och 14:e modell.
Iasp 324 018 Op 320 038.jpg
Det är dels en Op vagn, 320 038, dels en Iarp vagn, 324 018
Iasp 324 018 bild 100.jpg
I samband med att jag skulle fotografera förra omgången klara vagnar i tisdags lyckades jag riva ner lamputrustningen till mitt fototält och samtidigt dra med mig alla anslutningskablar. I samband med mitt magplask på köksgolvet slog jag kameran i golvet och förlängningssladden åstadkom att säkringen gick. Väl uppe på benen igen med såväl blodigt knä och armbåge insåg jag att fototältet med sina snart 20 år på nacken tjänat ut. Ett nytt införskaffades hos Kjell & Company men nu med mina nytagna bilder inser jag att jag har en viss ny startsträcka för att bilderna blir bra. Bilderna med min Cannon G12 är fulla med störande ränder, bilder tagna från byggbordet nlir helt ok men inte från fototältet. Kameran i min smartphone, visade i detta inlägg, blir något bättre men jag har uppenbart en del att lära mig när det gäller fotografering med mitt nya fototält.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

4:e maj och årets femtonde modell kan bockas av. Denna gång är det en fd SRJ vagn, GH 521, som byggts som SJ Gsp 301 086. Modellen gavs ut redan 1999 och har alltså tillbringat några (?) år i garderoben innan den för femton dagar sedan dök upp på byggbordet. En lättbyggd och trevlig byggsats;
SJ Gsp 301 086 bild 3.jpg
SJ Gsp 301 086 bild 5.jpg
SJ Gsp 301 086 bild 7.jpg
SJ GSp 301 086 bild 8.jpg
Bygget av smalspårsvagnar fortsätter ...

/Ola

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av HenrikLaurell »

Otroligt läckert !!

Ha begär..

Henrik

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nu går lödkolven varm och jag betar av mina liggande Rimbo Grande smalspåsrbyggsatser. Nu är det fyra SRJ stolpvagnar som står på byggbordet;
Fyra SRJ NNr vagnar bild 1.jpg
Det är tre Folevagnarn ur SRJ serie 370-393 varav en är treaxlig, utseende innan SRJ modernisering, och två bilr tvåaxliga och märkta som SJ vagnar litt NNrp. Den fjärde är en Falu verkstadsvagn som även den kommer att byggas som en SJ litt NNrp.
Fyra SRJ NNr vagnar bild 2.jpg
Den treaxliga kan dessvärre inte märkas som SJ vagn då den blev ombyggd av SRJ redan 1939-45 och därför blir det här en SRJ märkning.
SRJ NNm 370 bild 1.jpg
Snabbyggda vagnar ....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Två av de fyra stolpvagnarna kan nu bockas av
SJ NNrp 324 071 och 084 bild 1.jpg
Det blir årets 16:e och 17:e modell.
SJ NNrp 324 071
SJ NNrp 324 071 bild 1.jpg
och SJ NNrp 324 084
SJ NNrp 324 084 bild 1.jpg
/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av cgn1954 »

Vad blire för last? Nåt tidstypiskt kanske? Eller "bara" ved? Jag tycker godsvagnar är kul men det beror på lasten.... det blir ju så olika hela tiden. Tänk ett idag SJ-regional persontåg med ett svart lok och tre-fyra svarta personvagnar - hur kul är det på en skala? Nytt ord: Kreativitetsdödande. Vad fanns det "då" på godsvagnarna? Allt antar jag... Nästa tåg på MMJK är en stilstudie i södra Sveriges godstrafik med öppna godsvagnar med last.... eller hur? Med video...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

cgn1954 skrev: 22 maj 2023, 23:40 Vad blire för last? Nåt tidstypiskt kanske?
Jag vill gärna lasta mina smalspåriga öppna vagnar med "timmer". Detta gjorde jag i samband med att jag byggde några "timmervagnar" från DONJ för mer ån 25 år sedan, då sparade jag små grenar från almträdet/almbusken vi hade på tomten vid vår dåvarande sommarstuga. Kvistarna/grenarna fick torka minst ett är varefter jag kapade till "stockar" som jag tyckte fick en struktur som påminde om timmer. Tyvärr drabbades Sverige av almsjukan och därför tror jag att det inte är så lätt att komma över kvistar och så har min tillverkning (?) avstannat. Dock finns det säkert kvistar från andra sorters träd som kan användas som substitut - kanske dags att återuppta tillverkningen.

Några gamla bilder på mina DONJ vagnar med och utan timmerlast;
DONJ bild 3.JPG
DONJ bild 4.JPG
DONJ bild 5.JPG
DONJ bild 6.jpg
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Modell 18 och 19 bockas av;
SRJ NNm 384 SJ NNrp 324082 bild 1.jpg
Denna gång är det SJ NNrp 324 082, fd SRJ NNr 371
SJ NNrp 324 082 bild 1.jpg
och så SRJ NNm 384
SRJ NNm 384 bild 1 (1).jpg
alltså systervagn i sitt ursprungliga utförande med tre axlar.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så här på midsommarafton kan jag bocka av årets tjugonde, tjugoförsta och tjugoandra byggda modell. Nu blev det återigen tre TGOJ M5:or.
Tre M5or dec 2012 bild 1.JPG
TGOJ M5 5099, 5103 och 5107.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter snart två månader framför tV;n, sport kräver engagemang, blev så idag till sist nnu en modell kvar, årets 23:e, Rimbo Grandes Gp vagn SJ Gp 310 035 kan i morgon sättas ut på klubbanläggningen.
SJ Gp 320 035 bild 1.jpg
SJ Gp 320 035 bild 2.jpg
SJ Gp 320 035 bild 3.jpg
SJ Gp 320 035 bild 4.jpg
SJ Gp 320 035 bild 5.jpg
SJ Gp 320 035 bild 6.jpg
Två till väntar på att färdigställas.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets 24:e byggda modell, den andra av tre Gp vagnar denna gång Gp 310 036.
SJ Gp 310 036 bild 1.jpg
SJ Gp 310 036 bild 2.jpg
SJ Gp 310 036 bild 3.jpg
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så kan den 25:e byggda modellen för året bockas av och det blev den tredje Gp vagnen, SJ Gp 310 037.
SJ Gp 310 037 bild 1.jpg
SJ Gp 310 037 bild 2.jpg
SJ Gp 310 037 bild 3.jpg
/Ola

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Per N »

Snyggt och mycket flitigt! [JC_doubleup.gif]

/ Per N

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av pekberg54 »

Riktigt snygga byggen! :-T

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så blev ytterligare tre TGOJ M5 klara. Det blev individerna 5113, 5122 och 5126 som blev årets 26, 27 och 28:e byggda modell.
TGOJ M5 batch 12 bild 1.jpg
Med dessa tre malmvagnar konstaterar jag att med en dag till godo har jag på fem år, alltså sedan 21 september 2018, byggt 79 TGOJ malmvagnar fördelade på 20 stycken M2, 23 stycken M3 och 46 stycken M5,
79 TGOJ malmvagnar bild 1.jpg
/Ola

swede
Inlägg: 58
Blev medlem: 15 feb 2013, 19:48

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av swede »

Wow, imponerande. Har köpt en byggsats, ska prova under vintern.
Mvh
Seth

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det är lätt att tro att jag efter att byggt 79 TGOJ malmvagnar på fem år att det fick räcka på ett tag och det trodde jag oxså, men ....
VVA M4 bild 1.jpg
så när jag fick tag i VVA M4 kunde jag inte bara låta bli. Dock väljer jag att göra liksom med de andra 79 malmvagnarna ett stelt underrede
VVA M4 bild 2.jpg
M4:an saknar dock direkta förutsättningar för TB-koppel, i alla fall om man som jag vill ha ett stelt underrede, men jag testar en egen lösning
VVA M4 bild 3.jpg
Och ja, det skall vara skivhjul men jag använder tre stjärekerhjulaxlar som "bygghjul".

Nu kan jag snart bocka av min 80:e TGOJ malmvagn men nu är jag dock inne på sjätte året

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dags att göra bokslut för 2023. Året har inneburit 25 nya påbörjade modeller varav 15 färdigställts, därutöver betades 13 modeller av från tidigare års påbörjade så nu återstår 71 modeller att färdigställa förutom alla (?) opåbörjade som ligger i garderoben. Prognosen såg bra ut fram till slutet av september men sedan tog det stopp, årsproduktionen stannade därför av med 28 byggda modeller vilket ändå är den högsta årsproduktionen under mina nu elva år som pensionär.
Ärsproduktion 2023.jpg
Det blev 22 smalspårsvagnar och sex normalspårsvagnar byggda 2023. Av dessa var fyra täckta vagnar, fyra stolpvagar och 20 malmvagnar. Sex vagnar var av VVA produktion poh resten från Rimbo Grande, nu laddar jag för 2024.

/Ola

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

det var en hel del [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så blev 2024 års första modell klar. Det handlar om ett bygge som påbörjades runt sekelskiftet men nu fått komma upp på byggbordet och färdigställts.
En byggsats från Rimbo Grande förseställande det smalspåriga rälsbussläpet UCFo5p 1683
UCFo5p 1683 bild 1.jpg
UCFo5p 1683 bild 2.jpg
UCFo5p 1683 bild 3.jpg
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Två vagnar kan nu tillföras 2024 års produktion som årets andra och tredje färdiga byggen. Det är TGOJ M4 4210 och 4216 vars förebilder bägge byggdes 1935 av Kockums.
TGOJ M4 4210 och 4216 bild 1.jpg
TGOJ M4 4210 bild 1.jpg
TGOJ M4 4210 bild 2.jpg
TGOJ M4 4216 bild 1.jpg
Vagnarna skall få sina hjul bytta till skivhjul senare, stjärnekerhjulen/axlarna är bara provisoriskt monterade under bygget.
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets fjärde modell och därmed tredje TGOJ M4 malmvagn. Denna gång M4 4227 med en mer nersmutsat utseende, kanske för mycket?
TGOJ M4 4227 bild 1.jpg
TGOJ M4 4227 bild 2.jpg
TGOJ M4 4227 bild 3.jpg
TGOJ M4 4227 bild 4.jpg
TGOJ M4 4227 bild 5.jpg
Det är lätt att "gå för långt" när det gäller nedsmutsning men eftersom jag eftersträvar "mängdvara" med malmtåg så kanske det är det, variation alltså, som "ögat vill se".

/Ola

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av pekberg54 »

Nog tycker jag att nedsmutsningen ser synnerligen realistisk ut på den vagnen!

Det var ju inte precis några män i vita rockar som behövde befatta sig med dessa vagnar. Allt inom malmhanteringen var väl såtillvida rena "skitjobben". Ser man en ren och fin sådan vagn på bild, så är det nog med största sannolikhet frågan om ett leveransfoto.

Och naturligtvis skall "skitighetsgraden" variera rejält från vagn till vagn, enligt mitt förmenande.

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Jag är böjd att hålla med Pehr i allra högsta grad. Om jag ska jämföra med en 30 år gammal bild från Kiruna, så kan du fortsätta lite till på utsidan.
Rostfärgen på insidan har jag ingen bild på på trafikvagnar, men mitt synminne säger perfekt.
Uad-GX26.jpg
Hade det gällt något anat än malm, kol- eller kalkvagnar, kanske man ska vara försiktigare.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Baronen »

God afton!

Gick det någonsin kalk i ”returvagnar” från hamnen i Oxelösund till någon hytta i Bergslagen? Eller gick sådana transporter enbart i särskilda kalkvagnar och kanske enbart från regionala kalktäckter som Rättvik? På SDJ norr Blg rullade väl inga TGOJ-malmvagnar men hur var det från Håksberg, Idkeberget och Bispberg m.fl, gick all malm från gruvor längs SDJ/BJ till Domnarvet? Vilken vagnstyp använde de bolagen?

Är Ola själv rätt man att svara eller ska vi be Sundström assistera, respekten är stor för er bägge.

Bästa hälsningar!
Baronen

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av d680ae »

PeO skrev: 20 feb 2024, 19:59 Jag är böjd att hålla med Pehr i allra högsta grad. Om jag ska jämföra med en 30 år gammal bild från Kiruna, så kan du fortsätta lite till på utsidan.
Rostfärgen på insidan har jag ingen bild på på trafikvagnar, men mitt synminne säger perfekt.
...
Hade det gällt något anat än malm, kol- eller kalkvagnar, kanske man ska vara försiktigare.
Jag upplever också graden av nedsmutsning som fullt rimlig och trovärdig. Men det finns en rad omständigheter som gör en jämförelse med LKAB-trafikens Uad-vagnar vansklig.

Bild

Den svarta looken är förhoppningsvis inte genetiskt betingad då detta är en av de från Sydafrika importerade vagnarna från den beramade "bytesaffären" med även SAAB inblandad.

Man får ha i minnet att dessa vagnar i motsats till TGOJ-vagnarna är bottentömmande vilket innebär att innerväggarna under en viss nivå frekvent utsätts för slitaget av den mot bottenluckorna nedhasande malmen. Hur detta utföll i vagnar som vändes sidledes i Oxelösund återstår att utröna. Fick man där nötningen av urtippad malm företrädesvis på den vagnsida som bar de uthasande malmen?
De "moderna" varianterna av Uad/Uadp/UadK/Uno/F050 är utförda i rosttrög plåt som spontant rostar till en viss finish varefter nedsmutsningen med sligspill och damm tar över och förvandlar det utvändiga utseendet. TGOJ-vagnarna var väl målade på sin normala konstruktionsplåt som rostskydd. Liksom i de flesta fall med vädring av modeller behöver man en så autentisk förebild som möjligt att hämta valda sanningar om utseendet ifrån. Finns det ingenstans goda färgbilder på TGOJ malmtrafik? Jag har inte sett några , men inte heller jagat sådana då TGOJ inte varit favoriserad förebild.

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"