Under rätt förutsättningar klarar faktiskt printern mycket mer än man oftast tror!
Igår osade det hett av diverse invektiv och infernaliska besvärjelser här, när jag ritade boggisidan till min SS A13. En mängd märkligt välvda utbuktningar samt diverse plåtförstyvningar lite här och var, innebar att detta definitivt var den jävligaste boggi jag hittills tagit mig an. Efter mycket "gör-om-och-gör-rätt" blev jag ändå nöjd till slut, dock hela 6 timmar senare!
Jag hyste emellertid inga större förhoppningar om att 'SS'-loggan på lagerkåporna till slut skulle bli läsbar på de utskrivna objekten. Men jag tyckte ändå att det var värt ett seriöst försök, så jag gjorde idag utskriften i ett extra uppvärmt rum för att få en fördelaktigare viskositet på resinet. Och till min stora förvåning blev den där loggan faktiskt inte bara synlig utan även läsbar, mot alla odds! Dock enbart under lupp p.g.a. dess ringa storlek.
Ibland blir t.o.m. jag överraskad över vad dagens 3D-skrivarteknik klarar!
Några bilder från själva utvecklingsfasen samt även det färdiga resultatet följer nedan:
Bygget går vidare...
/Pehr
Toppbilden, visa:
Stockholms-nostalgi i H0
Re: Stockholms-nostalgi i H0
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Re: Stockholms-nostalgi i H0
Med boggisidorna på plats börjar det nu likna en spårvagn, även om det fortfarande är mycket jobb kvar:
Nu har jag visserligen inte provkört modellen i kurvor med bara 14,14 cm radie (motsvarande den äldre minimiradien på 12,3 meter i Stockholm före 1946), men mina normala kurvor med 15 cm radie klarar den hur lätt som helst.
/Pehr
Nu har jag visserligen inte provkört modellen i kurvor med bara 14,14 cm radie (motsvarande den äldre minimiradien på 12,3 meter i Stockholm före 1946), men mina normala kurvor med 15 cm radie klarar den hur lätt som helst.
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.