Toppbilden, visa:    


Naturlikt Landskapande

Snabba kommentarer, ur innehållet, nyheter, artiklar, böcker och filmsnuttar att tipsa om, m m. Även skala 1:1.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Naturlikt Landskapande

Inlägg av 1956 »

I brevlådan idag låg ett ovanligt tungt paket. När jag såg att avsändaren var Hobbypress så förstod jag vad det innehöll.

Jan Gissbergs bok Naturlikt Landskapande är inte helt oväntat en riktig fullträff som verkligen kan rekommenderas för alla som vill försöka skapa naturtrogna moduler eller en dito anläggning.

Stort tack till Jocke Sannegård och Jan Gissberg!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Naturligt Landskapande

Inlägg av PeO »

Bara den var värd promenaden ner till brevlådan i snålblåsten. Risk för allvarligt störd arbetsmoral ett tag framöver. Det bör innebära ökad inspiration senare.

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Naturligt Landskapande

Inlägg av 3030 »

Julafton hos fler idag hör jag..

Morshyttan, Mälarviken-Mollsjö och nu Naturlikt Landskapande. Nu är vi uppe i tre lyckade exempel på hur omtyckta och läsvärda forumtrådar blivit till vackra och innehållsrika böcker som både sammanfattar och kompletterar sina digitala förlagor.

Denna ska verkligen bli kul att läsa och inspireras av!
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Naturligt Landskapande

Inlägg av pekberg54 »

Jodå, den hamnade i min brevlåda också igår. - Vilket resulterade i en sömnlös natt...

Jag kan bara instämma i lovorden. Fantastisk bok, som jag bara inte kunde släppa taget om innan jag hade läst den från pärm till pärm!

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av Johan Molin »

Nu har ett besök hos Frank Stenwall (på väg till apoteket) renderat i ett exemplar till mig också.

Jan Gissberg spelar i samma liga som t ex Gordon Gravett. Fortfarande är Gravetts tre böcker hur man modellerar lövträd (efter art!), barrträd (dito) och gräslandskap mina absoluta biblar på området. Dock finns en del annat matnyttigt hos Jan när det gäller övrigt landskapsbyggande (svenskt skogslandskap t ex), likaväl som hus efter verkliga förlagor, vägar och liknande. Så det ska bli nöjsam läsning framöver!

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av Gissberg »

Vad roligt att boken uppskattas. Det blev en riktigt tung tingest, det är väldigt vad papper väger! Pysslandet med den har ju gjort att modulbyggandet fått stå åt sidan. Men är nu igång igen och landskapet är påbörjat på en modul innehållande ett häststall och förrådsbyggnad. :)

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av pekberg54 »

Gissberg skrev: 27 feb 2024, 15:40 ... landskapet är påbörjat på en modul innehållande ett häststall och förrådsbyggnad. :)
Något säger mig att det handlar om den uppvisade modul som jag använde till att fotografera mitt "äldre spårvagnssläp avställt på sidospår" på, ute hos MJ-hobby i lördags:
Spårvagnssläp på villospår (80 pct).jpg

Som vanligt en imponerande naturtroget återgiven miljö, avseende både byggnader och terräng! [JC_doubleup.gif]

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av Gissberg »

Haha, jovisst är det det, Pehr. Den tjusiga spårvagnen ser här ut att vara långt hemifrån sin stadsmiljö. :D

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av pekberg54 »

Gissberg skrev: 27 feb 2024, 18:45 ... långt hemifrån sin stadsmiljö. :D
Nja, spolar vi tillbaks bandet bara 100 år så låg ju Spårvägens huvudverkstad i Råsunda. Och även senare, medan gamla 'Riks-13' fortfarande såg mer ut som en vanlig landsväg, så förekom nog den sortens bebyggelse både lite här och var i storstadens utkanter. Om inte annat så gick i alla fall förbindelsespåret mellan den verkstadshallen och järnvägen genom en ganska lantlig miljö.

Och för exakt 100 år sedan, alltså 1924, var just de där släpvagnarna helt nylevererade. Så HELT otänkbart är faktiskt inte scenariot, trots allt... :shock:

Hur som helst; jag upphör aldrig att förvånas över hur du, med trots allt så pass enkla medel, kan få ihop så otroligt realistiska miljöer. "Avund" är bara förnamnet!

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av cgn1954 »

Häststall? Jo, det låter bra.... du kan få bilder på våra två "vita" bestar så kanske de kan bli statister på din modul. Då skulle i a f hustrun tappa hakan. 😂
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av cgn1954 »

@gissberg: Kan du kontakta mig för att ändra din e-postadress, jag noterar att det är en del mail nu till dig via forumet som inte går fram (till comhem).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av Johan Molin »

Jag kan bara tillfoga att det är en mycket trevlig läsning, och har man inget annat för sig kan man plocka fram popcornen och bara bläddra och njuta av bilderna!
När det gäller min kommentar om Gordon Gravett noterar jag att teknikerna honom och Jan emellan är synnerligen lika varandra. Det Gordon gör i sina böcker är kanske att i mer detalj beskriva hur specifika arter ac träd konstrueras, hur man överför verkliga förlagor till modell och en del liknande. Hans böcker är ju å andra sidan mer ensidigt inriktade på grönskan runt omkring oss, medan Jannes bok är som en heltäckande bibel som tar upp allt, vad jag kunnat se hittills.

Så den här boken är ett måste för alla och envar som jag ser det! Har man Gissbergs bok + Gordon Gravetts tre böcker så har man inte längre något att skylla på att man bygger så taffliga landskap som man gör ...

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Naturlikt Landskapande

Inlägg av Gissberg »

cgn1954 skrev: 27 feb 2024, 22:12 @gissberg: Kan du kontakta mig för att ändra din e-postadress, jag noterar att det är en del mail nu till dig via forumet som inte går fram (till comhem).
Aj, då, nu har du fått den rätta så får vi hoppas mailen kommer fram.

Skriv svar

Återgå till "Tidningar, tidskrifter och litteratur samt filmer"