Har just läst och hört att Hattons stänger dörrarna till hela sin verksamhet - för gott.
Synd på en institution i äkta brittisk anda. Tyvärr kom jag aldrig åt att besöka deras affär i London, men jag har åtminstone sett den från bussfönstret ...
Toppbilden, visa:
Hattons stänger.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hattons stänger.
Hattons har legat i Liverpool, de senast åren i Widnes utanför Liverpool. Hattons som ligger i London sysslar med gamla mynt.....
Re: Hattons stänger.
Hur som helst är det alltid tråkigt när ”klassiska institutioner” upphör.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hattons stänger.
Stefan: Den butik jag såg låg vid östra änden av Oxford street (har jag för mig), och det stod Hattons på den. Det är dock över tio år sedan.
Re: Hattons stänger.
Som en följd? av detta har även Model Train Stuff stängt efter 111 års verksamhet.
https://www.modeltrainstuff.com/
MTS ägdes av Hattons
Mer från Model Railroader/Trains
https://www.trains.com/mrr/news-reviews ... 0gmail.com
https://www.modeltrainstuff.com/
MTS ägdes av Hattons
Mer från Model Railroader/Trains
https://www.trains.com/mrr/news-reviews ... 0gmail.com
Re: Hattons stänger.
Beslutet om Hattons stängning förefaller nu än mer hastigt påkommet, lite mer typ "rädda vad som räddas kan" avseende deras tillgångar.
Det sätt på vilket Hattons i sin publicerade dödsruna med så starkt eftertryck poängterade att företaget absolut inte har slut på pengar, får mig att allvarligt misstänka att de har slut på pengar...
Är det annars inte lite märkligt att bolaget först köper upp 'MTS' och bara några månader senare stänger ner båda verksamheterna?
Men, men... De äger väl såvitt jag har förstått flera andra dotterbolag också. Vi får väl se om alla går samma väg.
/Pehr
Det sätt på vilket Hattons i sin publicerade dödsruna med så starkt eftertryck poängterade att företaget absolut inte har slut på pengar, får mig att allvarligt misstänka att de har slut på pengar...
Är det annars inte lite märkligt att bolaget först köper upp 'MTS' och bara några månader senare stänger ner båda verksamheterna?
Men, men... De äger väl såvitt jag har förstått flera andra dotterbolag också. Vi får väl se om alla går samma väg.
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Re: Hattons stänger.
Det kan finnas en djupare förklaring. Det scenario som målas upp nedan är bara gissningar, men tajmingen skvallrar lite.
Det är inte helt lätt att som utlänning köpa ett amerikanskt företag. Lagstiftningen är snårig även för en infödd amerikan, och man har som "utlänning" begränsad insyn.
Följande kan ha hänt:
Hattons (med pengar i kassan) såg sig om efter en investering i USA, där MJ hobbyn fortfarande är hyggligt utbredd.
Ägarna till MTS ville av en eller annan anledning avyttra, och erbjöd företaget till försäljning.
Hattons blev intresserade, men gjorde inte en ordentlig analys "due diligence" av MTS.
Avtal skrevs om köpet. Köpesumma bytte händer.
Därefter kom saker i dagen som kostar Hattons mer pengar än de har kvar i kassalådan. Man kan gissa på följande;
MTS kan tex varit belastat med följande, som följd av att de tidigare ägarna tömt företagets konton:
Pensionsfonder utan täckning
Avtalade sjukvårdsförsäkringar för anställda
Obetalda eller uppskjutna (deferred) federala skatter, kan vara på vinster eller i värsta fall på löner.
Obetalda leverantörsfordringar, hyror och alla andra typer av räkningar.
Ett rättsfall följer på det skedda. Första åtgärden blir att stänga ned MTS. Under tiden räddar man vad som räddas kan.
Under rättsförloppet kan man tänka sig att Hattons inser att deras företag i Storbritannien kommer tvingas lösa ut katastrofen i USA.
(Det råder en god andel rättsligt samarbete mellan länderna, så en engelsman går inte helt rättsligt skyddad i USA).
Ifall man förlorar en process kan det leda till att man inte längre vågar resa till USA eller andra länder som har utlämningsavtal med USA. UK lämnar inte ut en britt för en skattetvist i USA, men andra länder kan se annorlunda på det. Beloppets storlek påverkar också bedömningen.
Om ägarfamiljen vill ha något av sitt investerade kapital kvar likviderar man Hattons så fort det går och flyttar pengarna utom räckhåll, utifall det går..
Återstår att se vem som vinner processen..
Bara en gissning, men nyheten om MTS och det korta förloppet passar bra in i bilden.
/H
Det är inte helt lätt att som utlänning köpa ett amerikanskt företag. Lagstiftningen är snårig även för en infödd amerikan, och man har som "utlänning" begränsad insyn.
Följande kan ha hänt:
Hattons (med pengar i kassan) såg sig om efter en investering i USA, där MJ hobbyn fortfarande är hyggligt utbredd.
Ägarna till MTS ville av en eller annan anledning avyttra, och erbjöd företaget till försäljning.
Hattons blev intresserade, men gjorde inte en ordentlig analys "due diligence" av MTS.
Avtal skrevs om köpet. Köpesumma bytte händer.
Därefter kom saker i dagen som kostar Hattons mer pengar än de har kvar i kassalådan. Man kan gissa på följande;
MTS kan tex varit belastat med följande, som följd av att de tidigare ägarna tömt företagets konton:
Pensionsfonder utan täckning
Avtalade sjukvårdsförsäkringar för anställda
Obetalda eller uppskjutna (deferred) federala skatter, kan vara på vinster eller i värsta fall på löner.
Obetalda leverantörsfordringar, hyror och alla andra typer av räkningar.
Ett rättsfall följer på det skedda. Första åtgärden blir att stänga ned MTS. Under tiden räddar man vad som räddas kan.
Under rättsförloppet kan man tänka sig att Hattons inser att deras företag i Storbritannien kommer tvingas lösa ut katastrofen i USA.
(Det råder en god andel rättsligt samarbete mellan länderna, så en engelsman går inte helt rättsligt skyddad i USA).
Ifall man förlorar en process kan det leda till att man inte längre vågar resa till USA eller andra länder som har utlämningsavtal med USA. UK lämnar inte ut en britt för en skattetvist i USA, men andra länder kan se annorlunda på det. Beloppets storlek påverkar också bedömningen.
Om ägarfamiljen vill ha något av sitt investerade kapital kvar likviderar man Hattons så fort det går och flyttar pengarna utom räckhåll, utifall det går..
Återstår att se vem som vinner processen..
Bara en gissning, men nyheten om MTS och det korta förloppet passar bra in i bilden.
/H
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hattons stänger.
Nyfikenheten tog över så jag googlade lite på MB Klein Inc. (MTS)
Ägaren, Ted Klein dog i Juli 2020 vid 85 års ålder. Någon drev verksamheten vidare, kanske barnen. Hittar inget om vem.
Covid 19 blev officiellt förklarad som pandemi den 11 Mars 2020, och deklarerades officiellt över den 11 Maj 2023, av WHO och USA.
Man kan anta att butiksförsäljningen tog skada. Parallellt med butiksförsäljningen hade MTS en online-butik, startad redan på 1990-talet.
I USA blev många friställda under pandemin, vilket kan ha inverkat negativt på omsättningen. Kanske fick man uppskov med skatter och annat. Recessionen har troligen även haft inverkan.
Vilket leder till tesen om Hattons usla Due Diligence inför affären.
Just my five cents,
/H
Ägaren, Ted Klein dog i Juli 2020 vid 85 års ålder. Någon drev verksamheten vidare, kanske barnen. Hittar inget om vem.
Covid 19 blev officiellt förklarad som pandemi den 11 Mars 2020, och deklarerades officiellt över den 11 Maj 2023, av WHO och USA.
Man kan anta att butiksförsäljningen tog skada. Parallellt med butiksförsäljningen hade MTS en online-butik, startad redan på 1990-talet.
I USA blev många friställda under pandemin, vilket kan ha inverkat negativt på omsättningen. Kanske fick man uppskov med skatter och annat. Recessionen har troligen även haft inverkan.
Vilket leder till tesen om Hattons usla Due Diligence inför affären.
Just my five cents,
/H
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hattons stänger.
De märkliga turerna fick nu min nyfikenhet att växa "from a nickel to a quarter" åtminstone.
Så jag läste ikväll igenom en del av de långa romaner som nyligen har skrivits om saken inne på diverse amerikanska forum. Och herre-jävlar vilken vild fantasi vissa jänkare tycks ha! Många självutnämnda "experter" har ohämmat vädrat sina teorier. (Föga förvånande i och för sig...)
För all del är det ju fullt tänkbart att Hattons kan ha blivit förda bakom ljuset av några smarta affärsjurister och därför köpt grisen i säcken utan tillfredsställande 'due diligence'. Men kanske ändå något långsökt, med tanke på att Hattons redan tidigare själva har försökt sig på att idka affärsverksamhet i USA. Så de borde i varje fall inte ha varit några naivt blåögda noviser i det sammanhanget, kan man ju tycka.
Inte fasen blev jag så mycket klokare av allt det jag läste! -- Frågetecknen bara växte istället...
-- Den 8:e november 2021 registrerades företaget "HATTONS NORTH AMERICA, LLC" som ett 'Domestic LLC' i Fremont Nebraska.
-- Den 26:e februari 2022 offentliggjorde Hattons ett inlett samarbete med amerikanska "Heartland Hobby Wholesale", vars logistikcenter ligger i Fremont.
-- Företaget "HATTONS NORTH AMERICA, LLC" avvecklades därefter den 21:a juni 2023. Nämnda officiella uppgifter om det företaget går för övrigt att finna på följande länk: Nebraska Secretary of State
-- C:a 3 månader senare köpte Hattons upp det synnerligen anrika och välrenommerade gamla företaget "M. B. Klein Inc." (MTS) i Delaware.
-- Och efter bara ett par ytterligare månader tog alltså även det sistnämnda företaget ner skylten, i likhet med det brittiska moderbolaget.
Så långt bestyrkta fakta.
Men sen kommer vi till alla de vildsinta lösa rykten om bl.a. en sjusiffrig skatteskuld och en del andra märkligt nästlade konspirationsteorier som förekommer ute på amerikanska mj-forum. Alla sådana helt obekräftade rykten betraktar jag dock som åtminstone 99% bullshit! Men visst; en gnutta sanning kan det ju för all del ligga i något av alla dessa påståenden.
Hur som helst så verkar ju Hattons USA-satsningar ha varit lite som att vända kappan efter vinden. Och nu blev det uppenbarligen rätt mycket motvind där på slutet...
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.