Toppbilden, visa:
Märklin O-vagnar?
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Märklin O-vagnar?
Söker hjälp inför en artikel med uppgifter om vilka svenska öppna godsvagnar (O-vagnar och dess efterföljare) som Märklin/Trix tillverkat. Anledningen är att jag vill försöka få till en komplett lista över vad som tillverkats och har en god kontroll över de övriga tillverkarna men när det gäller Märklin/trix är det sämre ställt.
/Ola
/Ola
Re: Märklin O-vagnar?
Då undrar man ju vad det är du vill veta om dom?!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Märklin O-vagnar?
Ok, tydligen uttryckte jag mig oklart.
Jag söker uppgift om vilka olika vagnstyper;
- standard O
- Ou
- Om
- Oe
- Oms
- Os
- Os-w
- Kbs
- Kbps
som möjligen Märklin/Trix tillverkat i modell.
/Ola
Jag söker uppgift om vilka olika vagnstyper;
- standard O
- Ou
- Om
- Oe
- Oms
- Os
- Os-w
- Kbs
- Kbps
som möjligen Märklin/Trix tillverkat i modell.
/Ola
Re: Märklin O-vagnar?
Den närmaste öppna vagnen jag kan komma på är denna.Lihkströmsverken skrev:Ok, tydligen uttryckte jag mig oklart.
Jag söker uppgift om vilka olika vagnstyper;
- standard O
- Ou
- Om
- Oe
- Oms
- Os
- Os-w
- Kbs
- Kbps
som möjligen Märklin/Trix tillverkat i modell.
/Ola
/LYR
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Märklin O-vagnar?
Märklin/Trix har enbart gjort Oms där din angivelse Oe är samma vagns ursprungslittera. Kan tänkas att de har utgivit den som Oe men ingen sådan i min samling... före min tidsperiod med det litterat.Lihkströmsverken skrev:Ok, tydligen uttryckte jag mig oklart.
Jag söker uppgift om vilka olika vagnstyper;
- standard O
- Ou
- Om
- Oe
- Oms
- Os
- Os-w
- Kbs
- Kbps
som möjligen Märklin/Trix tillverkat i modell.
/Ola
Har för mig att det gjordes en sats med olika vagnar... kan vara som Oe här.
http://www.ebay.de/itm/Marklin-47733-Gu ... Swgv5ZPa1x
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Märklin O-vagnar?
Jag kan också bara minnas litt Oe enligt den bild LYR visade. Jag undrar om inte Märklin gav ut satser med enbart tre Oe-vagnar också. Det är i varje fall så många jag själv har i gömmorna ...
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Märklin O-vagnar?
Johan Molin skrev:Jag kan också bara minnas litt Oe enligt den bild LYR visade. Jag undrar om inte Märklin gav ut satser med enbart tre Oe-vagnar också. Det är i varje fall så många jag själv har i gömmorna ...
Oe och Oms är samma vagn. Bara tidig och sen littera. Om båda märkningarna finns från Märklin vet jag ej.
Har getts ut i en trepack med bara O-vagnen och minst två andra kombinerade utgåvor med bland annat "schwerinvagnen".
Men för Olas del spelar egentligen de olika utgåvorna ingen roll,,, bara det att vagnstypen som sådan finns i modell.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Märklin O-vagnar?
"Koll-ade" lite ...
Det finns en vagnssats med artikelnummer 47733 som bl a innehåller tre Oms-vagnar med nummer 87466, 87727 och 89138.
I vagnssatsen 47730 finns tre Oms-vagnar, numren anges tyvärr inte för dessa i Koll-katalogen. Jag har haft en sådan sats för länge sedan, men den var vädrad så vagnarnas nummer syns tyvärr inte (och även om de hade gjort det så är det nog tveksamt om de skulle varit uttydbara på bilden). I vagnssatsen 46038 finns bl a en O-vagn litt Oe, dessvärre anges inte numret på denna vagn heller i Koll-katalogen. Jag har även haft en sådan sats en gång i världen och sparat en (dålig) bild på den, jag tycker det ser ut som att vagnen är märkt med nummer 84759. Jag hoppas att detta är till lite hjälp i kartläggningen av Märklins O-vagnar.
Det finns en vagnssats med artikelnummer 47733 som bl a innehåller tre Oms-vagnar med nummer 87466, 87727 och 89138.
I vagnssatsen 47730 finns tre Oms-vagnar, numren anges tyvärr inte för dessa i Koll-katalogen. Jag har haft en sådan sats för länge sedan, men den var vädrad så vagnarnas nummer syns tyvärr inte (och även om de hade gjort det så är det nog tveksamt om de skulle varit uttydbara på bilden). I vagnssatsen 46038 finns bl a en O-vagn litt Oe, dessvärre anges inte numret på denna vagn heller i Koll-katalogen. Jag har även haft en sådan sats en gång i världen och sparat en (dålig) bild på den, jag tycker det ser ut som att vagnen är märkt med nummer 84759. Jag hoppas att detta är till lite hjälp i kartläggningen av Märklins O-vagnar.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Märklin O-vagnar?
Kan det vara Koll som har dålig koll?Mölle-Mats skrev:"Koll-ade" lite ...
Det finns en vagnssats med artikelnummer 47733 som bl a innehåller tre Oms-vagnar med nummer 87466, 87727 och 89138.
...
"87466, 87727 och 89138" är alla Oe-vagnar. Oms blev de först när de fick UIC-nummer.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Märklin O-vagnar?
Vore i o f s inte första gången som man upptäckt att Koll har dålig koll (även om han nog för det mesta har tämligen torrt på fötterna ...).d680ae skrev:Kan det vara Koll som har dålig koll?Mölle-Mats skrev:"Koll-ade" lite ...
Det finns en vagnssats med artikelnummer 47733 som bl a innehåller tre Oms-vagnar med nummer 87466, 87727 och 89138.
...
"87466, 87727 och 89138" är alla Oe-vagnar. Oms blev de först när de fick UIC-nummer.
Men det kan ju lika gärna vara Märklin som haft dålig koll, och producerat vagnar med felaktiga gamla nummer!?!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Märklin O-vagnar?
Nej numrena är rätt, men som sagt, den numreringen hade de när de hade litt Oe.
Då var mitt minne i vart fall rätt.
Då var mitt minne i vart fall rätt.
Re: Märklin O-vagnar?
Synd att dom inte gjorde Oa och Ob vagnarna
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Märklin O-vagnar?
Njaa, ... hade dom gjort det hade jag nog måst tycka synd om de stackare som skall sörja för firmans fortlevnad och livnära sig på vinstmarginalerna. Det är nog på sikt lika bra att lämna Oa/Oam åt Rimbo Grande att mjölka försäljning av. Vem som bäst kan få runt en utgivning av Ob/R-t får antagligen förbli en öppen fråga ännu ett tag. Det vore inget projekt jag skulle rekommendera annat än åt filantroper.kilowatt skrev:Synd att dom inte gjorde Oa och Ob vagnarna
Så länge ingen ännu hoppat på varken Obu/Rs/Rs-L, Rs68/69 eller Ros/Res kan det lika gärna bero även med Ob/R-t.
Re: Märklin O-vagnar?
Lihkströmsverken skrev: ↑20 okt 2017, 17:34 Ok, tydligen uttryckte jag mig oklart.
Jag söker uppgift om vilka olika vagnstyper;
- standard O
- Ou
- Om
- Oe
- Oms
- Os
- Os-w
- Kbs
- Kbps
som möjligen Märklin/Trix tillverkat i modell.
/Ola
Senkommet svar.
Före 1967:
Os (tror inte de överlevde 1960-talet), ombyggda NN3, ombyggnad runt 1920. Pyttesmå. Modelltillverkare: UGJ/Lokstall1
Or (överlevda nog inte 1960-talet heller), ombyggda NN4, ombyggnad 1920. Små. Modelltillverkare: Perl, utgången sedan länge
O - nitad nykonstruktion 1927 har jag för mig. Längre än Or. Modelltillverkare: UGJ/Lokstall1, Hobbytrade, Perl (?), Lima
Ou - svetsad variant av O, början på 1950-talet, högre lastvikt, sth 90 eller 100 km/h. Modelltillverkare: UGJ/Lokstall1 (utgången)
Oe - EUROP-varianten av O, nykonstruktion 1955. Fler stolpar, längre hjulbas, högre lastvikt, sth 100 km/h. Modelltillverkare: Trix/Märklin
Ore - större variant, nykonstruktion 1961. Plåtstolpar. Modelltillverkare: Norsk Modelljerbnbane
Omlittereringar UIC 1967:
O -> Om
Ou -> beroende på standardhastighet, Om eller Oms
Oe -> Oms
Ore -> Os
Os -> skrot
Or -> skrot
Re: Märklin O-vagnar?
Om det bara vore så enkelt.magnus63 skrev: ↑05 dec 2023, 15:07Senkommet svar.Lihkströmsverken skrev: ↑20 okt 2017, 17:34 Ok, tydligen uttryckte jag mig oklart.
Jag söker uppgift om vilka olika vagnstyper;
- standard O
- Ou
- Om
- Oe
- Oms
- Os
- Os-w
- Kbs
- Kbps
som möjligen Märklin/Trix tillverkat i modell.
/Ola
Före 1967:
Os (tror inte de överlevde 1960-talet), ombyggda NN3, ombyggnad runt 1920. Pyttesmå. Modelltillverkare: UGJ/Lokstall1
Or (överlevda nog inte 1960-talet heller), ombyggda NN4, ombyggnad 1920. Små. Modelltillverkare: Perl, utgången sedan länge
O - nitad nykonstruktion 1927 har jag för mig. Längre än Or. Modelltillverkare: UGJ/Lokstall1, Hobbytrade, Perl (?), Lima
Ou - svetsad variant av O, början på 1950-talet, högre lastvikt, sth 90 eller 100 km/h. Modelltillverkare: UGJ/Lokstall1 (utgången)
Oe - EUROP-varianten av O, nykonstruktion 1955. Fler stolpar, längre hjulbas, högre lastvikt, sth 100 km/h. Modelltillverkare: Trix/Märklin
Ore - större variant, nykonstruktion 1961. Plåtstolpar. Modelltillverkare: Norsk Modelljerbnbane
Omlittereringar UIC 1967:
O -> Om
Ou -> beroende på standardhastighet, Om eller Oms
Oe -> Oms
Ore -> Os
Os -> skrot
Or -> skrot
Med hänsyn till hur den ursprungliga frågan placerat littera Os i sekvensen kan den ju lika gärna ha avsett .Os (OBS! skrivsättet med punkt framför), den nya varianten som tillverkades på 1960-talet och efter UIC-littereringen 1967 och där "nya" littera skrevs med punkt framför för att undvika förväxlingsrisken med tidigare nationella littera. Detta berör uppenbart svenska vagnar littera Os/.Os enligt ovan.
Eftersom frågan också berör .Kbs och .Kbps finns det antagligen också anledning att utveckla förvandlingsnumret "Ore -> Os" också med "Ore -> Kbs (-> Kbps)" samt ".Os -> Kbps".
Det Norsk ModellJernbane (NMJ) tillverkat är dels de Ore som levererades med "normala" tunna plåtlämmar och som blev .Os (typnummerserier 6xx) samt de som vid leveransen hade kontinentala låga utåt fällbara väggar, men genom "strippning" av sidoväggarna blev .Kbps (typnummer 761).
Utöver dessa .Os och .Kbps tillkomna genom konverteringar av leveranser från brytningstiden mellan nationella respektive UIC-littera anskaffade SJ också från 1970-talet också nykonstruktioner av både .Os och .Kbps (typnummerserier 7xx) som såg rätt tydligt annorlunda ut (förlängt axelavstånd, annorlunda gavellämmar, annorlunda broms m.m.). Av dessa har jag inte noterat någon känd modelltillverkning.
Man kan också notera att ingen heller har tillverkat modell av "Ore -> Kbs ". Denna variant påminner starkt om kontinentala motsvarigheter förutom den skillnad som består i SJ och de svenska tillverkarnas förkärlek för den höga yttre sidobalken av pressad plåtprofil som var typisk för SJ-vagnar från 1950-60-talet (jfr t.ex. Oe -> Oms). De övriga likheterna har föranlett enstaka modellbyggare att åstadkomma mer eller mindre långt gångna ombyggnader av DB .Kbs från t.ex. Roco till rimligt god likhet med SJ-varianten.
Os-w som också efterfrågades var helt och hållet en ombyggnadsprodukt, och till råga på eländet inte heller med helt enhetliga utgångstyper. Det fanns varianter ombyggda från .Oms (ex. Oe), .Gs (ex. Ge) och .Om (ex Ou). Om man bara är ute efter litterat men inte värderar mångfalden av typer skulle jag tro att man lämpligen sågar itu några Märklin Oe -> .Oms ock skarvar ihop en eller några vagnar av rätt längd.
Total förvirring?
Re: Märklin O-vagnar?
För att öka på förvirringen ytterligare så ser Ou (.Om, .Oms) dessutom olika ut från olika tillverkare! ASJ tillverkade en serie med pressade plåtramverk...
Det är samma fenomen som G som i vissa fall är tyska Dresden-vagnar som köpts in av svenska förvaltningar. 30 m2, 4 ventiler och i stort sett samma lastgränser men de ser olika ut, även om de funktionellt är lika.
Det är samma fenomen som G som i vissa fall är tyska Dresden-vagnar som köpts in av svenska förvaltningar. 30 m2, 4 ventiler och i stort sett samma lastgränser men de ser olika ut, även om de funktionellt är lika.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 17 feb 2012, 21:55
Re: Märklin O-vagnar?
Jag har Collection på min dator med både beskrivning och högupplösta foton på vagnindivider. Jag kommer fram till följande
26805 Presentsats
Oe 87 727
Oe 87 466
Oe 89 138
45084 Vagnssats (med Saab-bilar)
Oe 84 243
Oe 87 904
46038 Vagnssats
Oe 66 769
47730 Vagnssats
Oms 371 1 827-6
Oms 371 1 856-5
Oms 371 1 901-9
47733
Oe 89 138
Oe 87 727
Oe 87 466
Som ni ser har samma nummer använts i 26805 och 47733. Dessutom har det kommit en startsats märkt Green Cargo med odientifierbar troligen tysk O-vagn.
Mycket nöje!
26805 Presentsats
Oe 87 727
Oe 87 466
Oe 89 138
45084 Vagnssats (med Saab-bilar)
Oe 84 243
Oe 87 904
46038 Vagnssats
Oe 66 769
47730 Vagnssats
Oms 371 1 827-6
Oms 371 1 856-5
Oms 371 1 901-9
47733
Oe 89 138
Oe 87 727
Oe 87 466
Som ni ser har samma nummer använts i 26805 och 47733. Dessutom har det kommit en startsats märkt Green Cargo med odientifierbar troligen tysk O-vagn.
Mycket nöje!
Re: Märklin O-vagnar?
Vad menas då med "troligen tysk O-vagn"? Sådana djur har väl inte funnits ens i förebildsvärlden. Jag bortser då från att det lär ha förekommit viss export av gamla svenska O/.Om till kontinenten eftersom SJ inte satsade på någon livslängdsförlängning genom ombyggnad/anpassning. Men de lär knappast ha överlevt länge nog för att kunna hamna i ett Green Cargo-tåg då de i modernare tid inte hade en RIV-godkänd broms. Och hur tyska hade de i annat fall varit?Geranium84 skrev: ↑21 jan 2024, 16:20 .... Dessutom har det kommit en startsats märkt Green Cargo med odientifierbar troligen tysk O-vagn.
Mycket nöje!
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 17 feb 2012, 21:55
Re: Märklin O-vagnar?
Den svenska startsatsen har katalognummer 29468. Det tyska litterat på O-vagnen är Kbs 443. Det är så långt jag kommer utan att ha vagnen i min hand.
Re: Märklin O-vagnar?
En Kbs av DB typ 443 eller en svensk motsvarighet är ingen O-vagn. Om Märklin försöker påskina det är de ute i lite ogjort väder.Geranium84 skrev: ↑24 jan 2024, 11:33 ... Det tyska litterat på O-vagnen är Kbs 443. Det är så långt jag kommer utan att ha vagnen i min hand.
Den svenska motsvarigheten hade några år efter leverans SJ:s nationella littera Ore innan de blev Kbs varefter litterat splittrades till olika ombyggnader bl.a. Kbps.
Men någon egentlig O-vagn var de aldrig, bara ett mindre uppskattat surrogat. För att skapa senare förvirring skaffade SJ också riktiga O-vagnar som även de gavs littera Ore, men som i stället blev .Os (se tidigare svar ovan)