Toppbilden, visa:    


När då då?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

När då då?

Inlägg av Johan Molin »

ME 1950-tal-2.jpg
En fin bild av Motala Express i munksjökanalen i Jönköping. Digitalt Museum hävdar 1950-tal, och det måste givetvis vara riktigt, men NÄR? Kort och gott kallar jag på de vanliga bilentusiasterna!

Notera att spårvägens luftledning finns kvar – vilket ju inte alldeles självklart betyder att bilden är tagen före nedläggningen 1958, men troligen inte så mycket senare.

Det är tydligen midsommar – eller möjligen pingst. I så fall en rätt kall sådan.
Jag ser minst tre VW-bubblor, men framförallt ju en SAAB! Mercedes, Opel?

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: När då då?

Inlägg av GammelDansken »

Hej
Opel´n är producerat mellan 1953 och 1957.
Bullmercan eller w120 producerat mellan 1953 och 1962.
PV 444 är producerat årsmodell 1944 till 1957.
Folkan skal jag se lite mera av, för att torde säga något.
//GammelDansken

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: När då då?

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: 14 nov 2020, 14:22 ME 1950-tal-2.jpg

En fin bild av Motala Express i munksjökanalen i Jönköping. Digitalt Museum hävdar 1950-tal, och det måste givetvis vara riktigt, men NÄR? Kort och gott kallar jag på de vanliga bilentusiasterna!
...
Jag ser minst tre VW-bubblor, men framförallt ju en SAAB! Mercedes, Opel?
Helt riktigt som broder Gammeldansken skrivit att den grundmodellen av Opelen tillverkades 53-57, men just den här är en 56:a - den grillen var unik för just den årsmodellen.

Och SAAB:en är en 93:a, de tillverkades 56-59.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Så, tentativt, är bilden tagen 1956 - 58 m a o.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Närbild. Här har jag (fast det bjuder mig emot ...) beskurit bort Sveriges vackraste ångbåt.
jönköping.jpg

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

Bilen vars nos syns mellan P och P förbudsskyltarna skulle kunna vara en Austin Devon 1948-49 års modell
Hjälper föga till dateringen av bilden dock.
Undrar på mopeden som sticker fram till höger om VW -58-61 :an .. (rättat!)

Låt höra!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: När då då?

Inlägg av Kjedlund »

Jag tror, är nästan säker, att det är en Monarped 1958. Jag fyllde moped det året!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

Bilen mellan "Opelen" och PVn kan vara en Morris Oxford Series III 1956-- de fick ett par längsgående veck i huven det året.. Tillverkades till 1959,
Blev sedan licenstillverkad av Hindustan Motors under namnet Ambassador, fram till 1994. Alla som åkt taxi i Indien har åkt i en...
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Flera intressanta svar. Undrade just om någon skulle gå igång på mopeden. Stämmer det som Kjell (och Hans - jag glömde ju kommentaren om VW:n!) skriver så ÄR det rimligen 1958 vi talar om!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

Jag skulle med visst förbehåll även inkludera 1959, men sen är ju 50-talet slut...
Jag darrar lite på manschetten när det gäller folkabubblan, jag tror att den inte hade blinkers på framskärmarna förrän 1960, men det finns säkert nån som reder ut det.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: När då då?

Inlägg av 1956 »

Mälarhusens restaurang -50-tal.jpg
En annan miljö, nästan lika havsnära men vid Mälarhusen i Skåne någon gång i mitten av 60-talet.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: När då då?

Inlägg av JohnnyB »

Hej.
Beträffande Folkan så hade jag en 1200 -59 och den hade inga blinkers på framskärmarna.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: När då då?

Inlägg av GammelDansken »

Jag växte upp med just en sådan Duett som den mitt i bilden i botten,
blå/vit, den förste bil jag körde vid 10-11 års ålder, med Pappa jämt till.
Grunden till min Volvo sjuka. :-BS :-BS
//John

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: När då då?

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev: 18 nov 2020, 18:28 En annan miljö, nästan lika havsnära men vid Mälarhusen i Skåne någon gång i mitten av 60-talet.
En Opel Rekord P II (61-tidigt -63) är det "modernaste" jag kan upptäcka på bilden, vilket även styrks av den enfärgade Amazonen (fr o m 60/61 ungefär) och två Opel Kapitän P II:or (60-64) - så gissningsvis så handlar det väl om tidigt 60-tal som bilden togs.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Då var det dags igen! Bilder från torget i ödeshög brukar kunna generera visst tankearbete. Så här kommer nästa, upplagd på Ödeshög hembygdsbok.

Bild

Kort och gott; när då då?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

Något skumt händer när bilden skall laddas. Det resulterar i en ikon med en sprucken bild.
Emellertid går det att öppna bilden i en separat flik.

Det är många Amazoner på bilden. Navkapslar och grill från sent 1950-tal fram till kanske 1966.
Kombin började säljas 1962. Den röda längst ute till vänster ser ut att vara en tvådörrars, vilken lanserades 1961.
Navkapsel med stort emblem i rött fram till 1964, därefter litet emblem i svart. Den svarta Amazonen KAN vara en tvådörrars med svarta navkapslar.
Ingen av bilarna ser helt purfärska ut heller. Leder fram till slutsatsen att bilden bör vara från senare halvan av 1960-talet, eller möjligen till och med tidigt 1970-tal.

Ser fram emot fler inlägg med teorier...

/H
Senast redigerad av HLS den 12 jun 2023, 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av cgn1954 »

HLS skrev: 11 jun 2023, 12:15Något skumt händer när bilden skall laddas. Det resulterar i en ikon med en sprucken bild.Emellertid går det att öppna bilden i en separat flik.
Jag ser att bilden inte ligger på Mötesspåret utan externt (http://hembygdsbok.odeshog.se). Därmed är forumet inte involverat i själva uppladdningen av bilden till din PC/padda/mobil.

Några saker (!) som kan vara aktuella (jag kör det här lite som en allmän info, man tror ju lätt att det är "kanalen" man kollar på som är boven men så funkar det inte):
- bildens hemsida har endast http, det innebär att vissa webbläsare dissar dessa hemsidor, det ska vara krypterat och lägst https://
- servern där hemsidan ligger har låg kapacitet eller andra "problem" - det räcker med att servern är tjåkad i en halv sekund för att detta ska hända
- en Internet-uppkoppling kan vara "darrig" och inte "ren" (variationer i kapacitet, kvalitet, delning, osv.) kan störa en nedladdning (testa med www.bredbandskollen.se)
- egen enhet kan vara "tjock", både arbetsminne (RAM) och ledig diskyta (med cache) kan påverka en nedladdning
- m m

Så det kan vara svårt peka på en enskild orsak.

Enklast är att tömma sin webbläsares cache-minne alltså även på bilder (som ofta sparas länge). Detta görs olika men har man till exempel Windows och Firefox så är det <Ctrl + F5>. Endast <F5> refreshar/uppdaterar bara sidans texter.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

”Webbplatsen saknar säkerhetscertifikat”

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Ska påpeka det för webb-ansvariga i Ödeshög. Inte bra.
När det gäller bilder bör betonas att jag vet inte heller svaret. Men ska jag tolka Hans rätt så bör det inte ha varit före 1962 i varje fall.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

Den statsverksgrå amazonkombin utanför sparbanken ser ut att ha några år på nacken. Eller så har man försummat att tvätta den sen den var ny :-)
Folkan som står framför KAN ha tvåfärgade baklysen = 1962 eller senare, endast rött glas t.o.m. 1961. Blinkers på framskärmen kom 1960. Föregångaren hade "pil" i B-stolpen.
Allt tyder på "efter 1962". Skulle killgissa några år senare, baserat på den svarta amazonens navkapslar med svart dekor och grillen. Det finmaskiga grillgallret med bred kromlist tvärs över försvann mellan modellår 1964 och 1965 om jag minns rätt. Då flyttar sig dateringen till "efter 1965".
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

När man ökar förstoringen tycker jag det ser ut att VW:n har en liten "plopp" mellan sidospegeln och framrutan, vilket väl kan stämma med plats för blinkern. Jag tycker inte det ser ut som det finns plats för någon "vinge" på sidan.

När man läser Volvos färgskalor från den tiden blir man konfunderad. Vad har den "smutsiga" bilen egentligen för färg? Grafitgrå? Skifferblå? Ljusblå? Vill minnas att mina föräldrar hade en inte alltför mörkt grå Amazon under en kort tid i mitten av 60-talet. Annars var det mest mörkblå som gällde där.

För det kan väl inte vara Mölle-Mats beramade "duvblå"? Den färgtonen har Volvo aldrig haft vad jag kan finna ...

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

Gissar på skifferblå 67. Den fanns på listorna mellan 1960 och 1964.

Här är länken till den bästa listan jag hittat:
https://www.ijonsson.se/volvo/docs/fargkod_volvo_se.pdf
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Jag hade bara namnen och årtalen, inte hur de verkligen såg ut. Skifferblå måste det förstås vara.

F ö såg jag att på en del 50-talsmodeller fanns en färg som förvisso inte kallades duvblå, men väl duv-GRÅ!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

Apropå färger, PVn i mitten av bilden kan vara antingen dimgrön 73 eller olivgrön 56. (1958->1963) Bilden har en del gulstick vilket gör det knepigt. Gissar olivgrön 56 vilket ger modellår mellan 1958 och 1961.. Den bilen ser inte heller purung ut, den ägs nog av (minst) andre ägaren, "Rally-Kalle" som monterat extraljus och tagit bort navkapslarna..
Om pricken i grillen till höger om extraljuset är ett B18 emblem är bilen från modellår 1961/62 eller senare. Givet att bilen har originalfälgar kan den inte vara av senare modell än 1964.

Amazonen längst till vänster gissar jag är pärlvit 79, 1964->, den verkar dessutom ha navkapslar med svart dekor och eventuellt hålade fälgar, vilka introducerades modellåret 1964-65.

Bilden är nog från slutet av 1960-talet, givet ovan iakttagelser

Alltsammans vilda gissningar, som synes...
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Anna-Carin »

Kan skyltarna på husen också ge någon ledtråd? Det kanske t ex går att slå i gamla telefonkataloger och se vilket år Försäkringskassan till Ödeshög.

Edit: Jag tror säkerhetssertificat (som ger https-adress istället för http) kostar extra, det är inte säkert att en mindre förening ser anledning att kosta på sig det.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Det gamla sparbankshuset (med arbetsförmedling!) flyttades temporärt till torget i Ödeshög 1960, samtidigt som ett nytt sparbankshus byggdes. Sedan flyttades det vidare (1961?). Så huset med Arbetsförmedlingen har nog byggts relativt snart därefter.
Husen pekar således också på någon gång efter 1963. De hjälper således inte till med en tidigast möjliga datering av bilden. God tanke annars, Anna-Carin.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Dags för årets helgnöt! Denna gång påstår sig Digitalt Museum ha ett årtal, men de brukar alltsom oftast ha HELT fel, så nu överlåter jag frågan åt er.
Som en extra knorr: Where in the world is - not Carmen Sandiego (om ni minns det gamla spelet), utan fastmer fotografen?
Och som sagt; vad heter bilarna?
HEBE III och V med bilar i Gränna.jpg

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: När då då?

Inlägg av Kjedlund »

Bilarna i raden:
Är det inte ett 444-emblem på den närmsta bilen, dvs Volvo PV. Därefter Opel Record, VW, Ford Prefect, en till Volvo PV, Opel Record, VW-buss, Citroën, Volvo Duett, och Simca. Bortom Simcan en "amerikanare" och ute på hamnplanen en Opel Kapitän 1956 som jag gissar är den nyaste bilen på bilden. Det daterar bilden till tidigast 1956.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: När då då?

Inlägg av Kjedlund »

Jag ser att jag tappade bort Ford Zephyren på tredje platsen i raden.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Det enda facit jag har är vad Digitalt Museum har skrivit, och jag är rätt tveksam. Men deras svar är fortfarande ok enligt din analys.
Men var då då? (Det betyder inte att Kjells svar är definitivt - det är ju hittills det enda!)

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: När då då?

Inlägg av Kjedlund »

Jag har glott lite till på bilden och upptäckte då de två mopparna. Jag hade själv en Crescent Saxoped 1959 och den vänstra av de två kan mycket väl vara en sådan.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: När då då?

Inlägg av HLS »

Folkan som står skymd av Ford Zephyr har bred bakruta vilken såvitt jag kan utröna kom 1958.
'57:an hade en liten oval öppning...

Ford Zephyr Mk1, alla varianter, tillverkades fram till 1956

Opel Rekorden verkar vara en 1958 eller 1959 års modell, djupare grill jämfört med 1957.

Folkabussen "typ 2, 23 rutors kaross" dök upp 1951, men det var nog ganska få i Sverige. Svårt att datera den utan att se framändan.

Volvo Duett dök upp 1953.

Citroen B11/B15 såldes till och med 1957, ersattes av DS

Simcan är "troligen" en 90A Aronde, 1955-1959

Sen var det jänkarn.. ser ut som en Chevrolet Impala, generation 1. Modellen kom 1958. 1959 kom karossen med måsvinge baktill.

Kapitänen kan vara en 1956. (1955-57)

Bilden borde således vara tagen tidigast 1958.
Ingen av bilarna ser splitterny ut så det kan vara ett eller två år senare, kanske..? 1960 verkar inte fel daterat.

På frågan VAR får svaret bli Gränna.

Gott Nytt År till Johan och alla andra
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Gott Nytt År själv Hans!
Hederspriset för plats fick du! Visst är det hamnen i Gränna. Flera skolresor under de första sex skolåren gick från Motala till Visingsö, så de båtarna har jag åkt med några gånger. Nu finns det bara en gigantisk bilfärja målad i en hemsk skrikig gul färg kvar.

När jag gjorde min AT-tjänst under allmänläkarblocket tjänstgjorde jag under ett par sommarmånader i Gränna. Det var en fascinerande värld. Alla recept måste skrivas på morgonen, så att de kunde gå till apoteket, som skulle fylla medicinlådan som gick med båten till Visingsö klockan 13 ...

Jag tror på din insnävning av tidsperspektivet, ditt påstående stämmer fortfarande med Digitalt Museum.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: När då då?

Inlägg av Baronen »

Jo, visst är den gul och stor. Men ändå kanske den är mer harmonisk i linjerna än många andra av våra färjor. Detta pga att den är specificerad för det så kallade fartområde D. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sj ... trustning/

På leden har vi också den något nättare Ebba Brahe (formatet på namnen uppskattades även av G2A sägs det).

Som ”officer och järnvägsman” har jag blivit bekant med f.d. Vägverkets färjetrafik först nu under trafikverkstiden så jag påstår inte att jag vet, men; Jag skulle kunna tänka mig att man valde den mindre estetiska gula färgen av säkerhetsskäl eftersom de flesta av färjelederna går TVÄRS de allmänna lederna och flera drivs eller styrs också med lina.

Om detta var en trådkapning ber jag om ursäkt men vi är ju i vart fall kvar i Vättern!

Gott Nytt År och god fortsättning!
”Baronen”

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Ja, vi är ju t o m kvar i Gränna!
Personligen tycker jag nog att MOTALA EXPRESS var en betydligt vackrare "Vätterns fånge" än den nuvarande bilfärjan.
Gott Nytt År! själv!

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: När då då?

Inlägg av Baronen »

Ingen annan uppfattning där Johan, självfallet! I fallet M/F Per Brahe lär det nog dock bli livstid medan S/S Motala Express ju blev villkorligt frigiven. Skärbrände man av henne och svetsade på tillfällig platt för eller akter?

Bästa hälsningar!
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När då då?

Inlägg av Johan Molin »

Inga fler förslag? Hans har hittills kommit närmast den "officiella" versionen. I bildtexten står det att kortet skulle vara taget 1960.
Inga argument för att detta INTE skulle vara möjligt (det är ju svårt att tala om bortom vilken bortre gräns en bil omöjligen kan finnas med på ett foto!).

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"