Toppbilden, visa:    


En salig blandning i Z!

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Hej!
Har påbörjat mitt arbete med att bygga en anläggning i skala Z. Har sneglat väldigt mycket på Nördingebanan som Hasse Åhlén har byggt. Främst spårplanen som bygger på två vändslingor. Jag har utvecklat denna lite med en dold bangård med fyra spår och kommer att ha lite fler stationer när det blir klart. Hur den kommer att te sig då får vi se. Klart står dock följande krav:
- Banan ska vara utformad så att trafikspel kan bedrivas
- Den ska bestå av en stambana och en bibana som sammanstrålar i orten Mittleford
- Alla Epoker ska förekomma helst I men även VIII (vi tar höjd för framtiden)
- Vi kör bara, enligt trafikledaren, snygga tåg
- Banan ska vara digitaliserad
- Minst en avgång med Schienenzeppelin ska ske varje kväll då trafik bedrivs
- Landskapet ska vara av den typ att man tror att man är i Bayern i Dalarna vid gränsen till Loirdalen, ni vet, nere vid Marche.
- Det måste finnas ett bryggeri och vintillverkare.
- Minst ett höghastighetståg ska trafikera banan.
- Det är för många ett okänt faktum men i verkligheten ligger det stora svarta växelhus vid varje växel. (Bara så att ni vet). :-)

Då är det bara att spotta i nävarna leta fram förstoringsglaset och börja.
Första frågan är den lilla detaljen om hur man lägger upp bilder. :shock:
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Johan Molin »

Det var ett rejält kliv, från 00 till Z! Men det fanns ett antal sympatiska ingredienser du beskrev:
"Trafikspel", "vintillverkare" och "Marche" lät alldeles bums intressant.

Nuförtiden kan du lagra bilder på din egen hårddisk, företrädesvis i jpeg-format. De får inte vara större än 500 Kb.
Ska du infoga bilder klickar du på "Bilagor" längst ner. Klickar du på den fliken har du möjlighet att välja "Lägg till filer". Här kan du då välja vilka du vill ha med i ett inlägg.

När du väl uppladdat dem till forumet kan du välja att infoga varje bild i ditt inlägg. OBS dock att du måste ha textmarkören på det ställe där du vill infoga bilden.

Betydligt bättre än när man var tvungen att anlita en extern bilduppladdningstjänst.

Lycka till!

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Tack Johan!
Bifogar en första bild på tåget. 😁
_20210214_220437.JPG
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford


Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Baronen »

Hej ”Gurra G”

Kul att se dej även här. Men var kommer G i från? Mej veterligt kan Du hålla fingrarna från bilförare under kurvtagning så nån mental identifikation till den gamle tennisfantasten har jag svårt att se. Västkusten kommer Du ifrån men inte platsen med stationsförkortning G om jag förstått rätt. Kan det ha med utförsåkning Super G att göra? Eller är det någon obskyr motorsport (Formel G) som utövas i 2CV-er med basker som enda skyddsutrustning?

Ser fram emot att se mer av det geografiskt och kronologiskt schizofrena anläggningsbygget. Lycka till!

Baronen
(Din herre och härskare var 12:e vecka)

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Då har vi kommit så långt att plattan är lagd. Hittade en bild på hur spårplanen skulle kunna bli. I vart fall lite rudimentärt. Banan blir 190 x 55 cm till att börja med. Med två vändslingor samt möjlighet att bygga ut till höger i bild där jag har en vägg som är 360 cm. Just nu går detta spår ut från det övre planet men i verkligheten kommer det att gå ut från det nedra planet dvs spåret som ligger nedanför stationen.
Spårplan.jpg
Börjar att rita ut det nedre planet lite bättre på plywooden. Vändslingan blir lite längre och dessutom kommer det att ligga en dold bangård om tre spår i bakkant på skivan mot väggen.
210212 platta med spår webb.JPG
Provar den lokala vingårdens produktion.
210214 platta med blyerts webb.JPG
Sista bilden blev konstig men det som ni ser är nedre plan med det nedre spåret som kommer mot oss och vänder åter in till en vändslinga siom ni ser komma mot oss innanför kurvan. Strecket på vändslingan i höjd med växeln visar var isolerskarven ska ligga. Växlarna ligger inte på sina rätta platser och är bara utlagda i väntan på bättre tider. Växlarna längst bort i bild visar var vändslingan börjar.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Johan Molin »

Aha, jag trodde att sista bilden blev sned efter vinprovningen ... :=u

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Johan Molin skrev: 16 feb 2021, 20:59 Aha, jag trodde att sista bilden blev sned efter vinprovningen ... :=u
Så avslöjad!
Men strecken på plattan blev rakare. I vart fall i kurvorna. 😁
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Baronen »

Hej Gurra G!

Det går framåt. Hur löser Du åtkomst till den dolda bangården i bakkant? Där verkar garanterat Yardmaster Murphy :-ras om Du förstår vad jag menar.

Continué ton bon travail!
Baronen

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av cgn1954 »

Tjusigt, ser att du är upptagen 24/7 men kanske ändå hinner svara på:

1. Digitalt i Z - är ju lite pyssel om man ska fixa själv. Gör du det? Hur, är det dekoder i lok eller i vagn?
2. Kontaktledning aktuellt? Vilket fabrikat?
3. Fortsättning på 360-väggen. Känns ju som en bra idé redan från start. :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av 1956 »

Det gäller verkligen att inte vara skumögd när man håller på med Z-skalan. Alltså inget för gubbar i min ålder. :)

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

cgn1954 skrev: 17 feb 2021, 10:21 Tjusigt, ser att du är upptagen 24/7 men kanske ändå hinner svara på:

1. Digitalt i Z - är ju lite pyssel om man ska fixa själv. Gör du det? Hur, är det dekoder i lok eller i vagn?
2. Kontaktledning aktuellt? Vilket fabrikat?
3. Fortsättning på 360-väggen. Känns ju som en bra idé redan från start. :-)
Hej!
Sorry för sent svar!
Ja det är en del pyssel men jag har hittat små dekodrar som kan (observera kan) få plats. Börjar med en zeppelinare. Det svåra är att få ner spänningen till 11 volt på det digitala systemet men en DSL är inköpt.
Kontaktledningen kommer att vara märklins egen men bara med stolpar ingen ledning då det i verkligheten är svårt att se kontaktledningen. SMJ kör på det viset och jag kör ju i en ännu mindre skala så stolparna får vara med men inte kontaktledningen. :-)
Jag hoppas att det blir bra med fortsättningen utmed väggen men osvuret är bäst. :-)
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Det händer inte så mycket just nu på banan då arbetet tar sin lilla tid.
Men korken har börjat skäras ut och 8 mm breda remsor blir lagom till banvall. Skär med passepartout kniv (eller vad det heter) för att få biltema korken att få en 45 graders vinkel.
210227 skär kork webb.JPG
Stållinjalen är ett utomordentligt stöd. :-)
210227 skär kork 2 webb.JPG
Måna remsor blir det.

När jag nu bestämt mig för att köra digitalt behövs det någon form av begränsning till anläggningen då Z-skalan lever på 10 volt och inte på de 15 - 18 volt som digitala aggregat lämnar. Så en DSR införskaffades som gör att man kan skruva ner volten till lagom nivå utan att digitalsignalen drabbas.
210227 DSL webb.JPG
Nu saknas bara lite tid med mera för att börja lägga rälsen på den första nivån.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Händer inte så hemskt mycket just nu! Mycket på jobbet men ikväll fick vi lust att testa vändslingan som jag ska använda mig av i den dolda stationen som ännu inte har något namn. Funkade fint men lärt mig den lite dyra vägen att inte köpa second hand från Hattons. Tre av fyra grejer fungerade inte. Bland annat en vändslinga där alla delar inte var med. Erbjöds 10 pund i återbetalning men grejen kostade 15. Surt sa räven men jag vet i vart fall var jag inte ska handla mer. :-) Jag är kunden som inte klagar i onödan, jag är kunden som inte återkommer.

Men detta blir nog bra. Banan blir lång men smal vilket inte spelar så stor roll då vagnarna inte syns i kurvorna då de går i tunnel där. Ja bilden blir konstig då den vrider den 90 grader. Vet inte hur jag ska få till detta. :-)
210310 vändslinga webb.JPG
Sedan var det det där med storleken. När kvisthålen blir som mindre sjöar är det litet. Svårt att fota med mobilen på nära håll men ni förstår nog att det inte är stora saker man har på hyllan. :-)
210310 lok vid kvisthål webb.JPG
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Johan Molin »

Jag är kunden som inte klagar i onödan, jag är kunden som inte återkommer.
Det är ju det enda riktigt bra vapen vi seriösa kunder har gentemot försäljare av skiftande moralisk halt.

Jag minns plötsligt att jag faktiskt har en motsatt upplevelse från Hatton. Jag beställde ett mallett-lok från dem, de blev glada, men vägrade sedan att fullfölja ordern eftersom de tyckte loket fungerade för dåligt ...
Så upplevelser kan vara spretiga ibland!

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Ja men då var vi igång igen efter sommarens äventyr. Tror inte jag är helt ensam om att tycka det är ganska skönt att slippa trädgård, växthus och alla bestyr som hör vår och sommar till. Nu vankas hösten och därmed lite mer tid till anläggningen. Jag han ju inte så långt sist men här kommer en liten uppdatering.
Banans undre plan håller på att färdigställas med en vändslinga. Denna kommer att vara dold och därmed de gigantiska hålen i skivan för att med lite enklare medel kunna plocka ut vagnar mm som spårat ur. För spåra ur det kommer det att göra om man inte gör hål i skivan på detta vis. Om man gör hål kommer det aldrig att spåra ur.

Jag använder Pecos flexräls och kapar den med en Dremel. Kan intyga att den maskinen plötsligt blir gigantisk när man närmar sig spåret. Men det blir ganska bra skarvar. Dock kommer jag att använda Märklins egen räls när det kommer till spårområden med växlar med mera då toleranserna är väldigt små i denna skala. Dock kör vi Pecos flexräls på de mer raka icke så nogräknade partierna ovan jord där vi inte behöver tänka på att det ska stämma mellan två raka växlar mm. Märklins egna spårsystem får uppfylla den delen.
210927 Helikoptervy.JPG
Här ser vi hela undre planet med vändslingan. Cigarrlådan rymmer ett litet tågsett och det får plats fler vagnar. Nu vill jag se Baronen visa hur han får ner sina vagnar i samma cigarrlåda. :-)
210927 Tåg i närbild.JPG
Här har vi precis passerat kontaktskenan som via relä ska polvända anläggningen samt lägga växeln rätt. Med det mekaniska relät kan jag köra vändslingan i vilken riktning som och växeln lägger sig alltid rätt oavsett vilket håll tåget kommer från. Slipper med andra ord att tänka på detta när man inte ser tåget.
210927 från kortsidan.JPG
Det ser så mycket större ut än vad det är. Anläggningen mäter 190 x 55 cm. Största kurvradie är 220 mm och den minsta 145 mm.

Som sagt detta var allt för denna kväll i garaget där banan nu huserar under tiden vi bygger på den. Snart får den komma upp i hobby rummet. Men först ska jag i morgon prova om den får plats i skuffen på bilen. Då kan det hända att den hänger med på någon konferens för att förnöja etablissemanget. :-)
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Arbetet i garaget fortsätter men just nu går det lite långsamt. Mycket kork som ska limmas men det tar sin rundliga tid. Bottenplanet snart klart. I morgon är planen att spåret upp till övre planet ska läggas. Men osvuret är bäst. Saknar en del bitar så allt kommer inte på plats just nu. Får helt enkelt beställa lite mer saker. :D
211002 Banan under limning.JPG
Lite som en igelkott.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Ja lite mer arbete blev det med banan i dag och oron om att relä 8947 inte skulle funka visade sig vara helt fel Funkar bra och kopplar man växeln rätt så ligger den alltid i rätt riktning för slingans polarisering. Tog en liten video på hur det ser ut och när jag backar tillbaka tåget är det den svarta skarven som visar på slutet på vändslingan, i höjd med relät, därav att jag inte backar hela vägen genom växeln. Det finurliga är att allt kopplas till relät så växeln ligger alltid rätt och läggs om när tåget är i slingan samtidigt som polarieringen vänds. Riktigt kul med analog teknik ibland. :-) Dock kan man inte manuellt lägga växeln åt det andra hållet för då kortsluts slingan när tåget kör in över isolerskarven
8947.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=8I1ZwcScLz0
En film om hur det funkar när man kör.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Äventyret fortsätter i garaget!
Just nu planerar jag övre planet och börjar att göra en väldigt rudimentär skiss på hur banan ska se ut. Det övre planet är en station samt ett dolt magasin om tre spår som ligger i vändslingan. De svarta strecken är avbrotten och det svarta strecket med "pol" skrivet är själva polvändningen enligt förra inlägget. :-)
211010 Skiss övre plan.JPG
Övre planet har stationen i framkant och går åt höger ut i en vändslinga. Meningen är att växeln är synlig och att spåren går i var sin tunnel så att man får intrycket av att de separerar åt två olika håll. Det bortre spåret går sedan in i tågmagasinet med tre spår och sedan vidare in i vändslingan för att sedan komma tillbaks till stationen. Till vänster går spåret ner till nedre planet som har en mötesstation samt en vändslinga. Den som jag testade förra veckan med automatiken. Man kan också välja att köra vidare ut på en förlängning märkt med "Bort". Men då jag inte vet hur den ska bli ligger det enkom en växel där innan man kommer in till mötesstationen.

Det blir en del funderande när man fixar spårplanen lite under tiden man jobbar med banan. Men det är väldigt rogivande och kul. Bilden nedan visar hur jag lägger ut växlarna för att se hur det blir. :-)
211010 Bild övre plan.JPG
Det blir lite platt men det övre planet ska ligga 6 ,5 cm ovanför det undre planet. I bakkant syns ett streck som jag sågar efter för att skapa en två meter lång ramp. Det blir ca 3 procents lutning men det borde funka.

Kom gärna med inspel på detta som jag gjort nu om det verkar fungera eller inte. Som det är tänkt är vändslingan på nedre planet Stationen Långt Bort i Stan, mötesstationen nedre plan är Gruv tolvan, Stationen övre plan är Mittleford, Tågmagasinet övre plan blir stationen Storstad.
Så flödet blir:
Långt bort i Stan - Gruvan - Mittleford - Storstad. Samt tillbaka:
Med möjlighet att bygga ut till Storstad - Mittleford - Sågverket - Hamnen - Bryggeriet. De tre sista stationerna kommer till om vi lägger om växeln längst ut till höger på nedre plan. Där kommer det senare att byggas en 360 cm lång bandel. :-)

Vi får se om det funkar. Vi börjar i det lilla med detta och som sagt kom gärna med inspel.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Baronen »

Bra jobbat Gurra G!

Klippte följande påstående från en sida nämnd ”Spruce Craft”.

” Good N scale locomotives can pull around 15 cars up a 4 percent grade. ”

Z-skalans lok är väl ännu lättare men kanske kan det funka med 30 promilles stigning. Rampen är väl rak om jag förstod rätt, om det kurvar ökar gångmotståndet väsentligt.

Vikta loken om det finns plats på insidan kåpan.

Lycka till!
Baronen

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Jo nu börjar det likna något även om det går långsamt. Övre planet påbörjat och rampen ner till nedre planet är utsågad och klar. Börjar fundera på hur långa tåg jag ska mata in på stationerna och tror att 60 cm blir lagom längd på stationernas spår. För att inte tappa utrymme la jag en svängd växel längst ut till vänster som sedan övergår i en rak växel där stationen slutar. Efter den kommer nästa växel som ska ta oss in i den övre vändslingan.
För att rita ut radier som är ok för de flesta av märklins tåg dvs inte mindre än 14,5 cm gjorde jag ett enkelt litet verktyg för att få till kurvorna som jag sedan lägger med flexräls eller märklins egen. De tre hålen ger 14,5 cm, 19,5 cm respektive 22 cm. Skruven i änden ger lite stadga så att man inte slinter runt. :-)
211013 Radieverktyg.JPG
Så här långt kom jag denna kväll. Han inte allt jag ville men måste fundera på om en av sträckorna in i vändslingan ska upp på en bro för att få lite fler dimensioner i landskapet.
211013 Flygfoto.JPG
Rälsen längst till höger är nedre planet som går in under plyfan, Växlarna i bakkant blir ett litet lokmagasin, och fram till höger ser ni växeln som leder in i vändslingan där lokmagasinet finns. Längre bort till höger går spåret som leder vändslingan åter till stationen. Syftet är att man ska tro att första spåret leder till en station och det andra spåret leder till en annan. Får se om vi lyckas med detta. :-)
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Det går sakteliga framåt och nu har Överintendent Berg fattat beslutet att banan trotts kravspecifikationen inte ska digitaliseras. Skälet till detta beslut är följande ankomst. En liten underbar ångdriven rälsbuss. Att få in en dekoder i denna går säkert men är inget för mig. En faulhabermotor ger en underbart balanserad gång och mjuk start. Så nu sparade vi pengar på att inte köpa ett digitalsystem till anläggningen men inser samtidgt att vi kommer att behöva utveckla det analoga signalsystemet. :D
211031 inkörning av rälsbuss.JPG
Håller som bäst på att köra in loket lite så här kommer ett litet filmklipp.
https://www.youtube.com/watch?v=h9CpOy6ugcY

Z som skala är helt underbar. :) Men ganska litet.

Nu ner i Garaget och fortsätta byggandet. Nedre plan är klart på anläggningen nu återstår två.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Baronen »

Hej Gurra G!

Hade jag vetat att du var sysselsatta med så här viktiga saker skulle jag inte stört dig med smärre störningar i ordningen kring luftfarten. :-CO

En sådan trevlig ångvagn. Vilket tyskt land hör den hemma i? Ser stabilare och lite modernare ut än de som förekom på skånska ångspårvägsklassade privatbanor. Får jag vara lite vänligt pedagogisk så skulle jag säga att den är mer motorvagn än rälsbuss, även med äldre svensk terminologi, då den har normal drag och stötinrättning (skruvkoppel och buffertar) vad jag kan se. Den blir ju inte sämre för det! 👌🏻

Vagnen påminner om de danska motorvagnar (ehuru med förbränningsmotor) som var vanliga på deras bibanor. Ofta med en kylvagn på släp innehållande öl på väg ut och fisk i motsatt riktning.

Hlsn.
Baronen

Tillägg: När jag förstorar bilden tycker jag mig se en preussisk örn mellan fönstrena i resandeavdelningen. Kan det stämma?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Johan Molin »

Jag använder en likadan ångvagn, fast målad i rödbrunt, som stand-in för den ångvagn MHJ hade, ertt riktigt sorgebarn tillverkat i Arlöf.
Modellen fungera mycket bättre än MHJ:s original gjorde ...

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Ja Johan detta är en väldigt trevlig liten modell. Klockankarmotorn ger en mjuk och fin gång.

Byggandet fortsätter med mellan planet och i dag la jag ut spårplanen för stationen och spår till godsmagasin och lokstall. Formerade dessa tre stickspår på så sätt att jag i trafikspelet kan köra Inglenook Siding. Avkopplare är inlagt lite för att kunna tillåta rundgång mm. Korsningsväxeln i skala Z är ett kapitel för sig och vi får se hur bra den fungerar. Totalt får jag plat med 65 cm långa tåg som i skala Z betyder att en hel del får plats. I skala H0 skulle det rymma 164 cm långa tåg.
Funderar på om jag istället för tre spår till vänster lägger ett till höger där lokstallet ska vara. Annars kommer lokstallet att ligga på stickspåret längst ner till vänster i bild. Får fundera över detta under natten. :D
211106 Helikopterbild på bangård.JPG
Spåren i bakgrunden kommer att vara dolda och leder ner till nedre planet.

Från stationen ut till höger går dels ett spår som kommer att bli privatbanan som går vidare till hamnen och bryggeriet.
Längst ner i bild går spåret på stambanan som leder upp till övre planet.
211106 Helikopterbild på allt.JPG
S-kurvan i nederkant kommer att bytas ut utan las dit mest för att få en bild av hur allt ska bli. I morgon är det dags att börja lägga spåren.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Men så byter vi fokus från anläggningen till delarna på den.
Tyvärr glömde jag att lägga in en penna eller liknande så att man ser hur litet allt är men jag tror vid det här laget att ni är smärtsamt medvetna om vilken styrka man behöver på läsglasögonen för att bygga i denna skala. :)
I detta fall ett litet lokstall.

Vi är några som samlas varje tisdag kväll i Gagnef och bygger modeller i plast, målar figurer eller som jag, mest sitter och njuter av att göra något annat än att jobba. Fick upp fyra väggar denna tisdagskväll och nästa vecka ska vi försöka få på taket. Har ni vägarna förbi Gagnef en tisdagskväll så hör av er för lite kaffe, kakor och en massa prat om allt.
211109 gavel lokstall.JPG
211109 långsida lokstall.JPG
211109 port lokstall.JPG
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Johan Molin »

Måste vara roligt att kunna bygga hela samhällsmiljöer i den skalan!

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Då var vi nere i garaget en stund på dagen i dag och förberedde att lägga på övre planet som jag jobbat lite med att få klart själva skivan mm. Dessutom ville jag testa det nedra planet ordentligt då det blir lite jobbigt om något skulle fallera när allt väl är fastskruvat och klart.
Här är ett litet fågelperspektiv över undre planet som är en vändslinga I tämligen hög hastighet tar det ca 1 minut att köra fram och åter. :-CO Ja det var inte skalenlig hastighet och den lilla ångdrivna rälsbussen tog desto längre tid på sig att genomföra vändningen.
211114 Innan locket läggs på.JPG
en blå tingesten framför transformatorn är relä 8947 som tillser att vändslingan polvänder automatiskt samtidigt som växeln längst upp till höger lägger om. Denna växel styrs inte från någon ställpult utan sköts helt av relät. :)
Pelarna är det som det övre planet ska vila på. Valde att ha 4,6 mm fri höjd så att pantografer mm går fria.
211114 Locket på.JPG
Nu när locket läggs på syns inget av det som är gjort förutom en bit av vändslingan i det som ska bli en ravin. Nu ska det anläggas en station och sedan får vi se vart hän det bär av. Nu syns bara mötesstationen i framkant och en del av banan i "ravinen"

Nedan en film där jag provar om Crocodilen klarar höjden när vi kör igenom vändslingan. Inte så bra filmat men det ger en bild av hur det kommer att se ut.
https://youtu.be/lgkv8gWJVic
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

I dag blev det en kort sväng ner för att fixa de sista lödningarna till strömförsörjningen. Väljer att löda ganska tätt för att få jämn ström. Sedan fixade jag med två lok som jag fick på köpet när jag handlade lite delar på nätet. Två styck 8800 som är lite grunden till hela Märklin miniclub för min del med den ikoniska bilden med mannen med tåget på pipan eller det lilla loket i en valnöt.
211115 på en pipa.JPG
Och där tittade fru Svensson ner i pipan samtidigt som maken tog ett djup andetag och blåste ut. Allt för att visa sin kära fru hur röken stiger upp ur skorstenen på ett riktigt ånglok.
211115 Två 8800.JPG
Mina två små lok ska nu renoveras. De går oerhört hackigt och behöver en fullkomlig genomgång. Sedan får vi se om gångegenskaperna blir lite bättre. De har ju en tre polig motor som inte gör livet helt enkelt att leva i krypfart.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Nu är vi igång igen och nu är eldragningen det som står på agendan. Banan ska digitaliseras så lite pyssel blir det då det är två vändslingor i denna dog bone bana.
Jag använder koppartejp för lödningarna och tycker att det funkar väldigt bra. Men är det någon här som har annnan erfarenhet av detta så är jag mer än tacksam för tips och råd.
underrede 2 webb.JPG
I morgon ska de övre planen göras klara. Sedan är det "bara" att koppla in det digitala. :-)
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Johan Molin »

Det där med koppartejp istället för "bus wires" har jag läst om någon annanstans också! Har dock aldrig själv lyckats hitta någon leverantör. Du får berätta för oss andra om det fungerar bra eller! ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Anna-Carin »

Koppartejp används ofta vid elektrifiering av dockskåp i skala 1:12, i alla fall i USA (tunn, så den syns inte bakom tapeterna, och jag tror man inte man löder utan kopplar genom att trycka fast stift genom tejpen). Vet inte var man köper det, dock. När jag googlar på koppartejp hittar jag sån som man har för att stoppa sniglar, den är nog både tjockare och bredare, men den borde väl funka om man ska löda?

Koppartejp är dyr i elektronikfackhandeln men billigare från Kina, tipsar maken.

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Det där gick ju inte riktigt som det var tänkt. Blev för många inbyggda fel i anläggningen som gjorde det näst intill omöjligt att digitalisera. Blir till att riva och bygga nytt. Men denna gång ska jag hålla mig till att göra en hyllbana med en bredd på ca 30 cm vilket blir lagom för Z. :-) Två bilder innan rivningen men redan nu får vi börja spana efter en trevlig layout som ska ersätta denna.
332719777_156137563599559_2993031634330307813_n.jpg
332170833_2308075069372648_6836259793246490942_n.jpg
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Johan Molin »

Hyllbanor är trevliga, och man kan få till rätt långa körsträckor om man bygger längs väggarna.
Första gången jag hörde talas om det var nog i Jan Jangös bok från omkring 1960. Där fanns en herre som hette Kedsjö och byggde längs väggarna i barnkammaren, och på behörig höjd också för att inte några olyckor skulle inträffa. En sann föregångsman på flera sätt tycks det som!

Kommer dina roliga karaktärer från 00-banan att leva vidar i någon form av Liliputformat? :-CO

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Planeringen har börjat ta fart! Byggandet kommer ske i moduler om 100 x 30 cm lite i enlighet med förslagen som finns i boken Gleisanlagen - Buch från 2005 som givits ut av Märklin. Länk till cyberspace: https://www.maerklin.de/fileadmin/media ... mplett.pdf

Valde att börja med denna modul som kommer att bli en liten hamn istället för ett industriområde. Tror att det kommer att bli bra med växlingsmöjligheter.
Modul 1 webb.jpg
Sedan blir det att bygga på med moduler allt efter som. Måttet utmed väggarna är som tidigare visat men nu istället med en hyllbredd på 30 cm istället som på bilden 50 cm på kortsidorna. Så det blir lite körsträckor vilket är trevligt när vi ska ha lite automatisk pendeltågskörning. Men en modul i taget. :-)
2020-12-15_190851 webb.jpg
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Baronen »

Det där blir nog en klart framkomlig väg. Modulen du exemplifierar med påminner lite om Jonsereds industrier under de mittersta 50% av förra seklet, men utan Säveån.

Hlsn.
Baronen

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Nya tag!
Idag blev tågborden klara! närmst kameran är 180 x 30 cm, det längst långsidan är 370 X 25 och det längst bort är 130 X 30. Nu återstår spårplan och trafikidé. :-)
DSC_1130 webb.jpg
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av Gurra G »

Jag är rätt kass på detta med ritandet men tänkte följande "Runt väggarna" bana! Tänkte lägga in vändslingor i vardera änden men nöjer mig med att göra en Dogbone. Behöver jag fler stationer eller tror ni att jag får tillräckligt att göra. :)
Nere till vänster är hamnen och till vänster utmed långsidan sågverk och en enkel plattform för av- och påstigande. Utmed långsidan till höger en lite större station och sedan till höger utmed kortsidan hade jag tänkt en enkel station för på och avstigande där spåren möts. Spåren i bakkant på kortsidorna är uppställningsspår för andra tåg så att det blir lite mer trafik. Kom gärna med förslag på förbättringar.
Banlayout 231223.jpeg.jpg
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: En salig blandning i Z!

Inlägg av HenrikLaurell »

Hyllbanor är väldigt trevligt, lätt o komma åt o stör inte "övriga" ytor i rummet. Jag gillar din spårplan. Kolla särskilt bara att växlar får plats som du tänkt och att rundgångs spår blir så långa som dina längsta tåg.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"