Toppbilden, visa:    


Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av Johan Molin »

... råkade jag ramla på när jag zappade på Youtube. Sevärt myller! Vi får följa linje 6 hela vägen från Sofia till Roslagstull, och sedan tillbaka "inombords". Vid Skeppsbron kunde man se den klassiska m/s BORE med sitt gula skrov och dubbla skorstenar.
Och spårvagnar då? Ja, jag räknade ihop till linje 1, 2, 5, 6, 7, 8 på de här filmbilderna. Om jag tolkat bilderna rätt låg linje 9:s spår mot Danvikstull kvar, men huruvida linjen trafikerades när filmen togs vet jag inte. Det syntes ingen 9:a i varje fall.


Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av Jan Frelin »

Charmigt!

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av pekberg54 »

Mycket charmigt! Och det väcker minnen i hela kroppen!

I vissa sekvenser, som bl.a. där ett tåg lämnar Smålandsgatan och svänger ut på Birger Jarlsgatan, rejält krängande i den snäva kurvan, blir det ganska uppenbart varför A4/A5/B4/B5-vagnarna kallades "jitterbuggar". Jag kände de där så välbekanta krängningarna i hela min kropp, trots att jag satt försjunken i min mjuka soffa här hemma! Och än mer välbekanta kändes de ständiga krängningarna i filmens senare del, tagen inifrån vagnen och ut genom vindrutorna.

Och varenda liten gatsnutt kändes omedelbart igen. Det var ju precis SÅ min stad såg ut när jag växte upp! -- Minnen, minnen...

Tack för den Johan! - Och förstås ett stort tack till Håkan Trapp, sedan länge salig i sin spårvägshimmel.

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av Johan Molin »

T o m jag kände igen mig, trots att jag lärt känna Stockholm mera ordentligt under senaste 30 åren!
Men jag minns i alla fall när vi hade varit på Skansen och skulle åka hem till morbror och moster på Eolsgatan på söder. Det blev linje 7 till Norrmalmstorg och "tian" hela vägen till Högalid. Men i det fallet säkerligen mustanger.

Jag var lite överraskad över att "jitterbuggarna" var så många i filmen! Och gick på alla möjliga linjer, vilket jag inte hade någon aning om. Bilder på just linje 6 har man ju sett ofta.

Tänk om det hade funnits denna typ av filmer från varenda spårvagnslinje i Sverige! Vilken skatt. Det finns en del utländskt material, men då oftast från nuvarande linjer. Såsom Wien och Freiburg t ex.Det finns en del gamla filmer från Wien-linjer, som t ex den tydligen mycket saknade "Heurigen-linjen" 39 som uppe på höjderna mot Wienerwald gick på enkelspår, och också slutade så. Så där var det äldre tvåriktningsvagnar som gällde.Med en del växling, eftersom man ofta hade både ett och två släp med sig.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av Johan Molin »

Vi kör vidare på temat. Jag höll egentligen på att dammsuga Pinterest på båtbilder med anknytning till Göta Kanal. Och då hittar jag det här fotografiet:

Bild

Intressant bild från Stureplan! Eftersom linje 10 vek av åt vänster nedanför bilden så fanns här tydligen en - visserligen något utdragen, men ändå - Grand Junction! Det visste jag inte om. Alla vägar trafikerades inte reguljärt men uppenbart kunde man styra kosan åt alla väderstreck oberoende varifrån man ko. Ska vi gissa att Norrmalmshallen hade något med detta att göra?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av Johan Molin »

Mer rörliga bilder, från Hornstull (där en 10:a skymtade) och rätt mycket runt Fridhemsplan (med bl.a. en 2:a)...
Dock "bara" svartvitt denna gång!


Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av pekberg54 »

Johan Molin skrev: 25 nov 2023, 12:17 ...//... Ska vi gissa att Norrmalmshallen hade något med detta att göra?
Absolut!

Samtliga tvåaxliga vagnar "bodde" ju i Norrhallen. Dock kunde inga boggivagnar inhysas där p.g.a. den snäva kurvradien inne på hallplanen. (Jodå, det gick faktiskt att TVINGA in vissa sådana också, med lite "milt våld" när boggispärrarna gick mot ändläget.) Där låg nämligen de enda kvarvarande spåren som till följd av utrymmesbrist fick behålla den äldre minimiradien på 12,3 meter. Minimiradien i det övriga spårnätet ändrades annars till 13,5 meter inför Mustangernas ankomst 1946. Då ökades också spårseparationen i vissa kurvor, för att de nya vagnarna med sina större överhäng skulle kunna mötas obehindrat överallt.

Nedan en filmsnutt med rangering av vagnar vid just den hallen:



Norrhallen togs ur drift 1963. Då hade man lagt ner ett par av de linjer som tidigare hade tursatts med mustanger, så först då kunde man slopa alla de gamla "jitterbuggarna". Hallen förblev dock uppställningsplats för Spårvägsmuseets rullande materiel under många år efteråt. Så länge museet låg kvar nere i det trånga skyddsrummet under Odenplans T-banestation kunde ju inte några vagnar visas upp där. Det var först när museet flyttade in i ett våningsplan i Söderhallen som vagnarna drogs ut och transporterades dit. Efter det hade Norrhallen till slut "tjänat ut" helt och hållet.

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av pekberg54 »

Talar man om trollen...

... så vänder man blad i Stockholms Trafikalmanacka idag. Och vad hittar man då där, som av en händelse?

Jo, en bild tagen just utanför Norrhallen på Birger Jarlsgatan år 1963. - Alltså precis det som det förra inlägget handlade om!

Visst är det ändå märkligt hur det kan slumpa sig?

På bilden syns SS A5 nr 60 samt SS A1 nr 6. Den sistnämnda blev alltså aldrig ombyggd till en "jitterbugg" utan fick fortsätta leva livet ut i (nästan) ursprungligt skick. De ursprungliga vackra trådglasen i de nedre dörrspeglarna hade dock gått till förgängelsen många år tidigare:
Sth Trafikkalmanacka Dec 2023.jpg
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av Johan Molin »

Underbart foto! Jag har inga egna personliga minnen av de tvåaxliga spårvagnarna i Stockholm (jag har ju trots allt aldrig bott där ...), men det är ju likafullt välkända karaktärer man ser på bilden!

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av pekberg54 »

Med tanke på att det är Lucia om bara ett par dagar, så dristar jag mig till att blicka 59 år bakåt i sann nostalgisk anda!

Då rullade nämligen det allra sista Luciatåget, som var ett samarbete mellan Stockholms Spårvägar och Stockholmstidningen. Även SAS var med och sponsrade det årliga spektaklet, genom att bl.a. flyga hit Lucior från några andra delar av världen. Det hela var ett trevligt och mycket uppskattat evenemang som dock tyvärr bara pågick under åren 1961 - 1964.

Just år 1964 stod jag med min mor (bland en mängd andra åskådare) utanför EPA-varuhuset på S:t Eriksgatan och beundrade de vackert dekorerade ekipagen som i tåg efter tåg sakta rullade fram på en lång slingrande färd genom hela staden. På den tiden låg det ju spårvägsspår i gatorna "överallt" i Stockholm, trots att spårvägsdöden redan hade inletts under åren strax dessförinnan.

Nedan ett litet urval av foton samt ett videoklipp från tillställningen ifråga:
2108-1470.jpg
[Fotograf: Håkan Trapp, Tidpunkt: 1964-12-13, Innehavare: Spårvägsmuseet, Licens: 'CC-BY-NC']

2108-1484.jpg
[Fotograf: Håkan Trapp, Tidpunkt: 1964-12-13, Innehavare: Spårvägsmuseet, Licens: 'CC-BY-NC']




Trevlig stundande Lucia!

/Pehr

PS: Om intresse finns, så kan jag publicera ytterligare ett 10-tal foton från tillfället ifråga! Skrik bara till i så fall.
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av perjan »

Dessa Luciatåg minns jag mycket väl då vi bodde på Ringvägen där normalt 4:ans ringlinje gick och senare uppdelad i 4:an och 8:an.
En stor saknad då dessa försvann 1967
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av pekberg54 »

Lite mer vintrig Stockholms-nostalgi...

Förortsspårvagnar på den "dubbelpipiga" ändhållplatsen vid Fridhemsplan den 22:a november 1954:
03349SK97khg.jpg
[Foto: Lennart Wellander, Tidpunkt: 1954-11-22, Plats: Fridhemsplan Stockholm, Innehavare: Järnvägsmuseet, Licens: 'Public Domain Mark']

Till vänster ett tåg på linje 14 med SS A24 nr 387 närmast kameran. Tåget har troligen just ankommit och därför ännu inte skyltats om till destination Västertorp. Då denna linje trafikerades med tvåriktningsvagnar (till skillnad från linje 13) har tåget kunnat köra rakt in till sitt hållplatsspår utan att behöva runda kvarteret Kulsprutan som syns i bakgrunden.

Till höger ett tåg på linje 13 med SS A11 nr 311 som dragkraft. Vid tidpunkten var denna motorvagn en av de få överlevande A11:orna, då de flesta övriga hade plockats på delar att återanvändas av Hägglunds i de pågående leveranserna av A29-vagnar.

Förvånansvärt lite folk som är ute och rör på sig, med tanke på att bilden torde vara tagen vid rusningstid eftersom man kör 3-vagnarståg. Fast det ser ju onekligen ut att vara en ganska kylig dag som inte direkt inbjuder till utomhusvistelse. Men tack och lov var växlarna i spårsystemet el-uppvärmda, vilket också syns tydligt i bilden.

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av Johan Molin »

Stämningsfullt! Jag tror inte jag har sett någon bild på A11 i denna trafik tidigare, men antar att de måste ha varit vanliga ett par decennier tidigare.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Stockholmsnostalgi i skala 1:1 ...

Inlägg av pekberg54 »

Låt mig då gärna få bjuda på lite mer Stockholmsk vinterstämning från en svunnen tid!

Nu förflyttar vi oss nästan precis 68 år bakåt i tiden och tar oss över till Södermalm istället. Närmare bestämt till Katarinavägen alldeles intill Slussen.

Lite snö på gatorna hindrade ju absolut inte spårvagnarnas framfart:
Katarinavägen_ Spårvagnen tar sig fram genom snön ner mot slussen.jpg
[Fotograf: Herman Ronninger, Tid: 1955-12-19, Plats: Katarinavägen Stockholm, Innehavare: Stadsmuseet i Stockholm, Licens: 'CC-BY']

Vid denna tid fanns ännu inte någon tunnelbana som förband Norr- och Södermalm, innebärande att spårvägen fortfarande var stadens huvudsakliga livlina. Turtätheten på linje 1 var därför som synes inte mycket att klaga på!

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Spårvagnar"