Toppbilden, visa:    


Sj litt G11

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Sj litt G11

Inlägg av Lihkströmsverken »

Gjorde ett tappert försök att inventera min garderob men fastnade i och med att jag hittade några lokbyggsatser som satte fantasin igång.
4 ggr Np.jpg
Jag visste att jag köpt några Np lok men det visade sig att det var fyra. Att byggsatsen var ett samarbete mellan Jeco och Rimbo Grande visste jag och att Jeco sålde det korttankade medan Rimbo sålde det långtankade kände jag till men att det förkommit olika kartonger från Jeco hade jag glömt.

Därutöver hittade jag SJ litt G11 som jag blev nyfiken på. Förebilden beskrivs bland annat i TÅG nr 2 1975 och där kan man läsa att förebilden var ett engelskt krigslok som såldes efter kriget i mer än 200 exemplar till Holland. Två av dessa köptes av SJ 1953 för utprovning inför ett eventuellt större inköp för att bli "reservlok", alltså krigsreserv. Så blev det inte utan de konserverades redan i mitten av 50-talet och de två loken slopades 1973. Ett lok skrotades och det andra såldes till en museiförening i England.

Så till några frågor om byggsatsen. Jag hittar uppgifter i Heikenfelts förträffliga bok att DHJ tillverkade modellen 1984 men vill minnas att den även salufördes av Jeco.
G11 bild 1.jpg
G11 bild 2.jpg
Det handlar om en kombinerad vitmetalls och mässingsbyggsats
G11 bild 3.jpg
Tydligen har jag köpt ersättningshjul då jag tyckt att de medföljande var för grova. Har någon byggt modellen med andra hjul än de som följt med?
G11 bild 4.jpg
Modellen har en äldre motor. Jag har några RG4-motorer liggande, samma fråga här; ni som byggt modellen har ni bytt motor/driv?
G11 bild 5.jpg
Slutligen en avgörande fråga. Eftersom det handlar om en modell av ett lok vars förebild byggts i många hundra exemplar för de brittiska järnvägarna under kriget handlar det verkligen om en HO modell eller kan det vara en i skala OO? Vad som talar för att det är en HO modell är att den har bland annat svensk hytt och förkortad tender samt inte minst uppgifterna på kartongen men det har förr förekommit att producenter tagit "genvägar" förr, kan någon verifiera att det handlar om en HO modell?

/Ola

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Sj litt G11

Inlägg av d680ae »

Lihkströmsverken skrev: 16 dec 2023, 20:49 ...

Slutligen en avgörande fråga. Eftersom det handlar om en modell av ett lok vars förebild byggts i många hundra exemplar för de brittiska järnvägarna under kriget handlar det verkligen om en HO modell eller kan det vara en i skala OO? Vad som talar för att det är en HO modell är att den har bland annat svensk hytt och förkortad tender samt inte minst uppgifterna på kartongen men det har förr förekommit att producenter tagit "genvägar" förr, kan någon verifiera att det handlar om en HO modell?

/Ola
När sign. loktok presenterade sitt bygge för 11 år sedan framkom inget som tydde på att det inte var en H0-modell.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Sj litt G11

Inlägg av NisseH0 »

Med min begränsade erfarenhet av lokbyggsatser i H0 (DJH/Jeco SJ litt E) är att RG4-drivningen är mycket lättare att få att fungera än orginaldrivningen. Angående hjulen så ser jag inte riktigt på bilden om de extrainköpta skall sitta på en axel som är rund hela vägen ut, eller om de ska sitta på en ”Romford”-typ av Axel, som orginalhjulen. Romfordtypen behöver ju inte kvartas, så då slipper man en ganska knepig procedur. Jag ser i boken Normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar att loket hade en hjulbas på 7570 mm , vilket ger 87,01 mm i H0, så det är bara att mäta på chassiet om det är ett H0-lok. Jag tror säkert att det är i H0.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sj litt G11

Inlägg av Johan Molin »

Allt pekar väl på det, inklusive Lasse Loktoks fina bygge.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Sj litt G11

Inlägg av d680ae »

Beträffande hjulen berättar bilder av förebilden om att de har en lite unik form på ekrarna för att vara ånglokshjul. De har ungefär som de svenska hjulen till Dm och Du2 kraftigt markerade förstärkningsfjädrar runt öppningarna mellan ekerprofilerna som ger dem ett lite klumpigt utseende. Förhoppningsvis är de tilläggsbeställda hjulen till modellen av just den sorten, annars kommer de att göra våld på modellens skalenliga utseende.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Sj litt G11

Inlägg av Jan Frelin »

Rätt säker på att det är en H0-modell, jag tror att det även gjordes en variant för Nederländska statsbanorna

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Sj litt G11

Inlägg av Lihkströmsverken »

d680ae skrev: 17 dec 2023, 16:16 Beträffande hjulen berättar bilder av förebilden om att de har en lite unik form på ekrarna för att vara ånglokshjul. De har ungefär som de svenska hjulen till Dm och Du2 kraftigt markerade förstärkningsfjädrar runt öppningarna mellan ekerprofilerna som ger dem ett lite klumpigt utseende. Förhoppningsvis är de tilläggsbeställda hjulen till modellen av just den sorten, annars kommer de att göra våld på modellens skalenliga utseende.
Såväl de medföljande som de jag skaffade strax därefter är ekerhjul men det finns etsade !tilläggsplattor i byggsatsen som skall limmas mot ekrarna för att få just det speciella utseendet.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Sj litt G11

Inlägg av HLS »

Citat: "Tydligen har jag köpt ersättningshjul då jag tyckt att de medföljande var för grova. Har någon byggt modellen med andra hjul än de som följt med?" Slut citat

Att ersätta originalhjulen var ett bra beslut!
Det ser ut att vara rätt typ av hjul med "webbed spokes" du köpt.
Loket (Austerity Class 2-8-0) hade 4' 8½" drivhjulsdiameter, (och 12 ekrar) vilket motsvarar 16,5mm i H0.

Är dessa hjulen från Sharman Wheels, 4'3" 12 spoke eller varifrån kommer dessa?

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Sj litt G11

Inlägg av Lihkströmsverken »

HLS skrev: 17 dec 2023, 18:15 Är dessa hjulen från Sharman Wheels, 4'3" 12 spoke eller varifrån kommer dessa?
Stämmer men inläggsplattorna kommer från orginalbyggsatsen. Osäker på när jag köpte dessa Sharman Wheels men misstänker att det var i anslutning till när jag köpte byggsatsen.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Sj litt G11

Inlägg av HLS »

Det var kanske medan Mike Sharman fortfarande drev firman hemifrån (innan den såldes till nån privatperson fvb Phoenix Precision)
Fina hjul. Glasfylld Nylon i ekerpartiet. Går extremt rakt o fint. Verkar dock som verktygen är på upphällningen, om man läser PP's hemsida där hjulen numera finns till avsalu.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"