Toppbilden, visa:    


Förverkligande av en gammal ide´

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Min historia med trädgårdsjärnvägar startade för ca 10 år sedan. Dom här bilderna visar en papphuskonstruktion som var en av de allra första hus jag byggde, som närmade sig modellbyggande i stor skala. Den här skulpturen blev startskottet till det mesta av det jag senare har producerat och jobbat med i vår tågvärld.
Här är konstruktionen hämtad från en långvarig lagring på loftet i ladan. Som ni ser har det mesta ramlat isär, men jag satte igång med en rekonstruktion.
IMG_2674.jpg

P1010224.jpg
Fortsättning följer ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Johan Molin »

Det var ju en spännande, om än kanske lite skranglig (?) konstruktion!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Skrangligheten är påfallande! När denna skulptur blev konstruerad för 10 år sedan hade jag inga planer om att den skulle överleva någon längre tid. Desto roligare för mig att den lät sig rekonstrueras. Inspirationskällan var en kalender från Frälsningsarmén, med bilder av gamla slitna dörrar och portar från runt om i världen. Även om jag kan reparera den, bleknar kalenderbilderna.
P1010228.jpg
Jag har fortfarande några idéer som ska förverkligas, men efter det blir den nog förvisad och bortglömd på vinden...

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Fotoförsök nr2. Vid Mjösa
P1010246.jpg
P1010238.jpg
Jag tog ganska många bilder, men inte helt nöjd. Det måste bli en till fotoutflykt
:)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av H0n3 »

Häftigt! [JC_doubleup.gif]
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Johan Molin »

Kan bar instämma med herr Estelius!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Idéen som skulle förverkligas och som jag redan hade för 10år sedan var att få med speglingen i ett vindstilla vatten. Mjösa visade sig att vara ganska svår med tanke på vindstilla, spegelblankt vatten.
Jag hade i alla fall sett mig ut ett annat ställe med mer långgrund strand, där jag (med min medhjälpare Edward) ville göra ett nytt fotoförsök, kl 06.00 på morgonen.
Vi körde till en stor parkeringsplats, som bara ligger några tiotals meter från sjön.
Framme på parkeringen såg vi en stor grund vattenpöl mitt på asfalten. Det var som en uppenbarelse :o eller en gåva från ovan :-T
P1010270.jpg
Vi fotade grundligt och länge, och när vi var färdiga, började bilar att parkera över hela området.
Bilagor
P1010262.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Här är några bilder som Edward tog
IMG_8.jpg
IMG_2740.jpg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av ErikB »

Bättre och bättre! Verkligt häftiga bilder! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Efter att vi var färdiga med fotograferingen på parkeringsplatsen gick vi ned till Mjösa och fick några fina bilder till.
Jag kände mig ganska nöjd. Det hade fungerat! Min 10 år gamla idé lät sig genomföra och resultatet blev inte så halvtokigt.
P1010271.jpg
P1010286.jpg
P1010289.jpg
:-JJ

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Det som hände sen är kanske lite tragiskt, men jag ser det som en stilfull avslutning på 10-års projektet. Ett litet vindkast tippade skulpturen, och den gick i upplösning på några sekunder. Min egen plan var bara att bära den upp på vinden och glömma/gömma den där.
"Den gick ned med flaggan i topp"
P1010294.jpg
P1010297.jpg
:=u :=u

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av thorpe »

Bild två ser ut som en kvaddad oljerigg! 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Johan Molin »

Trots allt ett lyckat projekt, och det finns kanske en djupare tanke i avslutningen! I slutändan är alla våra strävanden efemära, men nu har du åtminstone bildbevis!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Ett år senare fortsätter historien, hoppas ni orkar följa med?
Även om förra sommarens fotoprojekt gick i upplösning klarade jag att rädda delar av underredet. Pinnarna tilltalade mig så jag ville inte kasta dem. Jag hade en till 10 år gammal skulptur på vinden som jag tänkte kunde fungera till ett liknande projekt. Också denna gång med div reparationer. Här är några bilder från verkstan (skulpturen är så tunn så den försvinner på bilderna, men så här såg det i alla fall ut när jag satte ihop den igen)
IMG_0398.jpeg
IMG_0399.jpeg
Om du undrar vad som är den 10år gamla skulpturen, så är det ett papprör som jag byggde et torn av. Temat den gången var "uppochner" Fortsättning följer :)
ps. Tack för alla goda kommentarer som jag fick på det förra projektet :-JJ

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Projektet fortsatte. Här är några bilder från första monteringen
IMG_0405.jpeg
IMG_0400.jpeg

Och så här såg den ut för 10år sedan, när jag hade utställning
I D30_8630.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Stackars Edward, första morgonen på sommarlovet blir han brutalt väckt av sin grymma fader kl 06.00, lördag morgon :twisted: Det var tid för att ge oss ut och fota skulpturen i olika miljöer. Jag tycker att stillheten och det klara morgonljuset med lågt solljus är fint att fota i. Jag har min lilla kamera och Edward var utrustad med min mobil.
Ett ställe vi fotade på, var stationen:
IMG_0460.jpeg
P1010342.jpeg
IMG_0446.jpeg

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Boris »

Gillar verkligen den sista bilden, både i kompositionen och att den är svart/vit. En vacker ödslighet.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Gillar verkligen den sista bilden, både i kompositionen och att den är svart/vit. En vacker ödslighet.
Tack. Det var fint att läsa. Den svartvita bilden är det Edward, 12år som har tagit. Det är härligt att se att han använder mobilkameran på ett utforskande, kreativt sätt, som inte jag skulle kunna komma på att göra.
Innan vi lämnade stationen fotograferade vi också skulpturen i en lupindjungel
IMG_0469.jpeg
IMG_0477.jpeg

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Boris »

Läckert, väntade mig nästan att se en figur eller ett djur titta ut i fönstren … den passar verkligen bland lupinerna, som i en sagovärld. Har du byggt statyn (monumentet) så det är lätt att svänga om från stående till hängande?

(Unga människor tenderar att vara mer utforskande, så länge inte vi gamla begränsar dem. Killgissar hejvilt.)
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Har du byggt statyn (monumentet) så det är lätt att svänga om från stående till hängande?

Plattan som är botten mellan tornet och "Pinnarna" har genomgående skruvhål. Plattan fästes med 4 skruvar i stativet. Det passar oberoende av vilken del jag vänder upp.
P1010352.jpeg
P1010369.jpeg

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Boris »

Ah, smart. Det boooorde jag kunnat räkna ut … men skyller på värmen.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Nu avslutar jag historien. Vid Mjøsa. Skulpturtornet överlevde stort sett oskadat den här gången utom en gång, då jag höll på att ramla när jag klev på en sten som började röra sig.Som en ren reflex smällde jag ned skulpturen i backen för att inte falla, och det var nog för att knäcka den nedre delen av det ena stöttebenet. Det syns inte på bilderna och den kan repareras :-r2
IMG_0430.jpeg
P1010327.jpeg
P1010321.jpeg
;)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Det blir faktiskt en säsong 3 av mina fotoexperiment. Utgångspunkten är denna hus-skulptur, som blir en sammanblandning av mina husbyggen til järnvägen, och mina skulpturidéer. Kanske känner ni igen huset som först blev byggt till "SkrotNisses"
IMG_2056 Stubbhus I.jpg
IMG_2058.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Ett fototekniskt mellanspel:
När jag gör det här jobbet brukar jag dra med mig min son Edward ut, kl 06.00 på morgonen. Han fotar med min Iphone och jag använder min Lumix-kamera.
Tidigare har jag inte sett så stor kvalitetsmässig skillnad på våra bilder. Men årets, i motljus och tunn ståltråd, klarade Iphone rätt och slätt inte av. Bilderna här är ett exempel, men det gäller alla bilderna Edward tog. Alla jag tog med Lumixkameran gick helt fint.
IMG_2079.jpeg
IMG_2076.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Det blev några bilder till. Jag nöjer mig här med att visa Skrot-Nisses hus i svartvitt. Bilderna och några av hus/ skulpturerna kommer kanske att resultera i en utställning småningom.... :-J
P1010483.jpeg
P1010481.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Johan Molin »

Det är något alldeles speciellt med de svartvita bilderna. Dina kreationer är som gjorda för det!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Mikkes utstilling.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Johan Molin »

Så spännande! Grattis får vi andra väl säga! Jag tycker det här är väldigt god konstnärlighet (bättre än Nimis i varje fall!) Hoppas det blir en uppskattad utställning!!!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Det är sonen Adam som har gjort den fina affischen. Han gjorde flera fina varianter (han är grafisk designer) och till slut kom han med denna :-BS
Mikkes utstilling6.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Sådär. Nu kan jag säga att projektet är fullfört och avslutat. Här är några bilder från sista dagen innan vi började packa ned utställningen. Nu är mina hus tillbaka på stationsbanan där dom hör hemma.
P1010598.jpeg
P1010600.jpeg
P1010599.jpeg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Anna-Carin »

Trevligt att få se bilder från din utställning, den var fin! Husen har nästan ännu mer charm när de är på banan, tycker jag, men på galleriet hoppas jag att de har fått en ny publik.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Anna-Carin Tack :-J
på galleriet hoppas jag att de har fått en ny publik.
Du har helt rätt. Många blev direkt överraskade, och själv tycker jag att jag fick till en utställning som var ganska unik.
Nu är det mest byggandet av min Medeltidsborg/Kalkbränneri som gäller.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Varje gång jag skriver i den här tråden tror jag är den sista... Men nu, efter at jag städade in trädgårdsjärnvägen föll plötsligt alla bitarna på plats till ett projekt jag länge har tänkt på. Och samlat till.
Jag har svårt för att kasta bilder som tilltalar mig, och eftersom jag jobbar som rammakare på deltid har jag samlat på mig fina bilder i 15-20 år. Tanken har alltid varit att göra collage. Men det att jobba i 2-d har inte frestat så mycket, fram till nu. Jag fick av en tillfällighet tag på några bilder som startade hela processen.
Det har till nu blivit 7 collager. Jag väljer att visa de som har mest tåganknytning:
IMG_3481.jpeg
IMG_3487.jpeg
IMG_3488.jpeg
IMG_3489.jpeg
IMG_3490.jpeg
Hoppas någon av bilderna faller i smak ☺️

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av Johan Molin »

Är det en vink om att pyramider och en sfinx står närmast på tur? :-CO

Mycket nöjsamma projekt att beskåda, hursomhelst!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Förverkligande av en gammal ide´

Inlägg av St. Mikael »

Är det en vink om att pyramider och en sfinx står närmast på tur?
Du har helt rätt Johan! Jag hittade för länge sedan en tegelsten av en bok som omhandlade den Egyptiska järnvägens bygning och utveckling. Boken är ett original från början av 1900, som jag brutalt slaktar och klipper ut bilder och texter till mina collage (Jag hittade den i en "ge bort hylla" på jvgs museet i Hamar)
Loket i detta collage trodde jag var en slags kuliss som blev utplacerad vid olika järnvägsinvigningar
IMG_3527.jpeg
Men tågvännen Tomas sökte på nätet och hittade flera exempel på detta lok:
IMG_0009.jpeg
:o :o

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"