Toppbilden, visa:    


MC-klubb Normlösa Daredevils MC

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

MC-klubb Normlösa Daredevils MC

Inlägg av magnus63 »

På den tiden mc-klubbar främst ägnade sig åt att bygga om och skrämma liv i gamla MC.
En gammal Triumph HW 350 cc, en Harley Davidson WL lillsida 748 cc sidventilare, och två Indian Big Chief 1210cc.
Billiga cyklar på den tiden, överblivna sedan andra världskriget eller utrangerade polis-MC.

Ja, det är en ditmålad oljefläck under Triumphen. Såklart. Jag vet faktiskt inte om just HW350 var benägen att läcka, men Bonnevillen läckte som ett såll.
Eller så hade man ett total loss smörjsystem, där spelar läckage mindre roll för tanken är att oljan ska rinna ut eller förbrännas, och man har en tank som sakta
sipprar ut olja där den ska vara. Harley Davidson hade det till 1936, sedan byggda man en sump under vevhuset, och satte dig en oljepump så att oljan cirkulerade.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: MC-klubb Normlösa Daredevils MC

Inlägg av magnus63 »

Sådär. Två Indianer på besök.

Wish-list: En Honda CB750 chopper, en Triumph 650 chopper och en Harley Bigtwin chopper, panna eller storsida.
Bild

Notera oljepölen under Trajjan!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: MC-klubb Normlösa Daredevils MC

Inlägg av magnus63 »

Lite mer hojar, och Meatloaf.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MC-klubb Normlösa Daredevils MC

Inlägg av Johan Molin »

Jag antar att det var med brittiska motorcyklar som med Land Rovers: De läcker inte olja, de markerar revir ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: MC-klubb Normlösa Daredevils MC

Inlägg av PeO »

Jag hade en klasskamrat i gymnasiet som körde "Veloskvätt". På tappen brukade han säga "fyll på oljan och kolla bensinen". Med den dåtida motorstyrkan var den inte så törstig på bränsle.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: MC-klubb Normlösa Daredevils MC

Inlägg av magnus63 »

Hetaste ombyggnadsprojekten under tidigt 1970-talet var engelska hojar, och de första jappsarna. Jag tittade lite på Peking MCs sajt (ojojoj vilka små glin Peder, Blom och Sotarn var! Haha) och det är väldigt mycket Trajjor, Norton, BSA, Honda K750 byggen. Harleyna är få, oftast 750cc lillsidor - Europa var fullt av dem efter lend-lease-programmet under andra världskriget. Reservdelslagren var inte tömda förrän in på 1990-talet. Då var det en enkel, billig, omodern och ganska sömnig hoj, men mängder av budget-bobbers byggdes på dem. Det gick stt skrämma liv även i dem. Den röda med sidovagn är just en sådan Harley WL. 750 cc, sidventilsmotor.

De första Harley big-twin-motorerna, V och VL, hade total loss smörjning, alltså ingen oljepump eller sump utan oljan skvätte ut droppvis. Man fick fylla på olja då och då. Det var med UL-motorerna (1936) som recirculerande smörjsystem, med oljepump och sump, introducerades. Både U och V motorerna är sidventilare, runt 1200 cc och 30-35 hkr. Den 35 år modernare Honda K750 motorn klämde ur sig nästan 70 hkr.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: MC-klubb Normlösa Daredevils MC

Inlägg av magnus63 »

Två modifierade Woodland Scenic Details "Classic american motorcycle" - eftersom på grund av rabida amerikanska advokater inte vågar skriva Harley Davidson. Klarspråk:
Det är Harley Davidson WL, en 750 cc sidventilsmotor och 4-växlad (handväxlad i orginalutförrandet, fotkoppling på vänster sida) växellåda, i en stelbensram, med springergaffel.
En 30-talskonstruktion men som byggdes i massor med exemplar under 1940-talet som en del i lend-lease-programmet. Det visade sig vara en mycket hållbar konstruktion, och efter andra världskriget kryllade av dessa, redan då, omoderna men outslitliga, motorcyklar. Och de var billiga, så det finns tiotusentals custombyggen baserade på dem. Reservdelslagren var inte tömda förrän på den här sidan 2000... Världens enklaste hoj att renovera.
Passar bra i mitt eviga 1973, då man annars helst byggde customhojar på Triumph Bonneville, Norton Commander och Honda CB750. H-D WL var en sniklösning.
Stora H-D (Bigtwin med panhead eller shovelheadmotorn) var inte så vanliga förrän nån av grundarna av Sofia Hogs i Stockholm köpte utjänta polis-HD från Belgien eller Saudiarabien i parti och minut.

Detta är vitmetallbyggsatser. Definitionen på gjutningarna är långt infrån Artitecs H-D WL. De är dessutom 40 år gamla och metallen är skör, det fick jag erfara när jag försökte rake:a framgaffeln på den ena (öka vinkeln), metallen brast direkt. Cyanoakrylatfixat. Å andra sidan är priset rätt lågt så skulle man misslyckas gör det inget.

Den ena försågs med en sissybar och ett aphängstyre. Jag tror jag ska fila till en passagerardyna också. Den andra fick behålla det hysteriskt fula originalstyret, men fick en liten sissybar. Jag satte på vitmetallföraren, Kurt Rassel, efter att ha försett honom med en vit Davida-potta och motorglasögon på knoppen, svart skinnjacka och blåjeans, och packning - två Preiser ryggsäckar. Inga klubbfärger, jag tror inte det förekom de typiska "three-patch" västarna förrän på 1990-talet, vad jag minns såg de helt annorlunda ut för 50 år sedan (Peking MC och Emil Paschas MC).


Bild

Kurt Rassel, Åmotsfors MC-klubb. En vägarnas Odysseus på allt irrigare färder. Hans vägatlas är full med markeringar gjorde med kulspetspenna.
"Calypso" i Katrineholm, "Enögd ilsken mackägare - VARNING" i Fagersta, "Somnade naken på Tylösand" m.m.
Bild

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"