Toppbilden, visa:    


Spårvagn? - Både ja och nej...

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Spårvagn? - Både ja och nej...

Inlägg av pekberg54 »

Nostalgi i syd!

För att kittla några nostalgi-nerver även i vår södra landsända tänkte jag nu presentera ett alster som har hållit på att bli till i mitt CAD-program under ett antal veckor vid det här laget. Ännu har jag förvisso inte skapat några underreden till ekipaget, men jag tror nog ändå att igenkänningsfaktorn är väldigt hög bland äldre Malmöbor.

Spårvagn eller inte; Koltåget gick dagligen flera turer i Malmös spårvägsnät, från 1919 till 1963:
Hela koltåget (utan chassin).jpg

Det blir nog färdigt "vilket år som helst"! :-BS

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Spårvagn? - Både ja och nej...

Inlägg av Lihkströmsverken »

En favorit, men visst fanns "koltåget" i äldre utförande utan bromshytter på släpvagnarna och annat utseende på motorvagnens hyttförnster?

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Spårvagn? - Både ja och nej...

Inlägg av Johan Molin »

Bild som påstås vara från 1917 ...

Bild

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Spårvagn? - Både ja och nej...

Inlägg av pekberg54 »

Ja, på den bilden ser ju tåget alldeles nytt ut. Men dateringen gör mig faktiskt lite fundersam, eftersom tåget i så fall därefter skulle ha stått sysslolöst någonstans i två års tid.

Enligt min ganska omfattande källforskning sattes det i trafik först i september 1919. Spårsträckningen gick över Frihamnsviadukten som invigdes 1918.

Under årens lopp utfördes ett flertal ombyggnader på såväl motorvagn som släp. Släpen fick i ena änden en tillbyggd plattform med bromshytt, istället för den lilla trappa som tidigare hade lett upp till en högt monterad bromsvev. Urlastningsluckorna byggdes om och förstärktes, varvid även ytterligare gångjärn tillkom. Även öppningsmekanismen modifierades så att den blev mer "användarvänlig".

Motorvagnen genomgick också en del ombyggnader över tid. Den kompletterades med bl.a. hörnfönster i hytterna, nya stegar upp till taken, samt några nya luckor för inspektion/smörjning av öppningsmekanismen. Hela tåget målades för övrigt om till svart färg redan på ett tidigt stadium, då det snabbt visade sig att den ursprungliga grå målningen var synnerligen olämplig med tanke på vad man fraktade.

Sista turen med koltåget företogs den 30 september 1963. Vill man fördjupa sig i koltågets historia så kan jag varmt rekommendera boken "Malmö elektriska spårväg 100 år" av Per Gunnar Andersson och Anders Forsberg, utgiven 2006. Den innehåller för övrigt också mycket bildmaterial som inte går att återfinna annorstädes "på nätet".

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Spårvagn? - Både ja och nej...

Inlägg av Johan Molin »

Det har jag lärt mig i mitt eget "amatörforskande", att om inte Digitalt Museums förklarande text är fel, så är dateringen det. Tyvärr jättevanligt och ganska komplicerande.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Spårvagn? - Både ja och nej...

Inlägg av pekberg54 »

'Digitalt Museum' tar ju heller inget ansvar för publicerade uppgifter. De fungerar ju bara som en gemensam portal för anslutna museiverksamheter, däribland Järnvägsmuseet.

Och Jvg-museet tog ju påpassligt nog bort "kommentars-knappen" på sina sidor i samband med att det fysiska museet stängde på obestämd tid. - Bedrövligt att man inte på så sätt längre kan anmäla direkta sakfel i publicerade uppgifter! :-ras

Jag kan mycket väl förstå att man inte vill befatta sig med en massa rena nonsens-kommentarer till publicerade bilder. Som sådant typiskt "Facebook-nonsens" i stil med "I huset till höger bodde min moster". När jag läser den sortens kommentarer på vissa ställen skulle jag helst vilja svara "och vem f*n tror du bryr sig?". Däremot kan jag ofta uppskatta bildkommentarer som faktiskt tillför faktauppgifter, typ "spåret som viker av till höger lades i träda 1962".

Men när det gäller Jvg-museet så saknas idag kanaler för att rapportera rena sakfel och historieförvrängningar. Jag har en lång lista med sådana felaktigheter, främst avseende angiva linjesträckningar hos Stockholms Spårvägar, där man till följd av återanvända linjenummer inte haft någon koll på uppgifterna. Ett konkret exempel är "Linje 13" som konsekvent kallas "Ulvsundabanan som gick mellan Tegelbacken och Ulvsunda" i anslutning till berörda bilder. En gång i tiden stämde visserligen den uppgiften, men bara fram till 1952. Senare på 50-talet återanvändes det linjenumret på banan Fridhemsplan - Mälarhöjden istället. När då bilden visar en spårvagn stående på Fridhemsplan och skyltad "Mälarhöjden" på 60-talet, så BORDE det ju vara helt uppenbart att det inte alls handlar om den gamla sedan länge nedlagda "Ulvsundabanan". Eller är all form av "logisk tankeverksamhet" på utdöende idag?

Ett annat skräckexempel handlar om den kortvariga "Linje 19" som på 1920-talet gick mellan Karlaplan och Värtan. Den trafikerades då med Sveriges enda bensinspårvagn, eftersom ingen luftledning fick sättas upp på Gärdet som då var ett militärt område med en landningsbana. C:a 10 år efteråt fick istället Örbybanan ärva det linjenumret. En förortsbana som trafikerades med långa och tunga spårvagnståg som vägde sammanlagt 66 ton! Museet lär nu oss (och kommande generationer) att just dessa tunga monster gick på Östermalm och ut till Värtan! - Bedrövligt!

Den typen av faktafel MÅSTE ett museum korrigera när de påtalas, annars gör man sig skyldiga till historieförfalskning av ett helt oförlåtligt slag!

Men då stänger man alltså alla dörrar och gör sig helt oanträffbara istället. Och 'Digitalt Museum' skiter i alla sådana påpekande fel, för det är ju inte deras bekymmer... :-Dia

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Spårvagnar"