Toppbilden, visa:    


Ta med en bild

Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Ta med en bild

Inlägg av Tartaruga22 »

Hej på er mj hens! Jag är snart sjuttio bast och hänger väl inte med så jämra mycket digitalt och socialt. Men jag har en fråga, hur får jag med en bild i ett inlägg? Jag måste hämta det via Mina bilder? Snälla förklara pedagogiskt. MVH

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ta med en bild

Inlägg av Johan Molin »

Göran får bistå mig här, men:

Enklaste sättet upplever jag är att ha ett eget bildbibliotek på din egen dator.
I så fall kan du välja bild genom att klicka på fliken "Bilagor" under textrutan där du skriver. Sedan dyker en ny flik upp; "Lägg till filer".

Då öppnas ett fönster där du kan bläddra dig runt bland dina bilder tills du hittar den rätta. Du bara klickar på den och Klickar på "Överför".
Då ser du en ny ruta med de(n) fil(er) du överfört. Klicka nu på "Placera inom inlägget".

OBS! OBS! Bilderna får inte vara mer än 500 kb stora. Annars får du ett varningsmeddelande som talar om att bilden är för stora för att överföra.
Har du en mac kan du redigera bilden genom att öppna den och sedan under menyn "Verktyg" välja "justera storlek".
Här får man testa sig fram genom att t ex ändra bildens bredd, mätt i pixlar.

Har du en Pc så får jag be Göran ta vid och berätta hur du gör för att justera bildstorleken. Pc använder jag i princip inte till annat än att skriva i Region Skånes urbedrövliga datajournal.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ta med en bild

Inlägg av PeO »

Jag har redan passerat 70, 71 om en månad, men det går ganska enkelt att ändra storlek.
Att ändra storleken på PC, allt från XP till Virus 11 går ganska enkelt med "Paint".
Högerklicka på bilden, "Öppna med, Paint"
Klicka på "Resize" (ändra storlek)
Välj ny storlek, % eller pixlar (jag brukar köra omkring 20%). "OK" eller "Enter"
"Spara" eller, om du vill behålla originalbildens storlek på din dator, "Spara som" och välj nytt namn.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2975
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ta med en bild

Inlägg av cgn1954 »

Johan har förklarat väl, vill du emellertid ha en helkväll (skoja bara) med en pedagogisk instruktion så finns det en på denna länk: viewtopic.php?t=4553

Som Johan nämner så är det allra enklaste på PC med Windows att justera storleken på en bild med det antika programmet Paint. Där finns knappen "Ändra storlek" och man justerar pixlarna. Man kan ju t ex börja med 1200 x 900 (eller vilket format man nu vill ha men 1200 px är rätt bra/räcker gott på forum och webbar). Hur stor filen är ses längst ned i Paint.

Notera dock att filstorleken varierar jättemycket beroende på innehållet i bilden, en streckgubbe/-tant är mycket liten i jmf med ett fotografi. Man får testa sig fram.

Jag brukar hålla mig till 1200 px på ena ledden och typ 700-900 px på andra ledden. En pixel (px) är en punkt på bilden eller skärmen.
bp.JPG
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ta med en bild

Inlägg av Johan Molin »

Där har vi således en överensstämmelse mellan mac och pc! Jag brukar också landa i 1200 pixlar som maxstorlek, antingen i höjdled (vid stående bild) eller liggande (vid, ähum liggande, bild).

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ta med en bild

Inlägg av d680ae »

cgn1954 skrev: 30 okt 2023, 20:41 ...
Jag brukar hålla mig till 1200 px på ena ledden och typ 700-900 px på andra ledden. En pixel (px) är en punkt på bilden eller skärmen.
Beskrivningen på hur man ändrar storleken på bilder även i "gamla" MS Paint torde nog följa samma mönster som i det program jag använder. Motsvarande dialog i detta innebär att man skalar den bild man utgår från. Om man då inte, som i exemplet ovan, markerar även rutan "bibehåll bredd-höjd-förhållande" kan man oavsiktligt förvränga bilden genom olika skalning av bredd respektive höjd. Det brukar inte bli bra om man bara är ute efter att storleksförändra bilden.
Vill man förändra utgångsbildens längd och bredd utan sådan förvrängning gör man det i stället genom att beskära den, alltså att "ta bort" bildyta i någon/några kant/er.
Har man väl justerat bildens storlek till önskade proportioner kan man sedan skala ner den enligt metoden ovan men då alltså med den nämnda rutan ibockad.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Ta med en bild

Inlägg av HLS »

Ser ut på följande sätt

Photoshop:

Rutan Constrain Proportions är ibockad
Här ser man även symbolen till höger som visar att höjd och bredd är kopplade
PS size edit.png
Paint:

Rutan Bibehåll bredd-höjd-förhållande är ibockad.
Paint size edit.png
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ta med en bild

Inlägg av Johan Molin »

... och på macens "förhandsvisning" ser bilden ut så här:
skala bild.jpg
Här kan man observera att proportionerlig skalning mellan x- och y-led är automatiskt förvald. Och så kan man välja mellan storlek i mm eller storlek i pixlar - och jag brukar alltid välja det senare. Helt enkelt för att jag lärt mig hur det fungerar.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ta med en bild

Inlägg av d680ae »

Även om just behovet av att känna till hur man anpassar bildens geometriska storlek till kravnivåer på de ställen man vill publicera den är viktigt finns det givetvis en del annat man som novis kan behöva känna till om redigering och finputs av sina alster.
Att i manualer och hjälpfiler till sina bildbehandlingsprogram hitta den "röda tråden" som gör processen gripbar och säkerställer gott resultat kan nog vara knepigt.

Mina egna vägar till dagens kunskapsnivå har varit fyllda av mycket "trial-and-error"-erfarenheter. Men jag har på senare tid ändå uppmärksammat en "bildredigeringsskola" väl värd namnet och lite uppmärksamhet från den som anser sig behöva guidning.

En numera framliden SJK-medlem, Daniel Nordling, lät för rätt länge sedan publicera ett sammandrag av foruminlägg i Postvagnen om bildredigering. Det är inte en poängfet universitetskurs i ämnet. "Poängen" med den är i stället att den är rätt sansat begränsad till det viktigaste för hobbyfotografer inom motivområdet järnväg och modelljärnväg. Jag tycker också om dess lättfattliga pedagogiska upplägg. Så jag vill gärna rekommendera den. Jag hittade den i samlad form via Internetarkivet "Wayback machine"

https://web.archive.org/web/20190921103 ... ngsskolan/

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2975
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ta med en bild

Inlägg av cgn1954 »

Bra serie... :-)

Storlekar på våra bilder torde dock ha ändrats en del de senaste tio åren mot de rekommendationer som ges men principerna är bra beskriva för en amatör som jag.

Det jag saknade var dock en artikel om skärpedjup, speciellt knepigt vid modelljärnvägsfotografering.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"