Toppbilden, visa:    


Train Masters Märklin

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Train Masters Märklin

Inlägg av cgn1954 »

Asså - jag vet inte om detta passar i kategorin "Inspirationskällor" men sannolikt fanns det en hel del inspiration och entusiasm i initiativet "Train Masters" (Märklin).

Det här är jättesvårt att Googla på, man får inte koll liksom på om det var ideellt, kommersiellt eller både men resultatet är i alla fall att Märklin tillverkade ett antal godsvagnar dedikerade Train Masters och att det fanns någon typ av "klubb" med medlemskap, där någonstans i andra halvan av 1980-talet.

Dessa specialutgåvor av vagnar rullar fortfarande runt på olika auktions-sajter som "unika". De kanske är just det - Unika - men själva ursprungsidén, att samla ihop Märklin-intresserade, ge dem rabatter i svenska hobbybutiker och på så sätt öka intresset var väl det ursprungliga. Sen som bonus, att det fanns "Train Masters"-vagnar, var ju rätt kul trots allt... vilka förutom Brio har lyckats med det?

Jag hittade en unik folder i mina "högar" idag. Dessutom fanns själva medlemskortet kvar, helt otroligt. Kortet skulle - om man visade det i sin butik - ge rabatt på Märklin-grejor. I bilderna nedan ses vilka butiker som var "anslutna" till Train Masters (eller hur det nu var med "anslutna"). Dock - man kan ju enkelt konstatera att Märklin-butikerna var fler på 80-talet än idag.

Så vad vill jag med detta långa inlägg - tja - jag vill dokumentera detta, det var en speciell "grej" då, precis som med Hultman-vagnarna.

Här kommer inskannade bilder på foldern jag hittade idag, ett stycke svensk Märklin-historia, tycker jag.

00. Mappen med innehåll
En mellanstor bild - 600 px bred

01. En riktig mapp i kartong - påkostad
En mellanstor bild - 600 px bred

02. 1:a sidan - med medlemskort
En mellanstor bild - 600 px bred

03. Brev sidan 1
En mellanstor bild - 600 px bred

04. Brev sidan 2
En mellanstor bild - 600 px bred

05. Rabatt på Märklin Magazin
En mellanstor bild - 600 px bred

06. Butiker i Sverige "anslutna" till Train Masters - sidan 1
En mellanstor bild - 600 px bred

07. Butiker i Sverige "anslutna" till Train Masters - sidan 2
En mellanstor bild - 600 px bred

08. Medlemskortet första sidan
En lite mindre bild - 400 px bred

09. Medlemskortet andra sidan
En lite mindre bild - 400 px bred

10.
En mellanstor bild - 600 px bred

11.
En mellanstor bild - 600 px bred

12.
En mellanstor bild - 600 px bred

13.
En mellanstor bild - 600 px bred

Sort tack till http://www.lekohobby.com för deras arbete med att bevara information om unika Märklin-vagnar, foto från dem.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Återgå till "Inspirationskällor"