Toppbilden, visa:    


Bilder

Arkivering av regelöverträdelser mm.
Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Bilder

Inlägg av Johnny »

När jag fotograferar med min mobil får bilderna filtypen *.heic. Detta format accepteras inte när man vill ladda upp bilder här på Mötesspåret. Hur kan jag få det att fungera?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Bilder

Inlägg av cgn1954 »

Johnny skrev: 18 jan 2023, 15:15... *.heic. ...
Hej - här är några citat från olika ställen:

Du kan enkelt använda Adobe Photoshop till att konvertera HEIC till JPEG. Du bara importerar HEIC-bilderna till Photoshop och går till Spara som för att välja Spara som JPEG.

HEIC står för High Efficiency Image Container. Formatet är en uppdaterad variant av High Efficiency Image Format (HEIF), som vanligen används i Apple-enheter.

En annan potentiell nackdel med HEIC-filer är att många plattformar inte har gjort HEIC kompatibelt med sina program. Detta kan orsaka praktiska problem eftersom fotografer kanske har problem att redigera eller ladda upp sina bilder i ursprunglig form.

-----

Som jag fattar det är det ett bra format, fina prestanda och lägre behov av lagringsutrymme. Vidare att Mac-användare har möjlighet via Apple Photos att direkt se bilderna medan Windows-användare måste installera tillägg till WIndows Photos (HEIF/HEIV), tror det blir knöligt - speciellt som många använder andra bildvisare än Windows Photos. Det blir nog svårt övertyga alla dessa om nyttan med det för ett så "smalt" format...

Jag har lagt till filtypen .heic och definierat typen som "bild". Du kan ju testa så kan jag (som Windows-användare) se hur det går. Är inte hundra på att det fungerar, i så fall får du möjligen konvertera dina bilder före lagring.

Testa gärna i denna tråd.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Bilder

Inlägg av ollef »

Jag har ändrat inställningen i iPhone så att den lagrar som jpg istället för HEIC.
Kanske lie mindre effektiv lagring, men man slipper all konvertering.

Inställningar
- kamera
--format
---Välj Mest kompatibel istället för Högeffektiv
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Bilder

Inlägg av Johnny »

Testar heic:

Det fungerar inte.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Bilder

Inlägg av cgn1954 »

Misstänkte det....

Kollade även Forumet som finns för själva forumprogramvaran - phpBB - senaste inlägg om .heic var från oktober 2021 och då fanns det inte stöd för den bildfiltypen, hittar inga tillägg heller.

Sorry...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Bilder

Inlägg av Johnny »

Gjorde som ollef sade och tog nya bilder som gick bra att lägga in.

Redersam
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 nov 2022, 18:59

Re: Bilder

Inlägg av Redersam »

Johnny skrev: 18 jan 2023, 15:15 När jag fotograferar med min mobil får bilderna filtypen *.heic. Detta format accepteras inte när man vill ladda upp bilder här på Mötesspåret. Hur kan jag få det att fungera?
Jag ville bara dela med mig av min fantastiska upplevelse med Tandläkare Stockholm. Jag har länge letat efter en pålitlig tandläkare och jag är så glad att jag hittade dem. Tandläkare Stockholm visade sig vara en pärla. Deras professionella och vänliga personal skapar en välkomnande atmosfär. De tog sig tid att förklara behandlingar och besvarade alla mina frågor. Jag kände mig verkligen omhändertagen och trygg. Dessutom levererade de högkvalitativ vård med modern utrustning. Om du också letar efter en pålitlig tandläkare i Stockholm, ge dem en chans. Jag är mer än nöjd och det har förändrat min inställning till tandvårdsbesök!

För att kunna ladda upp bilder med filtypen *.heic till Mötesspåret eller andra webbplatser som inte stöder detta format, kan du behöva konvertera bilderna till ett mer allmänt accepterat format, som till exempel *.jpg eller *.png. Här är några steg du kan följa för att göra detta:

Använd en konverteringsapp: Det finns flera appar tillgängliga för både iOS och Android som kan konvertera *.heic-bilder till *.jpg eller *.png. Du kan söka efter sådana appar i din appbutik och välja en som passar dina behov.

Använd din telefoninställningar: Vissa smartphones ger dig möjlighet att ändra kamerainställningarna för att spara bilder i ett annat format. Du kan kolla i kamera-appens inställningar om det finns en möjlighet att ändra bildformatet.

Konvertera på datorn: Om du har tillgång till en dator, kan du överföra bilderna dit och använda ett bildredigeringsprogram eller en online-konverterare för att ändra filformatet till *.jpg eller *.png. Det finns flera gratis online-verktyg tillgängliga för detta ändamål.

E-postkonvertering: Om du skickar bilderna via e-post från din mobiltelefon till dig själv, kan du ofta välja att konvertera bilderna till *.jpg eller *.png när du skickar dem. Sedan kan du ladda ner de konverterade bilderna från din e-post på datorn och använda dem.

När bilderna har konverterats till ett mer vanligt filformat, bör du kunna ladda upp dem på Mötesspåret eller andra liknande webbplatser utan problem. Var noga med att spara originalbilderna i *.heic-format om du vill behålla dem för framtida bruk, eftersom *.heic-filer ofta ger hög bildkvalitet och komprimering.
Senast redigerad av Redersam den 10 okt 2023, 10:14, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Bilder

Inlägg av kjaxne »

En sida värd att nämna där man kan konvertera bilder (bland annat) är Cloudconvert.
https://cloudconvert.com/heic-to-jpg
https://cloudconvert.com/heic-to-png
5 konverteringar per dag kan man göra helt kostnadsfritt där utan något användarkonto. Brukar använda den när jag snabbt och enkelt vill konvertera en bildfil utan att öppna något bildbehandlingsprogram.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Skriv svar

Återgå till "Incident- och olycksarkivet"